본 연구는 공연예술의 광고 유형이 설득지식과 관람의도에 미치는 영향 관계에서 SNS 구전행동의 조절효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 364명을 대상으로 사전조사에서 선정한 공연을 활용하여 본 조사를 실시하였다. 광고유형(상업광고, 퍼블리시티)과 공연유형(창작공연, 대중공연)의 2×2 ...
본 연구는 공연예술의 광고 유형이 설득지식과 관람의도에 미치는 영향 관계에서 SNS 구전행동의 조절효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 364명을 대상으로 사전조사에서 선정한 공연을 활용하여 본 조사를 실시하였다. 광고유형(상업광고, 퍼블리시티)과 공연유형(창작공연, 대중공연)의 2×2 factorial design 실험을 구성하여 4개의 자극물을 연구 대상자들에게 제공한 후 자가기입식 설문을 통해 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 신뢰도 및 요인분석, 빈도분석, 기술통계, T-test, 일원분산분석, 회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 창작공연에 대한 집단 간 설득지식과 관람의도의 차이에서는 관람의도가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 대중공연에 대한 집단 간 설득지식과 관람의도의 차이에서도 관람의도가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, SNS구전행동의 조절효과에서는 창작공연과 대중공연 모두 SNS구전행동에 의해 조절되는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 공연예술 마케팅 및 지속적인 관객의 유입에 많은 도움을 줄 수 있을 것이며, 이는 비용의 절감 및 예술단체의 자생력을 강화할 수 있는 방법이 될 수 있음을 시사하였다. 또한 물리적 제약이 없는 SNS의 특성에 따라 다양한 경로를 통해 인맥 네트워크가 넓어져, 공연예술에 관심이 없던 사람의 호기심과 공연예술에의 호감을 가질 수 있게 하며 우리의 공연예술 작품을 세계 속으로 알릴 수 있는 기회가 될 것이라 추측했다. 본 연구에서는 이러한 결론을 바탕으로 후속 연구를 제언하고자 한다. 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 공연유형을 창작공연과 대중공연으로 구분하여 유의성을 검증하였다. 하지만 공연유형에 따른 차이가 발생하지 않았으므로 후속연구에서는 공연유형의 분류를 다른 방식으로 하여 효과를 검증할 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 인구통계학적 특성에 따른 차이가 전혀 나타나지 않았으며, SNS 구전행동에 대해서는 이러한 차이검증을 하지 못했다. 하지만 연령에 따라 SNS 구전행동 및 관람의도 및 설득지식은 차이가 있을 것이라 본다. 특히 SNS를 사용하는 주된 연령층이 10대에서 30대 정도로 추정되어, 후속 연구에서는 세대 간 차이를 검증하는 연구 또한 이루어져야 할 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서는 관람의도 및 설득지식에 영향을 미치는 요인으로 공연유형과 광고유형을 설정하였다. 하지만 실제 소비자의 관람의도 및 설득지식에 영향을 주는 요소는 이외에도 많은 것으로 나타나고 있다. 또한 본 연구에서 조절효과로 확인한 SNS 구전행동 또한 다양한 선행연구에서 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 후속 연구에서는 영향을 미치는 요인을 다양하게 설정하여 공연예술의 티켓파워에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 검증하는 연구 또한 이루어져야 할 것이다. 이러한 한계 및 제언점을 바탕으로 공연예술을 활성화하고 세계 속의 한류로 거듭날 수 있도록 하는 시도 및 연구가 지속적으로 행해져야 할 것이다.
본 연구는 공연예술의 광고 유형이 설득지식과 관람의도에 미치는 영향 관계에서 SNS 구전행동의 조절효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 364명을 대상으로 사전조사에서 선정한 공연을 활용하여 본 조사를 실시하였다. 광고유형(상업광고, 퍼블리시티)과 공연유형(창작공연, 대중공연)의 2×2 factorial design 실험을 구성하여 4개의 자극물을 연구 대상자들에게 제공한 후 자가기입식 설문을 통해 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 신뢰도 및 요인분석, 빈도분석, 기술통계, T-test, 일원분산분석, 회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 창작공연에 대한 집단 간 설득지식과 관람의도의 차이에서는 관람의도가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 대중공연에 대한 집단 간 설득지식과 관람의도의 차이에서도 관람의도가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, SNS구전행동의 조절효과에서는 창작공연과 대중공연 모두 SNS구전행동에 의해 조절되는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 공연예술 마케팅 및 지속적인 관객의 유입에 많은 도움을 줄 수 있을 것이며, 이는 비용의 절감 및 예술단체의 자생력을 강화할 수 있는 방법이 될 수 있음을 시사하였다. 또한 물리적 제약이 없는 SNS의 특성에 따라 다양한 경로를 통해 인맥 네트워크가 넓어져, 공연예술에 관심이 없던 사람의 호기심과 공연예술에의 호감을 가질 수 있게 하며 우리의 공연예술 작품을 세계 속으로 알릴 수 있는 기회가 될 것이라 추측했다. 본 연구에서는 이러한 결론을 바탕으로 후속 연구를 제언하고자 한다. 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 공연유형을 창작공연과 대중공연으로 구분하여 유의성을 검증하였다. 하지만 공연유형에 따른 차이가 발생하지 않았으므로 후속연구에서는 공연유형의 분류를 다른 방식으로 하여 효과를 검증할 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 인구통계학적 특성에 따른 차이가 전혀 나타나지 않았으며, SNS 구전행동에 대해서는 이러한 차이검증을 하지 못했다. 하지만 연령에 따라 SNS 구전행동 및 관람의도 및 설득지식은 차이가 있을 것이라 본다. 특히 SNS를 사용하는 주된 연령층이 10대에서 30대 정도로 추정되어, 후속 연구에서는 세대 간 차이를 검증하는 연구 또한 이루어져야 할 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서는 관람의도 및 설득지식에 영향을 미치는 요인으로 공연유형과 광고유형을 설정하였다. 하지만 실제 소비자의 관람의도 및 설득지식에 영향을 주는 요소는 이외에도 많은 것으로 나타나고 있다. 또한 본 연구에서 조절효과로 확인한 SNS 구전행동 또한 다양한 선행연구에서 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 후속 연구에서는 영향을 미치는 요인을 다양하게 설정하여 공연예술의 티켓파워에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 검증하는 연구 또한 이루어져야 할 것이다. 이러한 한계 및 제언점을 바탕으로 공연예술을 활성화하고 세계 속의 한류로 거듭날 수 있도록 하는 시도 및 연구가 지속적으로 행해져야 할 것이다.
