현대사회는 4차 산업혁명을 맞이하여 지식을 창의적으로 융합하여 실제적 맥락에서 활용할 수 있는 능력을 요구한다. 2015 개정 교육과정에서도 새로운 발상과 도전으로 창의성을 발휘하는 사람을 추구하고 있다. 이러한 창의성 교육에 대한 국가·사회적 요구에 따라 미술과 수업 또한 학생들의 창의성을 기를 수 있도록 이루어져야 한다. 그러나 실제 미술 수업 현장을 살펴보면, 일부 교사들이 근대 회화의 재현적인 방식으로 표현 활동을 지도하고 있다. 재현적인 회화 방식만으로 지도하는 표현 수업은 학생들의 창의적 표현력을 신장시키는 데 한계가 있다. 따라서 현대 미술 작품에 나타난 여러 가지 기법을 활용한 창의적 표현의 지도 방안을 연구할 필요성이 있다. 이 연구의 목적은 현대 미술 작품에 나타난 표현 기법을 활용한 수업을 통해 학생들의 창의적 표현력을 신장하는 것이다. 현대 미술의 표현 기법 중 초현실주의 기법과 우연의 기법을 활용한 프로젝트 수업이 학생들의 창의적 표현력 함양에 미치는 효과를 탐색하고자 다음과 같은 연구의 내용과 방법을 선정하였다. Ⅱ장의 이론적 배경에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 창의성 교육과 프로젝트 수업에 대해 연구하였다. 초현실주의와 우연 기법의 개념과 활용 방법을 알아보고, 창의성 교육과의 연관성을 파악하고자 하였다. 또한 수업의 효과를 높이기 위해 프로젝트 수업의 개념과 효과에 대해서도 알아보았다. Ⅲ장에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 창의적 표현 수업을 설계하였다. 먼저 수업 전 학습자의 실태조사 결과를 분석하여, 학생들이 부족한 점과 부정적으로 응답한 항목에 대한 ...
현대사회는 4차 산업혁명을 맞이하여 지식을 창의적으로 융합하여 실제적 맥락에서 활용할 수 있는 능력을 요구한다. 2015 개정 교육과정에서도 새로운 발상과 도전으로 창의성을 발휘하는 사람을 추구하고 있다. 이러한 창의성 교육에 대한 국가·사회적 요구에 따라 미술과 수업 또한 학생들의 창의성을 기를 수 있도록 이루어져야 한다. 그러나 실제 미술 수업 현장을 살펴보면, 일부 교사들이 근대 회화의 재현적인 방식으로 표현 활동을 지도하고 있다. 재현적인 회화 방식만으로 지도하는 표현 수업은 학생들의 창의적 표현력을 신장시키는 데 한계가 있다. 따라서 현대 미술 작품에 나타난 여러 가지 기법을 활용한 창의적 표현의 지도 방안을 연구할 필요성이 있다. 이 연구의 목적은 현대 미술 작품에 나타난 표현 기법을 활용한 수업을 통해 학생들의 창의적 표현력을 신장하는 것이다. 현대 미술의 표현 기법 중 초현실주의 기법과 우연의 기법을 활용한 프로젝트 수업이 학생들의 창의적 표현력 함양에 미치는 효과를 탐색하고자 다음과 같은 연구의 내용과 방법을 선정하였다. Ⅱ장의 이론적 배경에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 창의성 교육과 프로젝트 수업에 대해 연구하였다. 초현실주의와 우연 기법의 개념과 활용 방법을 알아보고, 창의성 교육과의 연관성을 파악하고자 하였다. 또한 수업의 효과를 높이기 위해 프로젝트 수업의 개념과 효과에 대해서도 알아보았다. Ⅲ장에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 창의적 표현 수업을 설계하였다. 먼저 수업 전 학습자의 실태조사 결과를 분석하여, 학생들이 부족한 점과 부정적으로 응답한 항목에 대한 해결 방안 및 지도 대책을 수립하였다. 다음으로 창의적 표현이라는 주제를 중심으로 교육과정을 분석하여 재구성하였다. 그 후 재구성한 교육과정을 토대로 수업에 활용할 수 있는 구체적인 세부 전략을 구안하였다. 마지막으로 구안한 세부 전략을 수업에서 단계적으로 활용할 수 있도록 수업 모형을 개발하였다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장, Ⅲ장에서 연구한 내용을 바탕으로 실시한 수업에 대해 구체적으로 기술하였다. 수업의 목적, 지도 전략 및 유의점, 교수·학습 과정안, 수업의 과정, 학생 작품 등을 수업별로 자세히 제시하였다. 수업은 총 20차시의 프로젝트 수업으로 진행되었는데, 수업을 통해 학생들은 데페이즈망, 콜라주, 자동기술법 등의 초현실주의 기법과 마블링, 물감 불기, 물감 뿌리기, 물감 긁기 등의 우연의 기법을 활용하여 창의적인 표현을 하였다. Ⅴ장에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 수업의 결과를 분석하였다. 수업 전·후 설문지 비교 분석, 단위 수업 후 미술 일기 내용 분석, 프로젝트 수업 후 소감문 내용 분석, 작품 분석을 통해 학생들의 양적·질적 변화를 파악하였다. Ⅵ장에서는 Ⅴ장에서 분석한 내용을 바탕으로 다음과 같은 연구의 결과를 도출하였다. 이 연구의 수업은 학생들의 ‘미술 활동에 대한 흥미’와 ‘표현 활동에 대한 자신감’을 높이고 ‘미술에 대한 인식’을 확장하는 데 매우 효과적이었다. 또한 이 연구의 수업은 학생들의 ‘자기 주도적 미술 학습 능력’, ‘창의적 사고력’, ‘시각적 표현력’, ‘시각적 소통 능력’을 신장시키는 데 긍정적인 영향을 미쳤다. 이와 같이 초현실주의 기법 및 우연의 기법 등의 현대 미술의 표현 기법을 활용한 수업은 학생들의 창의적 표현력을 높이는 데 효과적이었다. 따라서 다양한 기법을 활용한 창의적 표현 수업이 교육 현장에서 실질적으로 활발하게 이루어져 학생들의 창의성이 신장되기를 기대한다.
