눈부신 산업발달과 빠른 경제성장의 결과로 생활수준과 문화수준이 높아지고 지속가능한 건강한 삶에 대한 관심을 가지게 되면서 자연스럽게 친환경이나 유기농 관련 키워드가 라이프스타일의 화두로 떠오르게 되었다. 웰빙에 대한 바람과 열망이 라이프스타일을 넘어 와인산업에서도 뚜렷한 변화를 보여주었는데, 수천 년 전 인류가 와인을 마시기 시작한 그 때처럼 자연스러운 양조방식으로 만든 와인을 찾은 이들이 늘어나면서 최근 “자연주의”, “친환경”을 주제로 내추럴와인 이라는 새로운 시장이 빠르게 형성되고 있다. 내추럴와인은 높은 관심에 비해 국내에서는 아직 관련 정보와 인식이 부족한 실정이지만, 소비자 중심의 정보공유 활동이 영향력을 발휘하면서 구전을 통한 비공식 커뮤니케이션이 증가하고 있는 추세이다.
이에 본 연구에서는 내추럴와인을 시음해 본 소비자들을 대상으로 전문가 수준의 정보와 경험을 아무런 대가 없이 제공하는 소비자집단인 에반젤리스트들이 형성되는 과정과, 내추럴와인에 대한 강력한 신념을 지키고자하는 가치공동창출 활동, 내추럴와인특성으로 인한 즐거움을 향유하는 컬티즘의 영향관계에 대한 가설을 설정하고 실증분석을 통해 검증을 실시하였다.
이에 이 연구에서 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 내추럴와인의 ...
눈부신 산업발달과 빠른 경제성장의 결과로 생활수준과 문화수준이 높아지고 지속가능한 건강한 삶에 대한 관심을 가지게 되면서 자연스럽게 친환경이나 유기농 관련 키워드가 라이프스타일의 화두로 떠오르게 되었다. 웰빙에 대한 바람과 열망이 라이프스타일을 넘어 와인산업에서도 뚜렷한 변화를 보여주었는데, 수천 년 전 인류가 와인을 마시기 시작한 그 때처럼 자연스러운 양조방식으로 만든 와인을 찾은 이들이 늘어나면서 최근 “자연주의”, “친환경”을 주제로 내추럴와인 이라는 새로운 시장이 빠르게 형성되고 있다. 내추럴와인은 높은 관심에 비해 국내에서는 아직 관련 정보와 인식이 부족한 실정이지만, 소비자 중심의 정보공유 활동이 영향력을 발휘하면서 구전을 통한 비공식 커뮤니케이션이 증가하고 있는 추세이다.
이에 본 연구에서는 내추럴와인을 시음해 본 소비자들을 대상으로 전문가 수준의 정보와 경험을 아무런 대가 없이 제공하는 소비자집단인 에반젤리스트들이 형성되는 과정과, 내추럴와인에 대한 강력한 신념을 지키고자하는 가치공동창출 활동, 내추럴와인특성으로 인한 즐거움을 향유하는 컬티즘의 영향관계에 대한 가설을 설정하고 실증분석을 통해 검증을 실시하였다.
이에 이 연구에서 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 내추럴와인의 현저성과 양조특성이 태도에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 내추럴와인에 대한 태도가 에반젤리즘에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 에반젤리즘이 가치공동창출에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 에반젤리즘이 컬티즘에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로, 내추럴와인의 현저성과 양조특성이 태도에 직접 효과가 있으며, 에반젤리즘, 가치공동창출, 컬티즘에 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 남성의 경우 에반젤리즘이 컬티즘에, 여성의 경우 가치공동창출이 컬티즘에 조절효과가 있는 것으로 나타났으며, 전반적으로 내추럴와인에 대한 정보를 대변할 수 있는 구체적인 교육의 유무가 내추럴와인에 대한 태도를 조절 할 수 있는 것으로 나타났다.
