이 연구의 목적은 개인의 문화예술 소비 내지는 향유에 미치는 문화자본, 경제자본 등 제반 요인에 대한 분석을 통하여 향후 국민 문화복지 신장과 문화예술시장 활성화를 위한 정책적 시사점을 도출하는 것이다. 이를 위하여 먼저 Bourdieu를 비롯한 많은 학자들의 문화자본에 관한 선행연구를 분석하였으며, 국내 문화예술시장 및 국민 문화예술 향유 실태를 파악하기 위하여 문화체육관광부 등 기관이 발행한 각종 정책보고서를 활용하였다. 그리고 독립변수로 경제자본, ...
이 연구의 목적은 개인의 문화예술 소비 내지는 향유에 미치는 문화자본, 경제자본 등 제반 요인에 대한 분석을 통하여 향후 국민 문화복지 신장과 문화예술시장 활성화를 위한 정책적 시사점을 도출하는 것이다. 이를 위하여 먼저 Bourdieu를 비롯한 많은 학자들의 문화자본에 관한 선행연구를 분석하였으며, 국내 문화예술시장 및 국민 문화예술 향유 실태를 파악하기 위하여 문화체육관광부 등 기관이 발행한 각종 정책보고서를 활용하였다. 그리고 독립변수로 경제자본, 매개변수로 문화자본, 종속변수로 문화예술 향유 의도를 설정하고 그 영향과 경로를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 설문조사는 서울특별시에 거주하는 20대에서 40대까지의 성인 남녀를 대상으로 하였다. 우선 문화자본의 정의 및 측정 도구의 개발에 중점을 두었다. 문화자본을 그 획득경로에 따라 부모나 유년기 가정환경이 중요하게 작용하는 상속 문화자본과 청소년기 이후 개인의 노력, 관심 등에 의하여 형성되는 획득 문화자본으로 나누고, 각각 측정항목을 구성하였다. 실증분석 결과, 경제자본은 문화예술 향유 의도에 직접적으로는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 문화예술에 대한 관심이나 이해력, 취향의 형성이 없이는 경제자본이 높다고 해서 바로 문화예술의 향유 증대로 이어지지는 않는다는 점을 시사한다. 또한 경제자본은 상속 문화자본의 형성에는 영향을 미치지만, 획득 문화자본의 형성에는 직접적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 부모의 영향력이 강조되는 경제자본은 유년시절의 문화자본의 형성에는 어느 정도 영향을 미치지만, 청소년기 이후 2차 사회화 과정을 통하여 형성되는 획득 문화자본에는 직접적인 영향을 미치지 않는다는 점을 시사한다. 문화자본이 문화예술 향유의도에 미치는 영향에 대하여는 상속 문화자본과 획득 문화자본이 각각 다른 결과를 보였다. 획득 문화자본은 문화예술 향유 의도의 결정에 직접적으로 유의미한 영향을 주었지만, 상속 문화자본은 직접적으로는 유의미한 영향을 미치지 않았다. 이는 1차 사회화 과정을 통하여 형성된 문화자본이 일생동안 지속되지 않으며 오히려 2차 사회화 과정을 통하여 형성된 문화예술에 대한 지식이나 관심, 열정 등이 문화예술 향유 의도 결정에 중요하게 작용한다는 점을 의미한다. 문화예술 향유 의도에 미치는 경제자본, 획득 문화자본, 상속 문화자본의 총효과, 직접효과, 간접효과 분석에서는 순수문화예술과 대중문화예술 간 서로 다른 결과가 나타났다. 먼저 순수문화예술의 경우, 향유 의도에 영향을 미치는 총효과는 상속 문화자본, 획득 문화자본, 경제자본의 순서대로 나타났다. 반면, 대중문화예술의 경우 향유 의도에 영향을 미치는 총효과는 획득 문화자본, 상속 문화자본, 경제자본의 순서대로 나타났다. 순수문화예술에서는 상속 문화자본이 가장 크게 작용했던 것에 반하여, 대중문화예술에서는 획득 문화자본이 더 크게 작용하였다. 