본 논문은 기존 초등 도덕과 수업이 가지는 학생들의 흥미 부족의 문제 및 추상적 내용에 대한 이해의 어려움을 해결하고, 도덕적 역량을 함양하기 위한 놀이 수업을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구자는 도덕적 역량이 기존 도덕과에서 추구해오던 도덕성과 상이하게 다른 개념은 아니지만, 도덕성보다 수행성, 총체성, 맥락성을 보다 강조하였다고 해석하고, 2015 개정 도덕과 교육과정에서 제시한 도덕적 기능을 통하여 도덕적 역량을 기르게 하는 수업 방식을 연구하였다. 여러 수업 방법 중에서, 연구자는 학생들이 놀이 과정 중에서 자발적으로 도덕적인 대화를 하는 것에 착안하여 도덕적 역량 함양을 위한 놀이 수업을 보다 심층적으로 탐구하여 제안하였다. 아동들이 또래와 하는 놀이의 과정이 도덕적인 가치를 가지고 있다고 생각한 학자에는 피아제(J. ...
본 논문은 기존 초등 도덕과 수업이 가지는 학생들의 흥미 부족의 문제 및 추상적 내용에 대한 이해의 어려움을 해결하고, 도덕적 역량을 함양하기 위한 놀이 수업을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구자는 도덕적 역량이 기존 도덕과에서 추구해오던 도덕성과 상이하게 다른 개념은 아니지만, 도덕성보다 수행성, 총체성, 맥락성을 보다 강조하였다고 해석하고, 2015 개정 도덕과 교육과정에서 제시한 도덕적 기능을 통하여 도덕적 역량을 기르게 하는 수업 방식을 연구하였다. 여러 수업 방법 중에서, 연구자는 학생들이 놀이 과정 중에서 자발적으로 도덕적인 대화를 하는 것에 착안하여 도덕적 역량 함양을 위한 놀이 수업을 보다 심층적으로 탐구하여 제안하였다. 아동들이 또래와 하는 놀이의 과정이 도덕적인 가치를 가지고 있다고 생각한 학자에는 피아제(J. Piaget), 비고츠키(L. S. Vygotsky), 듀이(J. Dewey) 등이 있다. 피아제는 아동들의 놀이와 놀이 중 규칙 인식에 단계가 있다고 보고, 사회적으로 상호작용하며 놀이를 하는 동안 아동들의 도덕성이 발달할 수 있다고 하였다. 비고츠키 역시 놀이가 아동들의 충동을 조절하게 하며, 보다 나은 행동을 하게 하는 역할을 한다고 하면서, 놀이 중 일어나는 대화를 통해 아동들의 도덕성이 발달한다고 보았다. 듀이는 아동들의 삶에서 시작하는 교육, 경험을 통한 교육, 흥미를 통한 교육을 강조하면서 놀이 경험에서 나타는 직접적인 흥미를 질적으로 발전시킴으로써 도덕성을 발달시켜야 한다고 하였다. 도덕적 역량 함양을 위한 놀이 수업은 학생들이 매 순간 처하는 상황 맥락에서 적절한 도덕적 사고 및 정서를 가지고 다른 사람들과 상호작용하면서 지속적인 도덕적 행동을 수행하고 재구성해나가는 과정을 포함하고 있어야 한다. 그러므로 본 연구자는 학생들이 자발적으로 또래 놀이를 하고 대화를 하는 과정에 교사가 참여함으로써 도덕적 역량 함양을 안내해주는 놀이 수업을 제안하였다. 또한, 본 놀이 수업은 학생들이 교사와 대화를 한 후, 대화의 내용을 반영하여 다시 놀이를 해보는 과정을 거치도록 하였다. 연구자가 제안한 놀이 수업은 학생들이 실제 또래와 자유롭게 놀이를 하는 과정과 수업의 과정을 비슷하게 하여, 학생들이 놀이 중 갖는 자발성과 자유를 존중하면서도 교사가 목표로 하는 학생들의 도덕적 역량 함양을 구현할 수 있는 놀이 수업의 방법적 측면을 제안하였다는 데에 그 의의가 있다.
