뤼미에르 형제가 영화를 탄생시킨 1895년 이후 120년이 넘도록 영화는 대중에게 가장 친숙한 예술이자 엔터테인먼트의 하나로 우리 일상에 깊이 들어와 있다. 동시에 영화 산업 규모가 커져갈수록 영화는 과연 예술인가 상품인가 하는 물음 또한 제기되어 왔다. 제작의 목적 자체가 수익 창출인 상업영화 분야에서는 영화를 하나의 상품이라는 관점으로 다루는 것이 당연하다. 하지만, 영화의 예술성을 주목적으로 하여 만들어지고 관객에게 선보이는 예술영화에는 상업영화 시장과는 다른 논리가 적용되어야 함에도 불구하고, 최근의 국내 예술영화 시장의 실상은 그렇지 않다. 영화진흥위원회가 발간한 2017년 한국영화산업결산 자료에 따르면, 2017년 한국 영화시장은 세계 6위 규모이며, 국내 극장 시장의 연간 관객 수는 2013년 이후 5년 연속 2억 명 돌파 추세가 이어졌다. 반면, 예술영화 극장상영 결과는 전년에 비해 악화되었다. 2017년 개봉한 독립·예술영화 상영작 관객 수는 9,785,795명으로 전년 대비 1.1% 증가하는데 그쳤고 예술영화 시장 내에서의 빈익빈 부익부가 극심화 되었다. 불과 몇 년 전인 2014년에는 아트버스터(대중적으로 성공을 거둔 예술영화)라는 신조어가 생겨나고 CGV아트하우스가 사이트를 확대하며 다양성영화 최다 관객 수를 기록하기도 했다. 하지만, 예술영화의 부흥을 전망하던 당시 예측과는 달리, 2018년 현재 예술영화 시장은 과거 80년대 시네마테크 전성기나 90년대 예술영화관 부흥기와 비교해도 규모와 위상이 현저히 감소해 있다. 본 연구에서는 이러한 국내 예술영화 시장의 위기 인식에서부터 출발하여, 과연 예술영화가 무엇이고, 예술영화관은 왜 필요한가, 그리고 현재 예술영화 시장의 문제점은 무엇인지 논의해 보았다. 이와 함께, 예술영화를 보다 발전시키기 위한 관련 업계 분야별 방안과, 기업이나 정부 차원에서 어떠한 제도를 마련할 수 있을지를 연구문제로 만들었다. 연구를 위해 영화 업계에서 활동 중인 한국영화 제작투자, 외국영화 수입배급, 예술영화관, 영화제, 영화진흥위원회를 포함한 분야별 전문가를 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 심층 인터뷰를 통한 연구 결과, 영화업계 전문가들은 현재의 예술영화 시장이 과거에 비해 전반적으로 나빠졌고 문제가 있다고 공감하였다. 표면적으로 현재의 예술영화 시장의 위기가 대두되지 않는 이유는 영화진흥위원회의 불명확한 예술영화 분류에서 비롯한 대중들의 예술영화 정의 오류 때문이었다. 영화 자체가 예술과 상업의 양면성을 가지므로, 예술영화를 정의하는 것도 형식을 보는지, 규모를 보는지에 따라 달라졌다. 무엇보다도 예술영화는 상업영화를 포함한 ...
