농촌관광 체험, 서비스 품질, 브랜드자산, 지각된 가치, 충성도 관계연구 A Study on the Relationship of Rural Tourism Experience, Quality of Service, Brand Assets, Perceived, Value and Loyalty원문보기
사회적 경쟁압력이 커지면서 당대에는 사람들의 삶의 스트레스가 점점 더 커져가고 있기 때문에 물질적 삶이 충족되는 상황에서 정신방출이 사람들이 일을 하는 나머지 주된 추구대상이 되고 있다. 도시 관광은 다양하고 다양한 관광프로그램을 제공해 빠른 발전을 이뤘지만 농촌관광에 대한 관심은 미미했다. 이에 본 연구는 전라북도의 대표 농촌관광마을 관광객들이 지각된 가치, 충성도가 높이고 관광객을 더 많이 유치하고 농촌관광이 활성화하고 관광업의 경쟁력 있는 농촌관광마을로 형성을 촉진하는데 도움이 줄 수 있는 향후발전 지시를 제공하는 목적이 있다. 죄종 연구목적을 실현하기 위하여 전라북도에 대표 농촌마을을 체험, 서비스품질과 브랜드자산이 범위로 농촌관광마을을 방문한 체험객들을 대상으로 2018년 9월 1일부터 10월 15일 까지 45일 간에 실제로 설문조사하였고, 분석에는 종 350부가 조사하였다. 실증분석은 ...
사회적 경쟁압력이 커지면서 당대에는 사람들의 삶의 스트레스가 점점 더 커져가고 있기 때문에 물질적 삶이 충족되는 상황에서 정신방출이 사람들이 일을 하는 나머지 주된 추구대상이 되고 있다. 도시 관광은 다양하고 다양한 관광프로그램을 제공해 빠른 발전을 이뤘지만 농촌관광에 대한 관심은 미미했다. 이에 본 연구는 전라북도의 대표 농촌관광마을 관광객들이 지각된 가치, 충성도가 높이고 관광객을 더 많이 유치하고 농촌관광이 활성화하고 관광업의 경쟁력 있는 농촌관광마을로 형성을 촉진하는데 도움이 줄 수 있는 향후발전 지시를 제공하는 목적이 있다. 죄종 연구목적을 실현하기 위하여 전라북도에 대표 농촌마을을 체험, 서비스품질과 브랜드자산이 범위로 농촌관광마을을 방문한 체험객들을 대상으로 2018년 9월 1일부터 10월 15일 까지 45일 간에 실제로 설문조사하였고, 분석에는 종 350부가 조사하였다. 실증분석은 SPSS 18.0 for Windows 통계패키지 프로그램이 활용되었으며, 자료 분석에는 빈도분석, 요인분석, 회귀분석 등이 실시하였다. 분석결과는 첫째, 본 연구의 인구통계결과를 살펴보면 40대 연령충이 33.4%로서 응답자의 많은 부분을 나타났다. 둘째, 농촌관광체험은 브랜드자산에 대한 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 셋째, 농촌관광체험은 지각된 가치에 대한 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 넷째, 농촌관광 서비스품질이 브랜드자산에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 이런 결과로 가장 높은 확률의 요인은 친밀성과, 정보성으로 나타났다. 다섯째, 농촌관광 서비스품질이 지각된 가치에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 이중 반응성이 가장 높은 확률로 나타났으며, 이것은 체험객들은 체험지도사나 운영자의 신속한 반응으로 농촌관광을 지각하는 것으로 나타났다. 여섯째, 브랜드자산이 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 농촌 체험마을에 대한 긍정적인 브랜드자산 형성을 통해 관광객들이 농촌관광에 대한 호기심을 갖게 할 수 있을 것으로 판단된다. 일곱째, 지각된 가치는 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 결과적으로 농촌관광체험과 농촌관광 서비스품질로 브랜드 자산과 지각된 가치가 형성한 후에는 충성도에는 높은 확률을 보이고 있다. 여덟째, 농촌관광 체험이 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 관광객의 욕구를 위하여 스트레스를 벗어난 체험프로그램과 창의적인 상품을 많이 개발하여 체험객들에게 접근해 나가야 할 것으로 생각했다 .아홉째, 농촌관광 서비스품질이 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 친밀성이 큰 영향을 나타내는 마을직원에 대한 서비스제공한 방식이 중요하고 관광객 만족감에 영향을 미친다. 열째, 브랜드자산이 지각된 가치에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 농촌관광마을의 브랜드인지도가 높다면 지역주민들과의 친밀한 유대관계를 위해 상호간 교류가 활성화되었을 것이라 추측된다. 마지막으로 지방정부가 자금, 정책, 홍보 방면에서 지역 내 농촌관광을 활성화를 위해 지원해야 한다. 마을 주인이 농촌자원을 적당히 사용하고 체험객을 많이 유치할 수 있는 체험프로그램을 개발한다. 편리하고 현대화될 농촌체험마을로 개발해야 한다.
