본 연구는 딕토글로스 수업이 중국인 고급 학습자의 표현 어휘를 신장하는 데 효과가 있는지를 검증하고, 그 효과를 최대화하기 위한 효율적인 교육 방안을 설계하는 데 목적이 있다. ‘표현 어휘’는 말을 하거나 글을 쓸 때 사용하는 어휘로서, ‘이해 어휘’와 대비되는 개념이다. 따라서 말하기나 쓰기 능력을 향상하기 위해서는 표현 어휘를 신장할 필요가 있다. 그러나 국어 교육 분야에서 표현 어휘와 관련된 연구가 활발히 진행된 반면 한국어 교육에서 표현 어휘력의 중요성을 강조하는 연구와 교육 방안을 제시하는 연구는 매우 부족하다. 한국어 교실에서 고급 학습자를 대상으로 한 어휘 교육은 종종 학습자의 예습이나 어휘 목록 등 방식을 통해 진행해 왔다. 학습자들은 자신의 표현 어휘력이 부족하다는 것을 인식하고 있으나 단일적인 교육 방식으로 인해 어휘 학습에 대한 고급 학습자의 흥미성 및 적극성은 높지 못하다. 학습자는 표현 어휘를 신장에 대한 요구가 있으나 현행 표현 어휘 교육에 만족하지 못해 표현 어휘를 신장하려는 긍정적인 태도도 보이지 못하고 있다. 본 연구는 고급 학습자 특히 중국인 고급 학습자를 대상으로 한 어휘 교육의 이러한 문제점을 느끼면서 시작되었다. 본고는 표현 어휘 신장에 효과적인 방안으로 학습자의 적극적인 참여를 요구하는 활동인 딕토글로스를 제안하고자 한다. Ⅱ장에서는 선행 연구를 토대로 먼저 딕토글로스를 활용한 어휘 교육의 이론적 접근을 검토하기 위하여 문헌 연구를 통해 한국어 표현 어휘와 딕토글로스에 대한 이론적인 고찰을 진행하였다. 우선 한국어 이해 어휘 와 표현 어휘의 개념과 표현 어휘와 이해 어휘의 구분을 살펴봤고, 실험 도구인 어휘 측정과 관련된 이론적인 연구를 살펴보았다. 다음으로 연구 가설의 이론적 기초이자 연구 가설의 근거인 출력 가설을 검토하였고 딕토글로스의 개념, 절차 및 변형을 정리하고 딕토글로스를 활용한 어휘 교육과 어휘 교육적 가치 및 의의에 대해 알아보았다. 이를 토대로 본 연구의 실험 절차와 틀을 구성하였다. 본고는 한국 대학에 재학 중인 중국인 한국어 고급 학습자 36명을 본 실험 대상을 선정한다. 실험 대상을 선정한 후 표현 어휘 신장에 대한 딕토글로스의 효과를 검증하고 수업 방식의 변화에 따라 어휘 습득 효과에 미치는 영향을 밝히기 위해 피험자를 ‘통제 집단’ 그룹(18명)과 ‘실험 집단’ 그룹(18명)으로 나누어 본 실험을 진행하였다. 실험 집단은 딕토글로스를, 통제 집단은 일반 듣기 수업과 어휘 반복 연습을 통해 어휘 학습을 하였다. 그리고 연구 문제에 따라 실험 결과를 분석하였다. 실험 결과 분석은 학습자가 즉시 사후 및 사후 지연 검사에서 획득한 점수와 사후 설문 조사 결과를 토대로 하였다. 실험 결과 딕토글로스가 중국인 고급 학습자의 표현 어휘 습득에는 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났고 학습자의 표현 어휘 ...
