한국은 전통적인 제조업 중심의 무역에서 서비스 중심의 무역으로 전환해야 하는 시대적 요구에 직면해 있다. 4차 산업혁명은 유통․물류 환경에서 지능화, 무인화, 자동화를 실현시키면서 Logistics 4.0 시대를 주도하면서 새로운 기회와 위협을 동시에 부여하고 있다. 세계 무역시장은 미국과 중국 간의 세계 주도권 경쟁이 심화되면서 자국 우선주의를 기반으로 하는 무역정책이 펼쳐지고 있는 가운데, 한국 무역은 2017년 무역규모 1조달러, 수출 순위 6위를 기록하였고, 2017년 1분기에는 수입에 해당하는 ...
한국은 전통적인 제조업 중심의 무역에서 서비스 중심의 무역으로 전환해야 하는 시대적 요구에 직면해 있다. 4차 산업혁명은 유통․물류 환경에서 지능화, 무인화, 자동화를 실현시키면서 Logistics 4.0 시대를 주도하면서 새로운 기회와 위협을 동시에 부여하고 있다. 세계 무역시장은 미국과 중국 간의 세계 주도권 경쟁이 심화되면서 자국 우선주의를 기반으로 하는 무역정책이 펼쳐지고 있는 가운데, 한국 무역은 2017년 무역규모 1조달러, 수출 순위 6위를 기록하였고, 2017년 1분기에는 수입에 해당하는 해외직구를 수출에 해당하는 해외역직구가 추월하는 놀라운 가능성을 보였다. 글로벌 전자상거래의 시장규모는 꾸준히 성장하여 2020년에 4조 8,480억 달러에 이를 것으로 전망되며, 한국은 2000년대 말부터 모바일 커머스인프라가 구축되고 합리적 소비를 하려는 소비문화에 힘입어 해외직구가 확산되었다. 이처럼 해외역직구는 국가적으로 수출의 새로운 출구 이상으로 한국 무역을 견인하는 새로운 블루오션으로 수출 효자로 인식되어가고 있다. 그럼에도 해외역직구를 무역의 관점에서 바라보고 수출기업이 성과를 내기 위한 학문적 연구나 정책적 토대를 이루는 시장분석은 미비하다. 본 연구에서는 해외역직구의 개념을 ‘국경을 넘는 글로벌 전자상거래에서 무역절차를 통해 상품 공급자와 구매자가 동일한 온라인 플랫폼에서 상거래를 하는 행위’로 정의하였다. 해외역직구를 ‘무역’이란 관점에서 조명하였으며 비즈니스 유형과 프로세스를 정립하였다. 글로벌 전자상거래 해외 역직구 시장의 규모와 시장의 변화추세를 분석하고자, 글로벌 전자상거래 시장에서 75%를 차지하고 있는 한국의 교역대상 국가인 중국, 미국, 일본, EU, 싱가포르 등의 주요 정책들을 살펴보았으며 알리바바, 아마존, 이베이, 징둥, 라쿠텐 등 세계 BIG 5의 글로벌 전자상거래 업체를 벤치마킹하여 해외역직구의 성공적 요인들을 파악하고자 하였다. 선행연구를 통해 한국의 기업이 해외역직구 시장에서 성과를 내기 위해 영향을 미치는 핵심요인들, 신뢰(Trust), ICT역량, 플랫폼 활용, 분쟁조정 수준 등을 도출하였으며 이들 간의 상관관계를 분석하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신뢰와 ICT역량이 플랫폼 활용에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설은 채택되었다. 둘째, 플랫폼활용이 기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설은 채택되었다. 셋째, 신뢰와 ICT역량이 기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었고, 신뢰와 ICT역량이 기업성과에 영향을 미치는 관계를 플랫폼활용이 ‘부분매개’가 아닌 ‘완전매개’하고 있음이 증명되었다. 넷째, 분쟁조정 수준의 조절효과를 분석한 결과, 신뢰가 플랫폼에 미치는 영향과 신뢰가 기업성과에 미치는 영향이 분쟁조정 수준에 따라 영향이 달라질 것이라는 가설은 채택되었고, ICT역량은 기각되었다. 다섯째, 분쟁조정 수준과 플랫폼활용의 매개된 조절효과를 분석한 결과, 분쟁조정수준이 높을수록 신뢰와 기업성과 간의 관계에 대한 플랫폼활용의 매개역할이 커질 것이라는 가설은 기각된 반면, 분쟁조정수준이 높을수록 ICT역량과 기업성과 간의 관계에 대한 플랫폼활용의 매개역할이 커질 것이라는 가설은 채택되었다. 본 연구를 진행하면서, 해외역직구에 대한 다양한 주제와 깊이있는 현안들을 접하게 되면서 이에 대한 연구는 지속적으로 이어질 것으로 예상된다. 해외역직구가 서비스 무역으로의 전환을 통한 한국 무역의 새로운 블루오션이 되기 위해서는 끊임없이 진화하면서 발전하고 있는 글로벌 전자상거래 시장을 올바로 분석하고 도움을 줄 수 있는 연구결과물들이 나와야 할 것이다. 이를 토대로 하여 정부는 해외역직구를 무역진흥 정책 차원에서 접근하여 시장친화적 지원정책을 마련해야 한다. 이를 통해 국내 내수기업들도 해외시장 진출의 기회를 얻게 되며 글로벌 전자상거래 시장에서 성과를 만들 수 있을 것이다.
한국은 전통적인 제조업 중심의 무역에서 서비스 중심의 무역으로 전환해야 하는 시대적 요구에 직면해 있다. 4차 산업혁명은 유통․물류 환경에서 지능화, 무인화, 자동화를 실현시키면서 Logistics 4.0 시대를 주도하면서 새로운 기회와 위협을 동시에 부여하고 있다. 세계 무역시장은 미국과 중국 간의 세계 주도권 경쟁이 심화되면서 자국 우선주의를 기반으로 하는 무역정책이 펼쳐지고 있는 가운데, 한국 무역은 2017년 무역규모 1조달러, 수출 순위 6위를 기록하였고, 2017년 1분기에는 수입에 해당하는 해외직구를 수출에 해당하는 해외역직구가 추월하는 놀라운 가능성을 보였다. 글로벌 전자상거래의 시장규모는 꾸준히 성장하여 2020년에 4조 8,480억 달러에 이를 것으로 전망되며, 한국은 2000년대 말부터 모바일 커머스 인프라가 구축되고 합리적 소비를 하려는 소비문화에 힘입어 해외직구가 확산되었다. 이처럼 해외역직구는 국가적으로 수출의 새로운 출구 이상으로 한국 무역을 견인하는 새로운 블루오션으로 수출 효자로 인식되어가고 있다. 