과거 자신의 모습을 화폭에 담았던 화가들은 자화상을 단순히 자신의 모습을 그리는 것뿐 아니라 자기표현과 이해를 통한 내면적 성찰로 자신을 대변하는 자아주체성을 나타냈다. 오늘 날 현대사회는 스마트폰의 대중화와 소셜 네트워크의 발달로 빠르게 변화하고 있다. 그 변화 중에서도 자신의 모습을 직접 촬영하는 셀카는 우리의 일상 속에 자리 잡은 하나의 문화현상이 되었다. 셀카는 소셜 네트워크라는 가상공간 속에서 자신의 얼굴을 타인에게 공유하고 타인에게 어떻게 보일지 스스로 정한다. 또한 표현의 자유성과 의사소통의 확대로 셀카의 파급력은 더욱 높아지고 있다. 이와 같이 화가들의 모습을 담았던 화폭은 오늘날 스마트폰 화면으로, 화가들의 작품 전시장은 소셜 네트워크라는 가상공간으로 대체되고 있다고 말해도 과언이 아니다. 과거 자신의 모습을 화폭에 담은 화가들과 현재 자신의 모습을 찍는 현대인에 이르기까지 시대를 불문한 자기고백의 이미지는 자신의 내면을 그대로 반영한다는 근본적 맥락을 함께 하고 있다. 특히 셀카 속 ‘가상의 자아’는 자아정체성이 형성되는 청소년기의 청소년들에게는 자아발견에 어려움을 줄 수 있다. 셀카는 청소년들에게 실재의 자아를 부족한 존재로 인식하게 하여 실재의 ‘나’와 가상의 ‘나’ 사이에서 혼란을 겪게 한다. 그러나 가상과 실재의 세계가 병행된 시대에서 청소년들에게 가상의 세계를 두려워하라고 말하는 것은 시대착오적 생각이다. 따라서 가상의 ‘나’와 실재의 ‘나’를 통합시켜 받아들일 수 있는 교육이 절실히 필요하다. 이에 본 논문은 청소년기 자아표현을 중심으로 하여 셀카를 활용한 자화상 미술수업 연구방안을 모색하였다. Ⅰ. 서론에서는 청소년기 자아표현을 위한 셀카 자화상 미술수업의 필요성 및 목적을 바탕으로 연구의 내용과 방법에 대해 모색하고 연구를 진행함에 있어 다소 어려운 부분은 연구의 제한점으로 두었다. Ⅱ. 이론적 배경에서는 청소년기 자아표현 및 자화상, 자아표현을 위한 셀카의 활용, 그리고 셀카를 활용한 자화상 미술교육의 필요성을 고찰하였다. Ⅲ. 중학교 미술교과서의 자화상 분석에서는 2015개정 금성출판사 중학교 미술 교과서 교육과정 내용을 정리하였으며 그 중에서도 자화상 관련 내용을 분석하였다. Ⅳ. 셀카를 활용한 자화상 미술지도의 실제에서는 앞의 논의된 것을 기초로하여 셀카를 활용한 자화상 미술수업의 구체적인 교수 ‧ 수업 지도안을 계획하였으며 이를 실제 미술 수업에 적용하였다. 수업은 총 4차시로 진행되었다. 1차시에서는 예술작품에 나타난 화가들의 자화상 감성을 통해 셀카 (자가 촬영 사진)와 연관 지어 자화상의 의미를 이해하며, 예술작품 속에 나타난 화가들의 자화상 표현방법과 그 이유에 대해 이해할 수 있도록 하였다. 2차시에서는 나의 자화상 제작 스케치를 통해 셀카에 나타난 ‘나’에 대해 생각해본 후 ...
