집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회기술 향상에 미치는 영향 Effect of art therapy program based on group activity on the improvement of social skills of children in local children's center원문보기
본 연구는 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회기술 향상에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 A도 B시에 위치한 지역아동센터에 다니고 있는 아동으로 동일한 센터 내에 등원중인 아동들 중, 담당 선생님의 추천을 받아 각각 실험집단 5명, 통제집단 5명으로 선정하였다. 2017년 4월 3일부터 2017년 6월 26일까지 주1회, 90분씩 총12회기의 활동중심을 적용한 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 Gresham과 Elliott(1990)가 개발한 사회기술평정척도(...
본 연구는 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회기술 향상에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 A도 B시에 위치한 지역아동센터에 다니고 있는 아동으로 동일한 센터 내에 등원중인 아동들 중, 담당 선생님의 추천을 받아 각각 실험집단 5명, 통제집단 5명으로 선정하였다. 2017년 4월 3일부터 2017년 6월 26일까지 주1회, 90분씩 총12회기의 활동중심을 적용한 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 Gresham과 Elliott(1990)가 개발한 사회기술평정척도(SSRS : Social Skills Rating system)를 문성원(1997)이 문화적 차이를 고려하여 우리나라 실정에 맞게 번안 수정한 SSRS-학생용 25문항을 연구대상에 맞게 수정 보완한 검사를 사용하였으며, 실험집단과 통제집단간의 사전과 사후의 차이를 알아보기 위해 SPSS 14 for window 프로그램을 사용하였다. 또한, 실험집단과 통제집단에게 사전 ‧ 사후 동일하게 Burns(1987)의 KHTP(동적 집-나무-사람)그림검사를 실시하였다. 그림검사에 대한 질적 분석은 본 연구자가 그림에 대한 행동관찰, 내용적 분석, 형식적 분석을 한 뒤 신뢰도 충족을 위해 전문가의 감수를 받았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 집단 내 사회기술평정척도(SSRS : Social Skills Rating system) 사전과 사후 점수 비교에서 실험집단의 점수에서 모두 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회기술 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 초기 단계에서는 개인 중심적인 표현 영역확보와 더불어 일방적인 상호작용의 접근이 지속적으로 나타났으나, 중기로 돌입하며 규칙이라는 안정적 인지와 활동 안에서의 타인조망이 안정적으로 확보되었고, 종결기에는 수용적인 태도로 집단원들간에 자발적인 소통과 교류를 이루어내며 사회기술 향상에 변화가 있었음을 알 수 있었다. 둘째, 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료가 지역아동센터 아동의 KHTP에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사전에 비해 사후 그림에서는 획일화되고 선의 날카로움 등 공격적인 요소가 줄어들었으며, 인물상의 활동영역과 그림의 환경적 특성에 대한 표현이 구체적으로 드러나며 사회기술 향상에 변화가 있었음을 알 수 있었다. 따라서 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램의 접근이 집단 간의 관계 및 타인과의 안정적인 상호작용을 이끌어내며 지역아동센터 아동들의 사회기술 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회기술 향상에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 A도 B시에 위치한 지역아동센터에 다니고 있는 아동으로 동일한 센터 내에 등원중인 아동들 중, 담당 선생님의 추천을 받아 각각 실험집단 5명, 통제집단 5명으로 선정하였다. 2017년 4월 3일부터 2017년 6월 26일까지 주1회, 90분씩 총12회기의 활동중심을 적용한 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 Gresham과 Elliott(1990)가 개발한 사회기술평정척도(SSRS : Social Skills Rating system)를 문성원(1997)이 문화적 차이를 고려하여 우리나라 실정에 맞게 번안 수정한 SSRS-학생용 25문항을 연구대상에 맞게 수정 보완한 검사를 사용하였으며, 실험집단과 통제집단간의 사전과 사후의 차이를 알아보기 위해 SPSS 14 for window 프로그램을 사용하였다. 또한, 실험집단과 통제집단에게 사전 ‧ 사후 동일하게 Burns(1987)의 KHTP(동적 집-나무-사람)그림검사를 실시하였다. 그림검사에 대한 질적 분석은 본 연구자가 그림에 대한 행동관찰, 내용적 분석, 형식적 분석을 한 뒤 신뢰도 충족을 위해 전문가의 감수를 받았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 집단 내 사회기술평정척도(SSRS : Social Skills Rating system) 사전과 사후 점수 비교에서 실험집단의 점수에서 모두 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회기술 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 초기 단계에서는 개인 중심적인 표현 영역확보와 더불어 일방적인 상호작용의 접근이 지속적으로 나타났으나, 중기로 돌입하며 규칙이라는 안정적 인지와 활동 안에서의 타인조망이 안정적으로 확보되었고, 종결기에는 수용적인 태도로 집단원들간에 자발적인 소통과 교류를 이루어내며 사회기술 향상에 변화가 있었음을 알 수 있었다. 둘째, 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료가 지역아동센터 아동의 KHTP에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사전에 비해 사후 그림에서는 획일화되고 선의 날카로움 등 공격적인 요소가 줄어들었으며, 인물상의 활동영역과 그림의 환경적 특성에 대한 표현이 구체적으로 드러나며 사회기술 향상에 변화가 있었음을 알 수 있었다. 따라서 집단의 활동을 중심으로 한 미술치료 프로그램의 접근이 집단 간의 관계 및 타인과의 안정적인 상호작용을 이끌어내며 지역아동센터 아동들의 사회기술 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
Purpose of this study is to investigate the effect of art therapy program based on group activity on the improvement of sociality of children in local children's center. Objects of this study were children who attended local children center located in B city of A province and 5 children were selecte...
