현대 사회는 정보를 공유하던 수단이 기존의 개인용 컴퓨터에서 모바일 기기로 확대되었고, 다양한 스마트 기기의 사용이 증가하면서 정보 생산량이 급속도로 증가하고 있다. 이러한 막대한 양의 정보 속에서 많은 양의 정보들을 통해서 의미 있는 결과를 이끌어 내는 빅데이터 솔루션을 기반으로 한 큐레이션 서비스가 비즈니스로 의미가 확장되어 사용되고 있으며, 이러한 큐레이션 서비스가 증가하면서 화장품 시장에서 또한 널리 활용되고 있다. 이에 본 연구에서는 디지털 ...
화장품 큐레이션 서비스 품질 속성이 소비자 수용의도에 미치는 영향
현대 사회는 정보를 공유하던 수단이 기존의 개인용 컴퓨터에서 모바일 기기로 확대되었고, 다양한 스마트 기기의 사용이 증가하면서 정보 생산량이 급속도로 증가하고 있다. 이러한 막대한 양의 정보 속에서 많은 양의 정보들을 통해서 의미 있는 결과를 이끌어 내는 빅데이터 솔루션을 기반으로 한 큐레이션 서비스가 비즈니스로 의미가 확장되어 사용되고 있으며, 이러한 큐레이션 서비스가 증가하면서 화장품 시장에서 또한 널리 활용되고 있다. 이에 본 연구에서는 디지털 콘텐츠 플랫폼이 급변하면서 큐레이션 서비스가 매출 및 브랜드 가치를 증가시키는 마케팅 커뮤니케이션 전략으로 사용되는 현시대에 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성이 20~30대 여성소비자 수용의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 본 연구를 위한 설문조사는 큐레이션 사용 경험이 있는 20-40대 여성을 대상으로 2018년 9월 1일부터 2018년 9월 14일까지 14 일간 모바일 리서치 전문기업인 포리서치를 통해 자료를 수집하였다. 총 700명의 응답자 중 화장품 큐레이션 서비스를 사용 경험을 screening question으로 하는 질문을 통해, 화장품 큐레이션 서비스 유경험자 380명이 응답하였으며, 이 중 응답에 일관성이 없거나 불성실한 응답을 제외한 최종 378부가 결과 분석에 활용되었다. 본 연구에서는 가설을 실증적으로 분석, 검증하기 위해서 설문조사를 통해 수집된 자료를 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 확인적 요인분석을 통해 집중타당성(convergent validity), 판별타당성(discriminant validity), 신뢰성 (reliability)을 검증하였다. 연구모형에 제시된 구성개념 간 인과관계를 검증하기 위해 구조방정식모델링(Structural Equation Modeling: SEM)을 통해 연구가설을 검증하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성 중 정보품질과 개인화 품질속성이 만족도에 유의한 영향을 끼치는 속성으로 도출되었다. 이는 소비자가 화장품 큐레이션 서비스를 사용함에 있어, 사전에 개인에게 맞춤화된 정보를 가진 사이트임을 인식하고 사이트에 접속하기 때문에 이에 따른 각 개인이 원하는 제품에 대한 기대가 제품정보와 일치하는지를 평가하기 때문인 것으로 사료된다. 소비자들은 제품의 정보를 가장 중요시 여기며, 그러한 제품 정보 중에서도 정보가 개인의 취향에 맞게 선별된 정보인지를 높이 평가하는 것으로 사료된다. 화장품 큐레이션 서비스는 소비자의 만족도를 높이기 위해 제품의 정확한 정보와 개인 맞춤성을 최적화한 정보를 제공하는 것이 중요하다는 것을 시사 하는 바이다. 둘째, 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성 중 시스템 품질과 개인화 품질 속성은 신뢰에 유의한 영향을 끼치는 속성으로 도출되었다. 시스템 품질은 사이트 운영의 접근성, 안정성 및 보안 관리 여부는 신뢰에 중요한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 만족도는 신뢰에 정의 영향을 미쳤고, 만족도는 소비자 수용의도중 이용의도, 구전의도에 정의 영향을 미쳤다. 