본 연구는 동화 듣기에 기초한 극놀이활동과 협동미술활동을 구성하고 유아의 언어능력과 그리기 표상능력에 미치는 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 이에 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 언어능력 및 그리기 표상능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 그리기 표상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 K도에 소재한 D병설유치원의 방과후과정반 만 3~5세 유아 30명이며, 실험집단은 방과후과정 a 반 15명(만 3세 5명, 만 4세 5명, 만 5세 5명)으로 구성되었으며, 비교집단은 방과후과정 b 반 15명(만 3세 5명, 만 4세 5명, 만 5세 5명)으로 구성하였다. 본 연구에서 유아의 언어능력과 그리기 표상능력을 검사하기 위하여 활용한 검사도구는 다음과 같다. 유아의 언어능력을 검사하기 위하여 서울장애인 종합복지관(2009)에서 개발하고 표준화시킨 수용·표현어휘력 검사(Receptive & Expressive Vocablualary Test:REVT)를 사용하였으며, 그리기 표상능력의 검사도구로는 지성애(2001)가 개발한 ‘그리기 표상능력 평가척도’를 사용하였다. 본 연구의 실험처치는 5주간 총 16회 실시하였으며, 실험집단의 유아들은 동화를 듣고, 동화 내용을 바탕으로 극놀이 활동에 필요한 소품을 만들고, 만든 소품을 활용하여 극놀이 활동을 진행하였으며, 비교집단은 동화를 듣고, 동화 속 내용을 기반으로 하여 협동미술활동을 진행하였다. 실험처치가 유아의 언어능력과 그리기 표상 능력에 미치는 영향을 분석하기 위해 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 수집한 자료는 통계프로그램 ...
본 연구는 동화 듣기에 기초한 극놀이활동과 협동미술활동을 구성하고 유아의 언어능력과 그리기 표상능력에 미치는 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 이에 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 언어능력 및 그리기 표상능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 그리기 표상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 K도에 소재한 D병설유치원의 방과후과정반 만 3~5세 유아 30명이며, 실험집단은 방과후과정 a 반 15명(만 3세 5명, 만 4세 5명, 만 5세 5명)으로 구성되었으며, 비교집단은 방과후과정 b 반 15명(만 3세 5명, 만 4세 5명, 만 5세 5명)으로 구성하였다. 본 연구에서 유아의 언어능력과 그리기 표상능력을 검사하기 위하여 활용한 검사도구는 다음과 같다. 유아의 언어능력을 검사하기 위하여 서울장애인 종합복지관(2009)에서 개발하고 표준화시킨 수용·표현어휘력 검사(Receptive & Expressive Vocablualary Test:REVT)를 사용하였으며, 그리기 표상능력의 검사도구로는 지성애(2001)가 개발한 ‘그리기 표상능력 평가척도’를 사용하였다. 본 연구의 실험처치는 5주간 총 16회 실시하였으며, 실험집단의 유아들은 동화를 듣고, 동화 내용을 바탕으로 극놀이 활동에 필요한 소품을 만들고, 만든 소품을 활용하여 극놀이 활동을 진행하였으며, 비교집단은 동화를 듣고, 동화 속 내용을 기반으로 하여 협동미술활동을 진행하였다. 실험처치가 유아의 언어능력과 그리기 표상 능력에 미치는 영향을 분석하기 위해 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 수집한 자료는 통계프로그램 SPSS Win 23,0 프로그램을 사용하여 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 협동미술활동에 비해 유아의 언어능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 동화 듣기에 기초한 협동미술활동보다 언어능력의 하위 영역인 표현어휘능력과 수용어휘능력에도 긍정적으로 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 협동미술활동에 비해 유아의 그리기 표상 능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 그리기 표상능력의 하위 영역 부분에서도 동화 듣기에 기초한 협동미술활동보다 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성 부분에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 유아의 언어능력과 그리기 표상 능력 증진에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 유아교육현장에서 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동에 대하여 다양한 교수학습방법을 개발하고 적용하는 것은 교육적 가치가 높다고 할 수 있겠다.
본 연구는 동화 듣기에 기초한 극놀이활동과 협동미술활동을 구성하고 유아의 언어능력과 그리기 표상능력에 미치는 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 이에 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 언어능력 및 그리기 표상능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동과 협동미술활동이 유아의 그리기 표상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 K도에 소재한 D병설유치원의 방과후과정반 만 3~5세 유아 30명이며, 실험집단은 방과후과정 a 반 15명(만 3세 5명, 만 4세 5명, 만 5세 5명)으로 구성되었으며, 비교집단은 방과후과정 b 반 15명(만 3세 5명, 만 4세 5명, 만 5세 5명)으로 구성하였다. 본 연구에서 유아의 언어능력과 그리기 표상능력을 검사하기 위하여 활용한 검사도구는 다음과 같다. 유아의 언어능력을 검사하기 위하여 서울장애인 종합복지관(2009)에서 개발하고 표준화시킨 수용·표현어휘력 검사(Receptive & Expressive Vocablualary Test:REVT)를 사용하였으며, 그리기 표상능력의 검사도구로는 지성애(2001)가 개발한 ‘그리기 표상능력 평가척도’를 사용하였다. 본 연구의 실험처치는 5주간 총 16회 실시하였으며, 실험집단의 유아들은 동화를 듣고, 동화 내용을 바탕으로 극놀이 활동에 필요한 소품을 만들고, 만든 소품을 활용하여 극놀이 활동을 진행하였으며, 비교집단은 동화를 듣고, 동화 속 내용을 기반으로 하여 협동미술활동을 진행하였다. 실험처치가 유아의 언어능력과 그리기 표상 능력에 미치는 영향을 분석하기 위해 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 수집한 자료는 통계프로그램 SPSS Win 23,0 프로그램을 사용하여 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 협동미술활동에 비해 유아의 언어능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 동화 듣기에 기초한 협동미술활동보다 언어능력의 하위 영역인 표현어휘능력과 수용어휘능력에도 긍정적으로 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 협동미술활동에 비해 유아의 그리기 표상 능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 그리기 표상능력의 하위 영역 부분에서도 동화 듣기에 기초한 협동미술활동보다 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성 부분에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동은 유아의 언어능력과 그리기 표상 능력 증진에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 유아교육현장에서 동화 듣기에 기초한 극놀이 활동에 대하여 다양한 교수학습방법을 개발하고 적용하는 것은 교육적 가치가 높다고 할 수 있겠다.