본 연구는 딕토글로스 수업이 중국인 고급 학습자의 표현 어휘를 신장하는 데 효과가 있는지를 검증하고, 그 효과를 최대화하기 위한 효율적인 교육 방안을 설계하는 데 목적이 있다. ‘표현 어휘’는 말을 하거나 글을 쓸 때 사용하는 어휘로서, ‘이해 어휘’와 대비되는 개념이다. 따라서 말하기나 쓰기 능력을 향상하기 위해서는 표현 어휘를 신장할 필요가 있다. 그러나 국어 교육 분야에서 표현 어휘와 관련된 연구가 활발히 진행된 반면 한국어 교육에서 표현 어휘력의 중요성을 강조하는 연구와 교육 방안을 제시하는 연구는 매우 부족하다. 한국어 교실에서 고급 학습자를 대상으로 한 어휘 교육은 종종 학습자의 예습이나 어휘 목록 등 방식을 통해 진행해 왔다. 학습자들은 자신의 표현 어휘력이 부족하다는 것을 인식하고 있으나 단일적인 교육 방식으로 인해 어휘 학습에 대한 고급 학습자의 흥미성 및 적극성은 높지 못하다. 학습자는 표현 어휘를 신장에 대한 요구가 있으나 현행 표현 어휘 교육에 만족하지 못해 표현 어휘를 신장하려는 긍정적인 태도도 보이지 못하고 있다. 본 연구는 고급 학습자 특히 중국인 고급 학습자를 대상으로 한 어휘 교육의 이러한 문제점을 느끼면서 시작되었다. 본고는 표현 어휘 신장에 효과적인 방안으로 학습자의 적극적인 참여를 요구하는 활동인 딕토글로스를 제안하고자 한다. Ⅱ장에서는 선행 연구를 토대로 먼저 딕토글로스를 활용한 어휘 교육의 이론적 접근을 검토하기 위하여 문헌 연구를 통해 한국어 표현 어휘와 딕토글로스에 대한 이론적인 고찰을 진행하였다. 우선 한국어 이해 어휘 와 표현 어휘의 개념과 표현 어휘와 이해 어휘의 구분을 살펴봤고, 실험 도구인 어휘 측정과 관련된 이론적인 연구를 살펴보았다. 다음으로 연구 가설의 이론적 기초이자 연구 가설의 근거인 출력 가설을 검토하였고 딕토글로스의 개념, 절차 및 변형을 정리하고 딕토글로스를 활용한 어휘 교육과 어휘 교육적 가치 및 의의에 대해 알아보았다. 이를 토대로 본 연구의 실험 절차와 틀을 구성하였다. 본고는 한국 대학에 재학 중인 중국인 한국어 고급 학습자 36명을 본 실험 대상을 선정한다. 실험 대상을 선정한 후 표현 어휘 신장에 대한 딕토글로스의 효과를 검증하고 수업 방식의 변화에 따라 어휘 습득 효과에 미치는 영향을 밝히기 위해 피험자를 ‘통제 집단’ 그룹(18명)과 ‘실험 집단’ 그룹(18명)으로 나누어 본 실험을 진행하였다. 실험 집단은 딕토글로스를, 통제 집단은 일반 듣기 수업과 어휘 반복 연습을 통해 어휘 학습을 하였다. 그리고 연구 문제에 따라 실험 결과를 분석하였다. 실험 결과 분석은 학습자가 즉시 사후 및 사후 지연 검사에서 획득한 점수와 사후 설문 조사 결과를 토대로 하였다. 실험 결과 딕토글로스가 중국인 고급 학습자의 표현 어휘 습득에는 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났고 학습자의 표현 어휘 단기 기억을 유지하는 데 특히 효과적으로 나타났다. 그러나 딕토글로스는 표현 어휘를 장기 기억으로 유지하는데 실험 집단과 통제 집단은 큰 차이를 보이지 못했다. 어휘의 장기 기억을 유지하는 데 실험 집단이 매우 근소한 차이로 표현 어휘 측정 점수가 높게 나타나기는 하였으나 그 차이를 구분할 수 있는 정도가 아니므로 딕토글로스가 학습자의 표현 어휘 장기 기억을 유지하는 데 크게 긍정적인 영향을 미치지 못하다는 것을 확인하였다. 학습자들의 사후 설문 조사 내용을 통해 딕토글로스가 어휘 활동으로 활용될 경우, 학습자들에게 긍정적인 반응을 얻을 수 있다는 것을 확인하였다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 딕토글로스를 활용한 어휘 교육의 목적 및 목표를 설정하고 실험 결과를 바탕으로 한국어 표현 어휘 신장 교수·학습 방안은 TTT 모형과 주기 학습(distributed practice)을 결합하는 방식으로 구성되었다. 본 연구는 그동안 한국어 교육에서 문법과 기능 교육의 효과 및 형태 초점의 양상을 중심으로 살펴보았던 딕토글로스의 효과를 어휘 영역으로까지 확대하여 살펴보았다는 점과 어휘 활동으로서의 활용 가능성을 실험을 통해 검증하였다는 점에서 의의를 지닌다.