Purpose of this study is to investigate the effect of art therapy program based on group activity on the improvement of sociality of children in local children's center. Objects of this study were children who attended local children center located in B city of A province and 5 children were selected in the experimental group and 5 in the control group respectively, who were recommended by the teacher in charge of the children in the same center. From April 3, 2017 to June 26, 2017, the study conducted activity-oriented group art therapy for total 12 times with 90 minutes once a week. In order to verify the effectiveness of the study, this study used 25 questions of SSRS-students, which was adapted and revised by Moon, Seong-Won(1997) according to the actual situation in our country considering cultural differences from SSRS (Social Skills Rating System) developed by Gresham and Elliott (1990), and it used the SPSS 14 for windows program to examine the pre-to-post differences between the experimental group and the control group. In addition, KHTP (Dynamic House-Tree-Man) picture test of Burns (1987) was performed on the experimental group and the control group in the same way. After behavior observation, content analysis, and formal analysis on the picture, this researcher had a specialist supervise qualitative picture test to satisfy reliability. The results of this study are as follows. First, it is found that there was a significant difference in the scores of the experimental group according to the pre-to-post score comparison of the Social Skills Rating System (SSRS) between the experimental group and the control group. It is found that art therapy program based on group activity had an effect on improvement of the sociality of children in the local children's center. In the early stage, one-sided interaction with the securing of the expressive domain of the individual center continuously appeared, but the stable recognition of the rule and the view of the other person in the activity were stably secured in the mid-term and it is seen that there was a change in the promotion of sociality through voluntary communication and exchange among group members with receptive attitudes in the final stage. Second, it is found that group art therapy focusing on group activities had a positive effect on KHTP of children in local children center. It is found the social skills were changed considering the fact that post pictures in comparison with prior ones showed uniformity and reduced aggressive elements such as sharpness of lines and that expression of the activity area of the figure and the environmental characteristics of the pictures was specifically revealed. Therefore, it can be seen that approach of the art therapy program based on group activity leads to relationships between the groups and the stable interaction with others and it also affects to improve the sociality of children in the local children's center.
Purpose of this study is to investigate the effect of art therapy program based on group activity on the improvement of sociality of children in local children's center. Objects of this study were children who attended local children center located in B city of A province and 5 children were selected in the experimental group and 5 in the control group respectively, who were recommended by the teacher in charge of the children in the same center. From April 3, 2017 to June 26, 2017, the study conducted activity-oriented group art therapy for total 12 times with 90 minutes once a week. In order to verify the effectiveness of the study, this study used 25 questions of SSRS-students, which was adapted and revised by Moon, Seong-Won(1997) according to the actual situation in our country considering cultural differences from SSRS (Social Skills Rating System) developed by Gresham and Elliott (1990), and it used the SPSS 14 for windows program to examine the pre-to-post differences between the experimental group and the control group. In addition, KHTP (Dynamic House-Tree-Man) picture test of Burns (1987) was performed on the experimental group and the control group in the same way. After behavior observation, content analysis, and formal analysis on the picture, this researcher had a specialist supervise qualitative picture test to satisfy reliability. The results of this study are as follows. First, it is found that there was a significant difference in the scores of the experimental group according to the pre-to-post score comparison of the Social Skills Rating System (SSRS) between the experimental group and the control group. It is found that art therapy program based on group activity had an effect on improvement of the sociality of children in the local children's center. In the early stage, one-sided interaction with the securing of the expressive domain of the individual center continuously appeared, but the stable recognition of the rule and the view of the other person in the activity were stably secured in the mid-term and it is seen that there was a change in the promotion of sociality through voluntary communication and exchange among group members with receptive attitudes in the final stage. Second, it is found that group art therapy focusing on group activities had a positive effect on KHTP of children in local children center. It is found the social skills were changed considering the fact that post pictures in comparison with prior ones showed uniformity and reduced aggressive elements such as sharpness of lines and that expression of the activity area of the figure and the environmental characteristics of the pictures was specifically revealed. Therefore, it can be seen that approach of the art therapy program based on group activity leads to relationships between the groups and the stable interaction with others and it also affects to improve the sociality of children in the local children's center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.