도시철도 사고 분석 및 인적오류 저감 대책에 관한 연구 : 서울교통공사 중심으로 A study on urban railway accident analysis and measures to reduce human error : focused on Seoul transportation corporation원문보기
본 논문에서는 서울교통공사의 내부 자료를 활용하여 최근 5년간 발생한 철도사고를 분석하여 사고원인 및 유형을 밝혀냈고, 인적오류로 인하여 발생 하는 사고 및 장애를 예방할 수 있는 승무, 차량, 기술분야의 예방대책을 제시하였다. 서울교통공사의 최근 5년간 전체 발생건수(1,520건)중 경미장애는 매년 증가를 하고 있는 추세이나, 철도사고 및 운행 장애 등 중대 사고는 전년도 보다 감소하였으나 최근 5년간 평균 11건이 발생되어 매년 비슷한 경향을 보이고 있다. 서울교통공사 운행구간에서 발생된 1,520건의 전체 장애 중 598건(40%)에 대해 사고장애를 분석한 결과 326건(21%)이 휴먼(인적)에러인 것으로 조사되었고, 그 중 승무 131건 〉차량 35건 〉전기 23건 〉궤도 22건 〉승강장 안전문 18건, 기타 나머지 분야 합 97건순으로 발생되었음을 볼 수 있다. 이를 예방하기 위하여 김시곤외 3명(대한토목학회 논문집, 2014)이 제안한 철도안전 사상 사고를 사전에 가상으로 경험해 볼 수 있는 서울교통공사의 철도안전교육프로그램 안전콘텐츠(...
본 논문에서는 서울교통공사의 내부 자료를 활용하여 최근 5년간 발생한 철도사고를 분석하여 사고원인 및 유형을 밝혀냈고, 인적오류로 인하여 발생 하는 사고 및 장애를 예방할 수 있는 승무, 차량, 기술분야의 예방대책을 제시하였다. 서울교통공사의 최근 5년간 전체 발생건수(1,520건)중 경미장애는 매년 증가를 하고 있는 추세이나, 철도사고 및 운행 장애 등 중대 사고는 전년도 보다 감소하였으나 최근 5년간 평균 11건이 발생되어 매년 비슷한 경향을 보이고 있다. 서울교통공사 운행구간에서 발생된 1,520건의 전체 장애 중 598건(40%)에 대해 사고장애를 분석한 결과 326건(21%)이 휴먼(인적)에러인 것으로 조사되었고, 그 중 승무 131건 〉차량 35건 〉전기 23건 〉궤도 22건 〉승강장 안전문 18건, 기타 나머지 분야 합 97건순으로 발생되었음을 볼 수 있다. 이를 예방하기 위하여 김시곤외 3명(대한토목학회 논문집, 2014)이 제안한 철도안전 사상 사고를 사전에 가상으로 경험해 볼 수 있는 서울교통공사의 철도안전교육프로그램 안전콘텐츠(VR)개발 운영과, 안전5중 방호벽의 운영에 대하여 살펴보았고, 이를 실행할 수 있는 실행력 확보를 위한 역량강화 교육의 필요성을 제안 하였으며, 그 동안 선행연구에서는 기관사의 인적오류에 대해서 활발하게 연구가 진행되고 있었는데, 본 논문에서는 기관사뿐만 아니라 서울교통공사의 각 분야별 안전관점에서의 업무특성과 인적보완(예방) 및 시스템 보완(예방)차원에서 인적오류 예방방안을 제안하였다. 도시철도는 서울지하철 1호선이 1974년에 개통된 이후 부산 등 5대 광역도시에서 건설되어 그 이용이 꾸준히 증가하고 있으며, 이에 따라 도시철도 내에서 이용객의 안전사고의 위험이 높아지고 있다, 이러한 도시철도 안전 사상사고 및 운행 장애를 줄이기 위해 사물인터넷 ․ 빅 데이터 ․ 드론 등 스마트 기술을 도입하여 철도시설에 대한 안전성 뿐 만 아니라 내구성, 사용성 등을 파악하고, 장래의 성능변화 및 수요를 예측하여 적기에 시설물을 개량하는 등 효율적인 시설관리가 필요하며, 국토교통부 주관으로 철도운영기관, 철도관련 학계 및 연구기관, 4차 산업혁명 전문가 그룹 등이 참여 하는 T/F팀을 구성하고 주기적인 회의를 통해 이행실적을 관리하여 철도사고 장애를 감축할 수 있는 철도시설 이력관리시스템 구축이 필요할 것으로 사료된다. 본 논문에서는 서울교통공사 내부의 철도사고 및 운행 장애에 대한 분석과 대응방안에 대하여 살펴보았다. 향후에는 이에 대한 미비점 개선과 전국 도시철도 사고 및 운행 장애를 분석하고 이를 예방할 수 있는 인적오류 대책을 제시하여 하루에도 수백만 명이 이용하는 도시철도에서 철도안전사고가 발생되지 않도록 해야 할 것이다.