본 연구는 딕토글로스 수업이 중국인 고급 학습자의 표현 어휘를 신장하는 데 효과가 있는지를 검증하고, 그 효과를 최대화하기 위한 효율적인 교육 방안을 설계하는 데 목적이 있다. ‘표현 어휘’는 말을 하거나 글을 쓸 때 사용하는 어휘로서, ‘이해 어휘’와 대비되는 개념이다. 따라서 말하기나 쓰기 능력을 향상하기 위해서는 표현 어휘를 신장할 필요가 있다. 그러나 국어 교육 분야에서 표현 어휘와 관련된 연구가 활발히 진행된 반면 한국어 교육에서 표현 어휘력의 중요성을 강조하는 연구와 교육 방안을 제시하는 연구는 매우 부족하다. 한국어 교실에서 고급 학습자를 대상으로 한 어휘 교육은 종종 학습자의 예습이나 어휘 목록 등 방식을 통해 진행해 왔다. 학습자들은 자신의 표현 어휘력이 부족하다는 것을 인식하고 있으나 단일적인 교육 방식으로 인해 어휘 학습에 대한 고급 학습자의 흥미성 및 적극성은 높지 못하다. 학습자는 표현 어휘를 신장에 대한 요구가 있으나 현행 표현 어휘 교육에 만족하지 못해 표현 어휘를 신장하려는 긍정적인 태도도 보이지 못하고 있다. 본 연구는 고급 학습자 특히 중국인 고급 학습자를 대상으로 한 어휘 교육의 이러한 문제점을 느끼면서 시작되었다. 본고는 표현 어휘 신장에 효과적인 방안으로 학습자의 적극적인 참여를 요구하는 활동인 딕토글로스를 제안하고자 한다. Ⅱ장에서는 선행 연구를 토대로 먼저 딕토글로스를 활용한 어휘 교육의 이론적 접근을 검토하기 위하여 문헌 연구를 통해 한국어 표현 어휘와 딕토글로스에 대한 이론적인 고찰을 진행하였다. 우선 한국어 이해 어휘 와 표현 어휘의 개념과 표현 어휘와 이해 어휘의 구분을 살펴봤고, 실험 도구인 어휘 측정과 관련된 이론적인 연구를 살펴보았다. 다음으로 연구 가설의 이론적 기초이자 연구 가설의 근거인 출력 가설을 검토하였고 딕토글로스의 개념, 절차 및 변형을 정리하고 딕토글로스를 활용한 어휘 교육과 어휘 교육적 가치 및 의의에 대해 알아보았다. 이를 토대로 본 연구의 실험 절차와 틀을 구성하였다. 본고는 한국 대학에 재학 중인 중국인 한국어 고급 학습자 36명을 본 실험 대상을 선정한다. 실험 대상을 선정한 후 표현 어휘 신장에 대한 딕토글로스의 효과를 검증하고 수업 방식의 변화에 따라 어휘 습득 효과에 미치는 영향을 밝히기 위해 피험자를 ‘통제 집단’ 그룹(18명)과 ‘실험 집단’ 그룹(18명)으로 나누어 본 실험을 진행하였다. 실험 집단은 딕토글로스를, 통제 집단은 일반 듣기 수업과 어휘 반복 연습을 통해 어휘 학습을 하였다. 그리고 연구 문제에 따라 실험 결과를 분석하였다. 실험 결과 분석은 학습자가 즉시 사후 및 사후 지연 검사에서 획득한 점수와 사후 설문 조사 결과를 토대로 하였다. 실험 결과 딕토글로스가 중국인 고급 학습자의 표현 어휘 습득에는 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났고 학습자의 표현 어휘 단기 기억을 유지하는 데 특히 효과적으로 나타났다. 그러나 딕토글로스는 표현 어휘를 장기 기억으로 유지하는데 실험 집단과 통제 집단은 큰 차이를 보이지 못했다. 어휘의 장기 기억을 유지하는 데 실험 집단이 매우 근소한 차이로 표현 어휘 측정 점수가 높게 나타나기는 하였으나 그 차이를 구분할 수 있는 정도가 아니므로 딕토글로스가 학습자의 표현 어휘 장기 기억을 유지하는 데 크게 긍정적인 영향을 미치지 못하다는 것을 확인하였다. 학습자들의 사후 설문 조사 내용을 통해 딕토글로스가 어휘 활동으로 활용될 경우, 학습자들에게 긍정적인 반응을 얻을 수 있다는 것을 확인하였다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 딕토글로스를 활용한 어휘 교육의 목적 및 목표를 설정하고 실험 결과를 바탕으로 한국어 표현 어휘 신장 교수·학습 방안은 TTT 모형과 주기 학습(distributed practice)을 결합하는 방식으로 구성되었다. 본 연구는 그동안 한국어 교육에서 문법과 기능 교육의 효과 및 형태 초점의 양상을 중심으로 살펴보았던 딕토글로스의 효과를 어휘 영역으로까지 확대하여 살펴보았다는 점과 어휘 활동으로서의 활용 가능성을 실험을 통해 검증하였다는 점에서 의의를 지닌다.
The purpose of this study is to test whether Dictogloss class is effective in expanding the expressive vocabulary of Chinese advanced learners and to design effective education plan to maximize the effect. 'Productive Vocabulary' is a vocabulary used for speaking or writing, contrasted with 'underst...
The purpose of this study is to test whether Dictogloss class is effective in expanding the expressive vocabulary of Chinese advanced learners and to design effective education plan to maximize the effect. 'Productive Vocabulary' is a vocabulary used for speaking or writing, contrasted with 'understanding vocabulary'. Therefore, it is necessary to expand the productive vocabulary to improve speaking and writing ability. However, studies on productive vocabulary are actively conducted in the field of Korean language education, but researches and education methods emphasizing the importance of productive vocabulary in Korean language education are not enough. Vocabulary training for advanced learners in Korean classrooms has often been conducted in the form of learner 's preparation and vocabulary lists. The learners recognized that their productive vocabulary was lacking, but due to the single education method, the excitement and excitement of advanced learners about vocabulary learning gradually decreased. The learner has a request to expand the productive