본 연구는 구조적이고 표준화된 교육과정과 패턴화되고 획일화된 수업에서 벗어나 새로운 교육과정 재구성방법을 고민하는 유아교사들을 대상으로 내러티브를 통해 교육과정을 재구성하는 과정과 경험을 심층적으로 탐구하는 것을 주요목적으로 하였다. 특히 교사연수를 통해 내러티브를 통한 교육과정 재구성에 관심이 증가한 유아교사들을 대상으로 어떻게 내러티브를 구상하고 수업으로 풀어내는지 그리고 교육과정 재구성이 교사에게 어떻게 의미화 되었는지 살펴보았다. 연구기간은 2018년 3월부터 11월까지 총 9개월 간 이루어졌으며, 5명의 연구참여자를 대상으로 총 15회의 심층면담이 이루어졌다. 연구 자료는 심층면담의 전사자료, 교육계획안, 내러티브와 수업자료, 연구자와 연구참여자 일지를 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 먼저 내러티브를 통한 교육과정 재구성 과정은 어떠한가의 연구결과는 다음과 같다. 교사들은 국가수준 교육과정과 수업에 딜레마를 겪고 있었으며, 내러티브와의 만남을 통해 문서화된 틀에 맞춘 교육과정의 실행에서 교육과정의 구조적이고 획일적인 형태로부터의 탈주를 볼 수 있었다. 구체적으로 교사용 지도서를 교육과정으로 인식하고 수업으로 실행하고 있었으며, 실증적이고 과학적인 지식을 교육목적 및 내용으로 제시하고 있었다. 교사들은 견고하고 패턴화된 교육과정의 형태에 문제를 느꼈으며, 이를 ...
본 연구는 구조적이고 표준화된 교육과정과 패턴화되고 획일화된 수업에서 벗어나 새로운 교육과정 재구성방법을 고민하는 유아교사들을 대상으로 내러티브를 통해 교육과정을 재구성하는 과정과 경험을 심층적으로 탐구하는 것을 주요목적으로 하였다. 특히 교사연수를 통해 내러티브를 통한 교육과정 재구성에 관심이 증가한 유아교사들을 대상으로 어떻게 내러티브를 구상하고 수업으로 풀어내는지 그리고 교육과정 재구성이 교사에게 어떻게 의미화 되었는지 살펴보았다. 연구기간은 2018년 3월부터 11월까지 총 9개월 간 이루어졌으며, 5명의 연구참여자를 대상으로 총 15회의 심층면담이 이루어졌다. 연구 자료는 심층면담의 전사자료, 교육계획안, 내러티브와 수업자료, 연구자와 연구참여자 일지를 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 먼저 내러티브를 통한 교육과정 재구성 과정은 어떠한가의 연구결과는 다음과 같다. 교사들은 국가수준 교육과정과 수업에 딜레마를 겪고 있었으며, 내러티브와의 만남을 통해 문서화된 틀에 맞춘 교육과정의 실행에서 교육과정의 구조적이고 획일적인 형태로부터의 탈주를 볼 수 있었다. 구체적으로 교사용 지도서를 교육과정으로 인식하고 수업으로 실행하고 있었으며, 실증적이고 과학적인 지식을 교육목적 및 내용으로 제시하고 있었다. 교사들은 견고하고 패턴화된 교육과정의 형태에 문제를 느꼈으며, 이를 벗어나기 위해 내러티브로 교육과정을 재구성하였다. 이로 인해 교사의 언어는 기계적이고 정답이 정해진 수렴적 발문에서 진정성 있는 언어, 생성된 언어로 변화하였다. 