[학위논문]그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동이 유아의 공감능력, 정서지능 및 자아존중감에 미치는 영향 The effects of emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books on young children's empathy ability, emotional intelligence, and self-esteem원문보기
본 연구는 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동을 고안, 실시하여 유아의 공감능력, 정서지능 및 자아존중감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 P유치원 만 5세 2개 학급 유아 총40명으로 한 학급의 유아 20명을 실험집단, 다른 학급의 유아 20명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 연구도구로는 권미혜(2017)의 연구에서 사용한 공감능력 검사와 이영자, 이종숙, 신은수(2000)의 정서지능 평정척도, 지성애와 김승희(2010)의 유아 자아존중감 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 문헌 및 선행연구를 고찰을 통한 예비연구, 검사자 훈련 및 예비검사, ...
본 연구는 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동을 고안, 실시하여 유아의 공감능력, 정서지능 및 자아존중감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 P유치원 만 5세 2개 학급 유아 총40명으로 한 학급의 유아 20명을 실험집단, 다른 학급의 유아 20명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 연구도구로는 권미혜(2017)의 연구에서 사용한 공감능력 검사와 이영자, 이종숙, 신은수(2000)의 정서지능 평정척도, 지성애와 김승희(2010)의 유아 자아존중감 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 문헌 및 선행연구를 고찰을 통한 예비연구, 검사자 훈련 및 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행되었다. 본 연구의 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 Gottman 외(2011)의 감정코칭을 기초로 본 연구자가 고안한 것이다. 본 활동은 1주를 기본단위로 그림책감상하기, 이야기나누기, 표현활동, 공유 및 평가의 4단계로 구성되어 있다. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동의 효과를 알아보기 위해 수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 분석하였다. 연구문제별로 두 집단 간의 차이를 살펴보기 위해 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수와 사후검사 점수의 평균과 표준편차를 산출한 후, 사후검사에서 사전검사의 점수를 뺀 증가분에 대하여 t검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 기쁨, 슬픔, 공포, 분노에 대한 유아의 공감능력을 전반적으로 증진시켰다. 둘째, 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고촉진, 정서적 지식의 활용, 정서적 반영적 조절 등 유아의 정서지능을 전반적으로 증진시켰다. 셋째, 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 인지적 자아, 사회적 자아, 신체적 자아, 정서적 자아 등 유아의 자아존중감을 증진시켰다.
본 연구는 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동을 고안, 실시하여 유아의 공감능력, 정서지능 및 자아존중감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 P유치원 만 5세 2개 학급 유아 총40명으로 한 학급의 유아 20명을 실험집단, 다른 학급의 유아 20명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 연구도구로는 권미혜(2017)의 연구에서 사용한 공감능력 검사와 이영자, 이종숙, 신은수(2000)의 정서지능 평정척도, 지성애와 김승희(2010)의 유아 자아존중감 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 문헌 및 선행연구를 고찰을 통한 예비연구, 검사자 훈련 및 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행되었다. 본 연구의 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 Gottman 외(2011)의 감정코칭을 기초로 본 연구자가 고안한 것이다. 본 활동은 1주를 기본단위로 그림책감상하기, 이야기나누기, 표현활동, 공유 및 평가의 4단계로 구성되어 있다. 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동의 효과를 알아보기 위해 수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 분석하였다. 연구문제별로 두 집단 간의 차이를 살펴보기 위해 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수와 사후검사 점수의 평균과 표준편차를 산출한 후, 사후검사에서 사전검사의 점수를 뺀 증가분에 대하여 t검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 기쁨, 슬픔, 공포, 분노에 대한 유아의 공감능력을 전반적으로 증진시켰다. 둘째, 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고촉진, 정서적 지식의 활용, 정서적 반영적 조절 등 유아의 정서지능을 전반적으로 증진시켰다. 셋째, 그림책에 기초한 감정코칭중심의 공감교육활동은 인지적 자아, 사회적 자아, 신체적 자아, 정서적 자아 등 유아의 자아존중감을 증진시켰다.
The purpose of this study is to see the effects of emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books on young children's empathy ability, emotional intelligence, and self-esteem. I have set the three specific questions following below to prove the effects.
