유치원이라는 교육시설은 인간 성장의 기초가 되는 시기이자, 지적, 신체적, 정서적, 창의적 발달이 이루어지는 유아를 위한 교육시설이다. 아동의 발달은 유아가 처한 환경 내에서 경험하는 것과 상호작용하는 환경의 질에 큰 영향을 받고 따라서 유치원의 시설환경은 유아들의 긍정적 발달을 촉진할 수 있도록 도모되어야 한다. 하지만 국내의 경우 국·공립 유치원에 비해 사립유치원에 대한 의존도가 높고, 국·공립유치원의 경우에도 초등학교에 병설한 형태가 많아 초등학생 중심의 공간구성을 가지고 있다. 따라서 유아 교육의 질적인 향상을 위해 공립 단설유치원의 설립에 대한 중요도가 높아지고 있지만, 국내 유치원 조성을 위한 시설기준은 최소한의 면적만 규정하는 기준을 두고 있어 유아 본위적인 환경을 만드는 것에 어려움이 있고, 유치원교육과정에 대한 고민이 없어 유치원 내에서 교육의 진행에 어려움이 있다. 본 연구는 이러한 문제를 바탕으로 유치원교육과정을 반영하는 공간, 유치원이 위치하고 있는 지역의 성질을 반영하는 공간을 만들기 위한 국가적인 건축·설계 지침의 초석을 마련하기 위한 연구이다. 따라서 현행 국내 유치원 시설기준과 일본 유치원 시설기준을 비교하고 선행연구를 분석하였고, 유치원교육과정에 대응하는 유치원 시설의 방향 설정을 위한 이론적 고찰을 수행하였다. 이를 통해 입지와 배치계획시 유치원이 위치하고 있는 지역에 대한 고려와 연계가 필요함을 도출하였고, 시설간의 연계와 유아와 주변환경, 타 유아, 교사 등 유아를 둘러싸고 있는 환경과의 상호작용의 중요도를 고찰하였다. 3장에서는 이에 기반하여 서울과 도쿄의 도심과 도시외곽에 위치한 단설유치원으로 분류하여 유치원 시설 계획의 특성을 분석하였다. 이를 통해 지역시설이나 녹지와의 네트워크를 고려, 가변적인 경계를 가진 교실, 개방적인 교무실, 유아의 생활공간과 인접하게 계획된 다목적 공간, 복합적인 행위가 일어나는 복도 등의 시사점을 찾을 수 있었다. 본 연구에서는 2장의 이론적 고찰과 3장의 사례 분석을 통하여 지역시설과의 네트워크를 통해 지역사회와의 교류를 증진하는 방향의 입지계획, 유치원 주변 지역시설의 고려와 유치원 실내·외 공간을 연계하는 방향의 배치계획, 그리고 지역시설과의 연계를 통해 시설 확보를 도모하는 도심지역에서의 배치계획 주안점, 주변자연환경과의 ...
유치원이라는 교육시설은 인간 성장의 기초가 되는 시기이자, 지적, 신체적, 정서적, 창의적 발달이 이루어지는 유아를 위한 교육시설이다. 아동의 발달은 유아가 처한 환경 내에서 경험하는 것과 상호작용하는 환경의 질에 큰 영향을 받고 따라서 유치원의 시설환경은 유아들의 긍정적 발달을 촉진할 수 있도록 도모되어야 한다. 하지만 국내의 경우 국·공립 유치원에 비해 사립유치원에 대한 의존도가 높고, 국·공립유치원의 경우에도 초등학교에 병설한 형태가 많아 초등학생 중심의 공간구성을 가지고 있다. 따라서 유아 교육의 질적인 향상을 위해 공립 단설유치원의 설립에 대한 중요도가 높아지고 있지만, 국내 유치원 조성을 위한 시설기준은 최소한의 면적만 규정하는 기준을 두고 있어 유아 본위적인 환경을 만드는 것에 어려움이 있고, 유치원교육과정에 대한 고민이 없어 유치원 내에서 교육의 진행에 어려움이 있다. 본 연구는 이러한 문제를 바탕으로 유치원교육과정을 반영하는 공간, 유치원이 위치하고 있는 지역의 성질을 반영하는 공간을 만들기 위한 국가적인 건축·설계 지침의 초석을 마련하기 위한 연구이다. 따라서 현행 국내 유치원 시설기준과 일본 유치원 시설기준을 비교하고 선행연구를 분석하였고, 유치원교육과정에 대응하는 유치원 시설의 방향 설정을 위한 이론적 고찰을 수행하였다. 이를 통해 입지와 배치계획시 유치원이 위치하고 있는 지역에 대한 고려와 연계가 필요함을 도출하였고, 시설간의 연계와 유아와 주변환경, 타 유아, 교사 등 유아를 둘러싸고 있는 환경과의 상호작용의 중요도를 고찰하였다. 3장에서는 이에 기반하여 서울과 도쿄의 도심과 도시외곽에 위치한 단설유치원으로 분류하여 유치원 시설 계획의 특성을 분석하였다. 이를 통해 지역시설이나 녹지와의 네트워크를 고려, 가변적인 경계를 가진 교실, 개방적인 교무실, 유아의 생활공간과 인접하게 계획된 다목적 공간, 복합적인 행위가 일어나는 복도 등의 시사점을 찾을 수 있었다. 본 연구에서는 2장의 이론적 고찰과 3장의 사례 분석을 통하여 지역시설과의 네트워크를 통해 지역사회와의 교류를 증진하는 방향의 입지계획, 유치원 주변 지역시설의 고려와 유치원 실내·외 공간을 연계하는 방향의 배치계획, 그리고 지역시설과의 연계를 통해 시설 확보를 도모하는 도심지역에서의 배치계획 주안점, 주변자연환경과의 연결공간을 확보하는 도시외곽지역에서의 주안점을 원사배치계획의 방향으로 도출하였다. 원사평면계획에서는 유아의 특성을 반영하는 다양한 형태와 가변적인 공간으로 조성된 교육 및 보육공간 계획, 교사와 유아가 상호교류할 수 있는 개방적인 형태를 가진 관리공간, 교육 및 보육공간과 인접하여 배치하고 열린 형태의 지원공간, 다양한 영역을 설정할 수 있는 크기와 복합적인 행위가 일어날 수 있는 가구와 교구를 배치한 서비스공간이라는 방향을 찾을 수 있었다. 마지막으로 외부공간계획에서는 유아의 생활공간과 직접 연결된 변화가 풍부한 공간으로 계획하는 놀이 및 활동공간과 가변적인 반외부공간으로 매개공간이라는 결론을 도출하였다. 본 연구는 단설유치원의 부지확보가 어려운 대도시에서 유치원교육과정을 반영하기 위한 공간구성 계획방향을 도출하기 위한 연구로 국가적인 유치원 시설계획지침의 초석을 마련하는 것에 의의가 있다.핵심어 : 유치원, 공립단설유치원, 유치원교육과정, 계획방향, 공간구성, 연계, 가변
