글로벌 시대에 접어듦에 따라 외국인과의 사회적 통합과 문화적 충돌에 대해 고민하는 국가들이 점차 늘어가고 있는 추세이다. 유학생들은 새로운 문화와 환경 속에서 예기치 못한 문화적 차이를 감지하게 되는데, 심지어는 문화차이로 인해 충돌로까지 이어지는 문제들에 직면하게 된다. 그것들은 모두 유학생들의 학습과 생활에 직간접적인 영향을 미치면서 그들의 해외 유학생활의 성패를 좌우하는 요소가 되기도 한다. 이러한 문제들을 줄이기 위해서는 각 문화 간의 ‘문화차원’에 대한 이해가 필요하다. 특히 교사와 학습자로 이루어진 교실 수업에서의 문화차원은 더욱 중요한 역할을 한다. 본 논문 연구의 목적은 ...
글로벌 시대에 접어듦에 따라 외국인과의 사회적 통합과 문화적 충돌에 대해 고민하는 국가들이 점차 늘어가고 있는 추세이다. 유학생들은 새로운 문화와 환경 속에서 예기치 못한 문화적 차이를 감지하게 되는데, 심지어는 문화차이로 인해 충돌로까지 이어지는 문제들에 직면하게 된다. 그것들은 모두 유학생들의 학습과 생활에 직간접적인 영향을 미치면서 그들의 해외 유학생활의 성패를 좌우하는 요소가 되기도 한다. 이러한 문제들을 줄이기 위해서는 각 문화 간의 ‘문화차원’에 대한 이해가 필요하다. 특히 교사와 학습자로 이루어진 교실 수업에서의 문화차원은 더욱 중요한 역할을 한다. 본 논문 연구의 목적은 홉스테드(Hofstede)의 문화차원(Cultural Dimensions Theory)의 이론을 바탕으로 하여, 중국인 학습자를 대상으로 문화차원을 활용한 한국어 교육의 필요성을 확인하고, 한국어 교실 수업과 관련된 내용을 탐색함으로써 교사와 학습자 사이에 발생하는 오해와 갈등을 줄일 수 있으며 문화 간 커뮤니케이션 능력을 향상하기 위한 목적이다. 이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 홉스테드의 문화차원 이론을 바탕으로 선행된 한국인과 중국인의 문화차원 조사 결과를 살펴보고, 중국인 학습자와 한국인 학생 대상으로 한 신규 설문조사를 토대로 결과를 분석하여 중국인 학습자와 한국인 학생의 문화차원을 밝히고자 한다. 그리고 이에 따른 교실생태학적 패러다임의 틀로 한국어 교실 수업 체계를 구성하여, 한국어 교실수업에서 교실의 물리적 환경, 학습자의 특성, 교사의 역할, 그리고 교육 내용에 대해서 살펴보고자 한다. 이러한 내용을 모두 문화차원을 중심으로 전개하고자 한다. 그리고 문화차원을 활용한 교수의 행동방법과 교실 수업 운영 전략을 제시할 것이다. 또한 교사와 학습자 간 상호작용으로 이루어지는 교실 수업에서 문화차원을 활용한 방법에 대해 논리 검토할 것이다. 이를 통해 중국인 학습자를 위한 효율적인 한국어 교실 수업을 만들기 위한 토대를 마련하고자 한다. 본 연구를 통해 연구자는 한국어 교실 수업에서 중국인 학습자가 취하는 행동, 태도에 대해 이해할 수 있으며 오해와 갈등이 발생되는 것을 피할 수 있음을 보여주려고 하였다. 그리고 문화차원을 이해함으로써 학습자의 학업성취에 대한 긍정적 영향을 미치는 효과가 있을 것이다. 또 중국인 학습자만 뿐만 아니라 다른 나라의 외국인 학습자 대상도 문화차원을 활용하여 한국어 교실 수업 연구를 이뤄진다면 효과적인 방안이 이루어질 수 있을 것이다.