또한 신뢰는 소비자 수용의도중 이용의도, 구전의도에 정의 영향을 미쳤다. 넷째, 친숙도는 본 구조모형에서 부분 조절효과를 보였다. 친숙도가 높은 사용자는 화장품 큐레이션 서비스의 정보품질을 낮게 평가, 인식하는 것으로 해석할 수 있다. 또한, 개인화 품질이 만족도에 미치는 영향에서 친숙도에 의한 조절효과가 나타났으며, 친숙도가 낮은 그룹에서 개인화 품질이 만족도에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다 본 연구 결과, 큐레이션 품질 속성 중 개인화 품질이 만족에 가장 큰 영향을 미치는 변수임을 확인할 수 있었으며, 이는 패션 큐레이션의 품질 속성과 만족도의 관계를 규명한 이소연(2016)연구 결과와 일치한다. 이는 패션과 화장품이 가지는 공통적 특성에 기인하는 것으로 판단되며, 개인의 자기표현에 도움을 주는 유희적 상품의 경우, 가장 개인에게 최적화된 서비스를 제공했을 때 소비자 만족이 최대화됨을 밝힌 이효주(2017)의 연구 결과와 일치한다. 본 연구는 화장품 큐레이션 연구가 초기 단계인 점을 고려할 때, 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성을 온라인 서비스 품질관련 선행연구에 따라 정보품질, 시스템품질, 디자인품질, 개인화 품질로 분류하고 이에 따른 만족도, 신뢰와 소비자 수용의도를 측정함으로써 화장품 큐레이션 서비스 소비자에 대한 영향 및 가치를 파악했다는 점에서 의의가 있다고 사료된다. 현재 화장품 큐레이션 서비스 사이트가 운영되고 있음에도 연구는 매우 제한적이고 미비한 실정으로 본 연구의 결과는 화장품 큐레이션 서비스의 유통기술로서의 소비자에 대한 효과를 만족도와 신뢰를 통해 검증하였다. 또한 화장품 큐레이션 서비스의 운영자들이 서비스 확장 및 전략 수립 시 고려해야할 품질 속성에 대한 기초적 자료를 제시했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과를 활용하여 마케팅적 성과가 향상되기를 기대하며, 향후 다양한 빅데이터기반 화장품 큐레이션 활용과 도입에 관련된 연구가 확대되기를 기대한다.
화장품 큐레이션 서비스 품질 속성이 소비자 수용의도에 미치는 영향
현대 사회는 정보를 공유하던 수단이 기존의 개인용 컴퓨터에서 모바일 기기로 확대되었고, 다양한 스마트 기기의 사용이 증가하면서 정보 생산량이 급속도로 증가하고 있다. 이러한 막대한 양의 정보 속에서 많은 양의 정보들을 통해서 의미 있는 결과를 이끌어 내는 빅데이터 솔루션을 기반으로 한 큐레이션 서비스가 비즈니스로 의미가 확장되어 사용되고 있으며, 이러한 큐레이션 서비스가 증가하면서 화장품 시장에서 또한 널리 활용되고 있다. 이에 본 연구에서는 디지털 콘텐츠 플랫폼이 급변하면서 큐레이션 서비스가 매출 및 브랜드 가치를 증가시키는 마케팅 커뮤니케이션 전략으로 사용되는 현시대에 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성이 20~30대 여성소비자 수용의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 본 연구를 위한 설문조사는 큐레이션 사용 경험이 있는 20-40대 여성을 대상으로 2018년 9월 1일부터 2018년 9월 14일까지 14 일간 모바일 리서치 전문기업인 포리서치를 통해 자료를 수집하였다. 총 700명의 응답자 중 화장품 큐레이션 서비스를 사용 경험을 screening question으로 하는 질문을 통해, 화장품 큐레이션 서비스 유경험자 380명이 응답하였으며, 이 중 응답에 일관성이 없거나 불성실한 응답을 제외한 최종 378부가 결과 분석에 활용되었다. 