그럼에도 해외역직구를 무역의 관점에서 바라보고 수출기업이 성과를 내기 위한 학문적 연구나 정책적 토대를 이루는 시장분석은 미비하다. 본 연구에서는 해외역직구의 개념을 ‘국경을 넘는 글로벌 전자상거래에서 무역절차를 통해 상품 공급자와 구매자가 동일한 온라인 플랫폼에서 상거래를 하는 행위’로 정의하였다. 해외역직구를 ‘무역’이란 관점에서 조명하였으며 비즈니스 유형과 프로세스를 정립하였다. 글로벌 전자상거래 해외 역직구 시장의 규모와 시장의 변화추세를 분석하고자, 글로벌 전자상거래 시장에서 75%를 차지하고 있는 한국의 교역대상 국가인 중국, 미국, 일본, EU, 싱가포르 등의 주요 정책들을 살펴보았으며 알리바바, 아마존, 이베이, 징둥, 라쿠텐 등 세계 BIG 5의 글로벌 전자상거래 업체를 벤치마킹하여 해외역직구의 성공적 요인들을 파악하고자 하였다. 선행연구를 통해 한국의 기업이 해외역직구 시장에서 성과를 내기 위해 영향을 미치는 핵심요인들, 신뢰(Trust), ICT역량, 플랫폼 활용, 분쟁조정 수준 등을 도출하였으며 이들 간의 상관관계를 분석하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신뢰와 ICT역량이 플랫폼 활용에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설은 채택되었다. 둘째, 플랫폼활용이 기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설은 채택되었다. 셋째, 신뢰와 ICT역량이 기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었고, 신뢰와 ICT역량이 기업성과에 영향을 미치는 관계를 플랫폼활용이 ‘부분매개’가 아닌 ‘완전매개’하고 있음이 증명되었다. 넷째, 분쟁조정 수준의 조절효과를 분석한 결과, 신뢰가 플랫폼에 미치는 영향과 신뢰가 기업성과에 미치는 영향이 분쟁조정 수준에 따라 영향이 달라질 것이라는 가설은 채택되었고, ICT역량은 기각되었다. 다섯째, 분쟁조정 수준과 플랫폼활용의 매개된 조절효과를 분석한 결과, 분쟁조정수준이 높을수록 신뢰와 기업성과 간의 관계에 대한 플랫폼활용의 매개역할이 커질 것이라는 가설은 기각된 반면, 분쟁조정수준이 높을수록 ICT역량과 기업성과 간의 관계에 대한 플랫폼활용의 매개역할이 커질 것이라는 가설은 채택되었다. 본 연구를 진행하면서, 해외역직구에 대한 다양한 주제와 깊이있는 현안들을 접하게 되면서 이에 대한 연구는 지속적으로 이어질 것으로 예상된다. 해외역직구가 서비스 무역으로의 전환을 통한 한국 무역의 새로운 블루오션이 되기 위해서는 끊임없이 진화하면서 발전하고 있는 글로벌 전자상거래 시장을 올바로 분석하고 도움을 줄 수 있는 연구결과물들이 나와야 할 것이다. 이를 토대로 하여 정부는 해외역직구를 무역진흥 정책 차원에서 접근하여 시장친화적 지원정책을 마련해야 한다. 이를 통해 국내 내수기업들도 해외시장 진출의 기회를 얻게 되며 글로벌 전자상거래 시장에서 성과를 만들 수 있을 것이다.
Korea faces a time demand to shift from traditional manufacturing-oriented trade to service-oriented trade. The 4th Industrial Revolution is leading the era of Logistics 4.0 while realizing intelligent, unmanned and automated in distribution and logistics environment. Recently as the world trade...
Korea faces a time demand to shift from traditional manufacturing-oriented trade to service-oriented trade. The 4th Industrial Revolution is leading the era of Logistics 4.0 while realizing intelligent, unmanned and automated in distribution and logistics environment. Recently as the world trade market has been expanding its trade policy based on its own preference in the face of intensified competition between the US and China. Korea 's trade reached $ 1 trillion in 2017 and 6th of the world in exports. However, it is at a time when it is urgently required to shift to and expand service trade as the earnings of the manufacturing industry in the past. The global e-commerce market is expected to grow steadily, reaching $4,848 billion by 2020. Since the end of 2000s, Korean mobile commerce infrastructure has been established, and foreign direct purchase has spread thanks to the consumption culture that aims to make reasonable consumption. Foreign direct sales is a new blue ocean for national exports