가설 구조물은 거의 모든 건설공사 중에 필수적으로 설치하여 사용되며 가설 구조물의 붕괴를 방지하기 위해 시스템동바리의 사용을 권장하고 있는 추세이다. 그러나 가설 구조물의 붕괴 사고가 지속적으로 발생하고 있으며, 노동부에서 발표하는 산업재해 현황분석에서도 가설 구조물에 의한 인면피해가 다른 기인물 보다 많이 발생하고 있는 것으로 나타났다. 국내의 경우 다양한 변수를 적용하여 시스템동바리의 구조적 안전성과 거동에 대해 연구를 수행하고 있지만, 시스템동바리에 대한 연구는 해외와 비교할 때 부족한 상황이다. 또한 시스템동바리의 안전성을 검토할 때 축력을 받는 단위 수직재에 관해서만 고려하고 있어, 시스템 ...
가설 구조물은 거의 모든 건설공사 중에 필수적으로 설치하여 사용되며 가설 구조물의 붕괴를 방지하기 위해 시스템동바리의 사용을 권장하고 있는 추세이다. 그러나 가설 구조물의 붕괴 사고가 지속적으로 발생하고 있으며, 노동부에서 발표하는 산업재해 현황분석에서도 가설 구조물에 의한 인면피해가 다른 기인물 보다 많이 발생하고 있는 것으로 나타났다. 국내의 경우 다양한 변수를 적용하여 시스템동바리의 구조적 안전성과 거동에 대해 연구를 수행하고 있지만, 시스템동바리에 대한 연구는 해외와 비교할 때 부족한 상황이다. 또한 시스템동바리의 안전성을 검토할 때 축력을 받는 단위 수직재에 관해서만 고려하고 있어, 시스템 동바리에 결함이 발생할 경우 좌굴강도는 급격하게 감소하게 된다. 따라서, 본 연구에서는 실제 시스템동바리 조립체의 정확한 거동을 예측하기 위해 실제 건설현장에서 발생할 수 있는 가새재의 설치유무와 시스템 동바리 조립체의 층수를 변수로 설정하여 탄성한계 이상까지 하중을 가력함에 따른 조립체의 거동을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 점점 고층화되고 있는 구조물의 추세를 볼 때 시스템 동바리의 고층화는 필수 불가결하며, 가새재 유무에 따라 내하력의 차이가 최대 2.6배, 층수에 따라 최대 1.7배 차이가 발생하므로 시스템 동바리의 구조적 안정성을 위해 가새재의 설치는 필수적이라고 판단된다. 둘째, 시스템 동바리의 수직하중에 의한 구성 부재의 응력은 가새재를 미설치한 경우 거의 대부분 수직재에서 발생하였으며, 가새재를 설치한 경우 가새재가 수직하중을 수직재, 수평재에 전달하여 수직재, 수평재, 가새재 모두 응력이 분포되는 것으로 분석되었다. 셋째, 시스템 동바리 조립체에 탄성한계 이상의 하중을 가력한 결과 가새재를 설치하지 않은 3 story – without bracing과 2 story – without bracing은 수직기둥 전체가 하나의 좌굴에 의한 휨 변형을 보였으며, 4개의 수직기둥 모두 일정한 방향으로 좌굴이 발생하였다. 가새재를 설치한 3 story – with bracing과 2 story – with bracing은 수직기둥을 구성하는 일부 수직재에서 좌굴이 발생하여 휨 변형이 발생하였으며, 수직기둥의 변형의 방향이 불규칙한 것으로 나타났다. 넷째, 가새재를 설치하지 않은 시스템 동바리의 층수에 따른 거동을 분석한 결과 층수가 증가할수록 내하력은 감소하였으며, 8층 이상부터 층수 증가에 따른 내하력의 차이가 거의 일정하였다. 다섯째, 시스템 동바리의 Bay수에 따른 거동을 분석한 결과 가새재를 설치하지 않은 경우 Bay수의 증가와 상관없이 단일 수직재에 발생한 최대 내하력은 거의 동일 하였다. 반면, 가새재를 설치한 경우 Bay수가 증가할수록 단일 수직재에 발생한 최대 내하력은 증가하는 것으로 분석되었다.