이는 클래식 등 순수문화예술의 경우 유년시절의 경험이나 교육 등을 통한 문화적 취향의 형성이 중요하지만 감상하는데 특별한 지식이나 이해력이 필요하지 않은 대중문화예술 경우에는 청소년기 이후 문화예술에 대한 관심이나 태도 등이 중요하다는 점을 의미한다. 결론적으로, 획득 문화자본은 그 자체가 직접적으로 문화예술 향유 의도에 영향을 미칠 뿐 아니라 경제자본과 상속 문화자본이 문화예술 향유 의도에 이르게 하는 핵심 매개변수이다. 반면, 상속 문화자본과 경제자본은 직접적으로는 문화예술 향유 의도에 유의미한 영향을 미치지 않은 대신, 획득 문화자본을 통한 간접 경로로 문화예술 향유 의도에 유의미한 영향(간접효과)을 주었다. 이렇게 문화예술 향유 의도의 결정에서 획득 문화자본의 영향력을 강조하는 것은 우리나라가 세대 간 문화가 고착화, 계층화 되어 있기 보다는 개방성 및 이동성이 더 큰 사회라는 점을 시사하며, 부모의 경제적 영향력 보다는 공식적인 교육과 훈련이 중요하게 작용하는 문화이동론(cultural mobility theory)의 입장에 가깝다고 할 수 있다. 이러한 분석결과를 토대로, 이 연구에서는 국민 개인적 차원에서는 문화권을 보장하고, 또한 산업적 차원에서는 문화예술 시장의 활성화를 위하여 종래 공급 중심의 정책 보다는 수요 측면에서 문화예술 향유 증진에 대한 정부의 적극적인 관심과 지원정책이 필요하다는 점을 강조하였다. 또한 2000년대 이후 향유부문의 예산 증가에도 불구하고 국민의 향유 수준은 그리 나아지지 않고 있는 점을 감안하여 향후 문화예술 향유 증진을 위한 경제적 지원 정책을 시행할 때에는 반드시 향유 역량 제고를 위한 교육 사업과의 연계, 추진을 강조하였다. 특히, 실증 분석을 통하여 문화자본, 특히 획득 문화자본이 문화예술 향유 의도에 영향을 미치는 가장 중요인 요인으로 제시된 만큼, 향후 정부의 문화예술 향유 증진을 위한 정책도 개인의 문화자본 형성을 지원하는 방향 중심으로 재설계되어야 한다고 제안하였다.
이 연구의 목적은 개인의 문화예술 소비 내지는 향유에 미치는 문화자본, 경제자본 등 제반 요인에 대한 분석을 통하여 향후 국민 문화복지 신장과 문화예술시장 활성화를 위한 정책적 시사점을 도출하는 것이다. 이를 위하여 먼저 Bourdieu를 비롯한 많은 학자들의 문화자본에 관한 선행연구를 분석하였으며, 국내 문화예술시장 및 국민 문화예술 향유 실태를 파악하기 위하여 문화체육관광부 등 기관이 발행한 각종 정책보고서를 활용하였다. 그리고 독립변수로 경제자본, 매개변수로 문화자본, 종속변수로 문화예술 향유 의도를 설정하고 그 영향과 경로를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 설문조사는 서울특별시에 거주하는 20대에서 40대까지의 성인 남녀를 대상으로 하였다. 우선 문화자본의 정의 및 측정 도구의 개발에 중점을 두었다. 문화자본을 그 획득경로에 따라 부모나 유년기 가정환경이 중요하게 작용하는 상속 문화자본과 청소년기 이후 개인의 노력, 관심 등에 의하여 형성되는 획득 문화자본으로 나누고, 각각 측정항목을 구성하였다. 실증분석 결과, 경제자본은 문화예술 향유 의도에 직접적으로는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 문화예술에 대한 관심이나 이해력, 취향의 형성이 없이는 경제자본이 높다고 해서 바로 문화예술의 향유 증대로 이어지지는 않는다는 점을 시사한다. 