유치원이라는 교육시설은 인간 성장의 기초가 되는 시기이자, 지적, 신체적, 정서적, 창의적 발달이 이루어지는 유아를 위한 교육시설이다. 아동의 발달은 유아가 처한 환경 내에서 경험하는 것과 상호작용하는 환경의 질에 큰 영향을 받고 따라서 유치원의 시설환경은 유아들의 긍정적 발달을 촉진할 수 있도록 도모되어야 한다. 하지만 국내의 경우 국·공립 유치원에 비해 사립유치원에 대한 의존도가 높고, 국·공립유치원의 경우에도 초등학교에 병설한 형태가 많아 초등학생 중심의 공간구성을 가지고 있다. 따라서 유아 교육의 질적인 향상을 위해 공립 단설유치원의 설립에 대한 중요도가 높아지고 있지만, 국내 유치원 조성을 위한 시설기준은 최소한의 면적만 규정하는 기준을 두고 있어 유아 본위적인 환경을 만드는 것에 어려움이 있고, 유치원교육과정에 대한 고민이 없어 유치원 내에서 교육의 진행에 어려움이 있다. 본 연구는 이러한 문제를 바탕으로 유치원교육과정을 반영하는 공간, 유치원이 위치하고 있는 지역의 성질을 반영하는 공간을 만들기 위한 국가적인 건축·설계 지침의 초석을 마련하기 위한 연구이다. 따라서 현행 국내 유치원 시설기준과 일본 유치원 시설기준을 비교하고 선행연구를 분석하였고, 유치원교육과정에 대응하는 유치원 시설의 방향 설정을 위한 이론적 고찰을 수행하였다. 이를 통해 입지와 배치계획시 유치원이 위치하고 있는 지역에 대한 고려와 연계가 필요함을 도출하였고, 시설간의 연계와 유아와 주변환경, 타 유아, 교사 등 유아를 둘러싸고 있는 환경과의 상호작용의 중요도를 고찰하였다. 3장에서는 이에 기반하여 서울과 도쿄의 도심과 도시외곽에 위치한 단설유치원으로 분류하여 유치원 시설 계획의 특성을 분석하였다. 이를 통해 지역시설이나 녹지와의 네트워크를 고려, 가변적인 경계를 가진 교실, 개방적인 교무실, 유아의 생활공간과 인접하게 계획된 다목적 공간, 복합적인 행위가 일어나는 복도 등의 시사점을 찾을 수 있었다. 본 연구에서는 2장의 이론적 고찰과 3장의 사례 분석을 통하여 지역시설과의 네트워크를 통해 지역사회와의 교류를 증진하는 방향의 입지계획, 유치원 주변 지역시설의 고려와 유치원 실내·외 공간을 연계하는 방향의 배치계획, 그리고 지역시설과의 연계를 통해 시설 확보를 도모하는 도심지역에서의 배치계획 주안점, 주변자연환경과의 연결공간을 확보하는 도시외곽지역에서의 주안점을 원사배치계획의 방향으로 도출하였다. 원사평면계획에서는 유아의 특성을 반영하는 다양한 형태와 가변적인 공간으로 조성된 교육 및 보육공간 계획, 교사와 유아가 상호교류할 수 있는 개방적인 형태를 가진 관리공간, 교육 및 보육공간과 인접하여 배치하고 열린 형태의 지원공간, 다양한 영역을 설정할 수 있는 크기와 복합적인 행위가 일어날 수 있는 가구와 교구를 배치한 서비스공간이라는 방향을 찾을 수 있었다. 마지막으로 외부공간계획에서는 유아의 생활공간과 직접 연결된 변화가 풍부한 공간으로 계획하는 놀이 및 활동공간과 가변적인 반외부공간으로 매개공간이라는 결론을 도출하였다. 본 연구는 단설유치원의 부지확보가 어려운 대도시에서 유치원교육과정을 반영하기 위한 공간구성 계획방향을 도출하기 위한 연구로 국가적인 유치원 시설계획지침의 초석을 마련하는 것에 의의가 있다.핵심어 : 유치원, 공립단설유치원, 유치원교육과정, 계획방향, 공간구성, 연계, 가변
Kindergarten is a time when it is the foundation of human growth and education for infants with intellectual, physical, emotional and creative development. The development of children is greatly influenced by the quality of the environment in which they experience and interact with within the child'...
Kindergarten is a time when it is the foundation of human growth and education for infants with intellectual, physical, emotional and creative development. The development of children is greatly influenced by the quality of the environment in which they experience and interact with within the child's environment, and thus the kindergarten facility environment should be developed to promote positive development of infants. In Korea, however, private kindergartens are more dependent on private kindergartens than national and public kindergartens, and public kindergartens are more common in elementary schools. Therefore, the importance of the establishment of public single-unit kindergartens to improve the quality of education for infants is increasing, but the facility standards for the formation of Korean kindergartens are based on the minimum area, making it difficult to create a proper environment for infants, and not having to worry about the kindergarten curriculum. Based on these problems, this research is designed to lay the foundation for national architectural and design guidelines to create a space that reflects the kindergarten curriculum and the nature of the area in which the kindergarten is located. Therefore, the prior study was analyzed by comparing the current standard of facilities for Korean kindergartens and the criteria for facilities for Japanese kindergartens, and conducting theoretical examination for orientation of kindergartens in response to the kindergarten education process. Through this process, consideration and linkage of the areas where