본 연구는 브랜드 캐릭터의 특성과 개성이 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구로서 대중적인 인기를 얻고 있는‘카카오 프렌즈’와 국내 최초 가전 전문매장의 브랜드 캐릭터‘일렉트로맨’을 대상으로 캐릭터 특성과 브랜드 개성이 브랜드 태도에 미치는 영향, 그리고 캐릭터 특성과 브랜드 개성 사이의 영향 관계를 살펴보고자 하였다. 특히, 각 캐릭터에 따른 브랜드 태도의 차이점을 살펴보고 이를 통해 기업이 브랜드 캐릭터 전략을 수립하는데 유용한 가이드라인과 브랜드 캐릭터의 효과적인 활용을 위한 방향성을 제시하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구(document review)와 경험적 연구방법(field study)을 병행하였는데, 문헌연구에서는 캐릭터 특성, 브랜드 개성, 브랜드 태도의 개념과 의의, 유형에 대해 살펴보고 선행연구를 검토하였다. 또한, 경험적 연구에서는 선행연구 검토결과를 바탕으로 연구가설을 설정하였다. 가설검증을 위해 실증조사를 실시하였으며, 실증조사를 통해 수집된 자료는 가설검증을 위해 ...
본 연구는 브랜드 캐릭터의 특성과 개성이 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구로서 대중적인 인기를 얻고 있는‘카카오 프렌즈’와 국내 최초 가전 전문매장의 브랜드 캐릭터‘일렉트로맨’을 대상으로 캐릭터 특성과 브랜드 개성이 브랜드 태도에 미치는 영향, 그리고 캐릭터 특성과 브랜드 개성 사이의 영향 관계를 살펴보고자 하였다. 특히, 각 캐릭터에 따른 브랜드 태도의 차이점을 살펴보고 이를 통해 기업이 브랜드 캐릭터 전략을 수립하는데 유용한 가이드라인과 브랜드 캐릭터의 효과적인 활용을 위한 방향성을 제시하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구(document review)와 경험적 연구방법(field study)을 병행하였는데, 문헌연구에서는 캐릭터 특성, 브랜드 개성, 브랜드 태도의 개념과 의의, 유형에 대해 살펴보고 선행연구를 검토하였다. 또한, 경험적 연구에서는 선행연구 검토결과를 바탕으로 연구가설을 설정하였다. 가설검증을 위해 실증조사를 실시하였으며, 실증조사를 통해 수집된 자료는 가설검증을 위해 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 대응표본t-test, 다중회귀분석을 이용하여 분석을 실시하였다. 본 연구결과에서 나타난 카카오 프렌즈와 일렉트로맨의 브랜드 태도에 대한 차이는 카카오 프렌즈에 대한 소비자의 만족감이 더 높고, 브랜드에 대한 호의적인 태도도 더 높다는 것을 나타낸다고 볼 수 있다. 따라서 후발주자인 일렉트로맨이 강력한 브랜드를 구축하기 위해서는 브랜드 태도의 수준을 향상시키기 위한 노력이 무엇보다 선행되어야 할 것이다. 카카오 프렌즈와 일렉트로맨 캐릭터간의 가장 큰 차이는 브랜드 개성의 ‘진실함’으로 일렉트로맨 캐릭터는 타 브랜드와 차별화되는 개성을 개발할 필요성이 있다. 또한, 일렉트로맨의 인지도를 개선하기 위하여 브랜드의 인지적 태도 요인을 가장 먼저 개선할 필요가 있는데 이를 위해 향후 제작된 영화 및 웹툰 등을 통해 일렉트로맨 캐릭터의 신뢰성을 제고하고, 풍부한 스토리텔링 요소를 통해 좀 더 친근감 있고 다정한 캐릭터로 어필한다면, 소비자의 긍정적인 태도를 불러올 수 있을 것으로 본다.