본 논문에서는 서울교통공사의 내부 자료를 활용하여 최근 5년간 발생한 철도사고를 분석하여 사고원인 및 유형을 밝혀냈고, 인적오류로 인하여 발생 하는 사고 및 장애를 예방할 수 있는 승무, 차량, 기술분야의 예방대책을 제시하였다. 서울교통공사의 최근 5년간 전체 발생건수(1,520건)중 경미장애는 매년 증가를 하고 있는 추세이나, 철도사고 및 운행 장애 등 중대 사고는 전년도 보다 감소하였으나 최근 5년간 평균 11건이 발생되어 매년 비슷한 경향을 보이고 있다. 서울교통공사 운행구간에서 발생된 1,520건의 전체 장애 중 598건(40%)에 대해 사고장애를 분석한 결과 326건(21%)이 휴먼(인적)에러인 것으로 조사되었고, 그 중 승무 131건 〉차량 35건 〉전기 23건 〉궤도 22건 〉승강장 안전문 18건, 기타 나머지 분야 합 97건순으로 발생되었음을 볼 수 있다. 이를 예방하기 위하여 김시곤외 3명(대한토목학회 논문집, 2014)이 제안한 철도안전 사상 사고를 사전에 가상으로 경험해 볼 수 있는 서울교통공사의 철도안전교육프로그램 안전콘텐츠(VR)개발 운영과, 안전5중 방호벽의 운영에 대하여 살펴보았고, 이를 실행할 수 있는 실행력 확보를 위한 역량강화 교육의 필요성을 제안 하였으며, 그 동안 선행연구에서는 기관사의 인적오류에 대해서 활발하게 연구가 진행되고 있었는데, 본 논문에서는 기관사뿐만 아니라 서울교통공사의 각 분야별 안전관점에서의 업무특성과 인적보완(예방) 및 시스템 보완(예방)차원에서 인적오류 예방방안을 제안하였다. 도시철도는 서울지하철 1호선이 1974년에 개통된 이후 부산 등 5대 광역도시에서 건설되어 그 이용이 꾸준히 증가하고 있으며, 이에 따라 도시철도 내에서 이용객의 안전사고의 위험이 높아지고 있다, 이러한 도시철도 안전 사상사고 및 운행 장애를 줄이기 위해 사물인터넷 ․ 빅 데이터 ․ 드론 등 스마트 기술을 도입하여 철도시설에 대한 안전성 뿐 만 아니라 내구성, 사용성 등을 파악하고, 장래의 성능변화 및 수요를 예측하여 적기에 시설물을 개량하는 등 효율적인 시설관리가 필요하며, 국토교통부 주관으로 철도운영기관, 철도관련 학계 및 연구기관, 4차 산업혁명 전문가 그룹 등이 참여 하는 T/F팀을 구성하고 주기적인 회의를 통해 이행실적을 관리하여 철도사고 장애를 감축할 수 있는 철도시설 이력관리시스템 구축이 필요할 것으로 사료된다. 본 논문에서는 서울교통공사 내부의 철도사고 및 운행 장애에 대한 분석과 대응방안에 대하여 살펴보았다. 향후에는 이에 대한 미비점 개선과 전국 도시철도 사고 및 운행 장애를 분석하고 이를 예방할 수 있는 인적오류 대책을 제시하여 하루에도 수백만 명이 이용하는 도시철도에서 철도안전사고가 발생되지 않도록 해야 할 것이다.
In this paper, we analyzed the railway accidents that occurred during the last 5 years by using the internal data of Seoul Transportation Corporation, and found out the cause and type of the accidents. In addition, the prevention of accidents and obstacles caused by human errors, Among the total...
