본 연구의 목적은 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램을 교육현장에 적용하여 그 타당성을 검증하는 데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교육목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 평가는 어떻게 설정할 것인가? [연구문제 2] 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 1-1) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 다문화감수성에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 ...
본 연구의 목적은 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램을 교육현장에 적용하여 그 타당성을 검증하는 데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교육목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 평가는 어떻게 설정할 것인가? [연구문제 2] 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 1-1) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 다문화감수성에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 효과는 어떠한가? [연구문제 1]에서 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’ 개발을 위해 먼저 문화예술교육, 다문화교육 및 문화다양성교육의 국내외 선행연구 및 문헌분석을 통하여 이론적 토대를 구축하였다. 그리고 교육현장의 유아교사들과의 면담을 통해 문화예술교육 및 문화다양성교육에 대한 현장의 실태와 교사들의 인식을 살펴봄으로써 본 프로그램의 개발을 위한 시사점 및 적용점을 파악하였다. 이를 통해 1차 시안을 구성하고, 유아교육 전문가들과의 협의를 통해 수정과 보완을 거쳐 구성된 시안을 교육현장에 예비 적용하였다. 1차 시안의 예비 적용을 통해 밝혀진 시사점과 적용점을 바탕으로 2차 시안을 구성하고 최종적으로 전문가 협의와 교사들과의 면담을 거쳐 프로그램을 완성하였다. 최종적으로 개발된 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법과 평가의 체계로 구성되었다. 본 연구에서 개발된 프로그램의 교육목적은 ‘문화의 의미 및 특징을 이해하고, 문화의 다양한 양상을 파악하여 타자와 타문화를 존중하기 위한 기본 태도를 갖출 수 있다’이며, 이러한 교육목적을 구현하기 위한 목표는 1) 인지적 차원으로 문화 혹은 문화다양성의 의미와 양상을 파악하면서 다문화감수성을 기른다. 2) 정의적 차원으로 문화다양성을 수용하고 존중하면서 자아존중감과 친사회성을 증진한다. 3) 행동적 차원으로 문화다양성의 보호와 공존을 위하여 소통하는 것으로 구성하였다. 교육내용은 문화의 의미와 특징, 문화다양성의 요소, 문화다양성의 확산, 문화다양성 인정과 존중을 포함하여 ‘인종’, ‘언어’, ‘성역할’과 ‘신체’로 교육목표를 구현하기 위한 내용으로 선정하였다. 교수-학습 방법은 문화다양성 영역에서는 불평등한 상황 파악하기 → 자아존중감 찾기 → 공감하기 → 소통하기의 총 4단계로 구축하였으며, 여기에 문화예술 영역의 도입 → 탐색 → 전개 → 표현 → 정리 → 반성의 총 6단계가 유기적으로 적용될 수 있도록 구성하였다. 교수전략은 모델링, 자기표현, 질문하기, 설명하기, 토의하기, 협력학습, 추론하기, 문제해결, 발견학습으로 선정하였다. 교수자료 중 스토리텔링을 위한 제시 자료로 ‘인종’, ‘언어’, ‘성역할’, ‘신체’ 관련 내용의 다문화 동화 20권과 교육내용 관련 통합문화예술놀이를 위한 활동자료도 구성하였다. 프로그램의 평가는 프로그램의 과정평가로 유아평가와 교사평가로 구분되어 진행되었다. [연구문제 2]에서 본 연구에서 개발한 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’의 교육현장 적용 가능성과 타당성을 검증하기 위하여 만 5세 학급의 실험집단 18명과 비교집단의 20명 총 유아 38명을 연구대상으로 선정하여 실험 처치를 하였다. 실험집단에는 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’을 적용하였고, 비교집단에는 ‘활동중심 유아 다문화교육 프로그램’으로 실시하였다. 실험 처치의 기간은 2018년 6월 25일에서 2018년 7월 20일까지 총 4주간에 걸쳐 총 20차시의 활동 계획안이 제공되었다. 실험 처치 전에 실험집단과 비교집단 대상 사전검사를 실시하고 4주간의 실험 처치 후에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 개발된 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’의 유아교육 현장 적용 가능성과 타당성을 검증하기 위하여 유아의 다문화감수성, 언어능력, 자아존중감, 친사회성 검사를 실시하였다. 그리고 사전・사후검사에서 수집된 검사도구의 자료를 SPSSWIN 20.0 프로그램을 이용해 t검증을 실시하였고, 실험집단과 비교집단의 효과성을 비교하였다. 본 프로그램의 유아교육 현장에 적용한 효과를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 다문화감수성에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 다문화감수성’과 다문화감수성의 하위 요소인 ‘인종’, ‘언어’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 다문화감수성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 나타낸다. 둘째, 유아의 언어능력에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위 요소인 ‘공통성’과 ‘이해’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 언어능력에 긍정적인 효과 있음을 나타낸다. 셋째, 유아의 자아존중감에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 자아존중감’과 자아존중감의 하위 요소인 ‘인지적 자아’, ‘사회적 자아’, ‘정서적 자아’, ‘가족적 자아’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 자아존중감에 긍정적인 효과가 있음을 나타낸다. 넷째, 유아의 친사회성에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 친사회성’과 친사회성의 하위 요소인 ‘사회생활기본능력’, ‘친구관계기술’, ‘감정다루기’, ‘비공격적으로 대처하기’, ‘스트레스 다루기’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 친사회성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 나타낸다. 결론적으로 본 연구에서 개발된 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’은 유아의 다문화감수성, 언어능력, 자아존중감, 친사회성 증진에 효과가 있는 것으로 검증되었다. 앞으로 유아교육현장에서 본 연구에서 개발한 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
