본 연구는 평생교육 차원에서 다문화이해교육을 제고해보고자 한다. 현대 사회는 생애주기 학습의 평생교육을 필요로 하는 사회다. 이에 생애 주기의 전 과정에 있어 여러 세대와 여러 계층에서의 다양한 필요를 제기하기도 한다. 국내의 여러 사람과 다양한 분야와 계층에서 다문화에 대한 관심과 정부의 정책이 제시되기도 하였다. 우리나라는 다문화 현상에 대한 관심이나 정책적 면에서 세계적 모델 국가라 해도 과언이 아니다. 그러나 한국사회에서 다문화 인식도는 여전히 미약하며, ...
본 연구는 평생교육 차원에서 다문화이해교육을 제고해보고자 한다. 현대 사회는 생애주기 학습의 평생교육을 필요로 하는 사회다. 이에 생애 주기의 전 과정에 있어 여러 세대와 여러 계층에서의 다양한 필요를 제기하기도 한다. 국내의 여러 사람과 다양한 분야와 계층에서 다문화에 대한 관심과 정부의 정책이 제시되기도 하였다. 우리나라는 다문화 현상에 대한 관심이나 정책적 면에서 세계적 모델 국가라 해도 과언이 아니다. 그러나 한국사회에서 다문화 인식도는 여전히 미약하며, 다문화주의 개념 확립 및 문화적 다양성을 수용하는 방향에 대해서도 사회적 합의도 이루어지지 않고 있다. 그동안 정부의 다문화 정책은 다문화가족이 생활하는데 안정적인 정착과 삶의 질 향상을 가지는 것에 지원의 중점을 두고 다문화 현상에 대한 일반 국민들의 인식도를 개선시키기 위해 나름대로 많은 힘을 쏟아왔다. 이는 다문화 사회로의 진전을 사회 발전의 동력으로 유도하기 위한 취지와 더불어 다양한 구성원이 내적 일체감을 갖고 함께 살아가는 사회 통합을 국가의 주요 과제로 설정한 결과로, 다문화이해교육은 이러한 과제를 수행하기 위한 시민교육 차원의 적절한 대응이라 할 수 있지만, 평생교육으로서의 생애주기별로 다문화를 이해하며 적용하는 생활화한 다문화이해교육은 여전히 연구의 필요를 보인다. 한국사회에서 전 국민이 다문화에 대한 바른 이해의 생활화를 가지며 국가 제도에서 여러 정책들을 충분히 수행하는데 다문화이해교육은 매우 필요하다. 또한, 국가적으로 평생교육의 확산과 더불어 평생교육의 제도적 변혁과 행정의 체계적인 정착은 한국 사회에 불어 닥친 평생교육에 대한 실천적 관심과 역량에 상당한 변화를 일으키고 있다. 이러한 상황인식과 문제의식에 입각하여 지구촌마을로 세계시민의 삶을 살게 된 현대인들에게 다문화 인식도는 여전히 미약하며, 다문화주의 개념 확립 및 문화적 다양성의 수용 방향에 대해서도 사회적 합의가 이루어지지 않고 있다. 또한, 생애주기로 평생에 지구촌에서 글로벌한 생활을 확장하며 향유할 다문화 접근의 올바르고 체계적인 교육이 부족하다. 이에 본 연구에서는 평생교육 과제로서의 다문화이해교육에 대한 기본적인 의미와 중요성, 그 목적을 살펴봄으로 세계화된 이 시대 사람들의 삶의 질을 향상시키며 확장하는 생애를 영위할 수 있는 방안을 모색해보고자 한다. 평생교육이란 모든 형태의 교육적 행위로서 순화적 관계의 표현이며 도구인 것이다. 궁극적으로는 학습자의 자율적 학습수행과 교육적 선택의 자유를 통한 학습권이 보장되는 학습사회를 지향하는 개념이다. 이에 평생교육이 전 생애와 영역에 해당하는 자율적이고 종합적인 교육임에 다문화적 접근에서 평생교육 과제로서의 다문화이해교육을 살펴보고자 한다. 생애주기별로 영유아기, 아동 초등기, 청소년· 청년기, 장년·노년기로 나누어 다문화이해교육을 가졌고, 계층과 분야, 영역과 시기에 맞는 구체적인 전략을 가지는 프로그램 교안 수업 설계를 살펴보았다. 그 교안 내용으로 첫째로, 개개인의 존재감 인식 및 가치 존중감을 위한 교안, 둘째로, 지구화시대의 자기 적성 발견과 진로 설정의 교안, 셋째로, 의사소통 증진을 위한 교안, 넷째로, 세계시민으로서의 초국적 삶을 위한 교안, 마지막으로, 여러 세대 전반에 걸쳐 시기별·영역별로 종합한 다문화 이해교육의 교안을 구성해 보았다. 다문화이해교육은, 다문화인식개선의 교육적 경로인 국민의 다문화 수용성과 다문화 감수성, 문화다양성, 반편견 등이 중심이 된 구성 요소이다. 다문화 인식 개선의 올바른 방향으로, 한국인의 의식구조를 기반으로 한 다문화 수용성을 제고해 볼 것이다. 이의 내용으로 미래사회의 전망을 중심에 두면서, 문화적 다양성의 다문화적 상호작용을 전면에 내세울 것이다. 그리고 일반적 상호문화 역량 강화를 통한 소통역량 강화 차원에서의 다문화 수용성 등을 내용으로 구체적인 전략을 제시해보고자 한다. 평생교육 과제로서 다문화이해교육의 연구 결과로, 생애주기에 있어 개개인들의 글로벌한 사고의 확장을 가지며 상호문화적 역량을 높일 것이다, 또한, 문화적 혼종을 생활 속에서 체화하여 초민족적으로 사고하고 행동하는 다중적 자의식으로 다문화 정체성을 올바로 가지며, 인간중심적인 가치관과 다문화 사회로의 정착을 가지는데 기여할 것으로 본다.