본 논문은 기존 초등 도덕과 수업이 가지는 학생들의 흥미 부족의 문제 및 추상적 내용에 대한 이해의 어려움을 해결하고, 도덕적 역량을 함양하기 위한 놀이 수업을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구자는 도덕적 역량이 기존 도덕과에서 추구해오던 도덕성과 상이하게 다른 개념은 아니지만, 도덕성보다 수행성, 총체성, 맥락성을 보다 강조하였다고 해석하고, 2015 개정 도덕과 교육과정에서 제시한 도덕적 기능을 통하여 도덕적 역량을 기르게 하는 수업 방식을 연구하였다. 여러 수업 방법 중에서, 연구자는 학생들이 놀이 과정 중에서 자발적으로 도덕적인 대화를 하는 것에 착안하여 도덕적 역량 함양을 위한 놀이 수업을 보다 심층적으로 탐구하여 제안하였다. 아동들이 또래와 하는 놀이의 과정이 도덕적인 가치를 가지고 있다고 생각한 학자에는 피아제(J. Piaget), 비고츠키(L. S. Vygotsky), 듀이(J. Dewey) 등이 있다. 피아제는 아동들의 놀이와 놀이 중 규칙 인식에 단계가 있다고 보고, 사회적으로 상호작용하며 놀이를 하는 동안 아동들의 도덕성이 발달할 수 있다고 하였다. 비고츠키 역시 놀이가 아동들의 충동을 조절하게 하며, 보다 나은 행동을 하게 하는 역할을 한다고 하면서, 놀이 중 일어나는 대화를 통해 아동들의 도덕성이 발달한다고 보았다. 듀이는 아동들의 삶에서 시작하는 교육, 경험을 통한 교육, 흥미를 통한 교육을 강조하면서 놀이 경험에서 나타는 직접적인 흥미를 질적으로 발전시킴으로써 도덕성을 발달시켜야 한다고 하였다. 도덕적 역량 함양을 위한 놀이 수업은 학생들이 매 순간 처하는 상황 맥락에서 적절한 도덕적 사고 및 정서를 가지고 다른 사람들과 상호작용하면서 지속적인 도덕적 행동을 수행하고 재구성해나가는 과정을 포함하고 있어야 한다. 그러므로 본 연구자는 학생들이 자발적으로 또래 놀이를 하고 대화를 하는 과정에 교사가 참여함으로써 도덕적 역량 함양을 안내해주는 놀이 수업을 제안하였다. 또한, 본 놀이 수업은 학생들이 교사와 대화를 한 후, 대화의 내용을 반영하여 다시 놀이를 해보는 과정을 거치도록 하였다. 연구자가 제안한 놀이 수업은 학생들이 실제 또래와 자유롭게 놀이를 하는 과정과 수업의 과정을 비슷하게 하여, 학생들이 놀이 중 갖는 자발성과 자유를 존중하면서도 교사가 목표로 하는 학생들의 도덕적 역량 함양을 구현할 수 있는 놀이 수업의 방법적 측면을 제안하였다는 데에 그 의의가 있다.
The purpose of this paper is to propose play lesson to solve the difficulty of understanding the abstract content and lack of interest of students in elementary moral lesson and to improve moral competency. The researcher interprets that moral competency emphasizes totality, performance and con...
The purpose of this paper is to propose play lesson to solve the difficulty of understanding the abstract content and lack of interest of students in elementary moral lesson and to improve moral competency. The researcher interprets that moral competency emphasizes totality, performance and context rather than morality, although the concept of moral competency is not completely different from the morality that has been pursued in the existing moral education, and studied method of teaching to improve moral competency through the moral skills presented in moral education. Among the various teaching methods, the researchers sought to study the play lesson for moral competency more deeply, focusing on students' spontaneous moral conversation while they’re playing. J. Piaget, L. S. Vygotsky, and J. Dewey are among the scholars who think that children's play process with their peers has a moral value. Piaget said that there is a step in play and also in the recognition of rules in children's play, and that children's morality can develop during social interaction while they’re playing. Vygotsky also said that play can help control children’s impulses and make them behave better, and that conversation during play can develop children’s morality. Dewey emphasized the education that begins with children's life, education through experience, and education through interest. And Dewey said that the children’s morality have to be improved by qualitatively developing direct interest in play experience. The play lesson for improving moral competency should include a process of performing and restructuring continuous moral behavior while interacting with others with appropriate moral thinking and emotions in the context of situations where students are present at every moment. Therefore, researcher proposes play lesson that teacher guides to improve student's moral competency by participating in the students’ peer play and conversation voluntarily. In addition, the play lesson allows students to have a conversation with a teacher and then try to play again to reflect the contents. The researcher's play lesson is similar to the process in which students play freely with their peers, so, play lesson allows students to improve their moral competency while respecting spontaneity and freedom during play. And also, play lesson allows teacher to aim student’s moral competency. It is meaningful that the researcher suggests this kind of methodological aspect of the play lesson.
The purpose of this paper is to propose play lesson to solve the difficulty of understanding the abstract content and lack of interest of students in elementary moral lesson and to improve moral competency. The researcher interprets that moral competency emphasizes totality, performance and context rather than morality, although the concept of moral competency is not completely different from the morality that has been pursued in the existing moral education, and studied method of teaching to improve moral competency through the moral skills presented in moral education. Among the various teaching methods, the researchers sought to study the play lesson for moral competency more deeply, focusing on students' spontaneous moral conversation while they’re playing. J. Piaget, L. S. Vygotsky, and J. Dewey are among the scholars who think that children's play process with their peers has a moral value. Piaget said that there is a step in play and also in the recognition of rules in children's play, and that children's morality can develop during social interaction while they’re playing. Vygotsky also said that play can help control children’s impulses and make them behave better, and that conversation during play can develop children’s morality. Dewey emphasized the education that begins with children's life, education through experience, and education through interest. And Dewey said that the children’s morality have to be improved by qualitatively developing direct interest in play experience. The play lesson for improving moral competency should include a process of performing and restructuring continuous moral behavior while interacting with others with appropriate moral thinking and emotions in the context of situations where students are present at every moment. Therefore, researcher proposes play lesson that teacher guides to improve student's moral competency by participating in the students’ peer play and conversation voluntarily. In addition, the play lesson allows students to have a conversation with a teacher and then try to play again to reflect the contents. The researcher's play lesson is similar to the process in which students play freely with their peers, so, play lesson allows students to improve their moral competency while respecting spontaneity and freedom during play. And also, play lesson allows teacher to aim student’s moral competency. It is meaningful that the researcher suggests this kind of methodological aspect of the play lesson.
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