본 연구는 청소년의 다문화교육과 경험이 시민성에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 다문화교육, 다문화경험이 시민성과의 관계에서 다문화인식이 매개효과를 가지는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구문제는 첫째, 청소년의 인구학적인 배경에 따른 다문화인식과 시민성의 차이검증 둘째, 다문화교육, 다문화경험, 다문화인식, 시민성 간의 관계 셋째, 다문화교육과 경험, 다문화인식이 시민성에 유의미한 영향이 있는지 살펴보고 마지막으로 다문화인식이 다문화교육과 경험과 시민성 간의 관계에서 매개효과를 가지는지 알아보는 것이다. 이를 위해 서울, 경기 지역의 중·고등학교에 재학 중인 중·고등학생 500명에게 다문화교육척도, 다문화경험척도, 다문화인식척도, 시민성척도로 구성된 설문지를 배포하였고, 이 중 불성실한 응답을 제외한 473부에 대한 자료가 최종분석에 사용되었다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 다문화인식의 차이는 여자청소년이 남자청소년보다 높게 나타났으며, 교급의 차이는 중학생이 고등학생보다 높게 나타났고, 성적의 차이는 상집단이 중집단 보다 높게 나타났다. 시민성은 성별에서는 통계적으로 유의미하지 않은 차이를 보였으며, 성적은 상집단이 중집단과 하집단 보다 높은 시민성을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화교육과 다문화인식은 정적인 관계를 보였고, 시민성과는 부적인 관계를 보였으며, 다문화경험은 다문화인식과 시민성 모두 정적인 관계를 보였다. 또한 다문화인식과 시민성이 정적인 관계를 보였다. 셋째, 다문화교육과 다문화경험이 다문화인식에 미치는 영향을 살펴본 결과 다문화교육은 다문화경험에 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났지만, 다문화경험은 다문화인식에 정적으로 유의미한 것으로 나타났다. 또한 다문화교육이 시민성에 미치는 영향을 살펴본 결과 다문화교육은 시민성에 부적으로 유의미한 것으로 나타났고, 다문화경험은 시민성에 정적으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 다문화교육과 경험이 시민성과의 관계에서 다문화인식의 매개효과를 살펴본 결과 다문화인식은 매개효과를 가지지 않지만 다문화경험과 시민성과의 관계에서 다문화인식은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 다문화경험이 시민성에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 다문화인식을 통하여 간접적으로도 시민성에 영향을 미친다는 것을 의미한다. 본 연구는 다문화교육과 경험이 시민성에 영향을 미치고 있으며, 다문화경험과 시민성 두 변인의 관계에서 다문화인식의 매개효과를 밝혔다는데 의의가 있다. 더불어 본 연구는 ...
본 연구는 청소년의 다문화교육과 경험이 시민성에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 다문화교육, 다문화경험이 시민성과의 관계에서 다문화인식이 매개효과를 가지는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구문제는 첫째, 청소년의 인구학적인 배경에 따른 다문화인식과 시민성의 차이검증 둘째, 다문화교육, 다문화경험, 다문화인식, 시민성 간의 관계 셋째, 다문화교육과 경험, 다문화인식이 시민성에 유의미한 영향이 있는지 살펴보고 마지막으로 다문화인식이 다문화교육과 경험과 시민성 간의 관계에서 매개효과를 가지는지 알아보는 것이다. 이를 위해 서울, 경기 지역의 중·고등학교에 재학 중인 중·고등학생 500명에게 다문화교육척도, 다문화경험척도, 다문화인식척도, 시민성척도로 구성된 설문지를 배포하였고, 이 중 불성실한 응답을 제외한 473부에 대한 자료가 최종분석에 사용되었다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 다문화인식의 차이는 여자청소년이 남자청소년보다 높게 나타났으며, 교급의 차이는 중학생이 고등학생보다 높게 나타났고, 성적의 차이는 상집단이 중집단 보다 높게 나타났다. 시민성은 성별에서는 통계적으로 유의미하지 않은 차이를 보였으며, 성적은 상집단이 중집단과 하집단 보다 높은 시민성을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화교육과 다문화인식은 정적인 관계를 보였고, 시민성과는 부적인 관계를 보였으며, 다문화경험은 다문화인식과 시민성 모두 정적인 관계를 보였다. 