and is recognized to lead Korean trade. Nevertheless, there is not enough market analysis to make academic research or policy basis for foreign dire ct sales. In this study, I have looked at the concept of foreign direct sales from various viewpoints as 'trade' and established business type and procedure. In order to analyze the scale of global e-commerce market and trend of market, we examined major policies of which is 75% of global e-commerce market, such as China, USA, Japan, EU and Singapore. We benchmarked the global e-commerce companies of the world, su ch as Amazon, eBay, JD, and Rakuten, and tried to figure out the factors that have contributed to the success of foreign direct sales. Through previous researches, the key factors influencing the performance in the foreign direct sales market, trust, ICT capability, platform utilization, and level of dispute settlement were analyzed. The result is as followings. First, the hypothesis that trust and ICT capability have a positive(+) influence on platform utilization was adopted. Second, the hypothesis that platform utilization has a positive (+) influence on firm performance was adopted. Third, the hypothesis that trust and ICT capability will have a positive (+) effect on firm performance was rejected, and the relationship between trust and ICT capability and firm performance was not complet ely mediated. Fourth, as a result of analyzing the moderating effects of dispute settlement level, the hypothesis that the effect of trust on the platform and the effect of trust on firm performance will be affected by the lev el of dispute settlement was adopted and ICT capability was rejected. Fifth, as a result of analyzing the level of dispute settlement and the mediated control effect of platform utilization, the hypothesis that the higher the level of dispute settlement is, the greater the mediating role of platform utilization for the relationship between trust and firm performance was rejected. The hypothesis that the higher the mediating role of platform utilization on the relationship between ICT capability and firm performance was adopted. In this study, it is expected that the research on foreign direct sales will be continued as it deals with various topics and deep issues. To become a new blue ocean of Korean trade through the transformation of foreign direct sales into service trade, research results should be presented that can analyze and assist the global e-commerce market which is constantly evolving and developing. Based on this, it is necessary for the government to establish a market - friendly support policy by approaching foreign direct sales in terms of trade promotion policy. This will allow Korean domestic companies to gain access to overseas markets and achieve results in the global e-commerce market.