글로벌 시대에 접어듦에 따라 외국인과의 사회적 통합과 문화적 충돌에 대해 고민하는 국가들이 점차 늘어가고 있는 추세이다. 유학생들은 새로운 문화와 환경 속에서 예기치 못한 문화적 차이를 감지하게 되는데, 심지어는 문화차이로 인해 충돌로까지 이어지는 문제들에 직면하게 된다. 그것들은 모두 유학생들의 학습과 생활에 직간접적인 영향을 미치면서 그들의 해외 유학생활의 성패를 좌우하는 요소가 되기도 한다. 이러한 문제들을 줄이기 위해서는 각 문화 간의 ‘문화차원’에 대한 이해가 필요하다. 특히 교사와 학습자로 이루어진 교실 수업에서의 문화차원은 더욱 중요한 역할을 한다. 본 논문 연구의 목적은 홉스테드(Hofstede)의 문화차원(Cultural Dimensions Theory)의 이론을 바탕으로 하여, 중국인 학습자를 대상으로 문화차원을 활용한 한국어 교육의 필요성을 확인하고, 한국어 교실 수업과 관련된 내용을 탐색함으로써 교사와 학습자 사이에 발생하는 오해와 갈등을 줄일 수 있으며 문화 간 커뮤니케이션 능력을 향상하기 위한 목적이다. 이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 홉스테드의 문화차원 이론을 바탕으로 선행된 한국인과 중국인의 문화차원 조사 결과를 살펴보고, 중국인 학습자와 한국인 학생 대상으로 한 신규 설문조사를 토대로 결과를 분석하여 중국인 학습자와 한국인 학생의 문화차원을 밝히고자 한다. 그리고 이에 따른 교실생태학적 패러다임의 틀로 한국어 교실 수업 체계를 구성하여, 한국어 교실수업에서 교실의 물리적 환경, 학습자의 특성, 교사의 역할, 그리고 교육 내용에 대해서 살펴보고자 한다. 이러한 내용을 모두 문화차원을 중심으로 전개하고자 한다. 그리고 문화차원을 활용한 교수의 행동방법과 교실 수업 운영 전략을 제시할 것이다. 또한 교사와 학습자 간 상호작용으로 이루어지는 교실 수업에서 문화차원을 활용한 방법에 대해 논리 검토할 것이다. 이를 통해 중국인 학습자를 위한 효율적인 한국어 교실 수업을 만들기 위한 토대를 마련하고자 한다. 본 연구를 통해 연구자는 한국어 교실 수업에서 중국인 학습자가 취하는 행동, 태도에 대해 이해할 수 있으며 오해와 갈등이 발생되는 것을 피할 수 있음을 보여주려고 하였다. 그리고 문화차원을 이해함으로써 학습자의 학업성취에 대한 긍정적 영향을 미치는 효과가 있을 것이다. 또 중국인 학습자만 뿐만 아니라 다른 나라의 외국인 학습자 대상도 문화차원을 활용하여 한국어 교실 수업 연구를 이뤄진다면 효과적인 방안이 이루어질 수 있을 것이다.
As the world turns into globalization, there are more and more countries that are troubled by social integration and cultural conflicts with foreigners. International students are facing unexpected cultural differences in new cultures and new environments, which would lead to conflicts. ...
As the world turns into globalization, there are more and more countries that are troubled by social integration and cultural conflicts with foreigners. International students are facing unexpected cultural differences in new cultures and new environments, which would lead to conflicts. These directly affect the study and life of international students, and sometimes would determine the success or failure of their studying abroad. To reduce these problems, we should understand the cultural dimensions between cultures. Especially in the classroom consisting of teachers and learners, the cultural dimension plays an important role. The study is based on Hofstede’s cultural dimensions theory, targeting Chinese learners to confirm the necessity to utilize the cultural dimensions on Korean language education. By exploring into Korean education related contents, it will be helpful to reduce the misunderstandings and conflicts between teachers and Chinese learners and improve the communication skills between cultures. To achieve this aim, the study analyzed the previous survey conducted by Hofstede to obtain and compare the results of the cultural dimensions of Koreans and Chinese, in order to know about the changes in cultural differences between Korea and China from the past to the present. In the meantime, this study will set a new questionnaire and analyze the new cultural dimensions for Chinese language learners. Then, the author will constitute a Korean class system on the framework of the classroom ecology model, centering on and illustrating the physical classroom environment, the characteristics of the learners, the role of the teachers and the content of the lectures, also propose the teaching methods and classroom operation strategy utilizing the cultural dimensions. In addition, the author will explore the use of cultural dimensions functioning on the interaction between teachers and learners to make the teaching Korean more effective and smooth. The study showed that, at Korean class the student’s attitudes and actions are scrutable through cultural dimensions to avoid misunderstandings and conflicts. Besides, utilization of cultural dimensions also has a positive impact on the improvement of learner’s language ability and understanding of Korean culture. In addition, it is not only for Chinese, but also Korean learners from other countries can be conducted cultural analysis by cultural dimensions so as to get better teaching results.
As the world turns into globalization, there are more and more countries that are troubled by social integration and cultural conflicts with foreigners. International students are facing unexpected cultural differences in new cultures and new environments, which would lead to conflicts. These directly affect the study and life of international students, and sometimes would determine the success or failure of their studying abroad. To reduce these problems, we should understand the cultural dimensions between cultures. Especially in the classroom consisting of teachers and learners, the cultural dimension plays an important role. The study is based on Hofstede’s cultural dimensions theory, targeting Chinese learners to confirm the necessity to utilize the cultural dimensions on Korean language education. By exploring into Korean education related contents, it will be helpful to reduce the misunderstandings and conflicts between teachers and Chinese learners and improve the communication skills between cultures. To achieve this aim, the study analyzed the previous survey conducted by Hofstede to obtain and compare the results of the cultural dimensions of Koreans and Chinese, in order to know about the changes in cultural differences between Korea and China from the past to the present. In the meantime, this study will set a new questionnaire and analyze the new cultural dimensions for Chinese language learners. Then, the author will constitute a Korean class system on the framework of the classroom ecology model, centering on and illustrating the physical classroom environment, the characteristics of the learners, the role of the teachers and the content of the lectures, also propose the teaching methods and classroom operation strategy utilizing the cultural dimensions. In addition, the author will explore the use of cultural dimensions functioning on the interaction between teachers and learners to make the teaching Korean more effective and smooth. The study showed that, at Korean class the student’s attitudes and actions are scrutable through cultural dimensions to avoid misunderstandings and conflicts. Besides, utilization of cultural dimensions also has a positive impact on the improvement of learner’s language ability and understanding of Korean culture. In addition, it is not only for Chinese, but also Korean learners from other countries can be conducted cultural analysis by cultural dimensions so as to get better teaching results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.