현대사회는 4차 산업혁명을 맞이하여 지식을 창의적으로 융합하여 실제적 맥락에서 활용할 수 있는 능력을 요구한다. 2015 개정 교육과정에서도 새로운 발상과 도전으로 창의성을 발휘하는 사람을 추구하고 있다. 이러한 창의성 교육에 대한 국가·사회적 요구에 따라 미술과 수업 또한 학생들의 창의성을 기를 수 있도록 이루어져야 한다. 그러나 실제 미술 수업 현장을 살펴보면, 일부 교사들이 근대 회화의 재현적인 방식으로 표현 활동을 지도하고 있다. 재현적인 회화 방식만으로 지도하는 표현 수업은 학생들의 창의적 표현력을 신장시키는 데 한계가 있다. 따라서 현대 미술 작품에 나타난 여러 가지 기법을 활용한 창의적 표현의 지도 방안을 연구할 필요성이 있다. 이 연구의 목적은 현대 미술 작품에 나타난 표현 기법을 활용한 수업을 통해 학생들의 창의적 표현력을 신장하는 것이다. 현대 미술의 표현 기법 중 초현실주의 기법과 우연의 기법을 활용한 프로젝트 수업이 학생들의 창의적 표현력 함양에 미치는 효과를 탐색하고자 다음과 같은 연구의 내용과 방법을 선정하였다. Ⅱ장의 이론적 배경에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 창의성 교육과 프로젝트 수업에 대해 연구하였다. 초현실주의와 우연 기법의 개념과 활용 방법을 알아보고, 창의성 교육과의 연관성을 파악하고자 하였다. 또한 수업의 효과를 높이기 위해 프로젝트 수업의 개념과 효과에 대해서도 알아보았다. Ⅲ장에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 창의적 표현 수업을 설계하였다. 먼저 수업 전 학습자의 실태조사 결과를 분석하여, 학생들이 부족한 점과 부정적으로 응답한 항목에 대한 해결 방안 및 지도 대책을 수립하였다. 다음으로 창의적 표현이라는 주제를 중심으로 교육과정을 분석하여 재구성하였다. 그 후 재구성한 교육과정을 토대로 수업에 활용할 수 있는 구체적인 세부 전략을 구안하였다. 마지막으로 구안한 세부 전략을 수업에서 단계적으로 활용할 수 있도록 수업 모형을 개발하였다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장, Ⅲ장에서 연구한 내용을 바탕으로 실시한 수업에 대해 구체적으로 기술하였다. 수업의 목적, 지도 전략 및 유의점, 교수·학습 과정안, 수업의 과정, 학생 작품 등을 수업별로 자세히 제시하였다. 수업은 총 20차시의 프로젝트 수업으로 진행되었는데, 수업을 통해 학생들은 데페이즈망, 콜라주, 자동기술법 등의 초현실주의 기법과 마블링, 물감 불기, 물감 뿌리기, 물감 긁기 등의 우연의 기법을 활용하여 창의적인 표현을 하였다. Ⅴ장에서는 현대 미술의 표현 기법을 활용한 수업의 결과를 분석하였다. 수업 전·후 설문지 비교 분석, 단위 수업 후 미술 일기 내용 분석, 프로젝트 수업 후 소감문 내용 분석, 작품 분석을 통해 학생들의 양적·질적 변화를 파악하였다. Ⅵ장에서는 Ⅴ장에서 분석한 내용을 바탕으로 다음과 같은 연구의 결과를 도출하였다. 이 연구의 수업은 학생들의 ‘미술 활동에 대한 흥미’와 ‘표현 활동에 대한 자신감’을 높이고 ‘미술에 대한 인식’을 확장하는 데 매우 효과적이었다. 또한 이 연구의 수업은 학생들의 ‘자기 주도적 미술 학습 능력’, ‘창의적 사고력’, ‘시각적 표현력’, ‘시각적 소통 능력’을 신장시키는 데 긍정적인 영향을 미쳤다. 이와 같이 초현실주의 기법 및 우연의 기법 등의 현대 미술의 표현 기법을 활용한 수업은 학생들의 창의적 표현력을 높이는 데 효과적이었다. 따라서 다양한 기법을 활용한 창의적 표현 수업이 교육 현장에서 실질적으로 활발하게 이루어져 학생들의 창의성이 신장되기를 기대한다.
The modern society has met the 4th industrial revolution, which leads to fusing knowledge creatively in a real context. The 2015 revision curriculum encourages the use of new ideas and challenges to form creativity. Due to the creative education methods demanded by the country and society, the art a...
The modern society has met the 4th industrial revolution, which leads to fusing knowledge creatively in a real context. The 2015 revision curriculum encourages the use of new ideas and challenges to form creativity. Due to the creative education methods demanded by the country and society, the art and teaching need to be developed in a way that encourages students to increase their creativity. However, if we examine our realistic scenario, some teachers use modern society’s “recreation painting” as a standard way to express activity. The standard way of emphasizing the traditional way of making communication with the student limits students’ creativity growth. Therefore, to increase the creativity of our young minds, we must research the identity and use of modern art. The purpose of the thesis is to use the expression techniques in contemporary arts such as surrealism and coincidental techniques to grow the creative expression of the students. To find the cause and effect of such techniques and coincidental technique infused teaching methods, the following ways were nominated. In chapter Ⅱ of theoretical background, the expression techniques in contemporary arts were researched. The surrealism and coincidental techniques’ concept and practical means of usage would be identified, and to draw the connection between creative