뤼미에르 형제가 영화를 탄생시킨 1895년 이후 120년이 넘도록 영화는 대중에게 가장 친숙한 예술이자 엔터테인먼트의 하나로 우리 일상에 깊이 들어와 있다. 동시에 영화 산업 규모가 커져갈수록 영화는 과연 예술인가 상품인가 하는 물음 또한 제기되어 왔다. 제작의 목적 자체가 수익 창출인 상업영화 분야에서는 영화를 하나의 상품이라는 관점으로 다루는 것이 당연하다. 하지만, 영화의 예술성을 주목적으로 하여 만들어지고 관객에게 선보이는 예술영화에는 상업영화 시장과는 다른 논리가 적용되어야 함에도 불구하고, 최근의 국내 예술영화 시장의 실상은 그렇지 않다. 영화진흥위원회가 발간한 2017년 한국영화산업결산 자료에 따르면, 2017년 한국 영화시장은 세계 6위 규모이며, 국내 극장 시장의 연간 관객 수는 2013년 이후 5년 연속 2억 명 돌파 추세가 이어졌다. 반면, 예술영화 극장상영 결과는 전년에 비해 악화되었다. 2017년 개봉한 독립·예술영화 상영작 관객 수는 9,785,795명으로 전년 대비 1.1% 증가하는데 그쳤고 예술영화 시장 내에서의 빈익빈 부익부가 극심화 되었다. 불과 몇 년 전인 2014년에는 아트버스터(대중적으로 성공을 거둔 예술영화)라는 신조어가 생겨나고 CGV아트하우스가 사이트를 확대하며 다양성영화 최다 관객 수를 기록하기도 했다. 하지만, 예술영화의 부흥을 전망하던 당시 예측과는 달리, 2018년 현재 예술영화 시장은 과거 80년대 시네마테크 전성기나 90년대 예술영화관 부흥기와 비교해도 규모와 위상이 현저히 감소해 있다. 본 연구에서는 이러한 국내 예술영화 시장의 위기 인식에서부터 출발하여, 과연 예술영화가 무엇이고, 예술영화관은 왜 필요한가, 그리고 현재 예술영화 시장의 문제점은 무엇인지 논의해 보았다. 이와 함께, 예술영화를 보다 발전시키기 위한 관련 업계 분야별 방안과, 기업이나 정부 차원에서 어떠한 제도를 마련할 수 있을지를 연구문제로 만들었다. 연구를 위해 영화 업계에서 활동 중인 한국영화 제작투자, 외국영화 수입배급, 예술영화관, 영화제, 영화진흥위원회를 포함한 분야별 전문가를 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 심층 인터뷰를 통한 연구 결과, 영화업계 전문가들은 현재의 예술영화 시장이 과거에 비해 전반적으로 나빠졌고 문제가 있다고 공감하였다. 표면적으로 현재의 예술영화 시장의 위기가 대두되지 않는 이유는 영화진흥위원회의 불명확한 예술영화 분류에서 비롯한 대중들의 예술영화 정의 오류 때문이었다. 영화 자체가 예술과 상업의 양면성을 가지므로, 예술영화를 정의하는 것도 형식을 보는지, 규모를 보는지에 따라 달라졌다. 무엇보다도 예술영화는 상업영화를 포함한 문화콘텐츠 산업 전반에 영감을 제공하는 중요한 역할을 하기 때문에 더욱 보호되어야 한다고 했다. 예술영화관의 경우, 대기업 소유의 멀티플렉스 계열 예술영화관은 설립 취지에 어긋나는 운영을 하고 있는데, 장기적인 성공과 사회공헌을 목표로 ‘멀티플렉스 내 예술영화관 쿼터제’를 실시해야 한다고 했다. 단관 중심의 개인 운영 예술영화관은 지자체의 지원을 늘려, 중장년층의 주 관객층을 ‘예술/인문학 강연 프로그램’, ‘브런치 시네마’ 등으로 고정 확보하는데 더해, 어린 관객층을 대상으로 한 ‘교육’ 프로그램이 중요하다고 했다. 예술영화 제작투자는 독립영화 꼬리표를 달고 저예산, 소수 관객 대상이라는 굴레를 벗어나지 못하고 있는데, 새로움을 원하는 신규 관객을 겨냥해 웹콘텐츠의 장점을 수용한 새로운 포맷의 예술영화 제작을 늘려야 한다고 했다. 예술영화 수입배급은 몇 년에 걸쳐 업체 간 단가 경쟁이 심화되어 생긴 시장 수익률 악화를 업계 자체가 자정 노력함과 동시에, 국가적인 세금 감면이나 티켓 가격 일부 환급 정책 등이 제시되었다. 무엇보다도 업계 전문가들이 강력히 요구한 예술영화 개선 방안은 예술영화에 대한 정부와 지자체, 기업들의 제도 개선이었다. 현재 시행되고 있는 예술영화 배급이나 상영 지원책은 지역문화 활성화 관점의 장기적인 정책으로 변모해야 한다고 했다. 극장과 학교 간의 일회성 현장 교육을 넘어선, 학교와 연계한 장기적인 ‘영화 교육 프로그램’이 생겨나야 한다고 했다. 대기업이 경영하는 멀티플렉스 운영은 끊임없이 지적되고 있는 제작-배급-상영 수직계열화, 무료관람권 강제 발행 등의 무력행사를 줄이고, ‘기업 메세나’ 활동으로서의 사회공헌이라는 본래의 취지를 찾아야 한다는 결론이다.