본 연구에서는 가설을 실증적으로 분석, 검증하기 위해서 설문조사를 통해 수집된 자료를 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 확인적 요인분석을 통해 집중타당성(convergent validity), 판별타당성(discriminant validity), 신뢰성 (reliability)을 검증하였다. 연구모형에 제시된 구성개념 간 인과관계를 검증하기 위해 구조방정식모델링(Structural Equation Modeling: SEM)을 통해 연구가설을 검증하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성 중 정보품질과 개인화 품질속성이 만족도에 유의한 영향을 끼치는 속성으로 도출되었다. 이는 소비자가 화장품 큐레이션 서비스를 사용함에 있어, 사전에 개인에게 맞춤화된 정보를 가진 사이트임을 인식하고 사이트에 접속하기 때문에 이에 따른 각 개인이 원하는 제품에 대한 기대가 제품정보와 일치하는지를 평가하기 때문인 것으로 사료된다. 소비자들은 제품의 정보를 가장 중요시 여기며, 그러한 제품 정보 중에서도 정보가 개인의 취향에 맞게 선별된 정보인지를 높이 평가하는 것으로 사료된다. 화장품 큐레이션 서비스는 소비자의 만족도를 높이기 위해 제품의 정확한 정보와 개인 맞춤성을 최적화한 정보를 제공하는 것이 중요하다는 것을 시사 하는 바이다. 둘째, 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성 중 시스템 품질과 개인화 품질 속성은 신뢰에 유의한 영향을 끼치는 속성으로 도출되었다. 시스템 품질은 사이트 운영의 접근성, 안정성 및 보안 관리 여부는 신뢰에 중요한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 만족도는 신뢰에 정의 영향을 미쳤고, 만족도는 소비자 수용의도중 이용의도, 구전의도에 정의 영향을 미쳤다. 또한 신뢰는 소비자 수용의도중 이용의도, 구전의도에 정의 영향을 미쳤다. 넷째, 친숙도는 본 구조모형에서 부분 조절효과를 보였다. 친숙도가 높은 사용자는 화장품 큐레이션 서비스의 정보품질을 낮게 평가, 인식하는 것으로 해석할 수 있다. 또한, 개인화 품질이 만족도에 미치는 영향에서 친숙도에 의한 조절효과가 나타났으며, 친숙도가 낮은 그룹에서 개인화 품질이 만족도에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다 본 연구 결과, 큐레이션 품질 속성 중 개인화 품질이 만족에 가장 큰 영향을 미치는 변수임을 확인할 수 있었으며, 이는 패션 큐레이션의 품질 속성과 만족도의 관계를 규명한 이소연(2016)연구 결과와 일치한다. 이는 패션과 화장품이 가지는 공통적 특성에 기인하는 것으로 판단되며, 개인의 자기표현에 도움을 주는 유희적 상품의 경우, 가장 개인에게 최적화된 서비스를 제공했을 때 소비자 만족이 최대화됨을 밝힌 이효주(2017)의 연구 결과와 일치한다. 본 연구는 화장품 큐레이션 연구가 초기 단계인 점을 고려할 때, 화장품 큐레이션 서비스 품질 속성을 온라인 서비스 품질관련 선행연구에 따라 정보품질, 시스템품질, 디자인품질, 개인화 품질로 분류하고 이에 따른 만족도, 신뢰와 소비자 수용의도를 측정함으로써 화장품 큐레이션 서비스 소비자에 대한 영향 및 가치를 파악했다는 점에서 의의가 있다고 사료된다. 현재 화장품 큐레이션 서비스 사이트가 운영되고 있음에도 연구는 매우 제한적이고 미비한 실정으로 본 연구의 결과는 화장품 큐레이션 서비스의 유통기술로서의 소비자에 대한 효과를 만족도와 신뢰를 통해 검증하였다. 또한 화장품 큐레이션 서비스의 운영자들이 서비스 확장 및 전략 수립 시 고려해야할 품질 속성에 대한 기초적 자료를 제시했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과를 활용하여 마케팅적 성과가 향상되기를 기대하며, 향후 다양한 빅데이터기반 화장품 큐레이션 활용과 도입에 관련된 연구가 확대되기를 기대한다.