means of teaching. Furthermore, to increase the effect, the project teaching concept and effect would be explored. In chapter Ⅲ, the teaching method which shows the use of the expression techniques in contemporary arts were designed to give a expression in creativity. First, the result from the student before undertaking the experiment was analysed. This was to establish the answers and guiding ways for student’s lack of skills and negatively expressed criteria. Second, the teaching method was analysed with creativity in mind and then restricted. Afterwards, with the help of restructured method of teaching, a strategically detailed plan was created. Lastly, the newly formed strategic plan was developed to the teaching method so that it can be used step by step. In chapter Ⅳ, Ⅱ and Ⅲ, the teaching carried out using the researched material was used as a background to create a detailed technique. The aim of the teaching; guides, strategies and what to have in mind; professor and study methods; teaching method and student’s work was written in detail. The teaching consists of 20 different projects. The student expressed creative thinking through the use of surrealist methods such as dépaysement, collage, automatism and coincidental method such as marbling, blowing paint, spraying paint and scratching the paint. In chapter Ⅴ, the teaching that used the expression techniques in contemporary arts were analysed. In this guide, analysing pictured diary’s content, analysing feelings analysing student’s artwork were used to understand the change in quality and quantity. In chapter Ⅵ, the analysed method from chapter Ⅴ was used to lead the following results. Research of the teaching method resulted in an increase in the interest in an art activity and self-confidence and the positiveness in public opinion of art. Also, this researched method of teaching grew the self-guided art learning ability, creative thinking, student’s expression in their visual ways, visual communicating ability in a positive way. Likewise, creative teaching methods using the expression techniques in contemporary arts such as surrealism and coincidental techniques effectively increased the creative expression of the students. Therefore, I hope that teaching methods using different types of creative method will actively be used in order to increase the growth of our student’s creativeness.
The modern society has met the 4th industrial revolution, which leads to fusing knowledge creatively in a real context. The 2015 revision curriculum encourages the use of new ideas and challenges to form creativity. Due to the creative education methods demanded by the country and society, the art and teaching need to be developed in a way that encourages students to increase their creativity. However, if we examine our realistic scenario, some teachers use modern society’s “recreation painting” as a standard way to express activity. The standard way of emphasizing the traditional way of making communication with the student limits students’ creativity growth. Therefore, to increase the