The study aims to find out moderating effect of SNS WOM influencing persuasion knowledge and intention for the type of advertising of performing arts. For the purpose of this study, the paper conducts the research using performance selected in the survey for 364 people.
The paper form...
The study aims to find out moderating effect of SNS WOM influencing persuasion knowledge and intention for the type of advertising of performing arts. For the purpose of this study, the paper conducts the research using performance selected in the survey for 364 people.
The paper forms two types of advertisement, commercial advertisement and publicity being considered as advertisement in the aspect of method to present performances.
This paper conducts reliability analysis, factorial analysis, frequency analysis, descriptive statistics, T-test, one way ANOVA and regression analysis, collecting data from the self-recording survey after offering 4 types of stimulus, types of advertising(commercial advertisement, publicity), types of performance (creative performance, public performance) and test of 2×2 factorial design. The result of this study is as follows.
First, the paper shows persuasion knowledge and intension between the group for creative performance are significant.
Second, the study found that persuasion knowledge and intension between the group for a public performance are significant.
Third, the survey shows both creative performance and public performance in moderating effect of SNS WOM.
The result of this study helps draw audience by the marketing of performing arts and methods to enhance the ability of art community.
Also, the paper suggests SNS helps widen networking through a variety of channels and offer the opportunity to inform performing arts by stimulating curiosity of people for performing arts.
This study suggests a follow-up study based on the result of this study and details are as follows.
First, the paper examines the significance classifying types of performing by creative and public performance. But, the analysis of this study shows that there is no significant according to the types of performance and the classification for types of performance should be verified with different ways in the follow-up study.
Second, the study shows that there is no difference according to demographic characteristics and this difference is not verified for SNS wom behavior. But, the result of this analysis suggests that there is significant in SNS wom behavior, intension and persuasion knowledge and the follow-up study should conduct the test verifying difference between generations by speculating 10's and 30's SNS users.
Third, the paper selects types of performance and advertisement by the factor influencing intension and persuasion knowledge, but there are diverse factors influencing intension and persuasion knowledge of an actual consumers.
Also, this study found that SNS wom behavior verifying regulation effect in this analysis influences diverse preceding researches directly and the study verifying what is factors influencing ticket power of performing arts should be conducted, selecting diverse factors influencing the follow-up study.
The paper suggests that the trials and researches to contribute to revitalizing performance arts and Korean Wave in the world should be conducted based on this implications and suggestions of this study.
The study aims to find out moderating effect of SNS WOM influencing persuasion knowledge and intention for the type of advertising of performing arts. For the purpose of this study, the paper conducts the research using performance selected in the survey for 364 people.
The paper forms two types of advertisement, commercial advertisement and publicity being considered as advertisement in the aspect of method to present performances.
This paper conducts reliability analysis, factorial analysis, frequency analysis, descriptive statistics, T-test, one way ANOVA and regression analysis, collecting data from the self-recording survey after offering 4 types of stimulus, types of advertising(commercial advertisement, publicity), types of performance (creative performance, public performance) and test of 2×2 factorial design. The result of this study is as follows.
First, the paper shows persuasion knowledge and intension between the group for creative performance are significant.
Second, the study found that persuasion knowledge and intension between the group for a public performance are significant.
Third, the survey shows both creative performance and public performance in moderating effect of SNS WOM.
The result of this study helps draw audience by the marketing of performing arts and methods to enhance the ability of art community.
Also, the paper suggests SNS helps widen networking through a variety of channels and offer the opportunity to inform performing arts by stimulating curiosity of people for performing arts.
This study suggests a follow-up study based on the result of this study and details are as follows.
First, the paper examines the significance classifying types of performing by creative and public performance. But, the analysis of this study shows that there is no significant according to the types of performance and the classification for types of performance should be verified with different ways in the follow-up study.
Second, the study shows that there is no difference according to demographic characteristics and this difference is not verified for SNS wom behavior. But, the result of this analysis suggests that there is significant in SNS wom behavior, intension and persuasion knowledge and the follow-up study should conduct the test verifying difference between generations by speculating 10's and 30's SNS users.
Third, the paper selects types of performance and advertisement by the factor influencing intension and persuasion knowledge, but there are diverse factors influencing intension and persuasion knowledge of an actual consumers.
Also, this study found that SNS wom behavior verifying regulation effect in this analysis influences diverse preceding researches directly and the study verifying what is factors influencing ticket power of performing arts should be conducted, selecting diverse factors influencing the follow-up study.
The paper suggests that the trials and researches to contribute to revitalizing performance arts and Korean Wave in the world should be conducted based on this implications and suggestions of this study.
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