본 연구는 평생교육 차원에서 다문화이해교육을 제고해보고자 한다. 현대 사회는 생애주기 학습의 평생교육을 필요로 하는 사회다. 이에 생애 주기의 전 과정에 있어 여러 세대와 여러 계층에서의 다양한 필요를 제기하기도 한다. 국내의 여러 사람과 다양한 분야와 계층에서 다문화에 대한 관심과 정부의 정책이 제시되기도 하였다. 우리나라는 다문화 현상에 대한 관심이나 정책적 면에서 세계적 모델 국가라 해도 과언이 아니다. 그러나 한국사회에서 다문화 인식도는 여전히 미약하며, 다문화주의 개념 확립 및 문화적 다양성을 수용하는 방향에 대해서도 사회적 합의도 이루어지지 않고 있다. 그동안 정부의 다문화 정책은 다문화가족이 생활하는데 안정적인 정착과 삶의 질 향상을 가지는 것에 지원의 중점을 두고 다문화 현상에 대한 일반 국민들의 인식도를 개선시키기 위해 나름대로 많은 힘을 쏟아왔다. 이는 다문화 사회로의 진전을 사회 발전의 동력으로 유도하기 위한 취지와 더불어 다양한 구성원이 내적 일체감을 갖고 함께 살아가는 사회 통합을 국가의 주요 과제로 설정한 결과로, 다문화이해교육은 이러한 과제를 수행하기 위한 시민교육 차원의 적절한 대응이라 할 수 있지만, 평생교육으로서의 생애주기별로 다문화를 이해하며 적용하는 생활화한 다문화이해교육은 여전히 연구의 필요를 보인다. 한국사회에서 전 국민이 다문화에 대한 바른 이해의 생활화를 가지며 국가 제도에서 여러 정책들을 충분히 수행하는데 다문화이해교육은 매우 필요하다. 또한, 국가적으로 평생교육의 확산과 더불어 평생교육의 제도적 변혁과 행정의 체계적인 정착은 한국 사회에 불어 닥친 평생교육에 대한 실천적 관심과 역량에 상당한 변화를 일으키고 있다. 이러한 상황인식과 문제의식에 입각하여 지구촌마을로 세계시민의 삶을 살게 된 현대인들에게 다문화 인식도는 여전히 미약하며, 다문화주의 개념 확립 및 문화적 다양성의 수용 방향에 대해서도 사회적 합의가 이루어지지 않고 있다. 또한, 생애주기로 평생에 지구촌에서 글로벌한 생활을 확장하며 향유할 다문화 접근의 올바르고 체계적인 교육이 부족하다. 이에 본 연구에서는 평생교육 과제로서의 다문화이해교육에 대한 기본적인 의미와 중요성, 그 목적을 살펴봄으로 세계화된 이 시대 사람들의 삶의 질을 향상시키며 확장하는 생애를 영위할 수 있는 방안을 모색해보고자 한다. 평생교육이란 모든 형태의 교육적 행위로서 순화적 관계의 표현이며 도구인 것이다. 궁극적으로는 학습자의 자율적 학습수행과 교육적 선택의 자유를 통한 학습권이 보장되는 학습사회를 지향하는 개념이다. 이에 평생교육이 전 생애와 영역에 해당하는 자율적이고 종합적인 교육임에 다문화적 접근에서 평생교육 과제로서의 다문화이해교육을 살펴보고자 한다. 생애주기별로 영유아기, 아동 초등기, 청소년· 청년기, 장년·노년기로 나누어 다문화이해교육을 가졌고, 계층과 분야, 영역과 시기에 맞는 구체적인 전략을 가지는 프로그램 교안 수업 설계를 살펴보았다. 그 교안 내용으로 첫째로, 개개인의 존재감 인식 및 가치 존중감을 위한 교안, 둘째로, 지구화시대의 자기 적성 발견과 진로 설정의 교안, 셋째로, 의사소통 증진을 위한 교안, 넷째로, 세계시민으로서의 초국적 삶을 위한 교안, 마지막으로, 여러 세대 전반에 걸쳐 시기별·영역별로 종합한 다문화 이해교육의 교안을 구성해 보았다. 다문화이해교육은, 다문화인식개선의 교육적 경로인 국민의 다문화 수용성과 다문화 감수성, 문화다양성, 반편견 등이 중심이 된 구성 요소이다. 다문화 인식 개선의 올바른 방향으로, 한국인의 의식구조를 기반으로 한 다문화 수용성을 제고해 볼 것이다. 이의 내용으로 미래사회의 전망을 중심에 두면서, 문화적 다양성의 다문화적 상호작용을 전면에 내세울 것이다. 그리고 일반적 상호문화 역량 강화를 통한 소통역량 강화 차원에서의 다문화 수용성 등을 내용으로 구체적인 전략을 제시해보고자 한다. 평생교육 과제로서 다문화이해교육의 연구 결과로, 생애주기에 있어 개개인들의 글로벌한 사고의 확장을 가지며 상호문화적 역량을 높일 것이다, 또한, 문화적 혼종을 생활 속에서 체화하여 초민족적으로 사고하고 행동하는 다중적 자의식으로 다문화 정체성을 올바로 가지며, 인간중심적인 가치관과 다문화 사회로의 정착을 가지는데 기여할 것으로 본다.
This study aims to enhance multicultural understanding education for lifelong education. Modern society is a society that needs a lifelong education of life cycle learning. This also raises a variety. Interest in multI-cultural culture and government policies were also presented in various secto...
This study aims to enhance multicultural understanding education for lifelong education. Modern society is a society that needs a lifelong education of life cycle learning. This also raises a variety. Interest in multI-cultural culture and government policies were also presented in various sectors and classes with people in Korea. It is no exaggeration to say that Korea is a global model country in terms of its interest in and policy toward multicultural phenomena. In Korean society, however, the level of multicultural awareness is still weak, and there is no social consensus on. So far, the government's multicultural policy has focused on stable settlement and quality of life improvement for multicultural families, thereby improving public awareness of multicultural phenomena. This is the result of the national education, which aims to promote the development of a multicultural society as the driving force for the development of the social life, and the integration of the various members of society with an internal sense of unity. Not only are the political, economic, educational, logistics, technology, human resources, and cultural exchanges of different peoples active, but they are also necessary to travel to other countries of foreigners and to many cultures and to the world. In addition, many foreigners and immigrants are entering the global community. It is now an era in which