The Effects of Cosmetics Curation Service Quality Attributes on Consumer’s Acceptance Intention
HEO, Sung Min Dept. of Business Administration Graduate School of Seokyeong University (supervised by Professor Choi, Woo Suk)
In modern society, the means ...
ABSTRACT
The Effects of Cosmetics Curation Service Quality Attributes on Consumer’s Acceptance Intention
HEO, Sung Min Dept. of Business Administration Graduate School of Seokyeong University (supervised by Professor Choi, Woo Suk)
In modern society, the means of sharing information has expanded from existing personal computers to mobile devices, and information production is rapidly increasing with the use of a variety of smart devices. Within this vast amount of information, curation services based on big data solutions, that generate meaningful results through large amounts of information, are being extended to business, and are also widely used in the cosmetics market as these curation services increase. The purpose of this study is to investigate the effect of cosmetic curation service quality attributes on the acceptance of female consumers in their 20s and 30s, as in this era of rapidly changing digital content platforms, curation services are used as marketing communication strategies to increase sales and brand value. Data was collected for 14 days from September 1, 2018 to September 14, 2018 through Four-research Co. Ltd., a mobile research company for women in their 20s and 30s who have experienced using curation. Among the total 700 respondents, 380 respondents answered yes to screening questions asking whether they had used curation services. Two respondents were excluded due to the inconsistent or inadequate responses. Data from 378 respondents were used for the statistical analysis. In this study, the data collected through questionnaires was analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 statistical programs, to empirically analyze and test hypotheses. Confirmatory factor analysis was performed to confirm convergent validity, discriminant validity, and reliability. Finally, structural equation modeling(SEM) was conducted to verify the cause-and-effect relationship and mediated effect between constructs of the study model. The results of the study are summarized as follows. First, information quality and personalization quality of cosmetics curation service were proven to be important factors affecting satisfaction. This is because consumers recognize in advance that the site had personal customized information and access the site using cosmetics curation services, and they then evaluate whether the expectations of each individual's desired products match the product information. Consumers regard product information as the most important, and it is considered that information among such product information is highly evaluated as information tailored to individual taste. The cosmetic curation service suggests that it is important to provide information that optimizes the product 's accurate personalization to enhance consumer satisfaction. Second, system quality and personalization quality attributes of cosmetic curation service were found to have a significant influence on trust. System quality can be found to have a significant influence on trust in accessibility, stability and security management of site operation. Third, satisfaction had a positive effect on trust, intention to use and word - of - mouth intention during consumer acceptance. In addition, trust had a positive affect on intention to use and word - of - mouth intention during consumer acceptance. Fourth, familiarity showed partial control effect in this structural model. A user with a high familiarity can be interpreted that the information quality of the cosmetics curation service is underestimated and recognized. Also, the effect of personalization quality on satisfaction was found to be influenced by familiarity, and personalization quality had a greater effect on satisfaction in group with low familiarity. As a result of this study, it was confirmed that personalization quality is the most influential variable on satisfaction among the curation quality attributes, which is consistent with Lee So Yeon 's (2016) study, which clarifies the relationship between the quality attributes and satisfaction of fashion curation. This is judged to be due to the common characteristics of fashion and cosmetics, and in the case of Hedonic goods that help individual self-expression, it is suggested that consumer satisfaction is maximized when providing the most personalized services (Lee Hyojoo, 2016). Considering that cosmetic curation research is in an early stage, this study classified cosmetic curation service quality attributes into information quality, system quality, design quality, and personalization quality. According to previous research related to online service quality, and consumers' acceptance intention, it is meaningful that they grasped the influence and value of cosmetics curation service for consumers. Although the current cosmetics curation service site is operating, the study was very limited and incomplete. The results of this study were verified through the satisfaction and trust of consumers as the distribution technology of the cosmetics curation service. It is also meaningful that operators of cosmetics curation services have provided basic data on quality attributes to consider when expanding services and developing strategies. In order to activate the cosmetic curation service, it is expected that the marketing results will be improved by using the results of this research. In the future, the research related to application and utilization of big data-based cosmetic curation will be further expanded.