본 연구의 목적은 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램을 교육현장에 적용하여 그 타당성을 검증하는 데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교육목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 평가는 어떻게 설정할 것인가? [연구문제 2] 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 1-1) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 다문화감수성에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4) 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 효과는 어떠한가? [연구문제 1]에서 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’ 개발을 위해 먼저 문화예술교육, 다문화교육 및 문화다양성교육의 국내외 선행연구 및 문헌분석을 통하여 이론적 토대를 구축하였다. 그리고 교육현장의 유아교사들과의 면담을 통해 문화예술교육 및 문화다양성교육에 대한 현장의 실태와 교사들의 인식을 살펴봄으로써 본 프로그램의 개발을 위한 시사점 및 적용점을 파악하였다. 이를 통해 1차 시안을 구성하고, 유아교육 전문가들과의 협의를 통해 수정과 보완을 거쳐 구성된 시안을 교육현장에 예비 적용하였다. 1차 시안의 예비 적용을 통해 밝혀진 시사점과 적용점을 바탕으로 2차 시안을 구성하고 최종적으로 전문가 협의와 교사들과의 면담을 거쳐 프로그램을 완성하였다. 최종적으로 개발된 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법과 평가의 체계로 구성되었다. 본 연구에서 개발된 프로그램의 교육목적은 ‘문화의 의미 및 특징을 이해하고, 문화의 다양한 양상을 파악하여 타자와 타문화를 존중하기 위한 기본 태도를 갖출 수 있다’이며, 이러한 교육목적을 구현하기 위한 목표는 1) 인지적 차원으로 문화 혹은 문화다양성의 의미와 양상을 파악하면서 다문화감수성을 기른다. 2) 정의적 차원으로 문화다양성을 수용하고 존중하면서 자아존중감과 친사회성을 증진한다. 3) 행동적 차원으로 문화다양성의 보호와 공존을 위하여 소통하는 것으로 구성하였다. 교육내용은 문화의 의미와 특징, 문화다양성의 요소, 문화다양성의 확산, 문화다양성 인정과 존중을 포함하여 ‘인종’, ‘언어’, ‘성역할’과 ‘신체’로 교육목표를 구현하기 위한 내용으로 선정하였다. 교수-학습 방법은 문화다양성 영역에서는 불평등한 상황 파악하기 → 자아존중감 찾기 → 공감하기 → 소통하기의 총 4단계로 구축하였으며, 여기에 문화예술 영역의 도입 → 탐색 → 전개 → 표현 → 정리 → 반성의 총 6단계가 유기적으로 적용될 수 있도록 구성하였다. 교수전략은 모델링, 자기표현, 질문하기, 설명하기, 토의하기, 협력학습, 추론하기, 문제해결, 발견학습으로 선정하였다. 교수자료 중 스토리텔링을 위한 제시 자료로 ‘인종’, ‘언어’, ‘성역할’, ‘신체’ 관련 내용의 다문화 동화 20권과 교육내용 관련 통합문화예술놀이를 위한 활동자료도 구성하였다. 프로그램의 평가는 프로그램의 과정평가로 유아평가와 교사평가로 구분되어 진행되었다. [연구문제 2]에서 본 연구에서 개발한 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’의 교육현장 적용 가능성과 타당성을 검증하기 위하여 만 5세 학급의 실험집단 18명과 비교집단의 20명 총 유아 38명을 연구대상으로 선정하여 실험 처치를 하였다. 실험집단에는 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’을 적용하였고, 비교집단에는 ‘활동중심 유아 다문화교육 프로그램’으로 실시하였다. 실험 처치의 기간은 2018년 6월 25일에서 2018년 7월 20일까지 총 4주간에 걸쳐 총 20차시의 활동 계획안이 제공되었다. 실험 처치 전에 실험집단과 비교집단 대상 사전검사를 실시하고 4주간의 실험 처치 후에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 개발된 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’의 유아교육 현장 적용 가능성과 타당성을 검증하기 위하여 유아의 다문화감수성, 언어능력, 자아존중감, 친사회성 검사를 실시하였다. 그리고 사전・사후검사에서 수집된 검사도구의 자료를 SPSS WIN 20.0 프로그램을 이용해 t검증을 실시하였고, 실험집단과 비교집단의 효과성을 비교하였다. 본 프로그램의 유아교육 현장에 적용한 효과를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 다문화감수성에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 다문화감수성’과 다문화감수성의 하위 요소인 ‘인종’, ‘언어’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 다문화감수성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 나타낸다. 둘째, 유아의 언어능력에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위 요소인 ‘공통성’과 ‘이해’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 언어능력에 긍정적인 효과 있음을 나타낸다. 셋째, 유아의 자아존중감에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 자아존중감’과 자아존중감의 하위 요소인 ‘인지적 자아’, ‘사회적 자아’, ‘정서적 자아’, ‘가족적 자아’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 자아존중감에 긍정적인 효과가 있음을 나타낸다. 넷째, 유아의 친사회성에 대한 분석 결과 실험집단의 ‘전체 친사회성’과 친사회성의 하위 요소인 ‘사회생활기본능력’, ‘친구관계기술’, ‘감정다루기’, ‘비공격적으로 대처하기’, ‘스트레스 다루기’에서 비교집단의 사후검사 보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램이 유아의 친사회성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 나타낸다. 결론적으로 본 연구에서 개발된 ‘통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램’은 유아의 다문화감수성, 언어능력, 자아존중감, 친사회성 증진에 효과가 있는 것으로 검증되었다. 앞으로 유아교육현장에서 본 연구에서 개발한 통합문화예술놀이에 기반한 유아 문화다양성교육 프로그램을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
The purpose of this study was to develop the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play and to analyze the effects of the program. To reach this purpose, the study questions were set up as follows: [Research Question 1] What is the composition...