즉, 교사가 주도적으로 결과를 이끄는 생각을 주입시키는 발문이 아니라 내러티브로 발현적인 언어 속에서 교사들의 질문이 생성되었다. 또한 유아도 단답형의 기계적 대답에서 해체되어 새롭고 개방적이며 깊이 있는 언어가 생성되는 것을 볼 수 있었다. 하지만 교사는 내러티브를 구상하는데 한계를 마주하기도하였다. 교사가 내러티브를 구상하는 과정에서조차 교육과정이 구조화되는 경험을 하게 되었던 것이다. 교육과정을 재구성하는 교사의 실천에 어려움을 야기하는 것으로 교육과정의 실행과 수행력을 가라앉게 만들었다. 그럼에도 불구하고 내러티브 구상의 한계를 극복하기 위해 교사는 끊임없이 마주침을 실시하였고, 이를 통해 내러티브의 변주가 이루어졌다. 교사들은 다양한 물질과의 마주침으로 새롭게 내러티브를 구상할 수 있는 힘을 마련한 것이다. 다음으로 내러티브를 통한 교육과정 재구성이 유아교사에게 어떻게 의미화 되었는지 그 연구결과는 다음과 같다. 교사는 교육과정에 대한 새로운 의미를 가질 수 있었다. 교육과정 재구성을 통해 교육과정을 새롭게 인식하고 이해하며 교육과정-되기(becoming)로의 실행을 할 수 있었던 것이다. 뿐만 아니라 유아는 교육과정 수행성을 보이면서 교육의 주체성을 회복해가며 교육과정-되기(becoming)로 변화해갔다. 교사들은 교육과정을 재구성하면서 연구자가 되어가고 만들어가는 교육과정을 실행하면서 자부심과 책임감을 가지게 되었다. 이후 실증적이고 구조주의적인 지식관을 추구하던 전통적 교육방식을 넘어서 진정한 삶으로써 교육과정에 대한 시선을 전환하게 되었다. 또한 유아들도 스스로 교육과정을 만들어가는 수행성과 주체성을 가지게 되었고, 교사가 일방적으로 계획하고 이끌어가던 교육과정이 아닌 교사와 유아가 함께 만들어가는 교육과정으로 전환되었다. 마지막으로 내러티브를 통한 교육과정 재구성으로 유아와 물질간의 내부작용이 놀이로 확장되어 배움이 일어났다. 이 과정들을 통해 배움이 유아들의 놀이로 전개되는 유아교육과정의 놀이화를 볼 수 있었다. 본 연구의 결과에 따른 논의점은 다음과 같다. 첫째, 내러티브를 통한 교육과정 재구성으로 교육과정을 교육과정-되기(becoming)의 의미로 새롭게 이해할 수 있었다. 즉, 유아의 교육과정-되기(becoming)의 최종종착지는 놀이로 나타났다. 유아의 교육과정은 놀이로 체화되는 교육과정이 되었고, 이 교육과정은 유아들이 스스로 수행하는 것으로 실행되었다. 교육과정의 행위주체성을 가지고 있는 유아는 내러티브와 놀이를 통해 교육내용을 삶으로써 인식하고 내부작용하며 배움을 스스로 만들어낼 수 있었다. 둘째, 내러티브를 통한 교육과정 재구성으로 만들어가는 교육과정의 가능성을 볼 수 있었다. 교육과정에 대한 전통적 이해방식을 버리고 만들어가는 교육과정으로 인식할 수 있도록 교육과정의 개념적 정리를 비판적으로 검토하여 새롭게 정의해보고 유아들이 창조해가는 만들어가는 교육과정으로 이해할 수 있도록 교사들은 노력해야 할 것이다.
