오늘날 고령화 사회가 되어 감에 따라 노인에 대한 많은 관심과 함께 여러 가지 문제점들이 크게 대두되고 있으며 국가적 차원에서도 이에 대한 많은 대안을 고려하고 있다. 통계청에 따르면 2026년에 대한민국의 65세 이상 노인의 비율이 20%에 도달함에 따라 초 고령화 사회로의 진입이 예상된다고 한다. 노인인구의 빠른 증가 및 노인 가정이 점차 늘어나면서 노인 교통사고 역시 사회적인 문제로 떠오르고 있으나 이에 대한 우리나라의 환경과 교통정책 등은 아직 미비한 실정이다. 이에 따라 노인이 교통상황에서 안전성을 담보하기 위하여 우리나라의 실정에 맞는 교통안전교육 및 체험교육 등의 다양한 프로그램 개발, 교통시설 등 환경의 정비가 필요하다. 이에 본 연구에서는 노인의 정의 및 신체적, 정신적 특성에 대하여 고찰하고 전국 노인인구와 서울시 노인인구의 현황에 대해 통계자료를 제시하여 고령화 사회가 다가오고 있다는 점에 대한 빠른 인식을 통한 문제의식을 가지고 전국 및 서울시 노인 교통사고에 따른 월별, 시간대별 분류를 통하여 상황에 따른 교통사고의 특징과 그 심각성에 대하여 인식하였다. 이에 따라 노인 교통사고 예방을 위한 방안으로 ① 제도적인 대책, ② 교육을 통한 대책 방안, ③ 시설적 측면에서의 대책 방안 등 크게 3가지로 나누어 설명하고자 한다. 각각의 대책 방안에 대하여 구체적으로 살펴보면 제도적으로 고령자 보호대책 방안으로 전담부서의 신설, 노인 보행자 및 운전자에 대한 실질적인 단속강화, 면허제도의 강화, 그리고 노인보호구역의 확대 및 재정비 등이 요구되며 교육적으로는 교통안전 교육기회의 증가 및 임의적인 교육의 개선, 고령운전자를 대상으로 한 교육 및 홍보의 확대, 체험교육 시설의 확충 등을 들 수 있다. 또한 보행시간 연장 등 횡단보도의 개선과 보・차 분리시설의 설치 및 확대, 횡단보도 앞 과속방지턱 설치, 탈부착 가능한 ...
국문요지
노인인구증가에 따른 교통사고의 예방대책에 관한 연구
- 서울시를 중심으로 -
중원대학교 사회문화대학원 행정학과 위 성 국
오늘날 고령화 사회가 되어 감에 따라 노인에 대한 많은 관심과 함께 여러 가지 문제점들이 크게 대두되고 있으며 국가적 차원에서도 이에 대한 많은 대안을 고려하고 있다. 통계청에 따르면 2026년에 대한민국의 65세 이상 노인의 비율이 20%에 도달함에 따라 초 고령화 사회로의 진입이 예상된다고 한다. 노인인구의 빠른 증가 및 노인 가정이 점차 늘어나면서 노인 교통사고 역시 사회적인 문제로 떠오르고 있으나 이에 대한 우리나라의 환경과 교통정책 등은 아직 미비한 실정이다. 이에 따라 노인이 교통상황에서 안전성을 담보하기 위하여 우리나라의 실정에 맞는 교통안전교육 및 체험교육 등의 다양한 프로그램 개발, 교통시설 등 환경의 정비가 필요하다. 이에 본 연구에서는 노인의 정의 및 신체적, 정신적 특성에 대하여 고찰하고 전국 노인인구와 서울시 노인인구의 현황에 대해 통계자료를 제시하여 고령화 사회가 다가오고 있다는 점에 대한 빠른 인식을 통한 문제의식을 가지고 전국 및 서울시 노인 교통사고에 따른 월별, 시간대별 분류를 통하여 상황에 따른 교통사고의 특징과 그 심각성에 대하여 인식하였다. 이에 따라 노인 교통사고 예방을 위한 방안으로 ① 제도적인 대책, ② 교육을 통한 대책 방안, ③ 시설적 측면에서의 대책 방안 등 크게 3가지로 나누어 설명하고자 한다. 각각의 대책 방안에 대하여 구체적으로 살펴보면 제도적으로 고령자 보호대책 방안으로 전담부서의 신설, 노인 보행자 및 운전자에 대한 실질적인 단속강화, 면허제도의 강화, 그리고 노인보호구역의 확대 및 재정비 등이 요구되며 교육적으로는 교통안전 교육기회의 증가 및 임의적인 교육의 개선, 고령운전자를 대상으로 한 교육 및 홍보의 확대, 체험교육 시설의 확충 등을 들 수 있다. 또한 보행시간 연장 등 횡단보도의 개선과 보・차 분리시설의 설치 및 확대, 횡단보도 앞 과속방지턱 설치, 탈부착 가능한 LED 경광등의 보급 등 시설적 측면에서의 대책을 들 수 있다. 이상과 같이 고령화 사회에 노인들이 교통상황에서 큰 위험을 사전에 예방하고 우리나라의 실정에 맞는 다양한 교통사고예방 프로그램을 개발하고자 하는데 이 논문의 목적이 있다.