가설 구조물은 거의 모든 건설공사 중에 필수적으로 설치하여 사용되며 가설 구조물의 붕괴를 방지하기 위해 시스템동바리의 사용을 권장하고 있는 추세이다. 그러나 가설 구조물의 붕괴 사고가 지속적으로 발생하고 있으며, 노동부에서 발표하는 산업재해 현황분석에서도 가설 구조물에 의한 인면피해가 다른 기인물 보다 많이 발생하고 있는 것으로 나타났다. 국내의 경우 다양한 변수를 적용하여 시스템동바리의 구조적 안전성과 거동에 대해 연구를 수행하고 있지만, 시스템동바리에 대한 연구는 해외와 비교할 때 부족한 상황이다. 또한 시스템동바리의 안전성을 검토할 때 축력을 받는 단위 수직재에 관해서만 고려하고 있어, 시스템 동바리에 결함이 발생할 경우 좌굴강도는 급격하게 감소하게 된다. 따라서, 본 연구에서는 실제 시스템동바리 조립체의 정확한 거동을 예측하기 위해 실제 건설현장에서 발생할 수 있는 가새재의 설치유무와 시스템 동바리 조립체의 층수를 변수로 설정하여 탄성한계 이상까지 하중을 가력함에 따른 조립체의 거동을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 점점 고층화되고 있는 구조물의 추세를 볼 때 시스템 동바리의 고층화는 필수 불가결하며, 가새재 유무에 따라 내하력의 차이가 최대 2.6배, 층수에 따라 최대 1.7배 차이가 발생하므로 시스템 동바리의 구조적 안정성을 위해 가새재의 설치는 필수적이라고 판단된다. 둘째, 시스템 동바리의 수직하중에 의한 구성 부재의 응력은 가새재를 미설치한 경우 거의 대부분 수직재에서 발생하였으며, 가새재를 설치한 경우 가새재가 수직하중을 수직재, 수평재에 전달하여 수직재, 수평재, 가새재 모두 응력이 분포되는 것으로 분석되었다. 셋째, 시스템 동바리 조립체에 탄성한계 이상의 하중을 가력한 결과 가새재를 설치하지 않은 3 story – without bracing과 2 story – without bracing은 수직기둥 전체가 하나의 좌굴에 의한 휨 변형을 보였으며, 4개의 수직기둥 모두 일정한 방향으로 좌굴이 발생하였다. 가새재를 설치한 3 story – with bracing과 2 story – with bracing은 수직기둥을 구성하는 일부 수직재에서 좌굴이 발생하여 휨 변형이 발생하였으며, 수직기둥의 변형의 방향이 불규칙한 것으로 나타났다. 넷째, 가새재를 설치하지 않은 시스템 동바리의 층수에 따른 거동을 분석한 결과 층수가 증가할수록 내하력은 감소하였으며, 8층 이상부터 층수 증가에 따른 내하력의 차이가 거의 일정하였다. 다섯째, 시스템 동바리의 Bay수에 따른 거동을 분석한 결과 가새재를 설치하지 않은 경우 Bay수의 증가와 상관없이 단일 수직재에 발생한 최대 내하력은 거의 동일 하였다. 반면, 가새재를 설치한 경우 Bay수가 증가할수록 단일 수직재에 발생한 최대 내하력은 증가하는 것으로 분석되었다.
Temporary structures have been deployed and used as an essential part of almost all construction projects, and the use of system support is spurred to prevent the collapse of temporary structures. However, as the accidents of collapse of temporary structures continue to happen, and the analysis of t...
