[학위논문]한국과 중국 소셜미디어 광고의 표현전략에 대한 비교 연구 : 카카오톡과 위챗을 중심으로 A Comparative Study on the Social Media Advertising Creative Strategies between Korea and China원문보기
본 연구는 한국과 중국 양국에 존재하는 문화적 특성 차이를 기반으로 두 나라 소셜미디어 광고를 비교분석하고 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 3가지였다. 첫 번째는 “한국과 중국 소셜미디어의 역사적 전개 및 플랫폼적 특성은 어떠한가?”였다. 연구문제 해결을 위해 본 연구는 카카오톡과 위챗이라는 양국을 대표하는 소셜미디어 플랫폼의 생태계건설 과정을 체계적으로 추적하였다. 이에 따른 발전과정을 고찰한 결과, 한국의 소셜미디어 발전은 총 5단계로 이뤄진 것이 나타났다. PC소셜맹아기(1982~1990), PC소셜발전기 (1990~1997), PC소셜성숙기(1999~2001), PC소셜전성기(2000~2008), 모바일 소셜시기(2010~현재)가 그것이다. 반면에 중국의 소셜미디어 발전은 PC소셜탐색기(1997~1999), PC소셜발전기(2000~2007), PC소셜성숙기(2007~2010), 모바일소셜시기(2011~현재)의 4단계로 구성되어있음이 고찰되었다. 카카오와 위챗의 플랫폼 전략에서 가장 두두러진 차이점은 플랫폼 생태계 구축의 차별성이었다. 즉 카카오톡은 외방형 생태계이고, 위챗는 내재형 생태계라는 것이다. 두 번째 연구문제는 “한국과 중국 소셜미디어 광고의 내용적 특성은 어떤 차이를 보이는가?”였다. 두드러진 차이점은 한국에서는 중국보다 광고정보의 양이 상대적으로 더 많은 것으로 나타난다는 점이다. 세 번째 연구문제는 “한국과 중국 소셜미디어 광고의 ...
본 연구는 한국과 중국 양국에 존재하는 문화적 특성 차이를 기반으로 두 나라 소셜미디어 광고를 비교분석하고 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 3가지였다. 첫 번째는 “한국과 중국 소셜미디어의 역사적 전개 및 플랫폼적 특성은 어떠한가?”였다. 연구문제 해결을 위해 본 연구는 카카오톡과 위챗이라는 양국을 대표하는 소셜미디어 플랫폼의 생태계건설 과정을 체계적으로 추적하였다. 이에 따른 발전과정을 고찰한 결과, 한국의 소셜미디어 발전은 총 5단계로 이뤄진 것이 나타났다. PC소셜맹아기(1982~1990), PC소셜발전기 (1990~1997), PC소셜성숙기(1999~2001), PC소셜전성기(2000~2008), 모바일 소셜시기(2010~현재)가 그것이다. 반면에 중국의 소셜미디어 발전은 PC소셜탐색기(1997~1999), PC소셜발전기(2000~2007), PC소셜성숙기(2007~2010), 모바일소셜시기(2011~현재)의 4단계로 구성되어있음이 고찰되었다. 카카오와 위챗의 플랫폼 전략에서 가장 두두러진 차이점은 플랫폼 생태계 구축의 차별성이었다. 즉 카카오톡은 외방형 생태계이고, 위챗는 내재형 생태계라는 것이다. 두 번째 연구문제는 “한국과 중국 소셜미디어 광고의 내용적 특성은 어떤 차이를 보이는가?”였다. 두드러진 차이점은 한국에서는 중국보다 광고정보의 양이 상대적으로 더 많은 것으로 나타난다는 점이다. 세 번째 연구문제는 “한국과 중국 소셜미디어 광고의 표현전략은 어떤 차이를 보이는가?”였다. 자료 분석 결과 중국 소셜미디어 광고는 한국에 비해 실용적 가치 소구를 더 많이 사용했는데, 이는 양국의 정보문화 성숙도와 양국을 대표하는 플랫폼들의 특성이 상이하기 때문으로 분석된다.