vocabulary but he is not satisfied with the current productive vocabulary education and does not show any positive attitude to express vocabulary. This study started by feeling these problems of vocabulary education for advanced learners, especially Chinese advanced learners. In this paper, we propose Dictoglossus, an activity that requires active participation of learners as an effective means of improving expressive vocabulary. In the second chapter, based on the previous research, the theoretical review of the Korean productive vocabulary and Dictogloss was conducted through the literature review to examine the theoretical approach of the vocabulary education using Dictogloss. First, we looked at the concept of Korean vocabulary and expressive vocabulary, the division of expressive vocabulary and vocabulary, and examined the theoretical studies related to vocabulary measurement as an experimental tool. Next, theoretical hypothesis of the research hypothesis and the basis of the output hypothesis were reviewed, and the concepts, procedures and variations of Dictogloss are summarized, and vocabulary education and vocabulary educational value and significance using Dictogloss have been examined. Based on this, the experimental procedure and framework were constructed. This study selects 36 Chinese advanced Korean learners who are attending Korean universities. In order to examine the effects of Dictogloss on the height of productive vocabulary after selecting the subjects, the subjects were divided into two groups: control group (20 persons) and experimental group 20 persons). Dictogloss was used in the experimental group, and vocabulary learning was done in the control group through the general listening class and vocabulary repetition practice. And the experimental results were analyzed aEording to the research problem. The results of the experiment were based on the scores obtained by the learner immediately after the post – test and post - test and the results of the post - test. Experimental results show that Dictogloss has a positive effect on the acquisition of expressive vocabulary by advanced Chinese learners and is particularly effective in maintaining learner expressive vocabulary short term memory. However, Dictogloss maintained the expressive vocabulary as a long-term memory, with little difference between the experimental group and the control group. Although the experimental group showed a very small difference in maintaining the long-term memory of the vocabulary, the vocabulary measurement score was high, but not enough to distinguish the difference, so that Dictogloss was very positive to maintain the learner's expressive vocabulary long- It was confirmed that it had no effect. The post-questionnaire survey of learners confirmed that Dictogloss can be used as a vocabulary activity to obtain a positive response to learners. Based on the results of this analysis, the purpose and goal of vocabulary education using Dictogloss were set up, and based on the experimental results, the teaching method of Korean language vocabulary was composed of a combination of SIOP model and distributed practice. The purpose of this study is to examine the effect of Dicttroglossy, which has been mainly focused on the effects of grammar and functional education in Korean language education, and the possibility of using it as a vocabulary activity. Has a significance in that respect.