뤼미에르 형제가 영화를 탄생시킨 1895년 이후 120년이 넘도록 영화는 대중에게 가장 친숙한 예술이자 엔터테인먼트의 하나로 우리 일상에 깊이 들어와 있다. 동시에 영화 산업 규모가 커져갈수록 영화는 과연 예술인가 상품인가 하는 물음 또한 제기되어 왔다. 제작의 목적 자체가 수익 창출인 상업영화 분야에서는 영화를 하나의 상품이라는 관점으로 다루는 것이 당연하다. 하지만, 영화의 예술성을 주목적으로 하여 만들어지고 관객에게 선보이는 예술영화에는 상업영화 시장과는 다른 논리가 적용되어야 함에도 불구하고, 최근의 국내 예술영화 시장의 실상은 그렇지 않다. 영화진흥위원회가 발간한 2017년 한국영화산업결산 자료에 따르면, 2017년 한국 영화시장은 세계 6위 규모이며, 국내 극장 시장의 연간 관객 수는 2013년 이후 5년 연속 2억 명 돌파 추세가 이어졌다. 반면, 예술영화 극장상영 결과는 전년에 비해 악화되었다. 2017년 개봉한 독립·예술영화 상영작 관객 수는 9,785,795명으로 전년 대비 1.1% 증가하는데 그쳤고 예술영화 시장 내에서의 빈익빈 부익부가 극심화 되었다. 불과 몇 년 전인 2014년에는 아트버스터(대중적으로 성공을 거둔 예술영화)라는 신조어가 생겨나고 CGV아트하우스가 사이트를 확대하며 다양성영화 최다 관객 수를 기록하기도 했다. 하지만, 예술영화의 부흥을 전망하던 당시 예측과는 달리, 2018년 현재 예술영화 시장은 과거 80년대 시네마테크 전성기나 90년대 예술영화관 부흥기와 비교해도 규모와 위상이 현저히 감소해 있다. 본 연구에서는 이러한 국내 예술영화 시장의 위기 인식에서부터 출발하여, 과연 예술영화가 무엇이고, 예술영화관은 왜 필요한가, 그리고 현재 예술영화 시장의 문제점은 무엇인지 논의해 보았다. 이와 함께, 예술영화를 보다 발전시키기 위한 관련 업계 분야별 방안과, 기업이나 정부 차원에서 어떠한 제도를 마련할 수 있을지를 연구문제로 만들었다. 연구를 위해 영화 업계에서 활동 중인 한국영화 제작투자, 외국영화 수입배급, 예술영화관, 영화제, 영화진흥위원회를 포함한 분야별 전문가를 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 심층 인터뷰를 통한 연구 결과, 영화업계 전문가들은 현재의 예술영화 시장이 과거에 비해 전반적으로 나빠졌고 문제가 있다고 공감하였다. 표면적으로 현재의 예술영화 시장의 위기가 대두되지 않는 이유는 영화진흥위원회의 불명확한 예술영화 분류에서 비롯한 대중들의 예술영화 정의 오류 때문이었다. 영화 자체가 예술과 상업의 양면성을 가지므로, 예술영화를 정의하는 것도 형식을 보는지, 규모를 보는지에 따라 달라졌다. 무엇보다도 예술영화는 상업영화를 포함한 문화콘텐츠 산업 전반에 영감을 제공하는 중요한 역할을 하기 때문에 더욱 보호되어야 한다고 했다. 예술영화관의 경우, 대기업 소유의 멀티플렉스 계열 예술영화관은 설립 취지에 어긋나는 운영을 하고 있는데, 장기적인 성공과 사회공헌을 목표로 ‘멀티플렉스 내 예술영화관 쿼터제’를 실시해야 한다고 했다. 단관 중심의 개인 운영 예술영화관은 지자체의 지원을 늘려, 중장년층의 주 관객층을 ‘예술/인문학 강연 프로그램’, ‘브런치 시네마’ 등으로 고정 확보하는데 더해, 어린 관객층을 대상으로 한 ‘교육’ 프로그램이 중요하다고 했다. 예술영화 제작투자는 독립영화 꼬리표를 달고 저예산, 소수 관객 대상이라는 굴레를 벗어나지 못하고 있는데, 새로움을 원하는 신규 관객을 겨냥해 웹콘텐츠의 장점을 수용한 새로운 포맷의 예술영화 제작을 늘려야 한다고 했다. 예술영화 수입배급은 몇 년에 걸쳐 업체 간 단가 경쟁이 심화되어 생긴 시장 수익률 악화를 업계 자체가 자정 노력함과 동시에, 국가적인 세금 감면이나 티켓 가격 일부 환급 정책 등이 제시되었다. 무엇보다도 업계 전문가들이 강력히 요구한 예술영화 개선 방안은 예술영화에 대한 정부와 지자체, 기업들의 제도 개선이었다. 현재 시행되고 있는 예술영화 배급이나 상영 지원책은 지역문화 활성화 관점의 장기적인 정책으로 변모해야 한다고 했다. 극장과 학교 간의 일회성 현장 교육을 넘어선, 학교와 연계한 장기적인 ‘영화 교육 프로그램’이 생겨나야 한다고 했다. 대기업이 경영하는 멀티플렉스 운영은 끊임없이 지적되고 있는 제작-배급-상영 수직계열화, 무료관람권 강제 발행 등의 무력행사를 줄이고, ‘기업 메세나’ 활동으로서의 사회공헌이라는 본래의 취지를 찾아야 한다는 결론이다.
Film as one of the most popular arts and entertainments has deeply involved in our daily life over 120 years since it was created by Lumiere brothers in 1895. At the same time, it has been asked whether film is an art or a product as the scale of film industry was enlarged. It is natural that film i...
Film as one of the most popular arts and entertainments has deeply involved in our daily life over 120 years since it was created by Lumiere brothers in 1895. At the same time, it has been asked whether film is an art or a product as the scale of film industry was enlarged. It is natural that film is deemed as a product in the area of commercial film whose purpose is to make profits. Although logic different from that of commercial film should be applied to art film which is produced for artistic property of film and shown to audience for such purpose, the real situation of domestic art film market is not so. According to the account materials of Korean Film Industry published by Korean Film Council in 2017, the size of the film market in Korea was ranked at the 6th place in the world in 2017. The number of annual audiences of domestic theatrical market has exceeded 200 million persons for 5 consecutive years since 2013. However, the outcome of theaters playing art film was worsened compared with the previous year. The number of audience of independent art films released in 2017 was 9,785,795, which increased merely by 1.1% in comparison with that of the previous year. Further, the phenomenon of 'the rich get richer while the poor get poorer' was intensified in art film