본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 하여 자신의 인지나 정서, 행동을 조절할 수 있는 능력인 자기통제력과 소비 선택 행동에 기준이 되는 각각의 가치소비패턴이 심리적 기제로서 주관적 행복감과 어떠한 차이를 보이는지 알아보는 것이다. 이를 위해 충청북도 C시에 소재하는 일반계 남녀 고등학생 400명을 대상으로 자기통제력과 가치소비 및 주관적 행복감에 대한 질문지 조사를 실시하여 자료를 수집하였다. ...
본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 하여 자신의 인지나 정서, 행동을 조절할 수 있는 능력인 자기통제력과 소비 선택 행동에 기준이 되는 각각의 가치소비패턴이 심리적 기제로서 주관적 행복감과 어떠한 차이를 보이는지 알아보는 것이다. 이를 위해 충청북도 C시에 소재하는 일반계 남녀 고등학생 400명을 대상으로 자기통제력과 가치소비 및 주관적 행복감에 대한 질문지 조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 통계프로그램을 사용하였고, 기술통계, 빈도분석, 독립표본 t-검정을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 자기통제력 수준에 따른 주관적 행복감은 유의한 차이를 보였다. 이는 자기통제력 수준이 높은 집단 일수록 주관적 행복감이 높게 나타났음을 의미한다. 둘째, 고등학생의 가치소비 수준에 따른 주관적 행복감은 유의한 차이를 보였다. 이는 가치소비 수준이 높은 집단 일수록 주관적 행복감이 높게 나타났음을 의미한다.
본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 하여 자신의 인지나 정서, 행동을 조절할 수 있는 능력인 자기통제력과 소비 선택 행동에 기준이 되는 각각의 가치소비패턴이 심리적 기제로서 주관적 행복감과 어떠한 차이를 보이는지 알아보는 것이다. 이를 위해 충청북도 C시에 소재하는 일반계 남녀 고등학생 400명을 대상으로 자기통제력과 가치소비 및 주관적 행복감에 대한 질문지 조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 통계프로그램을 사용하였고, 기술통계, 빈도분석, 독립표본 t-검정을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 자기통제력 수준에 따른 주관적 행복감은 유의한 차이를 보였다. 이는 자기통제력 수준이 높은 집단 일수록 주관적 행복감이 높게 나타났음을 의미한다. 둘째, 고등학생의 가치소비 수준에 따른 주관적 행복감은 유의한 차이를 보였다. 이는 가치소비 수준이 높은 집단 일수록 주관적 행복감이 높게 나타났음을 의미한다.
The purpose of this study was to investigate the difference of subjective consumption as the psychological mechanism of each value consumption pattern that is the basis of self-control and consumer choice behavior, which is the ability to control their cognition, emotion, and behavior in high school...
The purpose of this study was to investigate the difference of subjective consumption as the psychological mechanism of each value consumption pattern that is the basis of self-control and consumer choice behavior, which is the ability to control their cognition, emotion, and behavior in high school students. For this purpose, 400 high school students in Chungcheong province were surveyed about their self-control, value consumption and subjective well-being. SPSS 21.0 statistical program was used to obtain descriptive statistics, frequency analysis, independent sample t-test. The main results of this study are as follows. First, subjective well-being according to self-control level of high school students showed significant difference. This means that the higher the self-control level, the higher the subjective well-being. Second, there was a significant difference in the subjective well-being according to the value consumption level of high school students. This means that the higher the value consumption level, the higher the subjective well-being.
The purpose of this study was to investigate the difference of subjective consumption as the psychological mechanism of each value consumption pattern that is the basis of self-control and consumer choice behavior, which is the ability to control their cognition, emotion, and behavior in high school students. For this purpose, 400 high school students in Chungcheong province were surveyed about their self-control, value consumption and subjective well-being. SPSS 21.0 statistical program was used to obtain descriptive statistics, frequency analysis, independent sample t-test. The main results of this study are as follows. First, subjective well-being according to self-control level of high school students showed significant difference. This means that the higher the self-control level, the higher the subjective well-being. Second, there was a significant difference in the subjective well-being according to the value consumption level of high school students. This means that the higher the value consumption level, the higher the subjective well-being.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.