또한 경제자본은 상속 문화자본의 형성에는 영향을 미치지만, 획득 문화자본의 형성에는 직접적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 부모의 영향력이 강조되는 경제자본은 유년시절의 문화자본의 형성에는 어느 정도 영향을 미치지만, 청소년기 이후 2차 사회화 과정을 통하여 형성되는 획득 문화자본에는 직접적인 영향을 미치지 않는다는 점을 시사한다. 문화자본이 문화예술 향유의도에 미치는 영향에 대하여는 상속 문화자본과 획득 문화자본이 각각 다른 결과를 보였다. 획득 문화자본은 문화예술 향유 의도의 결정에 직접적으로 유의미한 영향을 주었지만, 상속 문화자본은 직접적으로는 유의미한 영향을 미치지 않았다. 이는 1차 사회화 과정을 통하여 형성된 문화자본이 일생동안 지속되지 않으며 오히려 2차 사회화 과정을 통하여 형성된 문화예술에 대한 지식이나 관심, 열정 등이 문화예술 향유 의도 결정에 중요하게 작용한다는 점을 의미한다. 문화예술 향유 의도에 미치는 경제자본, 획득 문화자본, 상속 문화자본의 총효과, 직접효과, 간접효과 분석에서는 순수문화예술과 대중문화예술 간 서로 다른 결과가 나타났다. 먼저 순수문화예술의 경우, 향유 의도에 영향을 미치는 총효과는 상속 문화자본, 획득 문화자본, 경제자본의 순서대로 나타났다. 반면, 대중문화예술의 경우 향유 의도에 영향을 미치는 총효과는 획득 문화자본, 상속 문화자본, 경제자본의 순서대로 나타났다. 순수문화예술에서는 상속 문화자본이 가장 크게 작용했던 것에 반하여, 대중문화예술에서는 획득 문화자본이 더 크게 작용하였다. 이는 클래식 등 순수문화예술의 경우 유년시절의 경험이나 교육 등을 통한 문화적 취향의 형성이 중요하지만 감상하는데 특별한 지식이나 이해력이 필요하지 않은 대중문화예술 경우에는 청소년기 이후 문화예술에 대한 관심이나 태도 등이 중요하다는 점을 의미한다. 결론적으로, 획득 문화자본은 그 자체가 직접적으로 문화예술 향유 의도에 영향을 미칠 뿐 아니라 경제자본과 상속 문화자본이 문화예술 향유 의도에 이르게 하는 핵심 매개변수이다. 반면, 상속 문화자본과 경제자본은 직접적으로는 문화예술 향유 의도에 유의미한 영향을 미치지 않은 대신, 획득 문화자본을 통한 간접 경로로 문화예술 향유 의도에 유의미한 영향(간접효과)을 주었다. 이렇게 문화예술 향유 의도의 결정에서 획득 문화자본의 영향력을 강조하는 것은 우리나라가 세대 간 문화가 고착화, 계층화 되어 있기 보다는 개방성 및 이동성이 더 큰 사회라는 점을 시사하며, 부모의 경제적 영향력 보다는 공식적인 교육과 훈련이 중요하게 작용하는 문화이동론(cultural mobility theory)의 입장에 가깝다고 할 수 있다. 이러한 분석결과를 토대로, 이 연구에서는 국민 개인적 차원에서는 문화권을 보장하고, 또한 산업적 차원에서는 문화예술 시장의 활성화를 위하여 종래 공급 중심의 정책 보다는 수요 측면에서 문화예술 향유 증진에 대한 정부의 적극적인 관심과 지원정책이 필요하다는 점을 강조하였다. 또한 2000년대 이후 향유부문의 예산 증가에도 불구하고 국민의 향유 수준은 그리 나아지지 않고 있는 점을 감안하여 향후 문화예술 향유 증진을 위한 경제적 지원 정책을 시행할 때에는 반드시 향유 역량 제고를 위한 교육 사업과의 연계, 추진을 강조하였다. 특히, 실증 분석을 통하여 문화자본, 특히 획득 문화자본이 문화예술 향유 의도에 영향을 미치는 가장 중요인 요인으로 제시된 만큼, 향후 정부의 문화예술 향유 증진을 위한 정책도 개인의 문화자본 형성을 지원하는 방향 중심으로 재설계되어야 한다고 제안하였다.