Korea faces a time demand to shift from traditional manufacturing-oriented trade to service-oriented trade. The 4th Industrial Revolution is leading the era of Logistics 4.0 while realizing intelligent, unmanned and automated in distribution and logistics environment. Recently as the world trade market has been expanding its trade policy based on its own preference in the face of intensified competition between the US and China. Korea 's trade reached $ 1 trillion in 2017 and 6th of the world in exports. However, it is at a time when it is urgently required to shift to and expand service trade as the earnings of the manufacturing industry in the past. The global e-commerce market is expected to grow steadily, reaching $4,848 billion by 2020. Since the end of 2000s, Korean mobile commerce infrastructure has been established, and foreign direct purchase has spread thanks to the consumption culture that aims to make reasonable consumption. Foreign direct sales is a new blue ocean for national exports and is recognized to lead Korean trade. Nevertheless, there is not enough market analysis to make academic research or policy basis for foreign dire ct sales. In this study, I have looked at the concept of foreign direct sales from various viewpoints as 'trade' and established business type and procedure. In order to analyze the scale of global e-commerce market and trend of market, we examined major policies of which is 75% of global e-commerce market, such as China, USA, Japan, EU and Singapore. We benchmarked the global e-commerce companies of the world, su ch as Amazon, eBay, JD, and Rakuten, and tried to figure out the factors that have contributed to the success of foreign direct sales. Through previous researches, the key factors influencing the performance in the foreign direct sales market, trust, ICT capability, platform utilization, and level of dispute settlement were analyzed. The result is as followings. First, the hypothesis that trust and ICT capability have a positive(+) influence on platform utilization was adopted. Second, the hypothesis that platform utilization has a positive (+) influence on firm performance was adopted. Third, the hypothesis that trust and ICT capability will have a positive (+) effect on firm performance was rejected, and the relationship between trust and ICT capability and firm performance was not complet ely mediated. Fourth, as a result of analyzing the moderating effects of dispute settlement level, the hypothesis that the effect of trust on the platform and the effect of trust on firm performance will be affected by the lev el of dispute settlement was adopted and ICT capability was rejected. Fifth, as a result of analyzing the level of dispute settlement and the mediated control effect of platform utilization, the hypothesis that the higher the level of dispute settlement is, the greater the mediating role of platform utilization for the relationship between trust and firm performance was rejected. The hypothesis that the higher the mediating role of platform utilization on the relationship between ICT capability and firm performance was adopted. In this study, it is expected that the research on foreign direct sales will be continued as it deals with various topics and deep issues. To become a new blue ocean of Korean trade through the transformation of foreign direct sales into service trade, research results should be presented that can analyze and assist the global e-commerce market which is constantly evolving and developing. Based on this, it is necessary for the government to establish a market - friendly support policy by approaching foreign direct sales in terms of trade promotion policy. This will allow Korean domestic companies to gain access to overseas markets and achieve results in the global e-commerce market.
주제어
#Cross Border Electronic Commerce 해외역직구 전자상거래 전자상거래 무역 CBEC
학위논문 정보
저자
민철홍
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
무역학과 국제상학전공
지도교수
김창봉
발행연도
2019
총페이지
viii, 173 p.
키워드
Cross Border Electronic Commerce 해외역직구 전자상거래 전자상거래 무역 CBEC
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