The purpose of this study is to test whether Dictogloss class is effective in expanding the expressive vocabulary of Chinese advanced learners and to design effective education plan to maximize the effect. 'Productive Vocabulary' is a vocabulary used for speaking or writing, contrasted with 'understanding vocabulary'. Therefore, it is necessary to expand the productive vocabulary to improve speaking and writing ability. However, studies on productive vocabulary are actively conducted in the field of Korean language education, but researches and education methods emphasizing the importance of productive vocabulary in Korean language education are not enough. Vocabulary training for advanced learners in Korean classrooms has often been conducted in the form of learner 's preparation and vocabulary lists. The learners recognized that their productive vocabulary was lacking, but due to the single education method, the excitement and excitement of advanced learners about vocabulary learning gradually decreased. The learner has a request to expand the productive vocabulary but he is not satisfied with the current productive vocabulary education and does not show any positive attitude to express vocabulary. This study started by feeling these problems of vocabulary education for advanced learners, especially Chinese advanced learners. In this paper, we propose Dictoglossus, an activity that requires active participation of learners as an effective means of improving expressive vocabulary. In the second chapter, based on the previous research, the theoretical review of the Korean productive vocabulary and Dictogloss was conducted through the literature review to examine the theoretical approach of the vocabulary education using Dictogloss. First, we looked at the concept of Korean vocabulary and expressive vocabulary, the division of expressive vocabulary and vocabulary, and examined the theoretical studies related to vocabulary measurement as an experimental tool. Next, theoretical hypothesis of the research hypothesis and the basis of the output hypothesis were reviewed, and the concepts, procedures and variations of Dictogloss are summarized, and vocabulary education and vocabulary educational value and significance using Dictogloss have been examined. Based on this, the experimental procedure and framework were constructed. This study selects 36 Chinese advanced Korean learners who are attending Korean universities. In order to examine the effects of Dictogloss on the height of productive vocabulary after selecting the subjects, the subjects were divided into two groups: control group (20 persons) and experimental group 20 persons). Dictogloss was used in the experimental group, and vocabulary learning was done in the control group through the general listening class and vocabulary repetition practice. And the experimental results were analyzed aEording to the research problem. The results of the experiment were based on the scores obtained by the learner immediately after the post – test and post - test and the results of the post - test. Experimental results show that Dictogloss has a positive effect on the acquisition of expressive vocabulary by advanced Chinese learners and is particularly effective in maintaining learner expressive vocabulary short term memory. However, Dictogloss maintained the expressive vocabulary as a long-term memory, with little difference between the experimental group and the control group. Although the experimental group showed a very small difference in maintaining the long-term memory of the vocabulary, the vocabulary measurement score was high, but not enough to distinguish the difference, so that Dictogloss was very positive to maintain the learner's expressive vocabulary long- It was confirmed that it had no effect. The post-questionnaire survey of learners confirmed that Dictogloss can be used as a vocabulary activity to obtain a positive response to learners. Based on the results of this analysis, the purpose and goal of vocabulary education using Dictogloss were set up, and based on the experimental results, the teaching method of Korean language vocabulary was composed of a combination of SIOP model and distributed practice. The purpose of this study is to examine the effect of Dicttroglossy, which has been mainly focused on the effects of grammar and functional education in Korean language education, and the possibility of using it as a vocabulary activity. Has a significance in that respect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.