The purpose of this study is to draw policy implications for enhancing public cultural welfare and revitalizing the culture and art market through empirical analysis of factors such as cultural capital and economic capital that affect individual culture and art consumption. An empirical analysis...
The purpose of this study is to draw policy implications for enhancing public cultural welfare and revitalizing the culture and art market through empirical analysis of factors such as cultural capital and economic capital that affect individual culture and art consumption. An empirical analysis via literature research and statistics was conducted. Literature study analysed precedent research on cultural capital of many scholars including Bouridieu et al. and various policy reports issued by the Ministry of Culture, Sports and Tourism and other organizations were used to comprehend the current status of the domestic culture and art market and the people's cultural participation. In addition, a survey was commissioned to analyze the current status of the cultural activities of the people and the economic capital, cultural capital, and other factors that affected them. The survey targets were limited to adults between 20s and 40s living in Seoul. To verify the reliability and validity of the factors presented in the study model exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. A structural equation model analysis was conducted to identify the impact and path of economic capital, inherited cultural capital, and acquired cultural capital on the demand (intention of consumption) for culture and art. SPSS 20.0 and AMOS 12.0 were used as statistic tools. The study focused on the definition of cultural capital and the development of measurement tools. Firstly, cultural capital was divided into inherited cultural capital and acquired cultural capital. In case of the former, parents or childhood home environment played important roles according to their acquisition path, while the latter seemed to be formed by individual effort and interest after adolescence. Then each measurement items were constructed. Through the results of the empirical analysis, it was concluded that economic capital has no direct significant effect on consumption intent of culture and art. Moreover, it was discovered economic capital does not directly affect formation of acquired cultural capital. However, economic capital has been shown to influence the formation of inherited cultural capital as exposure to culture and art increases in an affluent domestic environment during childhood. In terms of the influence of cultural capital on culture and art consumption intention, inherited and acquired cultural capital showed different results. Inherited cultural capital had no substantial direct impact on intent, but acquired cultural capital had a significant effect. The cultural capital formed through the first socialization process does not last a lifetime, but rather, knowledge, interest and passion of culture and art formed through the second socialization process play an important role in the culture and art activities and participation. The analysis of impact of economic capital, acquired cultural capital, and inherited cultural capital, in total effect, direct effect, and indirect effect on culture and art consumption resulted in different results between fine art and popular culture. For fine art, the total effect of the influence on the consumption intent was in the following order : Inherited cultural capital, acquired cultural capital and economic capital. In the case of popular culture, acquired cultural capital was the highest in the total effect of influence on the consumption intent. Inherited cultural capital and economic capital followed. In contrast to the greatest influence of inherited cultural capital in fine art, acquired cultural capital posed a bigger influence in popular culture and art. This suggests that while the formation of cultural tastes through childhood experiences and education is important for fine art, such as classical music, but for popular culture, which do not require special knowledge or understanding to appreciate, interest or attitude towards art after adolescence is significant. Acquired cultural capital is a key parameter that leads economic capital and inherited cultural capital to culture and art consumption intent. However, unlike acquired cultural capital, the direct effect of inherited cultural capital and economic capital is not significant. Hence, both inherited cultural capital and economic capital has made significant impact on consumption intent of culture and art through indirect paths. Based on these analysis results, the study highlighted the necessity of government's active interest in promoting consumption of culture and art and supporting policies in order to guarantee cultural rights at the individual level of the people and to invigorate the culture and art market. Furthermore, considering that the consumption has not improved much despite the budget increase in culture and art sector since the 2000s government should link the education projects to enhance culture and art consumption capabilities. In addition, the government's policy for enhancing culture and art consumption was proposed to support the formation of individual cultural capital, especially acquired cultural capital, is the most important factor in influencing culture and art consumption.