과거 자신의 모습을 화폭에 담았던 화가들은 자화상을 단순히 자신의 모습을 그리는 것뿐 아니라 자기표현과 이해를 통한 내면적 성찰로 자신을 대변하는 자아주체성을 나타냈다. 오늘 날 현대사회는 스마트폰의 대중화와 소셜 네트워크의 발달로 빠르게 변화하고 있다. 그 변화 중에서도 자신의 모습을 직접 촬영하는 셀카는 우리의 일상 속에 자리 잡은 하나의 문화현상이 되었다. 셀카는 소셜 네트워크라는 가상공간 속에서 자신의 얼굴을 타인에게 공유하고 타인에게 어떻게 보일지 스스로 정한다. 또한 표현의 자유성과 의사소통의 확대로 셀카의 파급력은 더욱 높아지고 있다. 이와 같이 화가들의 모습을 담았던 화폭은 오늘날 스마트폰 화면으로, 화가들의 작품 전시장은 소셜 네트워크라는 가상공간으로 대체되고 있다고 말해도 과언이 아니다. 과거 자신의 모습을 화폭에 담은 화가들과 현재 자신의 모습을 찍는 현대인에 이르기까지 시대를 불문한 자기고백의 이미지는 자신의 내면을 그대로 반영한다는 근본적 맥락을 함께 하고 있다. 특히 셀카 속 ‘가상의 자아’는 자아정체성이 형성되는 청소년기의 청소년들에게는 자아발견에 어려움을 줄 수 있다. 셀카는 청소년들에게 실재의 자아를 부족한 존재로 인식하게 하여 실재의 ‘나’와 가상의 ‘나’ 사이에서 혼란을 겪게 한다. 그러나 가상과 실재의 세계가 병행된 시대에서 청소년들에게 가상의 세계를 두려워하라고 말하는 것은 시대착오적 생각이다. 따라서 가상의 ‘나’와 실재의 ‘나’를 통합시켜 받아들일 수 있는 교육이 절실히 필요하다. 이에 본 논문은 청소년기 자아표현을 중심으로 하여 셀카를 활용한 자화상 미술수업 연구방안을 모색하였다. Ⅰ. 서론에서는 청소년기 자아표현을 위한 셀카 자화상 미술수업의 필요성 및 목적을 바탕으로 연구의 내용과 방법에 대해 모색하고 연구를 진행함에 있어 다소 어려운 부분은 연구의 제한점으로 두었다. Ⅱ. 이론적 배경에서는 청소년기 자아표현 및 자화상, 자아표현을 위한 셀카의 활용, 그리고 셀카를 활용한 자화상 미술교육의 필요성을 고찰하였다. Ⅲ. 중학교 미술교과서의 자화상 분석에서는 2015개정 금성출판사 중학교 미술 교과서 교육과정 내용을 정리하였으며 그 중에서도 자화상 관련 내용을 분석하였다. Ⅳ. 셀카를 활용한 자화상 미술지도의 실제에서는 앞의 논의된 것을 기초로하여 셀카를 활용한 자화상 미술수업의 구체적인 교수 ‧ 수업 지도안을 계획하였으며 이를 실제 미술 수업에 적용하였다. 수업은 총 4차시로 진행되었다. 1차시에서는 예술작품에 나타난 화가들의 자화상 감성을 통해 셀카 (자가 촬영 사진)와 연관 지어 자화상의 의미를 이해하며, 예술작품 속에 나타난 화가들의 자화상 표현방법과 그 이유에 대해 이해할 수 있도록 하였다. 2차시에서는 나의 자화상 제작 스케치를 통해 셀카에 나타난 ‘나’에 대해 생각해본 후 마인드맵으로 구체적인 ‘나’의 이해와 탐구를 도우며, 자화상 그리기의 작품계획서를 제작해 볼 수 있도록 하였다. 3차시에서는 자화상 그리기 수업을 통해 자신이 제작한 작품계획서를 바탕으로 자화상 제작하기, 셀카를 활용한 자화상 제작으로 나만의 자화상을 제작할 수 있도록 표현의 다양한 방법과 활용을 제시하였다. 마지막 4차시에서는 나의 자화상 발표 및 감상을 통해 자신의 자화상에 대한 작품 설명서를 기록하고 작품에 대해 발표하며, 자신의 작품과 다른 친구들의 작품을 비교분석하여 다양한 감상이 이뤄지도록 하였다. Ⅴ. 결론 및 제언에는 본 수업을 통한 후속 결과물과 설문 분석 결과를 토대로 학생들의 자아표현의 이해와 셀카를 활용한 자화상 미술수업의 효과성을 알 수 있었다. 본 연구에서 제시한 셀카를 활용한 자화상 미술지도가 학생들의 자아표현과 이해를 도우며 시대를 반영한 자화상 미술지도의 교육적 필요성을 바탕으로 향후 자화상 미술교육이 청소년들에게 자아정체성의 길잡이 역할을 수행하기 기대해본다.