앞선 연구 결과를 통하여 이 연구의 주요 시사점 및 의의는 다음과 같다. 우선, 에반젤리즘에 관한 이론과 선행연구를 체계적으로 고찰함으로써, 내추럴와인에 관한 에반젤리즘의 선행변수와 종속변수의 실증적 영향관계를 밝혀내고, 내추럴와인의 에반젤리즘을 활용한 가치공동창출과 컬티즘으로 연결되는 단계에 대한 관리가 필요하다는 것을 증명하였다. 또한, 내추럴와인의 현저성과 양조특성이 긍정적 태도 형성을 위한 요소로 보고 내추럴와인 소비자들의 태도와 긍정적 구매 동기부여를 위한 요인이 무엇인지 규명하였다는 점에서 학문적 의의가 있다. 마지막으로 내추럴와인의 특성요인을 통한 긍정적 태도가 충성도의 고차원적인 형태인 에반젤리즘을 형성하고, 이에 열정과 신념을 가진 에반젤리스트를 통한 종교적 신념으로서의 내추럴와인으로의 입문, 이를 통한 가치공동창출로까지 이어지는 일련의 과정들의 실증적인 영향관계를 증명하였다.
또한 실무적으로는 다양한 식음료 제품들이 범람하고 있는 환경에서 내추럴와인의 생존과 시장의 잠재적 성장을 위해서, 내추럴와인의 특성요인에 대한 전략적 관리와 연구가 필요하다는 것을 강조하였다. 이러한 시사점에도 불구하고 몇 가지 한계점을 지니고 있으나, 이 연구에서는 내추럴와인의 특성을 통한 태도형성이 에반젤리즘과 가치공동창출, 컬티즘에 미치는 영향관계를 살펴봄으로써, 내추럴와인의 특성요인에 대한 전략적 관리와 연구가 필요하다는 것을 강조하고, 전문소비자인 에반젤리스트의 역할 등을 제시하였다는 점에서 큰 의의가 있으며, 향후 내추럴와인 시장의 내실 있는 발전을 위한 지침을 제공하는데 많은 도움이 될 것으로 사료된다.
눈부신 산업발달과 빠른 경제성장의 결과로 생활수준과 문화수준이 높아지고 지속가능한 건강한 삶에 대한 관심을 가지게 되면서 자연스럽게 친환경이나 유기농 관련 키워드가 라이프스타일의 화두로 떠오르게 되었다. 웰빙에 대한 바람과 열망이 라이프스타일을 넘어 와인산업에서도 뚜렷한 변화를 보여주었는데, 수천 년 전 인류가 와인을 마시기 시작한 그 때처럼 자연스러운 양조방식으로 만든 와인을 찾은 이들이 늘어나면서 최근 “자연주의”, “친환경”을 주제로 내추럴와인 이라는 새로운 시장이 빠르게 형성되고 있다. 내추럴와인은 높은 관심에 비해 국내에서는 아직 관련 정보와 인식이 부족한 실정이지만, 소비자 중심의 정보공유 활동이 영향력을 발휘하면서 구전을 통한 비공식 커뮤니케이션이 증가하고 있는 추세이다.
이에 본 연구에서는 내추럴와인을 시음해 본 소비자들을 대상으로 전문가 수준의 정보와 경험을 아무런 대가 없이 제공하는 소비자집단인 에반젤리스트들이 형성되는 과정과, 내추럴와인에 대한 강력한 신념을 지키고자하는 가치공동창출 활동, 내추럴와인특성으로 인한 즐거움을 향유하는 컬티즘의 영향관계에 대한 가설을 설정하고 실증분석을 통해 검증을 실시하였다.
