본 연구의 목적은 보육교사의 공감능력과 정서표현성이 교사와 영유아 간 상호작용에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있었다. 연구의 대상은 경기 북부에 소재하고 있는 어린이집에서 재직 중인 보육교사 270명이다. 보육교사의 공감능력은 전병성(2003)이 사용한 도구를 사용하였다. 보육교사의 정서표현성을 측정하기 위해 박수영(2010)이 사용한 설문지의 문항의 일부 표현을 수정하고 적합하지 않다고 생각되는 문항은 지도교수와 의논하여 제외하고 나머지 문항을 사용하였다. 교사와 영유아 간 상호작용을 측정하기 위해서 최선희(2009)가 사용한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 보육교사의 공감능력과 정서표현성이 교사와 영유아 간 상호작용에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있었다. 연구의 대상은 경기 북부에 소재하고 있는 어린이집에서 재직 중인 보육교사 270명이다. 보육교사의 공감능력은 전병성(2003)이 사용한 도구를 사용하였다. 보육교사의 정서표현성을 측정하기 위해 박수영(2010)이 사용한 설문지의 문항의 일부 표현을 수정하고 적합하지 않다고 생각되는 문항은 지도교수와 의논하여 제외하고 나머지 문항을 사용하였다. 교사와 영유아 간 상호작용을 측정하기 위해서 최선희(2009)가 사용한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 활용하여 분석하였다. 전체 경향을 알아보기 위하여 평균, 표준편차를 구하고, 집단별 차이 검증을 하기 위하여 분산분석(ANOVA)을 하였고 관계를 알아보기 위하여 적률상관계수와 중다회귀분석을 하였다. 가설 검증의 유의수준은 .05로 설정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 영유아에 대한 공감능력은 5점 만점에 3.63점으로 비교적 높은 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 영유아에 대한 정서표현성은 5점 만점에 3.70점으로 비교적 높은 것으로 나타났다. 하위요인은 친밀한 정서표현이 가장 높았고, 다음으로 긍정적 정서표현, 부정적 정서표현 순으로 나타났다. 셋째, 보육교사와 영유아 상호작용은 5점 만점에 평균이 3.99점으로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 공감능력과 영유아 간의 상호작용 점수 간의 상관계수는 r=.520의 정적 상관이 있으며 모든 하위 요인 간에도 최하 r=.329에서 최고 r=.538의 정적 상관을 보여 공감능력이 높을수록 교사와 영유아 간 상호작용이 높게 나타났다. 다섯째, 보육교사의 정서표현성과 영유아 간의 상호작용 점수 간의 상관계수는 r=.388의 정적 상관이 있고, 모든 하위 요인 간에도 최하 r=.217에서 최고 r=.494의 정적 상관을 보여, 정서표현성이 높을수록 교사와 영유아 간 상호작용이 높게 나타났다.
본 연구의 목적은 보육교사의 공감능력과 정서표현성이 교사와 영유아 간 상호작용에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있었다. 연구의 대상은 경기 북부에 소재하고 있는 어린이집에서 재직 중인 보육교사 270명이다. 보육교사의 공감능력은 전병성(2003)이 사용한 도구를 사용하였다. 보육교사의 정서표현성을 측정하기 위해 박수영(2010)이 사용한 설문지의 문항의 일부 표현을 수정하고 적합하지 않다고 생각되는 문항은 지도교수와 의논하여 제외하고 나머지 문항을 사용하였다. 교사와 영유아 간 상호작용을 측정하기 위해서 최선희(2009)가 사용한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 활용하여 분석하였다. 전체 경향을 알아보기 위하여 평균, 표준편차를 구하고, 집단별 차이 검증을 하기 위하여 분산분석(ANOVA)을 하였고 관계를 알아보기 위하여 적률상관계수와 중다회귀분석을 하였다. 가설 검증의 유의수준은 .05로 설정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 영유아에 대한 공감능력은 5점 만점에 3.63점으로 비교적 높은 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 영유아에 대한 정서표현성은 5점 만점에 3.70점으로 비교적 높은 것으로 나타났다. 하위요인은 친밀한 정서표현이 가장 높았고, 다음으로 긍정적 정서표현, 부정적 정서표현 순으로 나타났다. 셋째, 보육교사와 영유아 상호작용은 5점 만점에 평균이 3.99점으로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 공감능력과 영유아 간의 상호작용 점수 간의 상관계수는 r=.520의 정적 상관이 있으며 모든 하위 요인 간에도 최하 r=.329에서 최고 r=.538의 정적 상관을 보여 공감능력이 높을수록 교사와 영유아 간 상호작용이 높게 나타났다. 다섯째, 보육교사의 정서표현성과 영유아 간의 상호작용 점수 간의 상관계수는 r=.388의 정적 상관이 있고, 모든 하위 요인 간에도 최하 r=.217에서 최고 r=.494의 정적 상관을 보여, 정서표현성이 높을수록 교사와 영유아 간 상호작용이 높게 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effect of empathy ability and emotional expressiveness on the interaction between teacher and infant. The subjects of the study were 270 nursery teachers who were working in a nursery in North Gyeonggi Province. The empathy ability of the nursery teac...
