앞으로 학생들은 빠르게 변화하는 사회 속에서 과학기술과 매체의 발달, 가상과 현실의 혼재 등을 마주하게 될 것이다. 급변하는 흐름 속에서 인간의 고유성은 더욱 중요해지며 인간만이 지닌 고등정신능력으로의 창조적 상상력은 인간에게 무엇보다 중요한 능력이 된다. 뿐만 아니라 상상력은 인간을 독립된 주체로 성장하도록 하는 자아 형성에 영향을 미치며 교육의 본질을 구성한다. 시대적 흐름과 교육 본질적인 요구를 고려하여 파악해보았을 때 창조적 상상력은 중요하다. 본 연구는 창조적 상상력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상하고 초현실주의 표현 방법에 주목하여 실행되었다. 이유로는 초현실주의 표현 방법은 틀에서 벗어나 새로운 시도를 통해 독창적인 작품을 창조해내었기 때문이다. 이에 따라 본 연구는 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동이 창조적 상상력에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 연구 방법으로 ...
앞으로 학생들은 빠르게 변화하는 사회 속에서 과학기술과 매체의 발달, 가상과 현실의 혼재 등을 마주하게 될 것이다. 급변하는 흐름 속에서 인간의 고유성은 더욱 중요해지며 인간만이 지닌 고등정신능력으로의 창조적 상상력은 인간에게 무엇보다 중요한 능력이 된다. 뿐만 아니라 상상력은 인간을 독립된 주체로 성장하도록 하는 자아 형성에 영향을 미치며 교육의 본질을 구성한다. 시대적 흐름과 교육 본질적인 요구를 고려하여 파악해보았을 때 창조적 상상력은 중요하다. 본 연구는 창조적 상상력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상하고 초현실주의 표현 방법에 주목하여 실행되었다. 이유로는 초현실주의 표현 방법은 틀에서 벗어나 새로운 시도를 통해 독창적인 작품을 창조해내었기 때문이다. 이에 따라 본 연구는 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동이 창조적 상상력에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 연구 방법으로 질적 연구를 통한 실행연구를 하였으며 이를 위해 첫째, 초현실주의와 창조적 상상력에 대한 문헌을 검토하여 연구 초점을 명확화하고 실행연구의 계획을 수립하였다. 둘째, 수립된 계획에 따라 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동의 수업 모형과 프로그램을 구안하여 서울 소재 초등학교 6학년 학생을 대상으로 총 15차시의 수업을 실제로 실행해보고 다양한 질적 자료를 수집하였다. 자료 수집은 사전, 사후 설문지, 활동지 및 활동 결과물, 성찰일지, 면담 등을 통해 이루어졌다. 또한 수업 상황에서는 연구자의 관찰을 통해 연구일지를 기록하였으며 수업 상황을 동영상으로 녹화하여 보완하였다. 셋째, 학생 활동지, 학생작품, 교사의 연구일지, 학생의 성찰일지, 설문지, 면담 전사 자료 등을 종합적으로 분석하였다. 분석은 본 연구에서의 창조적 상상력의 구성요소를 기준으로 이루어졌으며, 연구 결과 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동이 창조적 상상력 향상에 미치는 영향에 대해 알아보고 교육적인 의의를 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초현실주의와 초현실주의 표현 방법의 특징을 인지하는 시각적 인지 능력이 향상되었다. 둘째, 초현실주의 표현 방법을 활용하여 시각화하는 시각적 이미지 형성 능력이 향상되었다. 셋째, 기존 대상을 색다른 관점에서 접근하거나 새로운 아이디어로 작품을 만들어내는 시각적 독창성이 향상되었다. 넷째, 초현실주의 표현 방법으로 우연한 이미지를 변형하거나 재구성하는 시각적 이미지 변형 능력이 향상되었다.
앞으로 학생들은 빠르게 변화하는 사회 속에서 과학기술과 매체의 발달, 가상과 현실의 혼재 등을 마주하게 될 것이다. 급변하는 흐름 속에서 인간의 고유성은 더욱 중요해지며 인간만이 지닌 고등정신능력으로의 창조적 상상력은 인간에게 무엇보다 중요한 능력이 된다. 뿐만 아니라 상상력은 인간을 독립된 주체로 성장하도록 하는 자아 형성에 영향을 미치며 교육의 본질을 구성한다. 시대적 흐름과 교육 본질적인 요구를 고려하여 파악해보았을 때 창조적 상상력은 중요하다. 본 연구는 창조적 상상력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상하고 초현실주의 표현 방법에 주목하여 실행되었다. 이유로는 초현실주의 표현 방법은 틀에서 벗어나 새로운 시도를 통해 독창적인 작품을 창조해내었기 때문이다. 이에 따라 본 연구는 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동이 창조적 상상력에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 연구 방법으로 질적 연구를 통한 실행연구를 하였으며 이를 위해 첫째, 초현실주의와 창조적 상상력에 대한 문헌을 검토하여 연구 초점을 명확화하고 실행연구의 계획을 수립하였다. 둘째, 수립된 계획에 따라 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동의 수업 모형과 프로그램을 구안하여 서울 소재 초등학교 6학년 학생을 대상으로 총 15차시의 수업을 실제로 실행해보고 다양한 질적 자료를 수집하였다. 자료 수집은 사전, 사후 설문지, 활동지 및 활동 결과물, 성찰일지, 면담 등을 통해 이루어졌다. 또한 수업 상황에서는 연구자의 관찰을 통해 연구일지를 기록하였으며 수업 상황을 동영상으로 녹화하여 보완하였다. 셋째, 학생 활동지, 학생작품, 교사의 연구일지, 학생의 성찰일지, 설문지, 면담 전사 자료 등을 종합적으로 분석하였다. 분석은 본 연구에서의 창조적 상상력의 구성요소를 기준으로 이루어졌으며, 연구 결과 초현실주의 표현 방법을 활용한 미술 활동이 창조적 상상력 향상에 미치는 영향에 대해 알아보고 교육적인 의의를 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초현실주의와 초현실주의 표현 방법의 특징을 인지하는 시각적 인지 능력이 향상되었다. 둘째, 초현실주의 표현 방법을 활용하여 시각화하는 시각적 이미지 형성 능력이 향상되었다. 셋째, 기존 대상을 색다른 관점에서 접근하거나 새로운 아이디어로 작품을 만들어내는 시각적 독창성이 향상되었다. 넷째, 초현실주의 표현 방법으로 우연한 이미지를 변형하거나 재구성하는 시각적 이미지 변형 능력이 향상되었다.
