또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착과 사회적 기술에 미치는 효과 The Effects of Peer Relationship Program on Peer Attachment and Social Skills of Children using Community Child Center원문보기
본 연구의 목적은 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착과 사회적 기술을 증진시키는데 효과가 있는지 알아보고자 하는 것이다.
본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착을 증진시킬 수 있는가? 2. 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 사회적 기술을 증진시킬 수 있는가?
본 연구는 지역아동센터 이용아동을 대상으로 또래관계 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후 비교법을 적용하는 사전-사후 검사 통제집단 설계(Pretest-Posttest Control Group)를 사용하였다. 연구대상은 지역아동센터를 이용하는 초등학교 1-4학년이며 실험집단(n=23), 통제집단(n=25)으로 구성하였다. 연구문제의 검증을 위하여 프로그램 사전과 사후에 또래애착과 사회적 기술 척도를 실시하였다. 또래관계 증진 프로그램의 운영은 주 1회, 60분으로 구성하여 총 12회기로 진행되었다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 ...
본 연구의 목적은 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착과 사회적 기술을 증진시키는데 효과가 있는지 알아보고자 하는 것이다.
본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착을 증진시킬 수 있는가? 2. 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 사회적 기술을 증진시킬 수 있는가?
본 연구는 지역아동센터 이용아동을 대상으로 또래관계 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후 비교법을 적용하는 사전-사후 검사 통제집단 설계(Pretest-Posttest Control Group)를 사용하였다. 연구대상은 지역아동센터를 이용하는 초등학교 1-4학년이며 실험집단(n=23), 통제집단(n=25)으로 구성하였다. 연구문제의 검증을 위하여 프로그램 사전과 사후에 또래애착과 사회적 기술 척도를 실시하였다. 또래관계 증진 프로그램의 운영은 주 1회, 60분으로 구성하여 총 12회기로 진행되었다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 SPSS 통계프로그램을 사용하였다. 사용된 또래애착과 사회적 기술 척도의 신뢰도를 확인하기 위해 신뢰도계수(Cronbach's α)를 산출하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 Pearson 카이제곱 검증을 실시하였고, 또래애착과 사회적 기술의 사전 검사 결과를 공변인으로 통제하여 사후 검사에 대한 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 또래관계 증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 또래애착이 유의미하게 증진되었다. 하위 요인인 신뢰감, 의사소통, 소외감 모두에서 유의미한 증가를 볼 수 있었다. 둘째, 또래관계 증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 사회적 기술이 유의미하게 증진되었다. 하위 요인인 협동심, 자기표현력, 공감 모두에서 유의미한 증가를 볼 수 있었다.
본 연구 결과를 통하여 또래관계 증진 프로그램이 아동의 또래애착과 사회적 기술 증진에 효과가 있음을 검증하였으며, 본 프로그램이 예방적·치료적·중재적 프로그램으로의 가능성이 있음을 보고하고 있다.
핵심어 : 또래관계 증진 프로그램, 또래애착, 사회적 기술, 지역아동센터 이용아동
본 연구의 목적은 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착과 사회적 기술을 증진시키는데 효과가 있는지 알아보고자 하는 것이다.
본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 또래애착을 증진시킬 수 있는가? 2. 또래관계 증진 프로그램이 지역아동센터 이용아동의 사회적 기술을 증진시킬 수 있는가?
본 연구는 지역아동센터 이용아동을 대상으로 또래관계 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후 비교법을 적용하는 사전-사후 검사 통제집단 설계(Pretest-Posttest Control Group)를 사용하였다. 연구대상은 지역아동센터를 이용하는 초등학교 1-4학년이며 실험집단(n=23), 통제집단(n=25)으로 구성하였다. 연구문제의 검증을 위하여 프로그램 사전과 사후에 또래애착과 사회적 기술 척도를 실시하였다. 또래관계 증진 프로그램의 운영은 주 1회, 60분으로 구성하여 총 12회기로 진행되었다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 SPSS 통계프로그램을 사용하였다. 사용된 또래애착과 사회적 기술 척도의 신뢰도를 확인하기 위해 신뢰도계수(Cronbach's α)를 산출하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 Pearson 카이제곱 검증을 실시하였고, 또래애착과 사회적 기술의 사전 검사 결과를 공변인으로 통제하여 사후 검사에 대한 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 또래관계 증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 또래애착이 유의미하게 증진되었다. 하위 요인인 신뢰감, 의사소통, 소외감 모두에서 유의미한 증가를 볼 수 있었다. 둘째, 또래관계 증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 사회적 기술이 유의미하게 증진되었다. 하위 요인인 협동심, 자기표현력, 공감 모두에서 유의미한 증가를 볼 수 있었다.