many countries in the global community can directly enjoy a global life as their neighbors. Multicultural understanding education is very necessary in Korean society for the entire nation to have a correct understanding of multicultural culture and to carry out enough different policies in the national system. In addition, along with the spread of lifelong education nationwide, systemic changes in lifelong education and systematic settlement of administration have caused considerable changes in practical interest and capacity in lifelong education in Korean society. The lifelong education of the 21st century has contributed greatly to the international community along with adult education since UNESCO adopted the " Declaration of Learning Rights " in 1985 to address fundamental issues of education poverty and inequality. Multicultural awareness is still weak for modern people who live a world citizen's life in a global village based on this awareness of situation and problem, and the direction of multicultural concept establishment and acceptance of cultural diversity is. In addition, there is a shortage of proper and systematic education of multicultural approaches to expand and enjoy a global life in the global village throughout the lifetime. In this study, the basic meaning and importance of multicultural understanding education as a lifelong education project, and the purpose of it, will be reviewed to improve and expand the quality of life of people in this era. Multicultural understanding education is a component that focuses on the people's multicultural acceptability, multicultural sensitivity, cultural diversity, and anti-foreign education, which is an educational path for improving multicultural awareness. In the right direction for improving multicultural awareness, we will try to enhance the multI-cultural acceptability based on the Korean mentality. With its objections, it will focus on the future of the society and present multicultural interactions of cultural diversity. In addition, we will present detailed strategies in order to strengthen communication capabilities through enhancing general mutual cultural capabilities. Lifelong education is all forms of educational activity that are expressions and tools of purifying relationships. Ultimately, it is a concept aimed at learning societies in which learning rights are guaranteed through learners ' voluntary learning performance and freedom of educational choice. Therefore, because lifelong education is autonomous and comprehensive education that corresponds to life span and territory as all forms of educational activity, we will look at multicultural understanding education as a lifelong education task. By life cycle, the classes were divided into infant, elementary, adolescent, adolescent, senior, senior, and senior citizens to provide multicultural education, and were designed with specific strategies according to class, area, and time. First of all, the plan for the recognition of individual existence and respect of values, second of all, the self-appraisal discovery in the era of globalization, and the plan for the promotion of communication. Fourth, for the first time as a citizen of the world, a plan was organized for the education of multicultural interests, which was aggregated by time and region, across generations. As a result of a study of multicultural understanding education as a lifelong education task, individuals will have a global expansion of thought in their life cycle and will enhance their mutual cultural capabilities. Also, with multiple self-consciousness, which contemplates and acts as a super-migration by infiltrating a cultural homogenism in life, it has the correct multicultural identity, and human values and social settlement.