In this paper, we analyzed the railway accidents that occurred during the last 5 years by using the internal data of Seoul Transportation Corporation, and found out the cause and type of the accidents. In addition, the prevention of accidents and obstacles caused by human errors, Among the total number of incidents (1,520 cases) in the last five years, the number of minor handicaps has been increasing every year, but serious accidents such as railway accidents and traffic disturbances have decreased compared to the previous year. However, serious accidents occurred about 11 times every year in last 5 years. These statistics show similar trends each year. Analysis of accidental disturbance of 598 (40%) out of 1,520 total obstacles occurred at Seoul Traffic Cooperation Area revealed that 326 (21%) were human errors, 35 cars> 23 electric> 22 tracks> 18 pedestrian safety specialists and 97 other rest of the field. In order to prevent this, this paper discussed the operation of the railway safety content (VR) program proposed by Kim, Si-gon and others (Korean Society of Civil Engineers), and also discussed the operation of secure firewall. furthermore, we suggested the necessity of capability building education to run the firewall. And during the previous research, there have been active research on the human error of the engineer in this paper, In addition, we propose measures to prevent human error in terms of work characteristics, human complement (prevention) and system complement (prevention) in terms of safety for each sector of Seoul Transportation Corporation. Since the Seoul Subway Line 1 was opened in 1974, the city railway has been constructed in five major metropolitan cities such as Busan, and its use has been steadily increasing. As a result, the risk of safety accidents for passengers in urban railways is increasing. Things to reduce safety incidents and operational obstacles Internet. Big data. The introduction of smart technology such as drones requires effective facility management, such as not only safety of railway facilities but also durability and usability, forecasting future performance changes and improving demand for facilities in a timely manner. Establish a T / F team that includes railway operating agencies, railway related academics and research institutes, and the 4th Industrial Revolution Expert Group, and manage the performance of railways through periodic meetings to reduce railway accident incidents. System construction is required. In this paper, the analysis and countermeasures for the railway accidents and traffic disturbances within the Seoul Transportation Corporation were examined. In the future, it will be necessary to improve the defectiveness and to analyze the urban railway accidents and disturbances in the nation, and to propose human error measures to prevent them, so that railway safety accidents do not occur in the urban railway which is used by millions of people every day.
In this paper, we analyzed the railway accidents that occurred during the last 5 years by using the internal data of Seoul Transportation Corporation, and found out the cause and type of the accidents. In addition, the prevention of accidents and obstacles caused by human errors, Among the total number of incidents (1,520 cases) in the last five years, the number of minor handicaps has been increasing every year, but serious accidents such as railway accidents and traffic disturbances have decreased compared to the previous year. However, serious accidents occurred about 11 times every year in last 5 years. These statistics show similar trends each year. Analysis of accidental disturbance of 598 (40%) out of 1,520 total obstacles occurred at Seoul Traffic Cooperation Area revealed that 326 (21%) were human errors, 35 cars> 23 electric> 22 tracks> 18 pedestrian safety specialists and 97 other rest of the field. In order to prevent this, this paper discussed the operation of the railway safety content (VR) program proposed by Kim, Si-gon and others (Korean Society of Civil Engineers), and also discussed the operation of secure firewall. furthermore, we suggested the necessity of capability building education to run the firewall. And during the previous research, there have been active research on the human error of the engineer in this paper, In addition, we propose measures to prevent human error in terms of work characteristics, human complement (prevention) and system complement (prevention) in terms of safety for each sector of Seoul Transportation Corporation. Since the Seoul Subway Line 1 was opened in 1974, the city railway has been constructed in five major metropolitan cities such as Busan, and its use has been steadily increasing. As a result, the risk of safety accidents for passengers in urban railways is increasing. Things to reduce safety incidents and operational obstacles Internet. Big data. The introduction of smart technology such as drones requires effective facility management, such as not only safety of railway facilities but also durability and usability, forecasting future performance changes and improving demand for facilities in a timely manner. Establish a T / F team that includes railway operating agencies, railway related academics and research institutes, and the 4th Industrial Revolution Expert Group, and manage the performance of railways through periodic meetings to reduce railway accident incidents. System construction is required. In this paper, the analysis and countermeasures for the railway accidents and traffic disturbances within the Seoul Transportation Corporation were examined. In the future, it will be necessary to improve the defectiveness and to analyze the urban railway accidents and disturbances in the nation, and to propose human error measures to prevent them, so that railway safety accidents do not occur in the urban railway which is used by millions of people every day.
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