본 연구는 한국과 중국 양국에 존재하는 문화적 특성 차이를 기반으로 두 나라 소셜미디어 광고를 비교분석하고 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 3가지였다. 첫 번째는 “한국과 중국 소셜미디어의 역사적 전개 및 플랫폼적 특성은 어떠한가?”였다. 연구문제 해결을 위해 본 연구는 카카오톡과 위챗이라는 양국을 대표하는 소셜미디어 플랫폼의 생태계건설 과정을 체계적으로 추적하였다. 이에 따른 발전과정을 고찰한 결과, 한국의 소셜미디어 발전은 총 5단계로 이뤄진 것이 나타났다. PC소셜맹아기(1982~1990), PC소셜발전기 (1990~1997), PC소셜성숙기(1999~2001), PC소셜전성기(2000~2008), 모바일 소셜시기(2010~현재)가 그것이다. 반면에 중국의 소셜미디어 발전은 PC소셜탐색기(1997~1999), PC소셜발전기(2000~2007), PC소셜성숙기(2007~2010), 모바일소셜시기(2011~현재)의 4단계로 구성되어있음이 고찰되었다. 카카오와 위챗의 플랫폼 전략에서 가장 두두러진 차이점은 플랫폼 생태계 구축의 차별성이었다. 즉 카카오톡은 외방형 생태계이고, 위챗는 내재형 생태계라는 것이다. 두 번째 연구문제는 “한국과 중국 소셜미디어 광고의 내용적 특성은 어떤 차이를 보이는가?”였다. 두드러진 차이점은 한국에서는 중국보다 광고정보의 양이 상대적으로 더 많은 것으로 나타난다는 점이다. 세 번째 연구문제는 “한국과 중국 소셜미디어 광고의 표현전략은 어떤 차이를 보이는가?”였다. 자료 분석 결과 중국 소셜미디어 광고는 한국에 비해 실용적 가치 소구를 더 많이 사용했는데, 이는 양국의 정보문화 성숙도와 양국을 대표하는 플랫폼들의 특성이 상이하기 때문으로 분석된다.
Based on the differences in cultural characteristics between Korea and China, this study compares social media advertising between the two countries. For this reason, this paper proposes three research questions. First, "What is the historical development of the social media in Korea and the cha...
Based on the differences in cultural characteristics between Korea and China, this study compares social media advertising between the two countries. For this reason, this paper proposes three research questions. First, "What is the historical development of the social media in Korea and the characteristics of the platform?" In order to solve the research problems, this study systematically examined the social interaction between KakaoTalk and WeChat. The ecosystem construction process of the media platform. The results of the development process show that the development of social media in Korea is divided into five stages. For example: PC social sprouting period (1982-1990), PC social development period (1990-1997), PC social maturity period (1999-2001), PC social heyday (2000-2008), mobile social period (2010-now). On the contrary, China's social media development is divided into four stages. For example: PC social exploration machine (1997~1999), PC social development machine (2000~2007), PC social mature machine (2007~2010), mobile social time (2011~present). In the platform strategy of Kakao and WeChat, the most prominent difference is the difference in the construction of the platform ecosystem. In other words, kakaotalk is a foreign-type ecosystem, and WeChat is an intrinsic ecosystem. The second research question is "What is the difference in the content characteristics of social media advertisements in Korea and China?" The significant difference is that there is more advertising information in Korea than in China. The third research question is “What is the difference between the performance strategies of social media advertising in Korea and China?” The data analysis shows that Chinese social media advertising uses more practical value appeals than South Korea because of the maturity of information culture between the two countries. Different from the characteristics of the representative platforms of the two countries.
Based on the differences in cultural characteristics between Korea and China, this study compares social media advertising between the two countries. For this reason, this paper proposes three research questions. First, "What is the historical development of the social media in Korea and the characteristics of the platform?" In order to solve the research problems, this study systematically examined the social interaction between KakaoTalk and WeChat. The ecosystem construction process of the media platform. The results of the development process show that the development of social media in Korea is divided into five stages. For example: PC social sprouting period (1982-1990), PC social development period (1990-1997), PC social maturity period (1999-2001), PC social heyday (2000-2008), mobile social period (2010-now). On the contrary, China's social media development is divided into four stages. For example: PC social exploration machine (1997~1999), PC social development machine (2000~2007), PC social mature machine (2007~2010), mobile social time (2011~present). In the platform strategy of Kakao and WeChat, the most prominent difference is the difference in the construction of the platform ecosystem. In other words, kakaotalk is a foreign-type ecosystem, and WeChat is an intrinsic ecosystem. The second research question is "What is the difference in the content characteristics of social media advertisements in Korea and China?" The significant difference is that there is more advertising information in Korea than in China. The third research question is “What is the difference between the performance strategies of social media advertising in Korea and China?” The data analysis shows that Chinese social media advertising uses more practical value appeals than South Korea because of the maturity of information culture between the two countries. Different from the characteristics of the representative platforms of the two countries.
Keyword
#Social media Social media advertising Platform strategy Creative Strategies
학위논문 정보
저자
증지수
학위수여기관
동명대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
언론영상광고학과
지도교수
김동규
발행연도
2019
총페이지
108 p.
키워드
Social media Social media advertising Platform strategy Creative Strategies
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