본 연구는 구조적이고 표준화된 교육과정과 패턴화되고 획일화된 수업에서 벗어나 새로운 교육과정 재구성방법을 고민하는 유아교사들을 대상으로 내러티브를 통해 교육과정을 재구성하는 과정과 경험을 심층적으로 탐구하는 것을 주요목적으로 하였다. 특히 교사연수를 통해 내러티브를 통한 교육과정 재구성에 관심이 증가한 유아교사들을 대상으로 어떻게 내러티브를 구상하고 수업으로 풀어내는지 그리고 교육과정 재구성이 교사에게 어떻게 의미화 되었는지 살펴보았다. 연구기간은 2018년 3월부터 11월까지 총 9개월 간 이루어졌으며, 5명의 연구참여자를 대상으로 총 15회의 심층면담이 이루어졌다. 연구 자료는 심층면담의 전사자료, 교육계획안, 내러티브와 수업자료, 연구자와 연구참여자 일지를 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 먼저 내러티브를 통한 교육과정 재구성 과정은 어떠한가의 연구결과는 다음과 같다. 교사들은 국가수준 교육과정과 수업에 딜레마를 겪고 있었으며, 내러티브와의 만남을 통해 문서화된 틀에 맞춘 교육과정의 실행에서 교육과정의 구조적이고 획일적인 형태로부터의 탈주를 볼 수 있었다. 구체적으로 교사용 지도서를 교육과정으로 인식하고 수업으로 실행하고 있었으며, 실증적이고 과학적인 지식을 교육목적 및 내용으로 제시하고 있었다. 교사들은 견고하고 패턴화된 교육과정의 형태에 문제를 느꼈으며, 이를 벗어나기 위해 내러티브로 교육과정을 재구성하였다. 이로 인해 교사의 언어는 기계적이고 정답이 정해진 수렴적 발문에서 진정성 있는 언어, 생성된 언어로 변화하였다. 즉, 교사가 주도적으로 결과를 이끄는 생각을 주입시키는 발문이 아니라 내러티브로 발현적인 언어 속에서 교사들의 질문이 생성되었다. 또한 유아도 단답형의 기계적 대답에서 해체되어 새롭고 개방적이며 깊이 있는 언어가 생성되는 것을 볼 수 있었다. 하지만 교사는 내러티브를 구상하는데 한계를 마주하기도하였다. 교사가 내러티브를 구상하는 과정에서조차 교육과정이 구조화되는 경험을 하게 되었던 것이다. 교육과정을 재구성하는 교사의 실천에 어려움을 야기하는 것으로 교육과정의 실행과 수행력을 가라앉게 만들었다. 그럼에도 불구하고 내러티브 구상의 한계를 극복하기 위해 교사는 끊임없이 마주침을 실시하였고, 이를 통해 내러티브의 변주가 이루어졌다. 교사들은 다양한 물질과의 마주침으로 새롭게 내러티브를 구상할 수 있는 힘을 마련한 것이다. 다음으로 내러티브를 통한 교육과정 재구성이 유아교사에게 어떻게 의미화 되었는지 그 연구결과는 다음과 같다. 교사는 교육과정에 대한 새로운 의미를 가질 수 있었다. 교육과정 재구성을 통해 교육과정을 새롭게 인식하고 이해하며 교육과정-되기(becoming)로의 실행을 할 수 있었던 것이다. 뿐만 아니라 유아는 교육과정 수행성을 보이면서 교육의 주체성을 회복해가며 교육과정-되기(becoming)로 변화해갔다. 교사들은 교육과정을 재구성하면서 연구자가 되어가고 만들어가는 교육과정을 실행하면서 자부심과 책임감을 가지게 되었다. 이후 실증적이고 구조주의적인 지식관을 추구하던 전통적 교육방식을 넘어서 진정한 삶으로써 교육과정에 대한 시선을 전환하게 되었다. 또한 유아들도 스스로 교육과정을 만들어가는 수행성과 주체성을 가지게 되었고, 교사가 일방적으로 계획하고 이끌어가던 교육과정이 아닌 교사와 유아가 함께 만들어가는 교육과정으로 전환되었다. 마지막으로 내러티브를 통한 교육과정 재구성으로 유아와 물질간의 내부작용이 놀이로 확장되어 배움이 일어났다. 이 과정들을 통해 배움이 유아들의 놀이로 전개되는 유아교육과정의 놀이화를 볼 수 있었다. 본 연구의 결과에 따른 논의점은 다음과 같다. 첫째, 내러티브를 통한 교육과정 재구성으로 교육과정을 교육과정-되기(becoming)의 의미로 새롭게 이해할 수 있었다. 즉, 유아의 교육과정-되기(becoming)의 최종종착지는 놀이로 나타났다. 유아의 교육과정은 놀이로 체화되는 교육과정이 되었고, 이 교육과정은 유아들이 스스로 수행하는 것으로 실행되었다. 교육과정의 행위주체성을 가지고 있는 유아는 내러티브와 놀이를 통해 교육내용을 삶으로써 인식하고 내부작용하며 배움을 스스로 만들어낼 수 있었다. 둘째, 내러티브를 통한 교육과정 재구성으로 만들어가는 교육과정의 가능성을 볼 수 있었다. 교육과정에 대한 전통적 이해방식을 버리고 만들어가는 교육과정으로 인식할 수 있도록 교육과정의 개념적 정리를 비판적으로 검토하여 새롭게 정의해보고 유아들이 창조해가는 만들어가는 교육과정으로 이해할 수 있도록 교사들은 노력해야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the experiences of reconstructing the curriculum in the way of using narratives by the early childhood teachers. The early childhood teachers in this study were interested in the reconstructing the curriculum from the structured and standardized way into n...
