서울시도시철도9호선 1단계 구간 중 이용인원이 가장 많은 오전 출근 시간대 혼잡구간(가양 ~ 노량진 / 상행기준)에 한하여 자체 조사한 결과 2018년 일반열차 평균83% 급행열차 평균162%로 2배에 가까운 혼잡도의 차이를 보이고 있으며, 2017년 국토교통부가 공개한 상위 10개 구간 중 6개가 9호선 구간, 4개가 2호선 구간이며 최고 혼잡구간인 9호선 염창~당산(급행)열차는 혼잡도가 최고 237%까지 이른다. 또한 서울 지옥철 구간 BEST5 1위 염창~당산(234%)부터 5위 염창~신목동(199%)까지 전부 9호선 노선이...
서울시도시철도9호선 1단계 구간 중 이용인원이 가장 많은 오전 출근 시간대 혼잡구간(가양 ~ 노량진 / 상행기준)에 한하여 자체 조사한 결과 2018년 일반열차 평균83% 급행열차 평균162%로 2배에 가까운 혼잡도의 차이를 보이고 있으며, 2017년 국토교통부가 공개한 상위 10개 구간 중 6개가 9호선 구간, 4개가 2호선 구간이며 최고 혼잡구간인 9호선 염창~당산(급행)열차는 혼잡도가 최고 237%까지 이른다. 또한 서울 지옥철 구간 BEST5 1위 염창~당산(234%)부터 5위 염창~신목동(199%)까지 전부 9호선 노선이다.
지하철 혼잡도는 노선의 운행현황을 가장 잘 파악할 수 있는 핵심지표로 운영기관은 노선별 혼잡도를 측정하고 혼잡도를 낮추기 위한 계획수립에 활용하고 있다. 이러한 혼잡도 완화를 위하여 여러 가지 해소 방안들을 제시 하였으나 대부분 출근시간 목측에 의존하거나 이론적, 학문적 연구 모형을 추정 사용하여 실제 혼잡도 개선방안으로 적용하지 못하는 경우가 대부분이다.
따라서 본 연구에서는 그동안 도시철도 운영기관의 공급자적 물량공급의 혼잡도 개선방안이 아닌 실제 9호선 급행열차를 이용한 대상자의 설문조사를 통해 이용자 입장에서의 혼잡구간에 대한 추출된 자료를 분석하고 실제 측정한 9호선 자체 결과와 비교하여 완행열차 와 급행열차 혼잡도 비율에 따른 급행열차 선택 행태를 분석하였다. 9호선 이용자가 실제 급행열차를 가장 많이 선택하는 혼잡도 비율 기준점과 남·녀별, 이동거리별, 통행목적별 이용행태 기준을 마련하고 가장 효과적으로 활용 할 수 있는 최적화된 열차 운행계획을 수립하여 9호선 혼잡도 완화방안을 제시하였다.
설문지 조사 대상자는 서울시 9호선을 실제 이용하고 승객을 대상으로 아침 첨두시간대(07시 ~ 08시45분/ 가양 역 출발시간 기준) 9호선 노선 중 혼잡구간이 가장 심한 1단계 상행기준 가양 역, 염창 역, 당산 역, 여의도 역, 노량진역을 조사 대상 역 으로 선정하였다. 서울교통공사 혼잡도 조견표를 제시하여 절대 완행열차가 급행열차보다 혼잡도가 높지 않고 통행시간이 길지 않다는 전제를 제시한 후 완행·급행열차 혼잡률에 따른 급행열차 선택행태를 확인하였다.
혼잡도 150%를 기준점으로 급행열차에서 일반열차로, 일반열차에서 급행열차로 선택하는 이용행태가 변화하는 것으로 분석되었다. 급행열차가 일반열차 대비 혼잡도가 150% 이상일 경우에는 업무통행 시 보다는 비업무 통행을 목적으로 이용할 경우에 변화 폭이 더 큰 것으로 나타났다. 반대 경우인 일반열차 대비 급행열차 혼잡도가 150% 이하일 경우에는 급행열차를 선택한 폭이 비업무 통행일 경우보다는 업무통행시가 상대적으로 높게 나타났다. 기존 일반열차 혼잡도와 급행열차 혼잡도를 측정하여 비교 분석한 연구결과와는 차별되어 급행열차 이용자의 이용선택 행태가 혼잡도 150%를 기준점으로 변화한다는 결과를 도출하였다.