사회적 경쟁압력이 커지면서 당대에는 사람들의 삶의 스트레스가 점점 더 커져가고 있기 때문에 물질적 삶이 충족되는 상황에서 정신방출이 사람들이 일을 하는 나머지 주된 추구대상이 되고 있다. 도시 관광은 다양하고 다양한 관광프로그램을 제공해 빠른 발전을 이뤘지만 농촌관광에 대한 관심은 미미했다. 이에 본 연구는 전라북도의 대표 농촌관광마을 관광객들이 지각된 가치, 충성도가 높이고 관광객을 더 많이 유치하고 농촌관광이 활성화하고 관광업의 경쟁력 있는 농촌관광마을로 형성을 촉진하는데 도움이 줄 수 있는 향후발전 지시를 제공하는 목적이 있다. 죄종 연구목적을 실현하기 위하여 전라북도에 대표 농촌마을을 체험, 서비스품질과 브랜드자산이 범위로 농촌관광마을을 방문한 체험객들을 대상으로 2018년 9월 1일부터 10월 15일 까지 45일 간에 실제로 설문조사하였고, 분석에는 종 350부가 조사하였다. 실증분석은 SPSS 18.0 for Windows 통계패키지 프로그램이 활용되었으며, 자료 분석에는 빈도분석, 요인분석, 회귀분석 등이 실시하였다. 분석결과는 첫째, 본 연구의 인구통계결과를 살펴보면 40대 연령충이 33.4%로서 응답자의 많은 부분을 나타났다. 둘째, 농촌관광체험은 브랜드자산에 대한 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 셋째, 농촌관광체험은 지각된 가치에 대한 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 넷째, 농촌관광 서비스품질이 브랜드자산에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 이런 결과로 가장 높은 확률의 요인은 친밀성과, 정보성으로 나타났다. 다섯째, 농촌관광 서비스품질이 지각된 가치에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 이중 반응성이 가장 높은 확률로 나타났으며, 이것은 체험객들은 체험지도사나 운영자의 신속한 반응으로 농촌관광을 지각하는 것으로 나타났다. 여섯째, 브랜드자산이 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 농촌 체험마을에 대한 긍정적인 브랜드자산 형성을 통해 관광객들이 농촌관광에 대한 호기심을 갖게 할 수 있을 것으로 판단된다. 일곱째, 지각된 가치는 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 결과적으로 농촌관광체험과 농촌관광 서비스품질로 브랜드 자산과 지각된 가치가 형성한 후에는 충성도에는 높은 확률을 보이고 있다. 여덟째, 농촌관광 체험이 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 관광객의 욕구를 위하여 스트레스를 벗어난 체험프로그램과 창의적인 상품을 많이 개발하여 체험객들에게 접근해 나가야 할 것으로 생각했다 .아홉째, 농촌관광 서비스품질이 충성도에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 친밀성이 큰 영향을 나타내는 마을직원에 대한 서비스제공한 방식이 중요하고 관광객 만족감에 영향을 미친다. 열째, 브랜드자산이 지각된 가치에 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 나타났다. 농촌관광마을의 브랜드인지도가 높다면 지역주민들과의 친밀한 유대관계를 위해 상호간 교류가 활성화되었을 것이라 추측된다. 마지막으로 지방정부가 자금, 정책, 홍보 방면에서 지역 내 농촌관광을 활성화를 위해 지원해야 한다. 마을 주인이 농촌자원을 적당히 사용하고 체험객을 많이 유치할 수 있는 체험프로그램을 개발한다. 편리하고 현대화될 농촌체험마을로 개발해야 한다.
With the increasing pressure of social competition, the stress of people's lives is getting bigger and bigger during those days, the release of the mind is becoming the main target of people's work at a time when material life is being met. Although urban tourism has developed rapidly by providing d...