creativity of our young minds, we must research the identity and use of modern art. The purpose of the thesis is to use the expression techniques in contemporary arts such as surrealism and coincidental techniques to grow the creative expression of the students. To find the cause and effect of such techniques and coincidental technique infused teaching methods, the following ways were nominated. In chapter Ⅱ of theoretical background, the expression techniques in contemporary arts were researched. The surrealism and coincidental techniques’ concept and practical means of usage would be identified, and to draw the connection between creative means of teaching. Furthermore, to increase the effect, the project teaching concept and effect would be explored. In chapter Ⅲ, the teaching method which shows the use of the expression techniques in contemporary arts were designed to give a expression in creativity. First, the result from the student before undertaking the experiment was analysed. This was to establish the answers and guiding ways for student’s lack of skills and negatively expressed criteria. Second, the teaching method was analysed with creativity in mind and then restricted. Afterwards, with the help of restructured method of teaching, a strategically detailed plan was created. Lastly, the newly formed strategic plan was developed to the teaching method so that it can be used step by step. In chapter Ⅳ, Ⅱ and Ⅲ, the teaching carried out using the researched material was used as a background to create a detailed technique. The aim of the teaching; guides, strategies and what to have in mind; professor and study methods; teaching method and student’s work was written in detail. The teaching consists of 20 different projects. The student expressed creative thinking through the use of surrealist methods such as dépaysement, collage, automatism and coincidental method such as marbling, blowing paint, spraying paint and scratching the paint. In chapter Ⅴ, the teaching that used the expression techniques in contemporary arts were analysed. In this guide, analysing pictured diary’s content, analysing feelings analysing student’s artwork were used to understand the change in quality and quantity. In chapter Ⅵ, the analysed method from chapter Ⅴ was used to lead the following results. Research of the teaching method resulted in an increase in the interest in an art activity and self-confidence and the positiveness in public opinion of art. Also, this researched method of teaching grew the self-guided art learning ability, creative thinking, student’s expression in their visual ways, visual communicating ability in a positive way. Likewise, creative teaching methods using the expression techniques in contemporary arts such as surrealism and coincidental techniques effectively increased the creative expression of the students. Therefore, I hope that teaching methods using different types of creative method will actively be used in order to increase the growth of our student’s creativeness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.