▶ 주제어 : 노인, 고령화, 교통사고, 대책방안
국문요지
노인인구증가에 따른 교통사고의 예방대책에 관한 연구
- 서울시를 중심으로 -
중원대학교 사회문화대학원 행정학과 위 성 국
오늘날 고령화 사회가 되어 감에 따라 노인에 대한 많은 관심과 함께 여러 가지 문제점들이 크게 대두되고 있으며 국가적 차원에서도 이에 대한 많은 대안을 고려하고 있다. 통계청에 따르면 2026년에 대한민국의 65세 이상 노인의 비율이 20%에 도달함에 따라 초 고령화 사회로의 진입이 예상된다고 한다. 노인인구의 빠른 증가 및 노인 가정이 점차 늘어나면서 노인 교통사고 역시 사회적인 문제로 떠오르고 있으나 이에 대한 우리나라의 환경과 교통정책 등은 아직 미비한 실정이다. 이에 따라 노인이 교통상황에서 안전성을 담보하기 위하여 우리나라의 실정에 맞는 교통안전교육 및 체험교육 등의 다양한 프로그램 개발, 교통시설 등 환경의 정비가 필요하다. 이에 본 연구에서는 노인의 정의 및 신체적, 정신적 특성에 대하여 고찰하고 전국 노인인구와 서울시 노인인구의 현황에 대해 통계자료를 제시하여 고령화 사회가 다가오고 있다는 점에 대한 빠른 인식을 통한 문제의식을 가지고 전국 및 서울시 노인 교통사고에 따른 월별, 시간대별 분류를 통하여 상황에 따른 교통사고의 특징과 그 심각성에 대하여 인식하였다. 이에 따라 노인 교통사고 예방을 위한 방안으로 ① 제도적인 대책, ② 교육을 통한 대책 방안, ③ 시설적 측면에서의 대책 방안 등 크게 3가지로 나누어 설명하고자 한다. 각각의 대책 방안에 대하여 구체적으로 살펴보면 제도적으로 고령자 보호대책 방안으로 전담부서의 신설, 노인 보행자 및 운전자에 대한 실질적인 단속강화, 면허제도의 강화, 그리고 노인보호구역의 확대 및 재정비 등이 요구되며 교육적으로는 교통안전 교육기회의 증가 및 임의적인 교육의 개선, 고령운전자를 대상으로 한 교육 및 홍보의 확대, 체험교육 시설의 확충 등을 들 수 있다. 또한 보행시간 연장 등 횡단보도의 개선과 보・차 분리시설의 설치 및 확대, 횡단보도 앞 과속방지턱 설치, 탈부착 가능한 LED 경광등의 보급 등 시설적 측면에서의 대책을 들 수 있다. 이상과 같이 고령화 사회에 노인들이 교통상황에서 큰 위험을 사전에 예방하고 우리나라의 실정에 맞는 다양한 교통사고예방 프로그램을 개발하고자 하는데 이 논문의 목적이 있다.