The purpose of this study was to develop the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play and to analyze the effects of the program. To reach this purpose, the study questions were set up as follows: [Research Question 1] What is the composition of the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play? 1-1) How to establish the goals and objects of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 1-2) How to establish the contents of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 1-3) How to establish the teaching-learning method of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 1-4) How to establish the assessment method of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? [Research Question 2] What is the application effects of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 2-1) What is the effects of the program on the young children's multicultural sensitivity? 2-1) What is the effects of the program on the young children's language competence? 2-2) What is the effects of the program on the young children's self-esteem competence? 2-3) What is the effects of the program on the young children's social competence? In terms of [the research question 1], to develop the program, theoretical bases required for the development of the program were derived first by reviewing, comparing and analyzing the domestic and foreign prior studies and relevant literature. Based on this, the conditions of childhood education field and teacher's perceptions of the cultural arts education, multicultural education, and cultural diversity education were analyzed through field surveys and teacher interviews to draw the appropriate applications for the development of this program. As a step for the development of this program, the first draft proposal was composed, and it was changed and supplemented through a discussion process with the early childhood education experts and teachers, and then the first tentative plan of the program was applied preparatively to the childhood education field. The second draft was constructed based on the suggestions obtained after the application of the first tentative plan in the field, and finally completed with expert consultation. The developed program was set up with education objectives and goals, education contents, teaching-learning methods, and evaluation. The purpose of the program developed in this study is to grasp the meaning and characteristics of culture and to understand the various aspects of culture, and to have a basic attitude to respect other cultures. To accomplish this, there are 3 goals 1) to identify the meaning and aspect of cultural diversity for multicultural sensitivity as a cognitive dimension, 2) to accept and respect cultural diversity for self-esteem competence and social competence as a affective dimension, and 3) to practice the protection and coexistence of cultural diversity for language competence as a behavioral dimension. The contents of education for this program were categorized according to the above goals, ‘to grasp meaning and characteristics of culture’, ‘to understand the elements of cultural diversity’, ‘to practice the proliferation of cultural diversity’, and ‘to practice the recognition and respect of cultural diversity’. and composed of 4 kinds contents ‘race’, ‘language’, ‘gender role’, and ‘body’. The teaching-learning methods of this program included teaching-learning stages, teaching strategies, and teaching materials. The teaching-learning stage was composed of between 4 stages as a cultural diversity education domain; grasping the unequal situations → finding self-esteem → empathizing → exchanging and 6 stages as a cultural arts education