본 연구의 목적은 켈러의 ‘ARCS 모형’을 바탕으로 하여 중학교 1학년 대상 음악 감상 수업지도안을 구상하는 것이다. 수업지도안은 켈러의 ‘ARCS 모형’을 체계적으로 적용하여 구상하고자 하였다. 이에 따른 본 연구의 내용은 다음과 같다. 먼저, 2015 개정 음악과 교육과정을 분석하였으며, 음악교육에서의 감상의 개념과 중요성 및 의의를 조사하였다. 그리고 ‘ARCS 모형’의 네 가지 요소들이 단계별로 제시될 수 있도록 ‘주의집중(Attention)’, ‘관련성(Relevance)’, ‘자신감(Confidence)’, ‘만족감(Satisfaction)’을 각각 세 단계로 나누어 적용하였으며, 단계별 전략을 통해 학습자들이 효과적으로 학습 목표를 성취할 수 있도록 수업지도안을 구성하였다. 본 수업지도안을 적용한 모의 수업은 예비교사들과 진행하였다. 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 본 연구에서 제시하는 최종 수업지도안은 켈러의 ‘ARCS 모형’ 충분히 반영되었고, 학습자의 동기를 유발하고 유지하는데 적절하였다. 또한, 측정 가능한 학습 목표를 제시하였으며, 이를 바탕으로 교수·학습 활동이 체계적으로 구성되어 있다. 이러한 음악 감상 수업지도안을 바탕으로 수업을 진행함으로 학습자의 음악적 학습 동기와 흥미가 유발되는 것을 기대할 수 있다. 또한, 학습자에게 익숙한 동영상 매체를 학습 내용과 연결하여 설명함으로써 학습자들의 주의를 집중시키고, 적극적이고 능동적인 참여를 유발해낼 수 있다는 것을 알게 되었으며, 학습자에게 친숙한 매체를 활용해 수업을 진행한다면 학습 효과를 높이는 데에 도움을 준다는 사실을 알게 되었다. 본 연구를 통해 켈러의 ‘ARCS 모형’을 적용한 음악 감상 수업지도안은 실제 현장에서 학습자들의 ...
본 연구의 목적은 켈러의 ‘ARCS 모형’을 바탕으로 하여 중학교 1학년 대상 음악 감상 수업지도안을 구상하는 것이다. 수업지도안은 켈러의 ‘ARCS 모형’을 체계적으로 적용하여 구상하고자 하였다. 이에 따른 본 연구의 내용은 다음과 같다. 먼저, 2015 개정 음악과 교육과정을 분석하였으며, 음악교육에서의 감상의 개념과 중요성 및 의의를 조사하였다. 그리고 ‘ARCS 모형’의 네 가지 요소들이 단계별로 제시될 수 있도록 ‘주의집중(Attention)’, ‘관련성(Relevance)’, ‘자신감(Confidence)’, ‘만족감(Satisfaction)’을 각각 세 단계로 나누어 적용하였으며, 단계별 전략을 통해 학습자들이 효과적으로 학습 목표를 성취할 수 있도록 수업지도안을 구성하였다. 본 수업지도안을 적용한 모의 수업은 예비교사들과 진행하였다. 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 본 연구에서 제시하는 최종 수업지도안은 켈러의 ‘ARCS 모형’ 충분히 반영되었고, 학습자의 동기를 유발하고 유지하는데 적절하였다. 또한, 측정 가능한 학습 목표를 제시하였으며, 이를 바탕으로 교수·학습 활동이 체계적으로 구성되어 있다. 이러한 음악 감상 수업지도안을 바탕으로 수업을 진행함으로 학습자의 음악적 학습 동기와 흥미가 유발되는 것을 기대할 수 있다. 또한, 학습자에게 익숙한 동영상 매체를 학습 내용과 연결하여 설명함으로써 학습자들의 주의를 집중시키고, 적극적이고 능동적인 참여를 유발해낼 수 있다는 것을 알게 되었으며, 학습자에게 친숙한 매체를 활용해 수업을 진행한다면 학습 효과를 높이는 데에 도움을 준다는 사실을 알게 되었다. 본 연구를 통해 켈러의 ‘ARCS 모형’을 적용한 음악 감상 수업지도안은 실제 현장에서 학습자들의 주의집중을 이끌어 능동적 수업 참여를 유도하는 데에 효과적인 수업지도안이라는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과가 켈러의 ‘ARCS 모형’을 음악 감상 수업에 적용해 구성하려는 음악 교사에게 많은 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 켈러의 ‘ARCS 모형’을 바탕으로 하여 중학교 1학년 대상 음악 감상 수업지도안을 구상하는 것이다. 수업지도안은 켈러의 ‘ARCS 모형’을 체계적으로 적용하여 구상하고자 하였다. 이에 따른 본 연구의 내용은 다음과 같다. 먼저, 2015 개정 음악과 교육과정을 분석하였으며, 음악교육에서의 감상의 개념과 중요성 및 의의를 조사하였다. 그리고 ‘ARCS 모형’의 네 가지 요소들이 단계별로 제시될 수 있도록 ‘주의집중(Attention)’, ‘관련성(Relevance)’, ‘자신감(Confidence)’, ‘만족감(Satisfaction)’을 각각 세 단계로 나누어 적용하였으며, 단계별 전략을 통해 학습자들이 효과적으로 학습 목표를 성취할 수 있도록 수업지도안을 구성하였다. 본 수업지도안을 적용한 모의 수업은 예비교사들과 진행하였다. 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 본 연구에서 제시하는 최종 수업지도안은 켈러의 ‘ARCS 모형’ 충분히 반영되었고, 학습자의 동기를 유발하고 유지하는데 적절하였다. 또한, 측정 가능한 학습 목표를 제시하였으며, 이를 바탕으로 교수·학습 활동이 체계적으로 구성되어 있다. 이러한 음악 감상 수업지도안을 바탕으로 수업을 진행함으로 학습자의 음악적 학습 동기와 흥미가 유발되는 것을 기대할 수 있다. 또한, 학습자에게 익숙한 동영상 매체를 학습 내용과 연결하여 설명함으로써 학습자들의 주의를 집중시키고, 적극적이고 능동적인 참여를 유발해낼 수 있다는 것을 알게 되었으며, 학습자에게 친숙한 매체를 활용해 수업을 진행한다면 학습 효과를 높이는 데에 도움을 준다는 사실을 알게 되었다. 본 연구를 통해 켈러의 ‘ARCS 모형’을 적용한 음악 감상 수업지도안은 실제 현장에서 학습자들의 주의집중을 이끌어 능동적 수업 참여를 유도하는 데에 효과적인 수업지도안이라는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과가 켈러의 ‘ARCS 모형’을 음악 감상 수업에 적용해 구성하려는 음악 교사에게 많은 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study is to design a music appreciation lesson plan for the first graders of middle school based on Keller's 'ARCS model'. The instructional plan was designed to systematically apply Keller's 'ARCS model'. Accordingly, the contents of this study are as follows. First, the 2015 re...