In the future, students will live a rapidly changing society. The society of the future changes rapidly and is characterized by the development of science and technology and media, and a mixture of virtual and reality. In the rapidly changing flow, human uniqueness becomes more important, and the cr...
In the future, students will live a rapidly changing society. The society of the future changes rapidly and is characterized by the development of science and technology and media, and a mixture of virtual and reality. In the rapidly changing flow, human uniqueness becomes more important, and the creative imagination of humans' higher mental abilities becomes more important than anything else. In addition, imagination influences the formation of self, which makes humans grow as independent subjects, and constitutes the essence of education. Creative imagination is important when considering the trends of the times and the essential needs of education. This study is expected to have a positive effect on creative imagination and was carried out with attention to surrealism expression methods. The reason is that the surrealism expression method deviated from the frame and created original works through new attempts. Accordingly, this study investigated the effects of art activities using surrealism expression methods on creative imagination. As a research method, we conducted practical research through qualitative research. First, we clarified the research focus and devised a plan for practical research by reviewing the literature on surrealism and creative imagination. Second, according to the established plan, a class model and a program of art activities using surrealism expression methods were devised, and a total of 15 quality classes were actually executed and 6th grade classes were collected for 6th graders in Seoul. Data was collected through pre- and post-questionnaire, activity sheets and activity results, reflection journals, and interviews. In addition, in the class situation, the research journal was recorded through the observation of the researcher, and the class situation was recorded as a video to supplement it. Third, the student's activity sheet, student work, teacher's research journal, student's reflection journal, questionnaire, and interview company-wide data were comprehensively analyzed. The analysis was made based on the components of creative imagination in this study. As a result of the study, the effects of art activities using surrealism expression methods on creative imagination were examined and educational significance was drawn. The results of this study are summarized as follows. First, the visual cognitive ability to recognize the features of surrealism and surrealism expression methods was improved. Second, the ability to form visual images has improved which visualize using surrealism expression methods. Third, the visual originality of approaching existing objects from a different perspective or creating works with new ideas has been improved. Fourth, the ability to transform visual images by transforming or reconstructing accidental images with surrealism has been improved.
In the future, students will live a rapidly changing society. The society of the future changes rapidly and is characterized by the development of science and technology and media, and a mixture of virtual and reality. In the rapidly changing flow, human uniqueness becomes more important, and the creative imagination of humans' higher mental abilities becomes more important than anything else. In addition, imagination influences the formation of self, which makes humans grow as independent subjects, and constitutes the essence of education. Creative imagination is important when considering the trends of the times and the essential needs of education. This study is expected to have a positive effect on creative imagination and was carried out with attention to surrealism expression methods. The reason is that the surrealism expression method deviated from the frame and created original works through new attempts. Accordingly, this study investigated the effects of art activities using surrealism expression methods on creative imagination. As a research method, we conducted practical research through qualitative research. First, we clarified the research focus and devised a plan for practical research by reviewing the literature on surrealism and creative imagination. Second, according to the established plan, a class model and a program of art activities using surrealism expression methods were devised, and a total of 15 quality classes were actually executed and 6th grade classes were collected for 6th graders in Seoul. Data was collected through pre- and post-questionnaire, activity sheets and activity results, reflection journals, and interviews. In addition, in the class situation, the research journal was recorded through the observation of the researcher, and the class situation was recorded as a video to supplement it. Third, the student's activity sheet, student work, teacher's research journal, student's reflection journal, questionnaire, and interview company-wide data were comprehensively analyzed. The analysis was made based on the components of creative imagination in this study. As a result of the study, the effects of art activities using surrealism expression methods on creative imagination were examined and educational significance was drawn. The results of this study are summarized as follows. First, the visual cognitive ability to recognize the features of surrealism and surrealism expression methods was improved. Second, the ability to form visual images has improved which visualize using surrealism expression methods. Third, the visual originality of approaching existing objects from a different perspective or creating works with new ideas has been improved. Fourth, the ability to transform visual images by transforming or reconstructing accidental images with surrealism has been improved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.