과거 자신의 모습을 화폭에 담았던 화가들은 자화상을 단순히 자신의 모습을 그리는 것뿐 아니라 자기표현과 이해를 통한 내면적 성찰로 자신을 대변하는 자아주체성을 나타냈다. 오늘 날 현대사회는 스마트폰의 대중화와 소셜 네트워크의 발달로 빠르게 변화하고 있다. 그 변화 중에서도 자신의 모습을 직접 촬영하는 셀카는 우리의 일상 속에 자리 잡은 하나의 문화현상이 되었다. 셀카는 소셜 네트워크라는 가상공간 속에서 자신의 얼굴을 타인에게 공유하고 타인에게 어떻게 보일지 스스로 정한다. 또한 표현의 자유성과 의사소통의 확대로 셀카의 파급력은 더욱 높아지고 있다. 이와 같이 화가들의 모습을 담았던 화폭은 오늘날 스마트폰 화면으로, 화가들의 작품 전시장은 소셜 네트워크라는 가상공간으로 대체되고 있다고 말해도 과언이 아니다. 과거 자신의 모습을 화폭에 담은 화가들과 현재 자신의 모습을 찍는 현대인에 이르기까지 시대를 불문한 자기고백의 이미지는 자신의 내면을 그대로 반영한다는 근본적 맥락을 함께 하고 있다. 특히 셀카 속 ‘가상의 자아’는 자아정체성이 형성되는 청소년기의 청소년들에게는 자아발견에 어려움을 줄 수 있다. 셀카는 청소년들에게 실재의 자아를 부족한 존재로 인식하게 하여 실재의 ‘나’와 가상의 ‘나’ 사이에서 혼란을 겪게 한다. 그러나 가상과 실재의 세계가 병행된 시대에서 청소년들에게 가상의 세계를 두려워하라고 말하는 것은 시대착오적 생각이다. 따라서 가상의 ‘나’와 실재의 ‘나’를 통합시켜 받아들일 수 있는 교육이 절실히 필요하다. 이에 본 논문은 청소년기 자아표현을 중심으로 하여 셀카를 활용한 자화상 미술수업 연구방안을 모색하였다. Ⅰ. 서론에서는 청소년기 자아표현을 위한 셀카 자화상 미술수업의 필요성 및 목적을 바탕으로 연구의 내용과 방법에 대해 모색하고 연구를 진행함에 있어 다소 어려운 부분은 연구의 제한점으로 두었다. Ⅱ. 이론적 배경에서는 청소년기 자아표현 및 자화상, 자아표현을 위한 셀카의 활용, 그리고 셀카를 활용한 자화상 미술교육의 필요성을 고찰하였다. Ⅲ. 중학교 미술교과서의 자화상 분석에서는 2015개정 금성출판사 중학교 미술 교과서 교육과정 내용을 정리하였으며 그 중에서도 자화상 관련 내용을 분석하였다. Ⅳ. 셀카를 활용한 자화상 미술지도의 실제에서는 앞의 논의된 것을 기초로하여 셀카를 활용한 자화상 미술수업의 구체적인 교수 ‧ 수업 지도안을 계획하였으며 이를 실제 미술 수업에 적용하였다. 수업은 총 4차시로 진행되었다. 1차시에서는 예술작품에 나타난 화가들의 자화상 감성을 통해 셀카 (자가 촬영 사진)와 연관 지어 자화상의 의미를 이해하며, 예술작품 속에 나타난 화가들의 자화상 표현방법과 그 이유에 대해 이해할 수 있도록 하였다. 2차시에서는 나의 자화상 제작 스케치를 통해 셀카에 나타난 ‘나’에 대해 생각해본 후 마인드맵으로 구체적인 ‘나’의 이해와 탐구를 도우며, 자화상 그리기의 작품계획서를 제작해 볼 수 있도록 하였다. 3차시에서는 자화상 그리기 수업을 통해 자신이 제작한 작품계획서를 바탕으로 자화상 제작하기, 셀카를 활용한 자화상 제작으로 나만의 자화상을 제작할 수 있도록 표현의 다양한 방법과 활용을 제시하였다. 마지막 4차시에서는 나의 자화상 발표 및 감상을 통해 자신의 자화상에 대한 작품 설명서를 기록하고 작품에 대해 발표하며, 자신의 작품과 다른 친구들의 작품을 비교분석하여 다양한 감상이 이뤄지도록 하였다. Ⅴ. 결론 및 제언에는 본 수업을 통한 후속 결과물과 설문 분석 결과를 토대로 학생들의 자아표현의 이해와 셀카를 활용한 자화상 미술수업의 효과성을 알 수 있었다. 본 연구에서 제시한 셀카를 활용한 자화상 미술지도가 학생들의 자아표현과 이해를 도우며 시대를 반영한 자화상 미술지도의 교육적 필요성을 바탕으로 향후 자화상 미술교육이 청소년들에게 자아정체성의 길잡이 역할을 수행하기 기대해본다.
Artists who drew self-portraits in the past didn’t just simply drew themselves, but they also represented their ego-identity through self expression and understanding of inner-introspect. Today’s modern Society is rapidly changing due to popularization of smart-phones and social network. Among t...
Artists who drew self-portraits in the past didn’t just simply drew themselves, but they also represented their ego-identity through self expression and understanding of inner-introspect. Today’s modern Society is rapidly changing due to popularization of smart-phones and social network. Among those changes selfies, the act of shooting yourself through the camera, is now a cultural phenomenon that has settled in our daily lives. Selifes are shared with others through a virtual space called social network and are determined by themselves how they will look. Moreover due to the freedom of expression and the expansion of communication tools, the ramification of selfies is increasing. It’s no exaggeration to say that the display of a smart-phone has become the canvas and social network