The purpose of this study is to investigate the experiences of reconstructing the curriculum in the way of using narratives by the early childhood teachers. The early childhood teachers in this study were interested in the reconstructing the curriculum from the structured and standardized way into new approach by using method of narrative which is viewed as a way to refresh the structured content knowledge into story telling with fun. In particular, through the teacher training, we examined how the narratives are created and solved in class and how the reconstruction of the curriculum is made meaningful to the teachers through the increased interest in reconstruction of the curriculum through narrative. The study period was 9 months from March to November, 2018, and 15 in-depth interviews were conducted with 5 participants. The research data were analyzed for the in-depth interview data, the educational plan, the narrative, the master data, and the journal entries. The results of this study are as follows. First, the process of reconstructing the curriculum through narrative is as follows. Teachers were experiencing dilemmas in the national level curriculum and classroom, and in meeting the narrative, they were able to see a break from the structural and uniform structure of the curriculum in the implementation of the documented framework of curriculum. Specifically, the teacher's guide was recognized as a curriculum and implemented as a class, and empirical and scientific knowledge was presented as educational purpose and contents. The teachers felt a problem with the form of solid and patterned curriculum, and reconstructed the curriculum with narrative to escape. As a result, the teacher 's language has changed from a convergent lexicon that is mechanical and correct to an authentic language and a generated language. In other words, the teachers' questions were generated in a narrative expressive language, not a heading to instill thoughts leading to results. Also, the infant was disassembled in the short answer mechanical answer, and new, open and deep language was produced. However, the teacher faced limitations in reconstructing the curriculum through narrative. Even in the process of designing the narrative by the teacher, the curriculum has been structured. And the difficulty in practicing the teacher reconstructing the curriculum. Nevertheless, in order to overcome the limitations of narrative concept, the teachers constantly encountered and made the variation of the narrative. Teachers have come up with the power to contemplate new narratives by encountering various substances. Second, the results of the study are as follows. The teacher could have a new meaning for the curriculum. Through the restructuring of the curriculum, it was possible to recognize and understand the curriculum newly, and to carry out the curriculum - becoming. In addition, the infant has been transformed into becoming a curriculum-rejuvenating subject, showing the performance of the curriculum. Teachers have a sense of pride and sense of responsibility as they transform the curriculum and transform into a researcher and implement the curriculum. Since then, I have shifted my attention to the curriculum as a true life beyond the traditional educational method that pursued the empirical and structuralist knowledge perspective. In addition, the children have the performance and subjectivity to make the curriculum themselves, and the curriculum has been transformed into a curriculum in which the teacher and the infant together make up the curriculum, not the unilaterally planned curriculum. Finally, the reconstruction of the curriculum through narrative has expanded the play between children and materials. Through these processes, the play of infant curriculum, in which learning takes place as children 's play, appeared. The discussion based on these results of this study are as follows. First, the curriculum was reconstructed through narrative, and the curriculum was newly understood in the sense of becoming. In other words, the final destination of the infant's curriculum-becoming becomes a play. The curriculum of infants became a curriculum that was embodied in play, and this curriculum was transformed into what the infant would do on his own. The children who have the act identity of the curriculum were able to recognize the contents of education through the narrative and the play and to create the inner function and the learning by themselves. Second, we could see the possibility of the curriculum which is made by reconstructing the curriculum through narrative. Teachers should strive to understand concept of curriculum as a curriculum that discards traditional understanding of curriculum and to understand it as a curriculum for children.