kindergarten is located were derived and the importance of interaction with the environment surrounding infants and their surroundings, other infants and teachers was considered. Chapter 3 analyzed characteristics of kindergarten facilities planning by classifying them as single snow kindergartens located in downtown Seoul and Tokyo and outside the city. This enabled us to find implications such as classrooms with variable boundaries, open classrooms, multi-purpose space adjacent to the infant's living space, and corridors where complex behavior occurred, considering the network with local facilities or green areas. In this study, the theoretical considerations in Chapter 2 and the case analysis in Chapter 3 led to the location plan to promote exchanges with local communities through the network, the layout plan to link kindergarten surroundings with the consideration of local facilities and kindergarten indoor and outdoor spaces, the focus on the planning of deployment in urban areas to secure facilities through linkage with local facilities, and the planning of the original focus in urban areas that secure the connection with surrounding natural environment. Under the original plan, the direction of the service was found to be a diverse form reflecting the characteristics of the infant, an educational and childcare space that was created as a flexible space, an open type of management space that could enable teachers to interact with each other, an open form of support space that could be placed adjacent to the management space, an educational and child care area, and a range of furniture and dioceses that could be configured for various areas. Finally, the outer space plan drew the conclusion that it is a medium space for play and activity and variable anti-external space, which is planned as a space rich with changes directly linked to the living space of infants. This research is meaningful in laying the foundation for national kindergarten facility planning guidelines in order to derive the direction of space composition plan to reflect kindergarten education courses in large cities where it is difficult to secure the site of single snow kindergartens.Keyword : Kindergarten, Public Independent Kindergarten, Kindergarten Curriculum, Planning, Spatial Composition, Connection, Variable
Kindergarten is a time when it is the foundation of human growth and education for infants with intellectual, physical, emotional and creative development. The development of children is greatly influenced by the quality of the environment in which they experience and interact with within the child's environment, and thus the kindergarten facility environment should be developed to promote positive development of infants. In Korea, however, private kindergartens are more dependent on private kindergartens than national and public kindergartens, and public kindergartens are more common in elementary schools. Therefore, the importance of the establishment of public single-unit kindergartens to improve the quality of education for infants is increasing, but the facility standards for the formation of Korean kindergartens