ABSTRACT
The Effects of Cosmetics Curation Service Quality Attributes on Consumer’s Acceptance Intention
HEO, Sung Min Dept. of Business Administration Graduate School of Seokyeong University (supervised by Professor Choi, Woo Suk)
In modern society, the means of sharing information has expanded from existing personal computers to mobile devices, and information production is rapidly increasing with the use of a variety of smart devices. Within this vast amount of information, curation services based on big data solutions, that generate meaningful results through large amounts of information, are being extended to business, and are also widely used in the cosmetics market as these curation services increase. The purpose of this study is to investigate the effect of cosmetic curation service quality attributes on the acceptance of female consumers in their 20s and 30s, as in this era of rapidly changing digital content platforms, curation services are used as marketing communication strategies to increase sales and brand value. Data was collected for 14 days from September 1, 2018 to September 14, 2018 through Four-research Co. Ltd., a mobile research company for women in their 20s and 30s who have experienced using curation. Among the total 700 respondents, 380 respondents answered yes to screening questions asking whether they had used curation services. Two respondents were excluded due to the inconsistent or inadequate responses. Data from 378 respondents were used for the statistical analysis. In this study, the data collected through questionnaires was analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 statistical programs, to empirically analyze and test hypotheses. Confirmatory factor analysis was performed to confirm convergent validity, discriminant validity, and reliability. Finally, structural equation modeling(SEM) was conducted to verify the cause-and-effect relationship and mediated effect between constructs of the study model. The results of the study are summarized as follows. First, information quality and personalization quality of cosmetics curation service were proven to be important factors affecting satisfaction. This is because consumers recognize in advance that the site had personal customized information and access the site using cosmetics curation services, and they then evaluate whether the expectations of each individual's desired products match the product information. Consumers regard product information as the most important, and it is considered that information among such product information is highly evaluated as information tailored to individual taste. The cosmetic curation service suggests that it is important to provide information that optimizes the product 's accurate personalization to enhance consumer satisfaction. Second, system quality and personalization quality attributes of cosmetic curation service were found to have a significant influence on trust. System quality can be found to have a significant influence on trust in accessibility, stability and security management of site operation. Third, satisfaction had a positive effect on trust, intention to use and word - of - mouth intention during consumer acceptance. In addition, trust had a positive affect on intention to use and word - of - mouth intention during consumer acceptance. Fourth, familiarity showed partial control effect in this structural model. A user with a high familiarity can be interpreted that the information quality of the cosmetics curation service is underestimated and recognized. Also, the effect of personalization quality on satisfaction was found to be influenced by familiarity, and personalization quality had a greater effect on satisfaction in group with low familiarity. As a result of this study, it was confirmed that personalization quality is the most influential variable on satisfaction among the curation quality attributes, which is consistent with Lee So Yeon 's (2016) study, which clarifies the relationship between the quality attributes and satisfaction of fashion curation. This is judged to be due to the common characteristics of fashion and cosmetics, and in the case of Hedonic goods that help individual self-expression, it is suggested that consumer satisfaction is maximized when providing the most personalized services (Lee Hyojoo, 2016). Considering that cosmetic curation research is in an early stage, this study classified cosmetic curation service quality attributes into information quality, system quality, design quality, and personalization quality. According to previous research related to online service quality, and consumers' acceptance intention, it is meaningful that they grasped the influence and value of cosmetics curation service for consumers. Although the current cosmetics curation service site is operating, the study was very limited and incomplete. The results of this study were verified through the satisfaction and trust of consumers as the distribution technology of the cosmetics curation service. It is also meaningful that operators of cosmetics curation services have provided basic data on quality attributes to consider when expanding services and developing strategies. In order to activate the cosmetic curation service, it is expected that the marketing results will be improved by using the results of this research. In the future, the research related to application and utilization of big data-based cosmetic curation will be further expanded.
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