Temporary structures have been deployed and used as an essential part of almost all construction projects, and the use of system support is spurred to prevent the collapse of temporary structures. However, as the accidents of collapse of temporary structures continue to happen, and the analysis of the status in industrial accidents presented by the Ministry of Labor shows that the number of casualty caused by temporary structures is higher than other different causes. Although domestic research is carried out on structural safety and behavior of system support post by applying various variables, research on system support is not enough compared to overseas. Also, when reviewing the safety of the system support post, only the unit vertical members under axial forces are considered, and the buckling strength will be drastically reduced if the system support is faulty. Therefore, in this study, the behavior of the assembly was analyzed due to the presence of the installation of bracing materials that could occur at the actual construction site and loading the load to the elastomer by setting the number of story of the system support assembly as variables in order to predict the correct behavior of the actual system support assembly. The results of the study came out as follows. First, as the height of the system support is indispensable, and the difference in load carrying capacity occurs up to 2.6 times and 1.7 times depending on the number of story, it is deemed an essential to install bracing materials for structural stability of the system support in consideration of the trend of increasingly high-rise structures. Second, the stress of the component members due to vertical load of the system support was mostly caused by vertical members without the bracing, and when the bracing was installed, it was analyzed that vertical load was passed to the vertical and horizontal members, thus distribution of stress. Third, as a result of loading the system supports assembly more than elastic, the 3 stories without bracing and 2 stories –without bracing showed bending deformation by one buckling, and all 4 vertical columns were buckled in a constant direction. 3 storages with bracing and 2 storages with bracing resulted in buckling in some vertical materials that formed vertical columns, resulting in bending deformation and irregular direction of the vertical column. Fourth, the analysis of the behavior according to the number of story in the system support without bracing material found that the load carrying capacity decreased as the number of story increased, and the difference in load carrying capacity due to the increase in the number of story was almost constant from the eighth story or above. Fifth, the analysis of the behavior according to the number of bay in the system support showed that the maximum load carrying capacity of a single vertical member was almost identical, no matter increase in the number of bay. On the other hand, it was analyzed that the maximum load carrying capacity generated by a single vertical member increases as the number of bay increases.
Temporary structures have been deployed and used as an essential part of almost all construction projects, and the use of system support is spurred to prevent the collapse of temporary structures. However, as the accidents of collapse of temporary structures continue to happen, and the analysis of the status in industrial accidents presented by the Ministry of Labor shows that the number of casualty caused by temporary structures is higher than other different causes. Although domestic research is carried out on structural safety and behavior of system support post by applying various variables, research on system support is not enough compared to overseas. Also, when reviewing the safety of the system support post, only the unit vertical members under axial forces are considered, and the buckling strength will be drastically reduced if the system support is faulty. Therefore, in this study, the behavior of the assembly was analyzed due to the presence of the installation of bracing materials that could occur at the actual construction site and loading the load to the elastomer by setting the number of story of the system support assembly as variables in order to predict the correct behavior of the actual system support assembly. The results of the study came out as follows. First, as the height of the system support is indispensable, and the difference in load carrying capacity occurs up to 2.6 times and 1.7 times depending on the number of story, it is deemed an essential to install bracing materials for structural stability of the system support in consideration of the trend of increasingly high-rise structures. Second, the stress of the component members due to vertical load of the system support was mostly caused by vertical members without the bracing, and when the bracing was installed, it was analyzed that vertical load was passed to the vertical and horizontal members, thus distribution of stress. Third, as a result of loading the system supports assembly more than elastic, the 3 stories without bracing and 2 stories –without bracing showed bending deformation by one buckling, and all 4 vertical columns were buckled in a constant direction. 3 storages with bracing and 2 storages with bracing resulted in buckling in some vertical materials that formed vertical columns, resulting in bending deformation and irregular direction of the vertical column. Fourth, the analysis of the behavior according to the number of story in the system support without bracing material found that the load carrying capacity decreased as the number of story increased, and the difference in load carrying capacity due to the increase in the number of story was almost constant from the eighth story or above. Fifth, the analysis of the behavior according to the number of bay in the system support showed that the maximum load carrying capacity of a single vertical member was almost identical, no matter increase in the number of bay. On the other hand, it was analyzed that the maximum load carrying capacity generated by a single vertical member increases as the number of bay increases.
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