본 연구의 목적은 현재 중학교 음악 교사들이 학습자에게 학습 동기를 부여할 수 있도록 켈러의 ARCS 이론을 적용한 음악 가창 수업지도안을 제시하여 보다 더 효과적인 수업을 진행할 수 있도록 돕는 것이다. 이를 위해 중학생들을 대상으로 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안을 작성하였고, 이를 바탕으로 실제수업에 적용하고 수업한 뒤 수정 보완하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째로 단순히 ...
본 연구의 목적은 현재 중학교 음악 교사들이 학습자에게 학습 동기를 부여할 수 있도록 켈러의 ARCS 이론을 적용한 음악 가창 수업지도안을 제시하여 보다 더 효과적인 수업을 진행할 수 있도록 돕는 것이다. 이를 위해 중학생들을 대상으로 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안을 작성하였고, 이를 바탕으로 실제수업에 적용하고 수업한 뒤 수정 보완하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째로 단순히 가창을 지도할 때보다 켈러의 ARCS 이론을 적용해 가창을 지도했을 때 학생들의 가창에 대한 동기와 흥미가 보다 더 유발된다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안은 노래하는 것이 학생들의 삶과 밀접하게 관련이 있음을 알게 해주어 능동적인 수업참여를 유도하는데 효과가 있음을 발견하게 되었다. 마지막으로 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안은 학생들의 내재되어있는 음악적 표현력을 길러주어 노래할 때 자신감과 만족감을 얻게 하는데 효과가 있다는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합하여 살펴보았을 때, 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업은 학습자들에게 흥미를 이끌어 내어 능동적인 수업을 이끌어 내는데 효과적이라 말할 수 있다. 본 연구의 결과가 음악수업을 하는 모든 음악 교사들에게 도움이 되기를 기대해본다.
본 연구의 목적은 현재 중학교 음악 교사들이 학습자에게 학습 동기를 부여할 수 있도록 켈러의 ARCS 이론을 적용한 음악 가창 수업지도안을 제시하여 보다 더 효과적인 수업을 진행할 수 있도록 돕는 것이다. 이를 위해 중학생들을 대상으로 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안을 작성하였고, 이를 바탕으로 실제수업에 적용하고 수업한 뒤 수정 보완하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째로 단순히 가창을 지도할 때보다 켈러의 ARCS 이론을 적용해 가창을 지도했을 때 학생들의 가창에 대한 동기와 흥미가 보다 더 유발된다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안은 노래하는 것이 학생들의 삶과 밀접하게 관련이 있음을 알게 해주어 능동적인 수업참여를 유도하는데 효과가 있음을 발견하게 되었다. 마지막으로 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업지도안은 학생들의 내재되어있는 음악적 표현력을 길러주어 노래할 때 자신감과 만족감을 얻게 하는데 효과가 있다는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합하여 살펴보았을 때, 켈러의 ARCS 이론을 적용한 가창 수업은 학습자들에게 흥미를 이끌어 내어 능동적인 수업을 이끌어 내는데 효과적이라 말할 수 있다. 본 연구의 결과가 음악수업을 하는 모든 음악 교사들에게 도움이 되기를 기대해본다.
The purpose of this study is to help current middle school music teachers by suggesting the vocal lesson plan applying Keller’s ARCS Theory which could increase the efficiency of their classes. In order to achieve this goal, the vocal lesson plan for middle school student was designed under the prin...
The purpose of this study is to help current middle school music teachers by suggesting the vocal lesson plan applying Keller’s ARCS Theory which could increase the efficiency of their classes. In order to achieve this goal, the vocal lesson plan for middle school student was designed under the principles of ARCS Theory. Moreover, this plan had been modified and supplemented after conducting at the actual vocal class. The result of this study shows several findings as follows. First, applying the vocal lesson plan based on Keller’s ARCS Theory promote students to have a higher level of interests and motivation for a vocal lesson compare to a situation when such lesson plan was not used. Second, the vocal lesson plan incorporating Keller’s ARCS Theory allows students to be a proactive learner in a class by helping them better relate the class with their own lives. Lastly, the vocal lesson plan incorporating Keller’s ARCS Theory help students elicit their inner musical talent and help them achieve confidence and satisfaction from singing. From these findings, it can be concluded that vocal lesson plan based on Keller’s ARCS Theory can be an impactful way to promote a learners’ interest and educe proactive participation to the class. It is expected that the result of this study can be of help to all music teachers who conduct a music class.
The purpose of this study is to help current middle school music teachers by suggesting the vocal lesson plan applying Keller’s ARCS Theory which could increase the efficiency of their classes. In order to achieve this goal, the vocal lesson plan for middle school student was designed under the principles of ARCS Theory. Moreover, this plan had been modified and supplemented after conducting at the actual vocal class. The result of this study shows several findings as follows. First, applying the vocal lesson plan based on Keller’s ARCS Theory promote students to have a higher level of interests and motivation for a vocal lesson compare to a situation when such lesson plan was not used. Second, the vocal lesson plan incorporating Keller’s ARCS Theory allows students to be a proactive learner in a class by helping them better relate the class with their own lives. Lastly, the vocal lesson plan incorporating Keller’s ARCS Theory help students elicit their inner musical talent and help them achieve confidence and satisfaction from singing. From these findings, it can be concluded that vocal lesson plan based on Keller’s ARCS Theory can be an impactful way to promote a learners’ interest and educe proactive participation to the class. It is expected that the result of this study can be of help to all music teachers who conduct a music class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.