A Study on the Prevention of Traffic Accidents due to the Elderly Population Growth
- Centered on Seoul city -
Major Police Guard of Department of Public Administration Jungwon University Graduate School of Social & Culture Wee seong gook
To...
Abstract
A Study on the Prevention of Traffic Accidents due to the Elderly Population Growth
- Centered on Seoul city -
Major Police Guard of Department of Public Administration Jungwon University Graduate School of Social & Culture Wee seong gook
Today, as the society becomes an aging society, there are many problems with the interest of the elderly, and many problems are taking place at the national level. According to the National Statistical Office, in 2026, the proportion of elderly people over 65 years old in the Republic of Korea is expected to reach 20%, which is expected to enter the aging society. As the elderly population grows rapidly and elderly households become more and more common, the elderly traffic accidents are emerging as a social problem, but the environment and transportation policies of Korea are still insufficient. Therefore, it is necessary to develop various programs such as traffic safety education and experiential education suitable for the situation of Korea in order to guarantee the safety of the elderly in traffic situation, and to improve the environment such as traffic facilities. The purpose of this study was to investigate the definition, physical and mental characteristics of the elderly and to present statistical data on the elderly population and the elderly population in Seoul. And traffic accidents according to the situation of the elderly in Seoul. Therefore, we propose three measures to prevent the elderly traffic accidents: 1) institutional measures, 2) measures for education through education, and 3) measures for facilities. Specifically, if measures are taken in detail, measures should be taken to prevent elderly people from being established, such as establishing a dedicated department, strengthening the enforcement of practical measures against elderly pedestrians and drivers, strengthening the licensing system, Is the increase of traffic safety education opportunities, the improvement of voluntary education, the expansion of education and publicity for elderly drivers, and the expansion of experiential education facilities. In addition, measures to improve the pedestrian crossing such as extension of walking time, installation and expansion of booth and car separation facilities, speeding bikes in front of pedestrian crossing, dissemination of detachable LED warning lights can be cited. The purpose of this paper is to prevent the elderly in the traffic accident and to develop various traffic accident prevention programs according to the situation in
▶ Key words: old people, aging, traffic accidents, counter measures
Abstract
A Study on the Prevention of Traffic Accidents due to the Elderly Population Growth
- Centered on Seoul city -
Major Police Guard of Department of Public Administration Jungwon University Graduate School of Social & Culture Wee seong gook
Today, as the society becomes an aging society, there are many problems with the interest of the elderly, and many problems are taking place at the national level. According to the National Statistical Office, in 2026, the proportion of elderly people over 65 years old in the Republic of Korea is expected to reach 20%, which is expected to enter the aging society. As the elderly population grows rapidly and elderly households become more and more common, the elderly traffic accidents are emerging as a social problem, but the environment and transportation policies of Korea are still insufficient. Therefore, it is necessary to develop various programs such as traffic safety education and experiential education suitable for the situation of Korea in order to guarantee the safety of the elderly in traffic situation, and to improve the environment such as traffic facilities. The purpose of this study was to investigate the definition, physical and mental characteristics of the elderly and to present statistical data on the elderly population and the elderly population in Seoul. And traffic accidents according to the situation of the elderly in Seoul. Therefore, we propose three measures to prevent the elderly traffic accidents: 1) institutional measures, 2) measures for education through education, and 3) measures for facilities. Specifically, if measures are taken in detail, measures should be taken to prevent elderly people from being established, such as establishing a dedicated department, strengthening the enforcement of practical measures against elderly pedestrians and drivers, strengthening the licensing system, Is the increase of traffic safety education opportunities, the improvement of voluntary education, the expansion of education and publicity for elderly drivers, and the expansion of experiential education facilities. In addition, measures to improve the pedestrian crossing such as extension of walking time, installation and expansion of booth and car separation facilities, speeding bikes in front of pedestrian crossing, dissemination of detachable LED warning lights can be cited. The purpose of this paper is to prevent the elderly in the traffic accident and to develop various traffic accident prevention programs according to the situation in
▶ Key words: old people, aging, traffic accidents, counter measures
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