이에 이 연구에서 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 내추럴와인의 현저성과 양조특성이 태도에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 내추럴와인에 대한 태도가 에반젤리즘에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 에반젤리즘이 가치공동창출에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 에반젤리즘이 컬티즘에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로, 내추럴와인의 현저성과 양조특성이 태도에 직접 효과가 있으며, 에반젤리즘, 가치공동창출, 컬티즘에 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 남성의 경우 에반젤리즘이 컬티즘에, 여성의 경우 가치공동창출이 컬티즘에 조절효과가 있는 것으로 나타났으며, 전반적으로 내추럴와인에 대한 정보를 대변할 수 있는 구체적인 교육의 유무가 내추럴와인에 대한 태도를 조절 할 수 있는 것으로 나타났다.
앞선 연구 결과를 통하여 이 연구의 주요 시사점 및 의의는 다음과 같다. 우선, 에반젤리즘에 관한 이론과 선행연구를 체계적으로 고찰함으로써, 내추럴와인에 관한 에반젤리즘의 선행변수와 종속변수의 실증적 영향관계를 밝혀내고, 내추럴와인의 에반젤리즘을 활용한 가치공동창출과 컬티즘으로 연결되는 단계에 대한 관리가 필요하다는 것을 증명하였다. 또한, 내추럴와인의 현저성과 양조특성이 긍정적 태도 형성을 위한 요소로 보고 내추럴와인 소비자들의 태도와 긍정적 구매 동기부여를 위한 요인이 무엇인지 규명하였다는 점에서 학문적 의의가 있다. 마지막으로 내추럴와인의 특성요인을 통한 긍정적 태도가 충성도의 고차원적인 형태인 에반젤리즘을 형성하고, 이에 열정과 신념을 가진 에반젤리스트를 통한 종교적 신념으로서의 내추럴와인으로의 입문, 이를 통한 가치공동창출로까지 이어지는 일련의 과정들의 실증적인 영향관계를 증명하였다.
또한 실무적으로는 다양한 식음료 제품들이 범람하고 있는 환경에서 내추럴와인의 생존과 시장의 잠재적 성장을 위해서, 내추럴와인의 특성요인에 대한 전략적 관리와 연구가 필요하다는 것을 강조하였다. 이러한 시사점에도 불구하고 몇 가지 한계점을 지니고 있으나, 이 연구에서는 내추럴와인의 특성을 통한 태도형성이 에반젤리즘과 가치공동창출, 컬티즘에 미치는 영향관계를 살펴봄으로써, 내추럴와인의 특성요인에 대한 전략적 관리와 연구가 필요하다는 것을 강조하고, 전문소비자인 에반젤리스트의 역할 등을 제시하였다는 점에서 큰 의의가 있으며, 향후 내추럴와인 시장의 내실 있는 발전을 위한 지침을 제공하는데 많은 도움이 될 것으로 사료된다.
As a result of brilliant industrial development and rapid economic growth, living standards and cultural standards have been raised and interest in sustainable and healthy life has naturally emerged as a topic of life style. The desire and desire for well-being have also made a marked ch...