are based on the minimum area, making it difficult to create a proper environment for infants, and not having to worry about the kindergarten curriculum. Based on these problems, this research is designed to lay the foundation for national architectural and design guidelines to create a space that reflects the kindergarten curriculum and the nature of the area in which the kindergarten is located. Therefore, the prior study was analyzed by comparing the current standard of facilities for Korean kindergartens and the criteria for facilities for Japanese kindergartens, and conducting theoretical examination for orientation of kindergartens in response to the kindergarten education process. Through this process, consideration and linkage of the areas where kindergarten is located were derived and the importance of interaction with the environment surrounding infants and their surroundings, other infants and teachers was considered. Chapter 3 analyzed characteristics of kindergarten facilities planning by classifying them as single snow kindergartens located in downtown Seoul and Tokyo and outside the city. This enabled us to find implications such as classrooms with variable boundaries, open classrooms, multi-purpose space adjacent to the infant's living space, and corridors where complex behavior occurred, considering the network with local facilities or green areas. In this study, the theoretical considerations in Chapter 2 and the case analysis in Chapter 3 led to the location plan to promote exchanges with local communities through the network, the layout plan to link kindergarten surroundings with the consideration of local facilities and kindergarten indoor and outdoor spaces, the focus on the planning of deployment in urban areas to secure facilities through linkage with local facilities, and the planning of the original focus in urban areas that secure the connection with surrounding natural environment. Under the original plan, the direction of the service was found to be a diverse form reflecting the characteristics of the infant, an educational and childcare space that was created as a flexible space, an open type of management space that could enable teachers to interact with each other, an open form of support space that could be placed adjacent to the management space, an educational and child care area, and a range of furniture and dioceses that could be configured for various areas. Finally, the outer space plan drew the conclusion that it is a medium space for play and activity and variable anti-external space, which is planned as a space rich with changes directly linked to the living space of infants. This research is meaningful in laying the foundation for national kindergarten facility planning guidelines in order to derive the direction of space composition plan to reflect kindergarten education courses in large cities where it is difficult to secure the site of single snow kindergartens.Keyword : Kindergarten, Public Independent Kindergarten, Kindergarten Curriculum, Planning, Spatial Composition, Connection, Variable
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.