또한 다문화인식과 시민성이 정적인 관계를 보였다. 셋째, 다문화교육과 다문화경험이 다문화인식에 미치는 영향을 살펴본 결과 다문화교육은 다문화경험에 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났지만, 다문화경험은 다문화인식에 정적으로 유의미한 것으로 나타났다. 또한 다문화교육이 시민성에 미치는 영향을 살펴본 결과 다문화교육은 시민성에 부적으로 유의미한 것으로 나타났고, 다문화경험은 시민성에 정적으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 다문화교육과 경험이 시민성과의 관계에서 다문화인식의 매개효과를 살펴본 결과 다문화인식은 매개효과를 가지지 않지만 다문화경험과 시민성과의 관계에서 다문화인식은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 다문화경험이 시민성에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 다문화인식을 통하여 간접적으로도 시민성에 영향을 미친다는 것을 의미한다. 본 연구는 다문화교육과 경험이 시민성에 영향을 미치고 있으며, 다문화경험과 시민성 두 변인의 관계에서 다문화인식의 매개효과를 밝혔다는데 의의가 있다. 더불어 본 연구는 다문화사회에서 대두되는 시민성을 주목하였고 청소년의 시민성은 다문화인식을 통해 긍정적인 효과가 있음을 보여주었다.
본 연구는 청소년의 다문화교육과 경험이 시민성에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 다문화교육, 다문화경험이 시민성과의 관계에서 다문화인식이 매개효과를 가지는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구문제는 첫째, 청소년의 인구학적인 배경에 따른 다문화인식과 시민성의 차이검증 둘째, 다문화교육, 다문화경험, 다문화인식, 시민성 간의 관계 셋째, 다문화교육과 경험, 다문화인식이 시민성에 유의미한 영향이 있는지 살펴보고 마지막으로 다문화인식이 다문화교육과 경험과 시민성 간의 관계에서 매개효과를 가지는지 알아보는 것이다. 이를 위해 서울, 경기 지역의 중·고등학교에 재학 중인 중·고등학생 500명에게 다문화교육척도, 다문화경험척도, 다문화인식척도, 시민성척도로 구성된 설문지를 배포하였고, 이 중 불성실한 응답을 제외한 473부에 대한 자료가 최종분석에 사용되었다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 다문화인식의 차이는 여자청소년이 남자청소년보다 높게 나타났으며, 교급의 차이는 중학생이 고등학생보다 높게 나타났고, 성적의 차이는 상집단이 중집단 보다 높게 나타났다. 시민성은 성별에서는 통계적으로 유의미하지 않은 차이를 보였으며, 성적은 상집단이 중집단과 하집단 보다 높은 시민성을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화교육과 다문화인식은 정적인 관계를 보였고, 시민성과는 부적인 관계를 보였으며, 다문화경험은 다문화인식과 시민성 모두 정적인 관계를 보였다. 또한 다문화인식과 시민성이 정적인 관계를 보였다. 셋째, 다문화교육과 다문화경험이 다문화인식에 미치는 영향을 살펴본 결과 다문화교육은 다문화경험에 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났지만, 다문화경험은 다문화인식에 정적으로 유의미한 것으로 나타났다. 또한 다문화교육이 시민성에 미치는 영향을 살펴본 결과 다문화교육은 시민성에 부적으로 유의미한 것으로 나타났고, 다문화경험은 시민성에 정적으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 다문화교육과 경험이 시민성과의 관계에서 다문화인식의 매개효과를 살펴본 결과 다문화인식은 매개효과를 가지지 않지만 다문화경험과 시민성과의 관계에서 다문화인식은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 다문화경험이 시민성에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 다문화인식을 통하여 간접적으로도 시민성에 영향을 미친다는 것을 의미한다. 본 연구는 다문화교육과 경험이 시민성에 영향을 미치고 있으며, 다문화경험과 시민성 두 변인의 관계에서 다문화인식의 매개효과를 밝혔다는데 의의가 있다. 더불어 본 연구는 다문화사회에서 대두되는 시민성을 주목하였고 청소년의 시민성은 다문화인식을 통해 긍정적인 효과가 있음을 보여주었다.