With the increasing pressure of social competition, the stress of people's lives is getting bigger and bigger during those days, the release of the mind is becoming the main target of people's work at a time when material life is being met. Although urban tourism has developed rapidly by providing diverse and diverse tourism programs, interest in rural tourism has been minimal. In this study, the purpose of the research is to provide future development directions that can help increase the value and loyalty of tourists to the rural villages in Jeollabuk-do, attract more tourists, activate rural tourism, and promote the formation of a competitive rural tourism village in the tourism industry. In order to realize the purpose of criminal research, the survey was conducted for 45 days from September 1, 2018 to October 15, 2018 for experienced tourists who visited the rural village in the range of service quality and brand assets in Jeollabuk-do, and the analysis was conducted with 350 sections. Demonstration analysis was used by the SPSS 18.0 for Windows statistical package program, and data analysis was performed by frequency analysis, factor analysis, and regression analysis. First, the demographics of the study showed a large proportion of respondents, with 33.4 percent of the population in their 40s. As this is a characteristic of rural tourism villages, the elderly are more interested in the village. Second, rural tourism experience has been shown to form a positive attitude toward brand assets. Third, rural tourism experience has been shown to form a positive attitude toward perceived value. Fourth, it was found that the quality of rural tourism services formed a positive attitude to brand assets. As a result, the highest probability factors were found to be closeness and intelligence. Based on this, the quality of service is expected to require rapid response from experienced users such as experienced guides, and accurate information on rural tourism will be needed. Fifth, it was found that the quality of the rural tourism service had a positive attitude toward perceived value. The double-response ratio was shown to be the highest, and it was shown that experienced travelers were late for the rural tour in response to the quick response of experienced trainers or operators. Sixth, brand assets have been shown to form a positive attitude toward loyalty. By creating positive brand assets for rural villages, tourists will be able to become curious about rural tourism. Seventh, perceived value has been shown to form a positive attitude to loyalty. As a result, there is a high probability of loyalty after the brand assets and perceived value are formed through the experience of rural tourism and the quality of service for rural tourism. Eighth, it was found that the experience of rural tourism formed a positive attitude toward loyalty. For the needs of tourists, we need to develop a lot of experience programs and creative products that relieve stress and gain access to visitors. Ninth, the quality of rural tourism services has been shown to form a positive attitude toward loyalty. The way in which village employees are served is important and affects tourists' satisfaction. Ten, brand assets have shown a positive attitude toward perceived value. If the brand recognition of rural tourism villages is high, it is believed that mutual exchange has been activated for close ties with local residents. Finally, the local government should support the revitalization of rural tourism in the region in terms of funding, policy and publicity. Village owners will develop experience programs to use farming villages' resources in moderation and attract more experienced visitors. It should be developed into a convenient and modern village.
With the increasing pressure of social competition, the stress of people's lives is getting bigger and bigger during those days, the release of the mind is becoming the main target of people's work at a time when material life is being met. Although urban tourism has developed rapidly by providing diverse and diverse tourism programs, interest in rural tourism has been minimal. In this study, the purpose of the research is to provide future development directions that can help increase the value and loyalty of tourists to the rural villages in Jeollabuk-do, attract more tourists, activate rural tourism, and promote the formation of a competitive rural tourism village in the tourism industry. In order to realize the purpose of criminal research, the survey was conducted for 45 days from September 1, 2018 to October 15, 2018 for experienced tourists who visited the rural village in the range of service quality and brand assets in Jeollabuk-do, and the analysis was conducted with 350 sections. Demonstration analysis was used by the SPSS 18.0 for Windows statistical package program, and data analysis was performed by frequency analysis, factor analysis, and regression analysis. First, the demographics of the study showed a large proportion of respondents, with 33.4 percent of the population in their 40s. As this is a characteristic of rural tourism villages, the elderly are more interested in the village. Second, rural tourism experience has been shown to form a positive attitude toward brand assets. Third, rural tourism experience has been shown to form a positive attitude toward perceived value. Fourth, it was found that the quality of rural tourism services formed a positive attitude to brand assets. As a result, the highest probability factors were found to be closeness and intelligence. Based on this, the quality of service is expected to require rapid response from experienced users such as experienced guides, and accurate information on rural tourism will be needed. Fifth, it was found that the quality of the rural tourism service had a positive attitude toward perceived value. The double-response ratio was shown to be the highest, and it was shown that experienced travelers were late for the rural tour in response to the quick response of experienced trainers or operators. Sixth, brand assets have been shown to form a positive attitude toward loyalty. By creating positive brand assets for rural villages, tourists will be able to become curious about rural tourism. Seventh, perceived value has been shown to form a positive attitude to loyalty. As a result, there is a high probability of loyalty after the brand assets and perceived value are formed through the experience of rural tourism and the quality of service for rural tourism. Eighth, it was found that the experience of rural tourism formed a positive attitude toward loyalty. For the needs of tourists, we need to develop a lot of experience programs and creative products that relieve stress and gain access to visitors. Ninth, the quality of rural tourism services has been shown to form a positive attitude toward loyalty. The way in which village employees are served is important and affects tourists' satisfaction. Ten, brand assets have shown a positive attitude toward perceived value. If the brand recognition of rural tourism villages is high, it is believed that mutual exchange has been activated for close ties with local residents. Finally, the local government should support the revitalization of rural tourism in the region in terms of funding, policy and publicity. Village owners will develop experience programs to use farming villages' resources in moderation and attract more experienced visitors. It should be developed into a convenient and modern village.
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