본 연구는 브랜드 캐릭터의 특성과 개성이 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구로서 대중적인 인기를 얻고 있는‘카카오 프렌즈’와 국내 최초 가전 전문매장의 브랜드 캐릭터‘일렉트로맨’을 대상으로 캐릭터 특성과 브랜드 개성이 브랜드 태도에 미치는 영향, 그리고 캐릭터 특성과 브랜드 개성 사이의 영향 관계를 살펴보고자 하였다. 특히, 각 캐릭터에 따른 브랜드 태도의 차이점을 살펴보고 이를 통해 기업이 브랜드 캐릭터 전략을 수립하는데 유용한 가이드라인과 브랜드 캐릭터의 효과적인 활용을 위한 방향성을 제시하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구(document review)와 경험적 연구방법(field study)을 병행하였는데, 문헌연구에서는 캐릭터 특성, 브랜드 개성, 브랜드 태도의 개념과 의의, 유형에 대해 살펴보고 선행연구를 검토하였다. 또한, 경험적 연구에서는 선행연구 검토결과를 바탕으로 연구가설을 설정하였다. 가설검증을 위해 실증조사를 실시하였으며, 실증조사를 통해 수집된 자료는 가설검증을 위해 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 대응표본t-test, 다중회귀분석을 이용하여 분석을 실시하였다. 본 연구결과에서 나타난 카카오 프렌즈와 일렉트로맨의 브랜드 태도에 대한 차이는 카카오 프렌즈에 대한 소비자의 만족감이 더 높고, 브랜드에 대한 호의적인 태도도 더 높다는 것을 나타낸다고 볼 수 있다. 따라서 후발주자인 일렉트로맨이 강력한 브랜드를 구축하기 위해서는 브랜드 태도의 수준을 향상시키기 위한 노력이 무엇보다 선행되어야 할 것이다. 카카오 프렌즈와 일렉트로맨 캐릭터간의 가장 큰 차이는 브랜드 개성의 ‘진실함’으로 일렉트로맨 캐릭터는 타 브랜드와 차별화되는 개성을 개발할 필요성이 있다. 또한, 일렉트로맨의 인지도를 개선하기 위하여 브랜드의 인지적 태도 요인을 가장 먼저 개선할 필요가 있는데 이를 위해 향후 제작된 영화 및 웹툰 등을 통해 일렉트로맨 캐릭터의 신뢰성을 제고하고, 풍부한 스토리텔링 요소를 통해 좀 더 친근감 있고 다정한 캐릭터로 어필한다면, 소비자의 긍정적인 태도를 불러올 수 있을 것으로 본다.
This research is about how brand personality and features of brand characters influence consumers’ brand attitude. By comparing “Kakao Friends,” which have been extremely popular to the general public, and “Electroman,” the first brand character exclusively created for an appliance store, the study ...
This research is about how brand personality and features of brand characters influence consumers’ brand attitude. By comparing “Kakao Friends,” which have been extremely popular to the general public, and “Electroman,” the first brand character exclusively created for an appliance store, the study intends to examine the following: the influence of the features of brand characters on brand attitude; the impact of brand personality on the brand attitude; the relationship between the brand personality and features of the brand characters. Furthermore, through the comparative study on the brand attitude towards each brand character, the study attempts to give corporations a useful guideline on how to utilize their brand characters effectively.
With regard to the study method, the research has adopted both document review and field study. In the document review, the research overviewed the concepts, meanings, and types of features of brand characters, brand personality, and brand attitude while reviewing prior studies on the topics. In the field study, a research hypothesis was formed based on the knowledge obtained from the review of the prior studies. Surveys were conducted to support the hypothesis. To verify the hypothesis, the data collected from the surveys were examined through the varied testing methods including frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, paired samples t-test, and multiple-regression analysis. The difference of the brand attitude found on the research between the Kakao Friends and Electroman indicates that consumers have more satisfaction with and positive perception towards the Kakao Friends than the Electroman. This entails that the effort to improve the consumers’ brand attitude should be preceded for the latecomer, Electroman, to establish a strong brand value. The most significant difference between the two brand characters is the “genuineness” shown in the brand personality which is well featured in the Kakao Friends; the Electroman character needs to develop a genuine personality differentiated from other brands. In addition, to raise the brand awareness of the Electroman, the cognitive attitude component needs to be first improved. To do so, the reliability of the brand that the Electroman represents should be enhanced through films and webtoons, and more friendly and affectionate features should be added to the brand character by various forms of storytelling, which will lead to consumers’ positive brand attitude.
This research is about how brand personality and features of brand characters influence consumers’ brand attitude. By comparing “Kakao Friends,” which have been extremely popular to the general public, and “Electroman,” the first brand character exclusively created for an appliance store, the study intends to examine the following: the influence of the features of brand characters on brand attitude; the impact of brand personality on the brand attitude; the relationship between the brand personality and features of the brand characters. Furthermore, through the comparative study on the brand attitude towards each brand character, the study attempts to give corporations a useful guideline on how to utilize their brand characters effectively.
With regard to the study method, the research has adopted both document review and field study. In the document review, the research overviewed the concepts, meanings, and types of features of brand characters, brand personality, and brand attitude while reviewing prior studies on the topics. In the field study, a research hypothesis was formed based on the knowledge obtained from the review of the prior studies. Surveys were conducted to support the hypothesis. To verify the hypothesis, the data collected from the surveys were examined through the varied testing methods including frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, paired samples t-test, and multiple-regression analysis. The difference of the brand attitude found on the research between the Kakao Friends and Electroman indicates that consumers have more satisfaction with and positive perception towards the Kakao Friends than the Electroman. This entails that the effort to improve the consumers’ brand attitude should be preceded for the latecomer, Electroman, to establish a strong brand value. The most significant difference between the two brand characters is the “genuineness” shown in the brand personality which is well featured in the Kakao Friends; the Electroman character needs to develop a genuine personality differentiated from other brands. In addition, to raise the brand awareness of the Electroman, the cognitive attitude component needs to be first improved. To do so, the reliability of the brand that the Electroman represents should be enhanced through films and webtoons, and more friendly and affectionate features should be added to the brand character by various forms of storytelling, which will lead to consumers’ positive brand attitude.
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