The purpose of this study is to design a music appreciation lesson plan for the first graders of middle school based on Keller's 'ARCS model'. The instructional plan was designed to systematically apply Keller's 'ARCS model'. Accordingly, the contents of this study are as follows. First, the 2015 revised music and curriculum was analyzed, and the concept, importance, and significance of appreciation in music education were investigated. And so that the four elements of 'ARCS model' can be presented sequentially, 'concentration', 'relevance', 'confidence', and 'satisfaction' were applied in three stages, respectively. The instructional plan was structured to achieve this. A mock class to which this instructional guide was applied was conducted with pre-service teachers. The results of the study are as follows. The final instructional plan presented in this study fully reflected Keller's 'ARCS model' and was appropriate to motivate and maintain learners' motivation. In addition, measurable learning goals are presented, and teaching·learning activities are systematically structured based on them. It can be expected that the learner's musical learning motivation and interest will be induced by conducting the class based on this music appreciation class guidance. In addition, we found that by explaining the video medium familiar to the learner in connection with the learning content, it can focus the learners' attention and induce active and active participation. I've found that it helps with heightening. Through this study, it was confirmed that the music appreciation instructional plan applying Keller's 'ARCS model' is an effective instructional plan for inducing active class participation by drawing the learners' attention in the actual field. It is hoped that the results of this study will be of great help to music teachers who want to apply Keller's 'ARCS model' to music appreciation classes.
The purpose of this study is to design a music appreciation lesson plan for the first graders of middle school based on Keller's 'ARCS model'. The instructional plan was designed to systematically apply Keller's 'ARCS model'. Accordingly, the contents of this study are as follows. First, the 2015 revised music and curriculum was analyzed, and the concept, importance, and significance of appreciation in music education were investigated. And so that the four elements of 'ARCS model' can be presented sequentially, 'concentration', 'relevance', 'confidence', and 'satisfaction' were applied in three stages, respectively. The instructional plan was structured to achieve this. A mock class to which this instructional guide was applied was conducted with pre-service teachers. The results of the study are as follows. The final instructional plan presented in this study fully reflected Keller's 'ARCS model' and was appropriate to motivate and maintain learners' motivation. In addition, measurable learning goals are presented, and teaching·learning activities are systematically structured based on them. It can be expected that the learner's musical learning motivation and interest will be induced by conducting the class based on this music appreciation class guidance. In addition, we found that by explaining the video medium familiar to the learner in connection with the learning content, it can focus the learners' attention and induce active and active participation. I've found that it helps with heightening. Through this study, it was confirmed that the music appreciation instructional plan applying Keller's 'ARCS model' is an effective instructional plan for inducing active class participation by drawing the learners' attention in the actual field. It is hoped that the results of this study will be of great help to music teachers who want to apply Keller's 'ARCS model' to music appreciation classes.
주제어
#음악 감상 수업지도안 동기유발 Music Keller ARCS Appreciation Motivation
학위논문 정보
저자
송찬호
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 음악교육전공
지도교수
최진호
발행연도
2022
총페이지
iv, 90 p.
키워드
음악 감상 수업지도안 동기유발 Music Keller ARCS Appreciation Motivation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.