domain; introduction → exploration → development → expression → arrangement → reflection, organically. The teaching strategy consisted of modeling, self-expression questioning, explanation, discussion, cooperative learning, inference, problem solving, and discovery learning. The evaluation of this program was the process evaluation consisted of a child assessment in which the child recalled what they learned at the end of the activity, and a teacher assessment including the analysis of activity observations and analysis of activity outcomes. In terms to [research question 2], in order to verify the application of this program to the educational fields, 38 children in two class for five years-old(experimental group: 18, comparison group: 20) were decided on the study and the experimental study was conducted. The experimental group was treated with the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play program that was developed from this study, and the comparison group was provided with activity-oriented multicultural education program for young children. The experimental treatments were conducted for a total of 20 times in 4 weeks from June 25, 2018 to July 20, 2018. Prior to the experimental treatments, a pre-test was executed on the experiment group and the comparison group, and a post-test was also carried out after 4 weeks of the experimental treatments. To validate the effects of the childhood education field applications in this program, the multicultural sensitivity, language competence, self-esteem competence, and social competence were tested, and the data from pre and post tests were analyzed with t-testing using the SPSS WIN 20.0 program. The results of analyzing the effects of adapting this program can be summarized as follows: First, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding their 'total multicultural sensitivity' and its sub-areas, such as 'race' and 'language' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play is effective in enhancing the young children's multicultural sensitivity. Second, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding their 'total language competence' and its sub-areas, such as ‘commonality’ and 'understanding’ terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play is effective in enhancing the young children's language competence. Third, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding their 'total self-esteem' and its sub-areas, such as ‘cognitive self-esteem’, 'social self-esteem', ‘emotional self-esteem’, and 'familial self-esteem' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play is effective in enhancing the young children's self-esteem competence. Fourth, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding ‘total social competence’ and its sub-areas, such as 'basic skills in social life', ‘friend relationship skills’, ‘dealing with feeling’, ‘responding non-aggressively skills’, and ‘handling stress skills’ in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated arts and cultural play is effective in enhancing the young children's social competence. In conclusion, it was revealed that 'the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play' was effective to promote children's multicultural sensitivity, language competence, self-esteem competence, and social competence. This demonstrates that this program is applicable to the early childhood education field and is effective to develop the young children’s cultural diversity competence through the integrated cultural arts play. It is hoped that 'the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play' will be utilized as practical materials so that it can be actively applied to cultivate young children's cultural diversity competence as a whole.