The purpose of this study is to construct dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook and analyze the influence on children’s language abilities and drawing representation ability. For this purpose, research question were set as follows. First, What is the eff...
The purpose of this study is to construct dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook and analyze the influence on children’s language abilities and drawing representation ability. For this purpose, research question were set as follows. First, What is the effect of dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook on children's language ability? Second, What is the effect of dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook on children's drawing representation ability? The subjects of this study were 30 who were 3 to 5 years old children enrolled in (a) and (b) afterschool courses attached D-kindergarten in Kyunggi city. They were assigned to 15 persons (3 years, 4years, 5years by five persons) experimental group children and 15 persons(3 years, 4years, 5years by five persons) comparative children. In order to measure the children’s language ability, the Receptive & Expressive Vocablulary Test; REVT developed and standardized by the Seoul Welfare Center for the Disable(2009) was used. As a test tool for measuring the drawing representation ability of children, The Drawing Representational Ability Scale for young children’s developed by Chi Sung-ae(2001) was used. The experimental treatment was conducted 16 times in five weeks. The experimental group performed dramatic play based on listening storybook, and the comparative group performed collaborative art activities based on listening to storybook. Pre- and post-tests were conducted to analyze the effect of the experimental treatment on the ability of children’s language ability and drawing representation ability. The data collected were analyzed by independent t-test as SPSS Win 23.0 programs. The results of this study are summarized as follows. First, The dramatic play based on listening to storybook had more positive effects on children’s language abilities than collaboration art activities based on listening to storybook. The dramatic play based on listening to storybook have a positive influence on expressive and receptive language skills, which are subregional areas of language ability, rather than collaboration art activities based on listening to storybook. Second, The dramatic play based on listening to storybook had more positive effects on children’s drawing representation ability than collaboration art activities based on listening to storybook. The dramatic play based on listening to storybook have a positive influence on basic shapes and colors, representations related to subjects, creativity of the images, completion of the pictures, and linkage of the language with the symbols rather than collaboration art activities based on listening to storybook. In conclusion, it can be said that the dramatic play based on listening to storybook had more positive effects on children’s language abilities and drawing representation ability. Therefore, Developing and applying various teaching methods for dramatic play based on listening to storybook is of high educational value.
The purpose of this study is to construct dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook and analyze the influence on children’s language abilities and drawing representation ability. For this purpose, research question were set as follows. First, What is the effect of dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook on children's language ability? Second, What is the effect of dramatic play and collaboration art activities based on listening to storybook on children's drawing representation ability? The subjects of this study were 30 who were 3 to 5 years old children enrolled in (a) and (b) afterschool courses attached D-kindergarten in Kyunggi city. They were assigned to 15 persons (3 years, 4years, 5years by five persons) experimental group children and 15 persons(3 years, 4years, 5years by five persons) comparative children. In order to measure the children’s language ability, the Receptive & Expressive Vocablulary Test; REVT developed and standardized by the Seoul Welfare Center for the Disable(2009) was used. As a test tool for measuring the drawing representation ability of children, The Drawing Representational Ability Scale for young children’s developed by Chi Sung-ae(2001) was used. The experimental treatment was conducted 16 times in five weeks. The experimental group performed dramatic play based on listening storybook, and the comparative group performed collaborative art activities based on listening to storybook. Pre- and post-tests were conducted to analyze the effect of the experimental treatment on the ability of children’s language ability and drawing representation ability. The data collected were analyzed by independent t-test as SPSS Win 23.0 programs. The results of this study are summarized as follows. First, The dramatic play based on listening to storybook had more positive effects on children’s language abilities than collaboration art activities based on listening to storybook. The dramatic play based on listening to storybook have a positive influence on expressive and receptive language skills, which are subregional areas of language ability, rather than collaboration art activities based on listening to storybook. Second, The dramatic play based on listening to storybook had more positive effects on children’s drawing representation ability than collaboration art activities based on listening to storybook. The dramatic play based on listening to storybook have a positive influence on basic shapes and colors, representations related to subjects, creativity of the images, completion of the pictures, and linkage of the language with the symbols rather than collaboration art activities based on listening to storybook. In conclusion, it can be said that the dramatic play based on listening to storybook had more positive effects on children’s language abilities and drawing representation ability. Therefore, Developing and applying various teaching methods for dramatic play based on listening to storybook is of high educational value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.