평일 오전 첨두 시간 현재 일반열차 32회 급행열차 40회 운행되고 2018년도 현재 9호선 혼잡도 일반열차 82%, 급행열차 162%로 조사되었다. 급행열차의 혼잡도 감소를 위해서는 150%이하인 –12%이상의 혼잡도 감소가 필요하고, 급행열차의 혼잡도를 –12% 감소하기 위해서는 급행열차 횟수도 40회의 12%인 약 44회 이상의 급행열차를 추가로 운행해야 한다는 새로운 열차운행계획 방안을 제시하였다. 본 논문에서 분석한 결과에 따라 열차 선택 행태를 고려한 최적의 열차운행 계획을 전략적으로 수립한 위의 개선 방안을 제시하고자 한다.
서울시도시철도9호선 1단계 구간 중 이용인원이 가장 많은 오전 출근 시간대 혼잡구간(가양 ~ 노량진 / 상행기준)에 한하여 자체 조사한 결과 2018년 일반열차 평균83% 급행열차 평균162%로 2배에 가까운 혼잡도의 차이를 보이고 있으며, 2017년 국토교통부가 공개한 상위 10개 구간 중 6개가 9호선 구간, 4개가 2호선 구간이며 최고 혼잡구간인 9호선 염창~당산(급행)열차는 혼잡도가 최고 237%까지 이른다. 또한 서울 지옥철 구간 BEST5 1위 염창~당산(234%)부터 5위 염창~신목동(199%)까지 전부 9호선 노선이다.
지하철 혼잡도는 노선의 운행현황을 가장 잘 파악할 수 있는 핵심지표로 운영기관은 노선별 혼잡도를 측정하고 혼잡도를 낮추기 위한 계획수립에 활용하고 있다. 이러한 혼잡도 완화를 위하여 여러 가지 해소 방안들을 제시 하였으나 대부분 출근시간 목측에 의존하거나 이론적, 학문적 연구 모형을 추정 사용하여 실제 혼잡도 개선방안으로 적용하지 못하는 경우가 대부분이다.
따라서 본 연구에서는 그동안 도시철도 운영기관의 공급자적 물량공급의 혼잡도 개선방안이 아닌 실제 9호선 급행열차를 이용한 대상자의 설문조사를 통해 이용자 입장에서의 혼잡구간에 대한 추출된 자료를 분석하고 실제 측정한 9호선 자체 결과와 비교하여 완행열차 와 급행열차 혼잡도 비율에 따른 급행열차 선택 행태를 분석하였다. 9호선 이용자가 실제 급행열차를 가장 많이 선택하는 혼잡도 비율 기준점과 남·녀별, 이동거리별, 통행목적별 이용행태 기준을 마련하고 가장 효과적으로 활용 할 수 있는 최적화된 열차 운행계획을 수립하여 9호선 혼잡도 완화방안을 제시하였다.
설문지 조사 대상자는 서울시 9호선을 실제 이용하고 승객을 대상으로 아침 첨두시간대(07시 ~ 08시45분/ 가양 역 출발시간 기준) 9호선 노선 중 혼잡구간이 가장 심한 1단계 상행기준 가양 역, 염창 역, 당산 역, 여의도 역, 노량진역을 조사 대상 역 으로 선정하였다. 서울교통공사 혼잡도 조견표를 제시하여 절대 완행열차가 급행열차보다 혼잡도가 높지 않고 통행시간이 길지 않다는 전제를 제시한 후 완행·급행열차 혼잡률에 따른 급행열차 선택행태를 확인하였다.
혼잡도 150%를 기준점으로 급행열차에서 일반열차로, 일반열차에서 급행열차로 선택하는 이용행태가 변화하는 것으로 분석되었다. 급행열차가 일반열차 대비 혼잡도가 150% 이상일 경우에는 업무통행 시 보다는 비업무 통행을 목적으로 이용할 경우에 변화 폭이 더 큰 것으로 나타났다. 반대 경우인 일반열차 대비 급행열차 혼잡도가 150% 이하일 경우에는 급행열차를 선택한 폭이 비업무 통행일 경우보다는 업무통행시가 상대적으로 높게 나타났다. 기존 일반열차 혼잡도와 급행열차 혼잡도를 측정하여 비교 분석한 연구결과와는 차별되어 급행열차 이용자의 이용선택 행태가 혼잡도 150%를 기준점으로 변화한다는 결과를 도출하였다.