The purpose of this study was to develop the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play and to analyze the effects of the program. To reach this purpose, the study questions were set up as follows: [Research Question 1] What is the composition of the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play? 1-1) How to establish the goals and objects of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 1-2) How to establish the contents of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 1-3) How to establish the teaching-learning method of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 1-4) How to establish the assessment method of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? [Research Question 2] What is the application effects of the cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play for young children? 2-1) What is the effects of the program on the young children's multicultural sensitivity? 2-1) What is the effects of the program on the young children's language competence? 2-2) What is the effects of the program on the young children's self-esteem competence? 2-3) What is the effects of the program on the young children's social competence? In terms of [the research question 1], to develop the program, theoretical bases required for the development of the program were derived first by reviewing, comparing and analyzing the domestic and foreign prior studies and relevant literature. Based on this, the conditions of childhood education field and teacher's perceptions of the cultural arts education, multicultural education, and cultural diversity education were analyzed through field surveys and teacher interviews to draw the appropriate applications for the development of this program. As a step for the development of this program, the first draft proposal was composed, and it was changed and supplemented through a discussion process with the early childhood education experts and teachers, and then the first tentative plan of the program was applied preparatively to the childhood education field. The second draft was constructed based on the suggestions obtained after the application of the first tentative plan in the field, and finally completed with expert consultation. The developed program was set up with education objectives and goals, education contents, teaching-learning methods, and evaluation. The purpose of the program developed in this study is to grasp the meaning and characteristics of culture and to understand the various aspects of culture, and to have a basic attitude to respect other cultures. To accomplish this, there are 3 goals 1) to identify the meaning and aspect of cultural diversity for multicultural sensitivity as a cognitive dimension, 2) to accept and respect cultural diversity for self-esteem competence and social competence as a affective dimension, and 3) to practice the protection and coexistence of cultural diversity for language competence as a behavioral dimension. The contents of education for this program were categorized according to the above goals, ‘to grasp meaning and characteristics of culture’, ‘to understand the elements of cultural diversity’, ‘to practice the proliferation of cultural diversity’, and ‘to practice the recognition and respect of cultural diversity’. and composed of 4 kinds contents ‘race’, ‘language’, ‘gender role’, and ‘body’. The teaching-learning methods of this program included teaching-learning stages, teaching strategies, and teaching materials. The teaching-learning stage was composed of between 4 stages as a cultural diversity education domain; grasping the unequal situations → finding self-esteem → empathizing → exchanging and 6 stages as a cultural arts education domain; introduction → exploration → development → expression → arrangement → reflection, organically. The teaching strategy consisted of modeling, self-expression questioning, explanation, discussion, cooperative learning, inference, problem solving, and discovery learning. The evaluation of this program was the process evaluation consisted of a child assessment in which the child recalled what they learned at the end of the activity, and a teacher assessment including the analysis of activity observations and analysis of activity outcomes. In terms to [research question 2], in order to verify the application of this program to the educational fields, 38 children in two class for five years-old(experimental group: 18, comparison group: 20) were decided on the study and the experimental study was conducted. The experimental group was treated with the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play program that was developed from this study, and the comparison group was provided with activity-oriented multicultural education program for young children. The experimental treatments were conducted for a total of 20 times in 4 weeks from June 25, 2018 to July 20, 2018. Prior to the experimental treatments, a pre-test was executed on the experiment group and the comparison group, and a post-test was also carried out after 4 weeks of the experimental treatments. To validate the effects of the childhood education field applications in this program, the multicultural sensitivity, language competence, self-esteem competence, and social competence were tested, and the data from pre and post tests were analyzed with t-testing using the SPSS WIN 20.0 program. The results of analyzing the effects of adapting this program can be summarized as follows: First, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding their 'total multicultural sensitivity' and its sub-areas, such as 'race' and 'language' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play is effective in enhancing the young children's multicultural sensitivity. Second, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding their 'total language competence' and its sub-areas, such as ‘commonality’ and 'understanding’ terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play is effective in enhancing the young children's language competence. Third, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding their 'total self-esteem' and its sub-areas, such as ‘cognitive self-esteem’, 'social self-esteem', ‘emotional self-esteem’, and 'familial self-esteem' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated cultural arts play is effective in enhancing the young children's self-esteem competence. Fourth, the young children in the experimental group showed higher scores than the young children in the comparison group regarding ‘total social competence’ and its sub-areas, such as 'basic skills in social life', ‘friend relationship skills’, ‘dealing with feeling’, ‘responding non-aggressively skills’, and ‘handling stress skills’ in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the early childhood cultural diversity education program using the integrated arts and cultural play is effective in enhancing the young children's social competence. In conclusion, it was revealed that 'the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play' was effective to promote children's multicultural sensitivity, language competence, self-esteem competence, and social competence. This demonstrates that this program is applicable to the early childhood education field and is effective to develop the young children’s cultural diversity competence through the integrated cultural arts play. It is hoped that 'the early childhood cultural diversity education program based on the integrated cultural arts play' will be utilized as practical materials so that it can be actively applied to cultivate young children's cultural diversity competence as a whole.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.