market. In 2014 only a few years ago, a new coinage, artbuster (art film which is plebeianly successful) was made and CGV Arthouse expanded its site to record the largest number of audience of diverse films. Unlike the then prediction which expected the renaissance of art film at that time, however, the scale & status of art film market in 2018 is notably reduced in comparison with the highlight of cinematheque in 1980's or renaissance of arthouse cinemas in 1990's. Starting from the recognition of such crisis of domestic art film market, this study discusses what art film is, why art film is necessary and the problem of current art film market. Another issue of study is the method to further develop art film and the system that can be prepared by enterprise or government. For study, experts in the areas including production & investment to Korean films, import & distribution of foreign films, arthouse cinemas, film festivals, Korean Film Council, etc are interviewed profoundly. According to study through in-depth interviews, experts in the circle of film industry agreed that the present art film market is generally worse than before and it is problematic. The present crisis of art film market is not emerged on surface, because of people’s wrong definition of art film derived from obscure classification of art films by Korean Film Council. Since film itself has ambivalence of art and commerce, the definition of art film varies, depending on whether form or scale is considered. It is said that art film should be further protected, because it plays an important role to provide the overall cultural contents including commercial film with inspiration. The arthouse cinema in the series of multiplex owned by major company is operated against the intention of establishment. It is said that quota system of art film theater in multiplex should be implemented to the goal of long-term success and social contribution. It is also mentioned that the subsidy of self-governing body for personally operated art film theater, mainly in the form of single screen should be increased to securely acquire middle-aged audience with lecture program of 'art/liberal arts', 'brunch cinema', etc and to implement 'educational' program for young audiences. The production and investment for art film tag of independent film is still confined in the bondage of low budget and small audience. It is said that the production of art film in new format accommodating the merit of web contents should be increased, targeting new audience who want newness. For acquisition & distribution of art film, the business circle has striven to purify in order to rectify the aggravated market profit rate caused by intensified competition of unit price among companies for several years and the policy of national tax reduction & exemption or partial reimbursement of ticket price is presented. Above all, the method of art film improvement firmly requested by experts in the business circle is the improvement of system of government, self-governing body and enterprises. It is said that the currently implemented supporting policy of distributing or exhibiting art film should be changed to long-term policy in the viewpoint of activating regional culture. It is also said that long-term educational movie program connected to school and transcending the one-time site education between theater and school should be created. The conclusion is that multiplex operated by major company should return to its original intention, namely, diminishing the exercise of violent power such as vertical serialization of production-distribution-exhibition, forced issuance of free ticket which has been incessantly pointed out and social contribution as activity of corporation mecenat.