The purpose of this study is to investigate the experiences of reconstructing the curriculum in the way of using narratives by the early childhood teachers. The early childhood teachers in this study were interested in the reconstructing the curriculum from the structured and standardized way into new approach by using method of narrative which is viewed as a way to refresh the structured content knowledge into story telling with fun. In particular, through the teacher training, we examined how the narratives are created and solved in class and how the reconstruction of the curriculum is made meaningful to the teachers through the increased interest in reconstruction of the curriculum through narrative. The study period was 9 months from March to November, 2018, and 15 in-depth interviews were conducted with 5 participants. The research data were analyzed for the in-depth interview data, the educational plan, the narrative, the master data, and the journal entries. The results of this study are as follows. First, the process of reconstructing the curriculum through narrative is as follows. Teachers were experiencing dilemmas in the national level curriculum and classroom, and in meeting the narrative, they were able to see a break from the structural and uniform structure of the curriculum in the implementation of the documented framework of curriculum. Specifically, the teacher's guide was recognized as a curriculum and implemented as a class, and empirical and scientific knowledge was presented as educational purpose and contents. The teachers felt a problem with the form of solid and patterned curriculum, and reconstructed the curriculum with narrative to escape. As a result, the teacher 's language has changed from a convergent lexicon that is mechanical and correct to an authentic language and a generated language. In other words, the teachers' questions were generated in a narrative expressive language, not a heading to instill thoughts leading to results. Also, the infant was disassembled in the short answer mechanical answer, and new, open and deep language was produced. However, the teacher faced limitations in reconstructing the curriculum through narrative. Even in the process of designing the narrative by the teacher, the curriculum has been structured. And the difficulty in practicing the teacher reconstructing the curriculum. Nevertheless, in order to overcome the limitations of narrative concept, the teachers constantly encountered and made the variation of the narrative. Teachers have come up with the power to contemplate new narratives by encountering various substances. Second, the results of the study are as follows. The teacher could have a new meaning for the curriculum. Through the restructuring of the curriculum, it was possible to recognize and understand the curriculum newly, and to carry out the curriculum - becoming. In addition, the infant has been transformed into becoming a curriculum-rejuvenating subject, showing the performance of the curriculum. Teachers have a sense of pride and sense of responsibility as they transform the curriculum and transform into a researcher and implement the curriculum. Since then, I have shifted my attention to the curriculum as a true life beyond the traditional educational method that pursued the empirical and structuralist knowledge perspective. In addition, the children have the performance and subjectivity to make the curriculum themselves, and the curriculum has been transformed into a curriculum in which the teacher and the infant together make up the curriculum, not the unilaterally planned curriculum. Finally, the reconstruction of the curriculum through narrative has expanded the play between children and materials. Through these processes, the play of infant curriculum, in which learning takes place as children 's play, appeared. The discussion based on these results of this study are as follows. First, the curriculum was reconstructed through narrative, and the curriculum was newly understood in the sense of becoming. In other words, the final destination of the infant's curriculum-becoming becomes a play. The curriculum of infants became a curriculum that was embodied in play, and this curriculum was transformed into what the infant would do on his own. The children who have the act identity of the curriculum were able to recognize the contents of education through the narrative and the play and to create the inner function and the learning by themselves. Second, we could see the possibility of the curriculum which is made by reconstructing the curriculum through narrative. Teachers should strive to understand concept of curriculum as a curriculum that discards traditional understanding of curriculum and to understand it as a curriculum for children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.