The purpose of this study was to investigate the effect of empathy ability and emotional expressiveness on the interaction between teacher and infant. The subjects of the study were 270 nursery teachers who were working in a nursery in North Gyeonggi Province. The empathy ability of the nursery teacher was the tool used by Chun Byeong-Seong (2003). In order to measure the emotional expressiveness of the childcare teachers, some expressions of the questionnaire used by Park, Soo-young (2010) were modified, and the items that were deemed inappropriate were excluded from the consulting professor. We used the tools used by Choi, Sun-Hee (2009) to measure the interactions between teachers and infants and toddlers. The collected data were analyzed using SPSS 18.0. To determine the overall trends, mean and standard deviation were calculated. ANOVA was used to examine differences among groups, and multiple correlation and multiple regression analyzes were performed to examine the relationship. The significance level of the hypothesis test was set to .05. The results of this study are as follows. First, the empathy ability of daycare teachers to infants and toddlers was relatively high at 3.63 points out of 5 points. Second, the emotional expressiveness of daycare teachers for infants and children was relatively high at 3.70 points out of 5 points. The sub - factors showed the most intimate emotional expression, followed by the positive emotional expression and the negative emotional expression. Third, the interaction between daycare teachers and infants and toddlers was 3.99 out of 5 points. Fourth, the correlation coefficient between the empathic ability of the child caregiver and the interaction score between infants and child caregiver was r = .520, and between all the sub-factors, there was a positive correlation with the lowest r = .329 and highest r = .494.
The purpose of this study was to investigate the effect of empathy ability and emotional expressiveness on the interaction between teacher and infant. The subjects of the study were 270 nursery teachers who were working in a nursery in North Gyeonggi Province. The empathy ability of the nursery teacher was the tool used by Chun Byeong-Seong (2003). In order to measure the emotional expressiveness of the childcare teachers, some expressions of the questionnaire used by Park, Soo-young (2010) were modified, and the items that were deemed inappropriate were excluded from the consulting professor. We used the tools used by Choi, Sun-Hee (2009) to measure the interactions between teachers and infants and toddlers. The collected data were analyzed using SPSS 18.0. To determine the overall trends, mean and standard deviation were calculated. ANOVA was used to examine differences among groups, and multiple correlation and multiple regression analyzes were performed to examine the relationship. The significance level of the hypothesis test was set to .05. The results of this study are as follows. First, the empathy ability of daycare teachers to infants and toddlers was relatively high at 3.63 points out of 5 points. Second, the emotional expressiveness of daycare teachers for infants and children was relatively high at 3.70 points out of 5 points. The sub - factors showed the most intimate emotional expression, followed by the positive emotional expression and the negative emotional expression. Third, the interaction between daycare teachers and infants and toddlers was 3.99 out of 5 points. Fourth, the correlation coefficient between the empathic ability of the child caregiver and the interaction score between infants and child caregiver was r = .520, and between all the sub-factors, there was a positive correlation with the lowest r = .329 and highest r = .494.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.