Film as one of the most popular arts and entertainments has deeply involved in our daily life over 120 years since it was created by Lumiere brothers in 1895. At the same time, it has been asked whether film is an art or a product as the scale of film industry was enlarged. It is natural that film is deemed as a product in the area of commercial film whose purpose is to make profits. Although logic different from that of commercial film should be applied to art film which is produced for artistic property of film and shown to audience for such purpose, the real situation of domestic art film market is not so. According to the account materials of Korean Film Industry published by Korean Film Council in 2017, the size of the film market in Korea was ranked at the 6th place in the world in 2017. The number of annual audiences of domestic theatrical market has exceeded 200 million persons for 5 consecutive years since 2013. However, the outcome of theaters playing art film was worsened compared with the previous year. The number of audience of independent art films released in 2017 was 9,785,795, which increased merely by 1.1% in comparison with that of the previous year. Further, the phenomenon of 'the rich get richer while the poor get poorer' was intensified in art film market. In 2014 only a few years ago, a new coinage, artbuster (art film which is plebeianly successful) was made and CGV Arthouse expanded its site to record the largest number of audience of diverse films. Unlike the then prediction which expected the renaissance of art film at that time, however, the scale & status of art film market in 2018 is notably reduced in comparison with the highlight of cinematheque in 1980's or renaissance of arthouse cinemas in 1990's. Starting from the recognition of such crisis of domestic art film market, this study discusses what art film is, why art film is necessary and the problem of current art film market. Another issue of study is the method to further develop art film and the system that can be prepared by enterprise or government. For study, experts in the areas including production & investment to Korean films, import & distribution of foreign films, arthouse cinemas, film festivals, Korean Film Council, etc are interviewed profoundly. According to study through in-depth interviews, experts in the circle of film industry agreed that the present art film market is generally worse than before and it is problematic. The present crisis of art film market is not emerged on surface, because of people’s wrong definition of art film derived from obscure classification of art films by Korean Film Council. Since film itself has ambivalence of art and commerce, the definition of art film varies, depending on whether form or scale is considered. It is said that art film should be further protected, because it plays an important role to provide the overall cultural contents including commercial film with inspiration. The arthouse cinema in the series of multiplex owned by major company is operated against the intention of establishment. It is said that quota system of art film theater in multiplex should be implemented to the goal of long-term success and social contribution. It is also mentioned that the subsidy of self-governing body for personally operated art film theater, mainly in the form of single screen should be increased to securely acquire middle-aged audience with lecture program of 'art/liberal arts', 'brunch cinema', etc and to implement 'educational' program for young audiences. The production and investment for art film tag of independent film is still confined in the bondage of low budget and small audience. It is said that the production of art film in new format accommodating the merit of web contents should be increased, targeting new audience who want newness. For acquisition & distribution of art film, the business circle has striven to purify in order to rectify the aggravated market profit rate caused by intensified competition of unit price among companies for several years and the policy of national tax reduction & exemption or partial reimbursement of ticket price is presented. Above all, the method of art film improvement firmly requested by experts in the business circle is the improvement of system of government, self-governing body and enterprises. It is said that the currently implemented supporting policy of distributing or exhibiting art film should be changed to long-term policy in the viewpoint of activating regional culture. It is also said that long-term educational movie program connected to school and transcending the one-time site education between theater and school should be created. The conclusion is that multiplex operated by major company should return to its original intention, namely, diminishing the exercise of violent power such as vertical serialization of production-distribution-exhibition, forced issuance of free ticket which has been incessantly pointed out and social contribution as activity of corporation mecenat.
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