has become the exhibition. From the artists who portrait themselves from the canvas to the modern people that take seflies, the image of self confession has always had the context of reflecting one’s inner self. The virtual ego from the selfies might trouble especially the youth, who are in a phase where ego-identity is formed, to find their ego. Selfies make the youth percept their existing ego as a inferior existence making them confused between the actual ‘me’ and the virtual ‘me’. However in a time where the actual world and the virtual world co-exist, it is an anachronistic idea to teach the youth to be afraid of the virtual world. Therefore an education method is needed that can let the youth accept and integrate the actual ‘me’ and the virtual ‘me’. Hereupon this thesis seeks a study plan for art teaching using sefies for self-portraits in perspective of self expression for the youth. Ⅰ. In the introduction the thesis searches for the content of the research and method on the basis of the necessity and purpose of selfie-self portrait art teaching. Also the thesis set its limits in parts where the research can be difficult to proceed. Ⅱ. In the theoretical background the thesis contemplated the necessity of self expression and self-portrait in youth, using selifes as a method of self expression and using seflies as a self-portrait art education. Ⅲ. In the middle school textbook analysis the thesis analyzes and organizes self-portraits in textbooks from the 2015 revision Geumsung Middle school textbook. Ⅳ. In the actual art education using selifes for self-portrait, based on what has been discussed the thesis provides a concrete teacher ‧ class guidance of using seflies for self-portrait and applies it to actual art classes. The class was proceeded in 4 periods. In the first period the class related selifes to self-portraits from artworks and tried to understand the expressions and reasoning of the artists in the self-portraits. In the second period through ‘my self-portrait sketch’ the class thought about ‘me’ and drew a mind-map to help understand and explore ‘me’ and to help prepare for self-portrait using selifes. In the third period, based on the preparation, the class had a self-portrait class and provided a variety of methods to use selfies for self-portraits to create a unique self-portrait. In the last fourth period through a presentation of ‘my own self-portrait’ the class presented and explained about their self-portraits and compared them with others. Ⅴ. In the conclusion and proposal the thesis could recognize the effects of using selifes for self-portrait in a class for the students self-expression and self-understanding through the analysis of follow up results and surveys. Through this research it is expected that using seflies for self-portrait can help students with self expression. Also it is expected that such education that reflects the era can be a guidance to the youth in search of ego-identity.