평일 오전 첨두 시간 현재 일반열차 32회 급행열차 40회 운행되고 2018년도 현재 9호선 혼잡도 일반열차 82%, 급행열차 162%로 조사되었다. 급행열차의 혼잡도 감소를 위해서는 150%이하인 –12%이상의 혼잡도 감소가 필요하고, 급행열차의 혼잡도를 –12% 감소하기 위해서는 급행열차 횟수도 40회의 12%인 약 44회 이상의 급행열차를 추가로 운행해야 한다는 새로운 열차운행계획 방안을 제시하였다. 본 논문에서 분석한 결과에 따라 열차 선택 행태를 고려한 최적의 열차운행 계획을 전략적으로 수립한 위의 개선 방안을 제시하고자 한다.
In this study, we analyzed the extracted data about the congestion zone from the viewpoint of the user through the questionnaire survey using the train No. 9 express train instead of improving the congestion of supplier supply quantity of the city railway operator. By analyzing the express train sel...
In this study, we analyzed the extracted data about the congestion zone from the viewpoint of the user through the questionnaire survey using the train No. 9 express train instead of improving the congestion of supplier supply quantity of the city railway operator. By analyzing the express train selection behaviors according to the ratio of train and express train congestion ratio compared with the result of the railway line itself, the congestion ratio standard that user 9 chooses the most express train and the usage behavior standard according to sex, age, And suggests ways to mitigate congestion in line 9, which can be used most effectively.
The questionnaire survey was conducted using the Seoul Metropolitan Subway Line 9 and the passengers' morning peak hour (07:00 ~ 08:45 / departure time of departure gate) Station, Tangsan Station, Yeoido Station, and Norimyeong Station were selected as the target stations. The results of this study are as follows. First, we propose that the absolute trains are less crowded than the express trains and the travel time is not long.
It is analyzed that the usage pattern of selecting express train from general train to general train by express train is changed to 150% of congestion. When the express trains have more than 150% congestion compared to the general trains, the change is larger when they are used for non - business travel than when they are traveling.
In the opposite case, when the express train congestion was less than 150% compared with the general train, the choice of express train was relatively high at the time of business pass rather than non - business pass. The results show that the selection behavior of the express train users changes from 150% of the congestion level to the reference point, which is different from the results of the comparative analysis of the existing general train congestion and the express train congestion.
As of the peak time of the morning on the weekday, 32 trains of general trains are operated 40 times. As of 2018, there are 82% of regular trains and 162% of express trains. To reduce the congestion of express trains, it is necessary to reduce the congestion of less than -12%, which is less than 150%. To reduce the congestion of express trains by -12%, more than 44 express trains And suggest a plan for new train operation. In this paper, we propose a strategy to strategically establish an optimal train operation plan considering train selection behavior according to the results of analysis.
In this study, we analyzed the extracted data about the congestion zone from the viewpoint of the user through the questionnaire survey using the train No. 9 express train instead of improving the congestion of supplier supply quantity of the city railway operator. By analyzing the express train selection behaviors according to the ratio of train and express train congestion ratio compared with the result of the railway line itself, the congestion ratio standard that user 9 chooses the most express train and the usage behavior standard according to sex, age, And suggests ways to mitigate congestion in line 9, which can be used most effectively.
The questionnaire survey was conducted using the Seoul Metropolitan Subway Line 9 and the passengers' morning peak hour (07:00 ~ 08:45 / departure time of departure gate) Station, Tangsan Station, Yeoido Station, and Norimyeong Station were selected as the target stations. The results of this study are as follows. First, we propose that the absolute trains are less crowded than the express trains and the travel time is not long.
It is analyzed that the usage pattern of selecting express train from general train to general train by express train is changed to 150% of congestion. When the express trains have more than 150% congestion compared to the general trains, the change is larger when they are used for non - business travel than when they are traveling.
In the opposite case, when the express train congestion was less than 150% compared with the general train, the choice of express train was relatively high at the time of business pass rather than non - business pass. The results show that the selection behavior of the express train users changes from 150% of the congestion level to the reference point, which is different from the results of the comparative analysis of the existing general train congestion and the express train congestion.
As of the peak time of the morning on the weekday, 32 trains of general trains are operated 40 times. As of 2018, there are 82% of regular trains and 162% of express trains. To reduce the congestion of express trains, it is necessary to reduce the congestion of less than -12%, which is less than 150%. To reduce the congestion of express trains by -12%, more than 44 express trains And suggest a plan for new train operation. In this paper, we propose a strategy to strategically establish an optimal train operation plan considering train selection behavior according to the results of analysis.
주제어
#도시철도 급행열차 9호선 혼잡도 선택행태
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