본 연구는 웹드라마 시청에 영향을 미치는 요인에 관한 연구이다. 국내 스마트폰 가입자는 4,000만 명을 넘어섰고 전 국민의 80%가 모바일 이용환경에 일상화 되어있다. 이러한 관점에서 웹드라마의 등장은 모바일 단말기의 대중적 사용화와 부합된 환경의 충족과 관련이 있음을 알수 있다. 새롭게 등장한 웹콘텐츠의 경우 이용행위가 능동적으로 변화할 수 있다는 점을 주목하고 웹드라마의 플로우 경험에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 연구에서는 웹드라마 ...
본 연구는 웹드라마 시청에 영향을 미치는 요인에 관한 연구이다. 국내 스마트폰 가입자는 4,000만 명을 넘어섰고 전 국민의 80%가 모바일 이용환경에 일상화 되어있다. 이러한 관점에서 웹드라마의 등장은 모바일 단말기의 대중적 사용화와 부합된 환경의 충족과 관련이 있음을 알수 있다. 새롭게 등장한 웹콘텐츠의 경우 이용행위가 능동적으로 변화할 수 있다는 점을 주목하고 웹드라마의 플로우 경험에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 연구에서는 웹드라마 이용동기, 판타지 성향, 주관적 규범, 준사회적 상호작용의 요인들을 몰입의 영향 요인으로 상정하였다. 또한 이들 요인에 의해 형성된 몰입이 지속적 이용의도와 추천의도에 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해 웹드라마를 시청한 경험이 있는 10-30대 남녀를 대상으로 설문을 통해 연구를 진행하였다. 플로우의 매개효과를 검증한 결과, 주관적 규범은 플로우 경험을 통해 부분매개 효과가 있으며 나머지 이용동기, 판타지 성향, 주관적 규범, 준사회적 상호작용은 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 몰입경험을 매개하지 않더라도 주관적 규범은 지속적 이용의도와 추천의도에 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다.
본 연구는 웹드라마 시청에 영향을 미치는 요인에 관한 연구이다. 국내 스마트폰 가입자는 4,000만 명을 넘어섰고 전 국민의 80%가 모바일 이용환경에 일상화 되어있다. 이러한 관점에서 웹드라마의 등장은 모바일 단말기의 대중적 사용화와 부합된 환경의 충족과 관련이 있음을 알수 있다. 새롭게 등장한 웹콘텐츠의 경우 이용행위가 능동적으로 변화할 수 있다는 점을 주목하고 웹드라마의 플로우 경험에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 연구에서는 웹드라마 이용동기, 판타지 성향, 주관적 규범, 준사회적 상호작용의 요인들을 몰입의 영향 요인으로 상정하였다. 또한 이들 요인에 의해 형성된 몰입이 지속적 이용의도와 추천의도에 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해 웹드라마를 시청한 경험이 있는 10-30대 남녀를 대상으로 설문을 통해 연구를 진행하였다. 플로우의 매개효과를 검증한 결과, 주관적 규범은 플로우 경험을 통해 부분매개 효과가 있으며 나머지 이용동기, 판타지 성향, 주관적 규범, 준사회적 상호작용은 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 몰입경험을 매개하지 않더라도 주관적 규범은 지속적 이용의도와 추천의도에 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the factors affecting the web drama viewing. The number of smartphone users in Korea surpassed 40 million, and 80% of the total population is routinized in the mobile environment. From this point of view, the emergence of web drama is related to the popula...
The purpose of this study is to investigate the factors affecting the web drama viewing. The number of smartphone users in Korea surpassed 40 million, and 80% of the total population is routinized in the mobile environment. From this point of view, the emergence of web drama is related to the popularization of mobile devices and the suitable environment. In the case of newly appeared web contents, It pays attention to the fact that the usage behavior can be actively changed and the factors affecting the flow experience of the web drama are examined. In the study, factors of web drama use motive, fantasy tendency, subjective norm, and parasocial interaction were considered as influencing factors. In addition, we examined whether the flow formed by these factors affected the persistent use and recommendation intention. To do this, we surveyed 10-30 males and females who had experienced watching a web drama through questionnaires. As a result of examining the mediating effect of the flow, the subjective norm has a partial mediating effect and use motive, fantasy tendency, subjective norm and parasocial interaction have a full mediating effect.
The purpose of this study is to investigate the factors affecting the web drama viewing. The number of smartphone users in Korea surpassed 40 million, and 80% of the total population is routinized in the mobile environment. From this point of view, the emergence of web drama is related to the popularization of mobile devices and the suitable environment. In the case of newly appeared web contents, It pays attention to the fact that the usage behavior can be actively changed and the factors affecting the flow experience of the web drama are examined. In the study, factors of web drama use motive, fantasy tendency, subjective norm, and parasocial interaction were considered as influencing factors. In addition, we examined whether the flow formed by these factors affected the persistent use and recommendation intention. To do this, we surveyed 10-30 males and females who had experienced watching a web drama through questionnaires. As a result of examining the mediating effect of the flow, the subjective norm has a partial mediating effect and use motive, fantasy tendency, subjective norm and parasocial interaction have a full mediating effect.
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