The purpose of the study was to examine the effect of multicultural education and experience on the citizenship of youth through the mediating effect of multicultural awareness. The specific research questions are as following. First, the verification of differences between the mutlcultural awarenes...
The purpose of the study was to examine the effect of multicultural education and experience on the citizenship of youth through the mediating effect of multicultural awareness. The specific research questions are as following. First, the verification of differences between the mutlcultural awareness and the citizenship in demographic background. Second, the relations among multicultural education, multicultural experience, multicultural awareness and citizenship. Third, whether the effect of multicultural education, experience and multicultural awareness is on citizenship. Lastly, whether the mediating effect of multicultural awareness is on the relationship between multicultural education and experience and citizenship. In order to research these questions, the questionnaires which consisted of scales of multicultural education, multicultural experience, multicultural awareness and citizenship were distributed to 500 students of middle and high schools in Seoul city and Gyeonggi-do province. As a result, we used only 473 valid data with sincere responses in the final analysis of this study. The major results of the study were as follows: First, regarding the difference by gender of youth, the multicultural awareness of the female youth are higher than the male, regarding the difference by level of school, middle school students were higher than high school students, and regarding the difference by the grade point average, the upper class students were higher than middle class students. Citizenship was not statistically significant by gender or level of school. And the upper class students in the grade point average showed higher citizenship than the middle class and the lower class students. Second, multicultural education had positive correlations with multicultural awareness and negative correlations with citizenship. And multicultural experiences had positive correlations with multicultural awareness and also with citizenship In addition to that, multicultural awareness had positive correlations with citizenship. Third, as a result of the examination, the effect of multicultural education on multicultural awareness was not statistically significant and multicultural experiences was positively significant on multicultural awareness. And multicultural education was negatively significant on citizenship but multicultural experiences was positively significant on citizenship). Fourth, multicultural awareness did not have positive correlations between multicultural education and citizenship but had partial mediating effect on the relation between multicultural experiences and citizenship. These results present that multicultural experiences have the influence on citizenship not only directly but also indirectly through multicultural awareness. The study had a significance in revealing that multicultural education and experiences give the effect on citizenship and multicultural awareness has mediating effect on the relation between multicultural experiences and citizenship.
The purpose of the study was to examine the effect of multicultural education and experience on the citizenship of youth through the mediating effect of multicultural awareness. The specific research questions are as following. First, the verification of differences between the mutlcultural awareness and the citizenship in demographic background. Second, the relations among multicultural education, multicultural experience, multicultural awareness and citizenship. Third, whether the effect of multicultural education, experience and multicultural awareness is on citizenship. Lastly, whether the mediating effect of multicultural awareness is on the relationship between multicultural education and experience and citizenship. In order to research these questions, the questionnaires which consisted of scales of multicultural education, multicultural experience, multicultural awareness and citizenship were distributed to 500 students of middle and high schools in Seoul city and Gyeonggi-do province. As a result, we used only 473 valid data with sincere responses in the final analysis of this study. The major results of the study were as follows: First, regarding the difference by gender of youth, the multicultural awareness of the female youth are higher than the male, regarding the difference by level of school, middle school students were higher than high school students, and regarding the difference by the grade point average, the upper class students were higher than middle class students. Citizenship was not statistically significant by gender or level of school. And the upper class students in the grade point average showed higher citizenship than the middle class and the lower class students. Second, multicultural education had positive correlations with multicultural awareness and negative correlations with citizenship. And multicultural experiences had positive correlations with multicultural awareness and also with citizenship In addition to that, multicultural awareness had positive correlations with citizenship. Third, as a result of the examination, the effect of multicultural education on multicultural awareness was not statistically significant and multicultural experiences was positively significant on multicultural awareness. And multicultural education was negatively significant on citizenship but multicultural experiences was positively significant on citizenship). Fourth, multicultural awareness did not have positive correlations between multicultural education and citizenship but had partial mediating effect on the relation between multicultural experiences and citizenship. These results present that multicultural experiences have the influence on citizenship not only directly but also indirectly through multicultural awareness. The study had a significance in revealing that multicultural education and experiences give the effect on citizenship and multicultural awareness has mediating effect on the relation between multicultural experiences and citizenship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.