Artists who drew self-portraits in the past didn’t just simply drew themselves, but they also represented their ego-identity through self expression and understanding of inner-introspect. Today’s modern Society is rapidly changing due to popularization of smart-phones and social network. Among those changes selfies, the act of shooting yourself through the camera, is now a cultural phenomenon that has settled in our daily lives. Selifes are shared with others through a virtual space called social network and are determined by themselves how they will look. Moreover due to the freedom of expression and the expansion of communication tools, the ramification of selfies is increasing. It’s no exaggeration to say that the display of a smart-phone has become the canvas and social network has become the exhibition. From the artists who portrait themselves from the canvas to the modern people that take seflies, the image of self confession has always had the context of reflecting one’s inner self. The virtual ego from the selfies might trouble especially the youth, who are in a phase where ego-identity is formed, to find their ego. Selfies make the youth percept their existing ego as a inferior existence making them confused between the actual ‘me’ and the virtual ‘me’. However in a time where the actual world and the virtual world co-exist, it is an anachronistic idea to teach the youth to be afraid of the virtual world. Therefore an education method is needed that can let the youth accept and integrate the actual ‘me’ and the virtual ‘me’. Hereupon this thesis seeks a study plan for art teaching using sefies for self-portraits in perspective of self expression for the youth. Ⅰ. In the introduction the thesis searches for the content of the research and method on the basis of the necessity and purpose of selfie-self portrait art teaching. Also the thesis set its limits in parts where the research can be difficult to proceed. Ⅱ. In the theoretical background the thesis contemplated the necessity of self expression and self-portrait in youth, using selifes as a method of self expression and using seflies as a self-portrait art education. Ⅲ. In the middle school textbook analysis the thesis analyzes and organizes self-portraits in textbooks from the 2015 revision Geumsung Middle school textbook. Ⅳ. In the actual art education using selifes for self-portrait, based on what has been discussed the thesis provides a concrete teacher ‧ class guidance of using seflies for self-portrait and applies it to actual art classes. The class was proceeded in 4 periods. In the first period the class related selifes to self-portraits from artworks and tried to understand the expressions and reasoning of the artists in the self-portraits. In the second period through ‘my self-portrait sketch’ the class thought about ‘me’ and drew a mind-map to help understand and explore ‘me’ and to help prepare for self-portrait using selifes. In the third period, based on the preparation, the class had a self-portrait class and provided a variety of methods to use selfies for self-portraits to create a unique self-portrait. In the last fourth period through a presentation of ‘my own self-portrait’ the class presented and explained about their self-portraits and compared them with others. Ⅴ. In the conclusion and proposal the thesis could recognize the effects of using selifes for self-portrait in a class for the students self-expression and self-understanding through the analysis of follow up results and surveys. Through this research it is expected that using seflies for self-portrait can help students with self expression. Also it is expected that such education that reflects the era can be a guidance to the youth in search of ego-identity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.