1. Wha...
The purpose of this study is to see the effects of emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books on young children's empathy ability, emotional intelligence, and self-esteem. I have set the three specific questions following below to prove the effects.
1. What effect do emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books have on young children's empathy ability? 2. What do emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books affect on young children's emotional intelligence? 3. What do emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books affect on young children's self-esteem?
The study was conducted with 40 five-year-old young children in the two classes of P kindergarten in the city of G, Jeollabuk-do. And the young children were divided randomly into two groups. - an experimental group(20) and a control group(20) - Then emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books devised by the researchers were conducted only for the experimental group. We applied the empathy ability test that had been used by Gwon Mi Hye(2017) as the test tools, which are the measure of emotional intelligence proposed by Lee Young Ja, Lee Jong Sook, Sin Eun Su(2000) and the questionnaires in children's self-esteem test of Ji Sung Ae and Kim Seung Hee (2010). This study was conducted in the order of preliminary research through text research and preceding studies, researcher training and preliminary inspection, teacher training, pretesting, experimental treatment, and posttest. This emotion coaching-centered empathy education activities has been devised by me based on the Gottman(2011)'s emotion coaching. This activities consist of four steps: Pictures appreciation-Discussion-Expression Activities-Sharing and Evaluating. The basic unit was one week. The data were analyzed by using SPSS 21.0 program to find out the effects of emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books on young children's empathy, emotional intelligence and self-esteem. In order to investigate the differences between the two groups, the average and standard deviation of the pre-test acceptance and post-test scores of the experimental group and the control group were calculated and then the t-test was performed on the increment after subtraction of the score of the pre-test in the pro-test. The results of the study are as follows. First, emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books generally have improved young children's empathy such as happiness, sorrow, horror, and anger. Second, emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books generally have improved young children's emotional intelligence such as recognition and expression of emotion, promotion of thinking by emotion, application of emotion knowledge, and emotional reflection control. Third, young children's self-esteem such as cognitive self, social self, physical self and emotional self has been improved by emotion coaching-centered empathy education activities base on picture books.
The purpose of this study is to see the effects of emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books on young children's empathy ability, emotional intelligence, and self-esteem. I have set the three specific questions following below to prove the effects.
1. What effect do emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books have on young children's empathy ability? 2. What do emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books affect on young children's emotional intelligence? 3. What do emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books affect on young children's self-esteem?
The study was conducted with 40 five-year-old young children in the two classes of P kindergarten in the city of G, Jeollabuk-do. And the young children were divided randomly into two groups. - an experimental group(20) and a control group(20) - Then emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books devised by the researchers were conducted only for the experimental group. We applied the empathy ability test that had been used by Gwon Mi Hye(2017) as the test tools, which are the measure of emotional intelligence proposed by Lee Young Ja, Lee Jong Sook, Sin Eun Su(2000) and the questionnaires in children's self-esteem test of Ji Sung Ae and Kim Seung Hee (2010). This study was conducted in the order of preliminary research through text research and preceding studies, researcher training and preliminary inspection, teacher training, pretesting, experimental treatment, and posttest. This emotion coaching-centered empathy education activities has been devised by me based on the Gottman(2011)'s emotion coaching. This activities consist of four steps: Pictures appreciation-Discussion-Expression Activities-Sharing and Evaluating. The basic unit was one week. The data were analyzed by using SPSS 21.0 program to find out the effects of emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books on young children's empathy, emotional intelligence and self-esteem. In order to investigate the differences between the two groups, the average and standard deviation of the pre-test acceptance and post-test scores of the experimental group and the control group were calculated and then the t-test was performed on the increment after subtraction of the score of the pre-test in the pro-test. The results of the study are as follows. First, emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books generally have improved young children's empathy such as happiness, sorrow, horror, and anger. Second, emotion coaching-centered empathy education activities based on picture books generally have improved young children's emotional intelligence such as recognition and expression of emotion, promotion of thinking by emotion, application of emotion knowledge, and emotional reflection control. Third, young children's self-esteem such as cognitive self, social self, physical self and emotional self has been improved by emotion coaching-centered empathy education activities base on picture books.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.