The purpose of this study is to draw policy implications for enhancing public cultural welfare and revitalizing the culture and art market through empirical analysis of factors such as cultural capital and economic capital that affect individual culture and art consumption. An empirical analysis via literature research and statistics was conducted. Literature study analysed precedent research on cultural capital of many scholars including Bouridieu et al. and various policy reports issued by the Ministry of Culture, Sports and Tourism and other organizations were used to comprehend the current status of the domestic culture and art market and the people's cultural participation. In addition, a survey was commissioned to analyze the current status of the cultural activities of the people and the economic capital, cultural capital, and other factors that affected them. The survey targets were limited to adults between 20s and 40s living in Seoul. To verify the reliability and validity of the factors presented in the study model exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. A structural equation model analysis was conducted to identify the impact and path of economic capital, inherited cultural capital, and acquired cultural capital on the demand (intention of consumption) for culture and art. SPSS 20.0 and AMOS 12.0 were used as statistic tools. The study focused on the definition of cultural capital and the development of measurement tools. Firstly, cultural capital was divided into inherited cultural capital and acquired cultural capital. In case of the former, parents or childhood home environment played important roles according to their acquisition path, while the latter seemed to be formed by individual effort and interest after adolescence. Then each measurement items were constructed. Through the results of the empirical analysis, it was concluded that economic capital has no direct significant effect on consumption intent of culture and art. Moreover, it was discovered economic capital does not directly affect formation of acquired cultural capital. However, economic capital has been shown to influence the formation of inherited cultural capital as exposure to culture and art increases in an affluent domestic environment during childhood. In terms of the influence of cultural capital on culture and art consumption intention, inherited and acquired cultural capital showed different results. Inherited cultural capital had no substantial direct impact on intent, but acquired cultural capital had a significant effect. The cultural capital formed through the first socialization process does not last a lifetime, but rather, knowledge, interest and passion of culture and art formed through the second socialization process play an important role in the culture and art activities and participation. The analysis of impact of economic capital, acquired cultural capital, and inherited cultural capital, in total effect, direct effect, and indirect effect on culture and art consumption resulted in different results between fine art and popular culture. For fine art, the total effect of the influence on the consumption intent was in the following order : Inherited cultural capital, acquired cultural capital and economic capital. In the case of popular culture, acquired cultural capital was the highest in the total effect of influence on the consumption intent. Inherited cultural capital and economic capital followed. In contrast to the greatest influence of inherited cultural capital in fine art, acquired cultural capital posed a bigger influence in popular culture and art. This suggests that while the formation of cultural tastes through childhood experiences and education is important for fine art, such as classical music, but for popular culture, which do not require special knowledge or understanding to appreciate, interest or attitude towards art after adolescence is significant. Acquired cultural capital is a key parameter that leads economic capital and inherited cultural capital to culture and art consumption intent. However, unlike acquired cultural capital, the direct effect of inherited cultural capital and economic capital is not significant. Hence, both inherited cultural capital and economic capital has made significant impact on consumption intent of culture and art through indirect paths. Based on these analysis results, the study highlighted the necessity of government's active interest in promoting consumption of culture and art and supporting policies in order to guarantee cultural rights at the individual level of the people and to invigorate the culture and art market. Furthermore, considering that the consumption has not improved much despite the budget increase in culture and art sector since the 2000s government should link the education projects to enhance culture and art consumption capabilities. In addition, the government's policy for enhancing culture and art consumption was proposed to support the formation of individual cultural capital, especially acquired cultural capital, is the most important factor in influencing culture and art consumption.
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