● Primary language : lifelong education, multI-cultural understanding education, life cycle, global culture, sensitivity, multicultural acceptance
This study aims to enhance multicultural understanding education for lifelong education. Modern society is a society that needs a lifelong education of life cycle learning. This also raises a variety. Interest in multI-cultural culture and government policies were also presented in various sectors and classes with people in Korea. It is no exaggeration to say that Korea is a global model country in terms of its interest in and policy toward multicultural phenomena. In Korean society, however, the level of multicultural awareness is still weak, and there is no social consensus on. So far, the government's multicultural policy has focused on stable settlement and quality of life improvement for multicultural families, thereby improving public awareness of multicultural phenomena. This is the result of the national education, which aims to promote the development of a multicultural society as the driving force for the development of the social life, and the integration of the various members of society with an internal sense of unity. Not only are the political, economic, educational, logistics, technology, human resources, and cultural exchanges of different peoples active, but they are also necessary to travel to other countries of foreigners and to many cultures and to the world. In addition, many foreigners and immigrants are entering the global community. It is now an era in which many countries in the global community can directly enjoy a global life as their neighbors. Multicultural understanding education is very necessary in Korean society for the entire nation to have a correct understanding of multicultural culture and to carry out enough different policies in the national system. In addition, along with the spread of lifelong education nationwide, systemic changes in lifelong education and systematic settlement of administration have caused considerable changes in practical interest and capacity in lifelong education in Korean society. The lifelong education of the 21st century has contributed greatly to the international community along with adult education since UNESCO adopted the " Declaration of Learning Rights " in 1985 to address fundamental issues of education poverty and inequality. Multicultural awareness is still weak for modern people who live a world citizen's life in a global village based on this awareness of situation and problem, and the direction of multicultural concept establishment and acceptance of cultural diversity is. In addition, there is a shortage of proper and systematic education of multicultural approaches to expand and enjoy a global life in the global village throughout the lifetime. In this study, the basic meaning and importance of multicultural understanding education as a lifelong education project, and the purpose of it, will be reviewed to improve and expand the quality of life of people in this era. Multicultural understanding education is a component that focuses on the people's multicultural acceptability, multicultural sensitivity, cultural diversity, and anti-foreign education, which is an educational path for improving multicultural awareness. In the right direction for improving multicultural awareness, we will try to enhance the multI-cultural acceptability based on the Korean mentality. With its objections, it will focus on the future of the society and present multicultural interactions of cultural diversity. In addition, we will present detailed strategies in order to strengthen communication capabilities through enhancing general mutual cultural capabilities. Lifelong education is all forms of educational activity that are expressions and tools of purifying relationships. Ultimately, it is a concept aimed at learning societies in which learning rights are guaranteed through learners ' voluntary learning performance and freedom of educational choice. Therefore, because lifelong education is autonomous and comprehensive education that corresponds to life span and territory as all forms of educational activity, we will look at multicultural understanding education as a lifelong education task. By life cycle, the classes were divided into infant, elementary, adolescent, adolescent, senior, senior, and senior citizens to provide multicultural education, and were designed with specific strategies according to class, area, and time. First of all, the plan for the recognition of individual existence and respect of values, second of all, the self-appraisal discovery in the era of globalization, and the plan for the promotion of communication. Fourth, for the first time as a citizen of the world, a plan was organized for the education of multicultural interests, which was aggregated by time and region, across generations. As a result of a study of multicultural understanding education as a lifelong education task, individuals will have a global expansion of thought in their life cycle and will enhance their mutual cultural capabilities. Also, with multiple self-consciousness, which contemplates and acts as a super-migration by infiltrating a cultural homogenism in life, it has the correct multicultural identity, and human values and social settlement.
● Primary language : lifelong education, multI-cultural understanding education, life cycle, global culture, sensitivity, multicultural acceptance
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.