As a result of brilliant industrial development and rapid economic growth, living standards and cultural standards have been raised and interest in sustainable and healthy life has naturally emerged as a topic of life style. The desire and desire for well-being have also made a marked change in the wine industry beyond the lifestyle, with more and more people looking for Natural wine like it was when mankind began drinking it thousands of years ago, a new market for naturalism and environmentalism is rapidly forming. Although Natural wine is still lacking in related information and awareness in Korea compared to high interest, informal communication through oral communication is on the rise as consumer-centered information sharing activities are influential. In this study, we set up a hypothesis and conducted an empirical analysis on the process of forming Evangelists, a consumer group that provides expert-level information and experience at no cost, and the impact of Cultiism on the enjoyment of Natural and human characteristics. The results from this study are as follows: First, the composition and brewing characteristics of Natural wine have a positive effect on attitudes. Second, the attitude toward Natural wine has a positive influence on Evangelism. Third, Evangelism has a positive (+) effect on Value co-creation. Fourth, it was found that Evangelism had a positive (+) effect on Cultiism. Finally, Natural wine formation and brewing characteristics directly affect attitudes and have indirect effects on Evangelism, Value co-creation, and Cultism. Evangelism in men and in women, co-generation of values were found to have a controlled effect on the culture, and the presence of specific education to represent information about Natural wine in general was found to be able to control attitudes toward Natural wine. The main implications and significance of this study through previous research results are as follows: First, by systematically examining the theory of Evangelism and the prior study, the empirical relationship between the preceding and subordinate variables of Evangelism on natural wine was identified, and the management of the steps leading to the creation of values and Cultiism using the ethnics of Natural wine was necessary. Also, there is an academic significance in that we have identified the factors for consumer attitudes of Natural wines and motivations for positive purchase, considering the formation of positive attitudes. Finally, the positive attitude through the characteristic factors of Natural wine proved the empirical relationship of a series of processes that formed the high-level form of loyalty, which led to the introduction of Natural wine as a religion through the Evangelist with passion and faith, and thus to the shared value through it. It also stressed the need for strategic management and research on the character factors of Natural wine in order to ensure the survival of Natural wine and the potential growth of the market in an environment where a variety of food and beverage products are flooding. Despite these implications, this research has several limitations, but by examining the relationship between attitude formation through Natural wine characteristics on Evangelism, Value creation, and culture, it is highly meaningful in that it emphasizes the need for strategic management and research on the character factors of Natural causes and provides guidance for future development of local consumers and markets.
As a result of brilliant industrial development and rapid economic growth, living standards and cultural standards have been raised and interest in sustainable and healthy life has naturally emerged as a topic of life style. The desire and desire for well-being have also made a marked change in the wine industry beyond the lifestyle, with more and more people looking for Natural wine like it was when mankind began drinking it thousands of years ago, a new market for naturalism and environmentalism is rapidly forming. Although Natural wine is still lacking in related information and awareness in Korea compared to high interest, informal communication through oral communication is on the rise as consumer-centered information sharing activities are influential. In this study, we set up a hypothesis and conducted an empirical analysis on the process of forming Evangelists, a consumer group that provides expert-level information and experience at no cost, and the impact of Cultiism on the enjoyment of Natural and human characteristics. The results from this study are as follows: First, the composition and brewing characteristics of Natural wine have a positive effect on attitudes. Second, the attitude toward Natural wine has a positive influence on Evangelism. Third, Evangelism has a positive (+) effect on Value co-creation. Fourth, it was found that Evangelism had a positive (+) effect on Cultiism. Finally, Natural wine formation and brewing characteristics directly affect attitudes and have indirect effects on Evangelism, Value co-creation, and Cultism. Evangelism in men and in women, co-generation of values were found to have a controlled effect on the culture, and the presence of specific education to represent information about Natural wine in general was found to be able to control attitudes toward Natural wine. The main implications and significance of this study through previous research results are as follows: First, by systematically examining the theory of Evangelism and the prior study, the empirical relationship between the preceding and subordinate variables of Evangelism on natural wine was identified, and the management of the steps leading to the creation of values and Cultiism using the ethnics of Natural wine was necessary. Also, there is an academic significance in that we have identified the factors for consumer attitudes of Natural wines and motivations for positive purchase, considering the formation of positive attitudes. Finally, the positive attitude through the characteristic factors of Natural wine proved the empirical relationship of a series of processes that formed the high-level form of loyalty, which led to the introduction of Natural wine as a religion through the Evangelist with passion and faith, and thus to the shared value through it. It also stressed the need for strategic management and research on the character factors of Natural wine in order to ensure the survival of Natural wine and the potential growth of the market in an environment where a variety of food and beverage products are flooding. Despite these implications, this research has several limitations, but by examining the relationship between attitude formation through Natural wine characteristics on Evangelism, Value creation, and culture, it is highly meaningful in that it emphasizes the need for strategic management and research on the character factors of Natural causes and provides guidance for future development of local consumers and markets.
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