본 연구는 음주운전자들에게 음주운전에 대한 외현적 태도와 내현적 태도를 측정하고, 이 태도에 대한 일반인과의 차이와 두 태도간의 관계, 심리적 특성의 집단 간 차이와 그 관계를 알아보고자 하였다. 집단별 특성을 변별하기 위하여 음주운전자 집단은 음주운전 적발횟수에 따라 초범(음주운전 1회)과 재범 음주운전자(음주운전 2회) 집단으로 구성되었고 통제집단(비음주운전)은 음주운전자 집단의 연령을 고려하여 모집하였다. 세 집단(초범, 재범, 비음주운전)의 내현적 태도를 측정한 결과, 재범 음주운전자 집단은 다른 집단(초범 음주운전자와 통제집단)에 비해 내현적인 태도에서 긍정적인(접근하는) 태도가 유의하게 높아져 있는 것으로 나타났다. 즉, 내현적 태도에 대해서 재범 음주운전자 집단이 음주운전에 대해 긍정적인(접근하는) 태도를 보여, 추후에도 재범 위험의 가능성이 시사됨을 알 수 있었다. 음주운전자의 심리적 특성과 관련된 결과에서는 알코올문제(...
본 연구는 음주운전자들에게 음주운전에 대한 외현적 태도와 내현적 태도를 측정하고, 이 태도에 대한 일반인과의 차이와 두 태도간의 관계, 심리적 특성의 집단 간 차이와 그 관계를 알아보고자 하였다. 집단별 특성을 변별하기 위하여 음주운전자 집단은 음주운전 적발횟수에 따라 초범(음주운전 1회)과 재범 음주운전자(음주운전 2회) 집단으로 구성되었고 통제집단(비음주운전)은 음주운전자 집단의 연령을 고려하여 모집하였다. 세 집단(초범, 재범, 비음주운전)의 내현적 태도를 측정한 결과, 재범 음주운전자 집단은 다른 집단(초범 음주운전자와 통제집단)에 비해 내현적인 태도에서 긍정적인(접근하는) 태도가 유의하게 높아져 있는 것으로 나타났다. 즉, 내현적 태도에 대해서 재범 음주운전자 집단이 음주운전에 대해 긍정적인(접근하는) 태도를 보여, 추후에도 재범 위험의 가능성이 시사됨을 알 수 있었다. 음주운전자의 심리적 특성과 관련된 결과에서는 알코올문제(AUDIT-K), 우울한 정서(CES-D) 및 충동성(K-BIS-11-R)이 초범 음주운전자 집단에서 유의하게 높게 나타나, 초범 음주운전자 집단의 임상적 문제가 있음이 확인되었다. 이런 결과로 인하여 재범의 가능성이 높고 상습적인 음주운전자 집단을 선별하기 위해서는, 초범 음주운전자 집단일 때부터 알코올문제(AUDIT-K), 우울한 정서(CES-D) 및 충동성(K-BIS-11-R), 음주운전에 대한 외현적 태도와 내현적 태도 등 포괄적인 검사를 실시하는 임상평가(clinical evaluations)가 도움이 될 수 있고 초범 음주운전자 집단에 강력한 주의를 줄 필요가 있다. 특히, 재범 음주운전자의 음주운전에 대한 태도를 측정하는데 있어서 외현적 태도보다 내현적 태도를 측정하는 것이 더 효율적인 예측인자임을 확인할 수 있었고 재범 음주운전자는 과거 습관인 내현적 태도의 영향이 매우 높기 때문에 내현적 태도를 정확히 평가하고 변화시킬 수 있는 지속적인 심리적 개입과 훈련이 필요함을 제안할 수 있다.