본 연구 결과를 통하여 또래관계 증진 프로그램이 아동의 또래애착과 사회적 기술 증진에 효과가 있음을 검증하였으며, 본 프로그램이 예방적·치료적·중재적 프로그램으로의 가능성이 있음을 보고하고 있다.
The purpose of this study is to find out whether peer relation programs are effective in promoting peer attachment and social skills of children using community child centers.
In this study, the study problems have been formulated as follows: 1. Are peer relation development programs ab...
The purpose of this study is to find out whether peer relation programs are effective in promoting peer attachment and social skills of children using community child centers.
In this study, the study problems have been formulated as follows: 1. Are peer relation development programs able to promote peer attachment of children who attend community child centers? 2. Are peer relation development programs able to promote social skills of children who attend community child centers?
Pretest-posttest control group that pre-post analysis of an experimental group and a control group is applied to was used to find out the effect of peer relation development programs with subjects of children attending community child centers. The study subjects are from first-grade to fourth-grade students in children who attend community child centers and are composed of an experimental group(n=23) and a control group(n=25). A peer attachment scale and a social skill scale were measured before and after the programs to verify the study subjects. The peer relation development programs are operated once a week for 60 minutes and the total number of the program operated is 12 times. SPSS has been used to verify the effect of this study. To verify reliability of the peer attachment scale and social skill scale used, Cronbach's α was calculated. To verify homogeneity of the experimental group and the control group, Pearson’s chi-square test was implemented and ANCOVA of the posttest was implemented by controlling the result of the pretest of peer attachment and social skills as a covariate.
The result of this study is summarized as follows: Firstly, peer attachment of the experimental group who has participated in the peer relation development programs has been significantly developed compared to one of the control group. Its sub-elements such as trust, communication and sense of alienation have been significantly developed. Secondly, social skills of the experimental group who has participated in the peer relation development programs have been significantly developed compared to one of the control group. Its sub-elements such as team spirit, capacity for self-expression and sympathy have been significantly developed.
This study has verified that peer relation development programs are effective in promoting children’s peer attachment and social skills and reported that the program is effective as a preventive, therapeutic and mediating program.
Keyword : Peer Relationship Program, Peer Attachment, Social Skills, Children using Community Child Center
The purpose of this study is to find out whether peer relation programs are effective in promoting peer attachment and social skills of children using community child centers.
In this study, the study problems have been formulated as follows: 1. Are peer relation development programs able to promote peer attachment of children who attend community child centers? 2. Are peer relation development programs able to promote social skills of children who attend community child centers?
Pretest-posttest control group that pre-post analysis of an experimental group and a control group is applied to was used to find out the effect of peer relation development programs with subjects of children attending community child centers. The study subjects are from first-grade to fourth-grade students in children who attend community child centers and are composed of an experimental group(n=23) and a control group(n=25). A peer attachment scale and a social skill scale were measured before and after the programs to verify the study subjects. The peer relation development programs are operated once a week for 60 minutes and the total number of the program operated is 12 times. SPSS has been used to verify the effect of this study. To verify reliability of the peer attachment scale and social skill scale used, Cronbach's α was calculated. To verify homogeneity of the experimental group and the control group, Pearson’s chi-square test was implemented and ANCOVA of the posttest was implemented by controlling the result of the pretest of peer attachment and social skills as a covariate.
The result of this study is summarized as follows: Firstly, peer attachment of the experimental group who has participated in the peer relation development programs has been significantly developed compared to one of the control group. Its sub-elements such as trust, communication and sense of alienation have been significantly developed. Secondly, social skills of the experimental group who has participated in the peer relation development programs have been significantly developed compared to one of the control group. Its sub-elements such as team spirit, capacity for self-expression and sympathy have been significantly developed.
This study has verified that peer relation development programs are effective in promoting children’s peer attachment and social skills and reported that the program is effective as a preventive, therapeutic and mediating program.
Keyword : Peer Relationship Program, Peer Attachment, Social Skills, Children using Community Child Center
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.