본 연구는 음주운전자들에게 음주운전에 대한 외현적 태도와 내현적 태도를 측정하고, 이 태도에 대한 일반인과의 차이와 두 태도간의 관계, 심리적 특성의 집단 간 차이와 그 관계를 알아보고자 하였다. 집단별 특성을 변별하기 위하여 음주운전자 집단은 음주운전 적발횟수에 따라 초범(음주운전 1회)과 재범 음주운전자(음주운전 2회) 집단으로 구성되었고 통제집단(비음주운전)은 음주운전자 집단의 연령을 고려하여 모집하였다. 세 집단(초범, 재범, 비음주운전)의 내현적 태도를 측정한 결과, 재범 음주운전자 집단은 다른 집단(초범 음주운전자와 통제집단)에 비해 내현적인 태도에서 긍정적인(접근하는) 태도가 유의하게 높아져 있는 것으로 나타났다. 즉, 내현적 태도에 대해서 재범 음주운전자 집단이 음주운전에 대해 긍정적인(접근하는) 태도를 보여, 추후에도 재범 위험의 가능성이 시사됨을 알 수 있었다. 음주운전자의 심리적 특성과 관련된 결과에서는 알코올문제(AUDIT-K), 우울한 정서(CES-D) 및 충동성(K-BIS-11-R)이 초범 음주운전자 집단에서 유의하게 높게 나타나, 초범 음주운전자 집단의 임상적 문제가 있음이 확인되었다. 이런 결과로 인하여 재범의 가능성이 높고 상습적인 음주운전자 집단을 선별하기 위해서는, 초범 음주운전자 집단일 때부터 알코올문제(AUDIT-K), 우울한 정서(CES-D) 및 충동성(K-BIS-11-R), 음주운전에 대한 외현적 태도와 내현적 태도 등 포괄적인 검사를 실시하는 임상평가(clinical evaluations)가 도움이 될 수 있고 초범 음주운전자 집단에 강력한 주의를 줄 필요가 있다. 특히, 재범 음주운전자의 음주운전에 대한 태도를 측정하는데 있어서 외현적 태도보다 내현적 태도를 측정하는 것이 더 효율적인 예측인자임을 확인할 수 있었고 재범 음주운전자는 과거 습관인 내현적 태도의 영향이 매우 높기 때문에 내현적 태도를 정확히 평가하고 변화시킬 수 있는 지속적인 심리적 개입과 훈련이 필요함을 제안할 수 있다.
The purpose of this study was to measure the drunk driver 's explicit attitudes and implicit attitudes toward drinking and driving, and to investigate the relationship between two attitudes, the difference between groups of psychological characteristics. In order to discriminate the characteristics ...
The purpose of this study was to measure the drunk driver 's explicit attitudes and implicit attitudes toward drinking and driving, and to investigate the relationship between two attitudes, the difference between groups of psychological characteristics. In order to discriminate the characteristics of the group, the group of drunk drivers consisted of a group of first-time drunk drivers and a group of repeat drunk drivers according to the frequency of drunk driving, while the control group (non-drunk drivers) was constructed according to the age of the drunk driver group. As a result of measuring the implicit attitudes of the three groups (first-time, repeat, non-drunk drivers), the group of repeat drunk drivers showed positive (approaching) attitudes were significantly higher. In other words, the repeat drunk driver group showed a positive (approaching) attitude toward drunk driving with respect to the implicit attitude, suggesting the possibility of the repeat risk in the future. In the results related to the psychological characteristics of the drunk drivers, the alcohol problem (AUDIT-K), depressed emotions (CES-D) and impulsivity (K-BIS-11-R). It has been confirmed that there is a clinical problem in the first-time drunk drivers. The results of this study were as follows: clinical evaluations that perform comprehensive tests such as the alcohol problem (AUDIT-K), depressive emotion (CES-D), and impulsivity (K-BIS-11-R), explicit attitudes and implicit attitudes toward drunk driving, may be helpful. It is necessary to give strong caution to the group of the first-time drunk drivers. In particular, in measuring the attitude toward drunk driving of repeat drunk drivers, it was confirmed that measuring the implicit attitude rather than the explicit attitude was a more efficient predictor, and the repeat drunk driver had a very high influence of the implicit attitude. Suggesting that continuous psychological intervention and training is needed to accurately assess and change the implicit attitude.
The purpose of this study was to measure the drunk driver 's explicit attitudes and implicit attitudes toward drinking and driving, and to investigate the relationship between two attitudes, the difference between groups of psychological characteristics. In order to discriminate the characteristics of the group, the group of drunk drivers consisted of a group of first-time drunk drivers and a group of repeat drunk drivers according to the frequency of drunk driving, while the control group (non-drunk drivers) was constructed according to the age of the drunk driver group. As a result of measuring the implicit attitudes of the three groups (first-time, repeat, non-drunk drivers), the group of repeat drunk drivers showed positive (approaching) attitudes were significantly higher. In other words, the repeat drunk driver group showed a positive (approaching) attitude toward drunk driving with respect to the implicit attitude, suggesting the possibility of the repeat risk in the future. In the results related to the psychological characteristics of the drunk drivers, the alcohol problem (AUDIT-K), depressed emotions (CES-D) and impulsivity (K-BIS-11-R). It has been confirmed that there is a clinical problem in the first-time drunk drivers. The results of this study were as follows: clinical evaluations that perform comprehensive tests such as the alcohol problem (AUDIT-K), depressive emotion (CES-D), and impulsivity (K-BIS-11-R), explicit attitudes and implicit attitudes toward drunk driving, may be helpful. It is necessary to give strong caution to the group of the first-time drunk drivers. In particular, in measuring the attitude toward drunk driving of repeat drunk drivers, it was confirmed that measuring the implicit attitude rather than the explicit attitude was a more efficient predictor, and the repeat drunk driver had a very high influence of the implicit attitude. Suggesting that continuous psychological intervention and training is needed to accurately assess and change the implicit attitude.
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