1990년대 중반 건설사업관리(Construction Management:CM) 제도 도입 이후, CM에 대한 발주자의 인식 확산에 힘입어 CM 시장은 지속적인 성장세를 보여왔다. 하지만 국내 건설경기 침체로 인해 사업 물량이 줄어들면서 CM기업 간의 경쟁은 점차 심화되고 있다. 이러한 상황 속에서 경쟁우위를 선점하기 위한 경쟁력 확보는 기업들의 중요한 사안이 되고 있다. 국내 건설산업에서 건설공사에 대한 프로젝트 기획, 설계, 시공관리, 평가, 사후관리 등의 건설의 전반적인 프로젝트 관리 업무를 CM기업들이 수행하고 있다. 하지만 이러한 업무 역시 최근에는 치열한 경쟁과 확률 의존도가 높은 수주환경이 되면서 많은 CM기업들이 수주역량강화를 위한 지표 확보와 준비에 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 국내 CM 사업 현황과 업무분석을 실시하고, 수주 관련 제도 및 법규 조사와 기존 문헌고찰을 통해 역량 요인을 도출하였다. 도출된 역량요인들은 전문가 면담을 통해 실질적인 역량 요인을 중점적으로 조사 종합하였고, 각 유형별 역량 요인들을 BSC의 4가지 관점인 재무, 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장 관점에서의 유형별로 분류하여 설문조사를 실시한 결과를 바탕으로 기업들이 중점적으로 확보해야 할 역량 요인의 우선순위를 도출하였다.
⑴ CM의 현황 및 업무분석 국내 CM의 실태조사를 통해 현재 CM 사업의 문제점을 살펴보고, CM의 주요업무를 분석하여 업무별 역량 요인들에 대해 살펴보았다.
(2) CM 사업 수주관련 제도 및 법규조사 및 문헌고찰 CM 사업 수주와 관련된 제도 및 법규에 대해 조사하고, CM의 발주방식과 절차에 대해 조사하고 기존에 연구되었던 기업 차원 역량, 인적 역량, 발주방식 관련 연구자료를 바탕으로 수주 경쟁력을 확보할 수 있는 역량 요인들을 도출하였다.
(3) 수주경쟁력 강화를 위한 역량요인 전문가 면담 및 설문조사 실시 도출된 역량요인들을 전문가 면담을 통해 실질적인 역량 요인들로 재구성하고 Balanced ScoreCard(BSC)의 4가지(재무, 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장) 관점에서의 유형별로 분류하여 설문지를 작성하고, 설문조사 및 면담을 실시하였다.
(4) 수주경쟁력 강화를 위한 역량요인 우선순위 분석 ...
1990년대 중반 건설사업관리(Construction Management:CM) 제도 도입 이후, CM에 대한 발주자의 인식 확산에 힘입어 CM 시장은 지속적인 성장세를 보여왔다. 하지만 국내 건설경기 침체로 인해 사업 물량이 줄어들면서 CM기업 간의 경쟁은 점차 심화되고 있다. 이러한 상황 속에서 경쟁우위를 선점하기 위한 경쟁력 확보는 기업들의 중요한 사안이 되고 있다. 국내 건설산업에서 건설공사에 대한 프로젝트 기획, 설계, 시공관리, 평가, 사후관리 등의 건설의 전반적인 프로젝트 관리 업무를 CM기업들이 수행하고 있다. 하지만 이러한 업무 역시 최근에는 치열한 경쟁과 확률 의존도가 높은 수주환경이 되면서 많은 CM기업들이 수주역량강화를 위한 지표 확보와 준비에 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 국내 CM 사업 현황과 업무분석을 실시하고, 수주 관련 제도 및 법규 조사와 기존 문헌고찰을 통해 역량 요인을 도출하였다. 도출된 역량요인들은 전문가 면담을 통해 실질적인 역량 요인을 중점적으로 조사 종합하였고, 각 유형별 역량 요인들을 BSC의 4가지 관점인 재무, 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장 관점에서의 유형별로 분류하여 설문조사를 실시한 결과를 바탕으로 기업들이 중점적으로 확보해야 할 역량 요인의 우선순위를 도출하였다.
⑴ CM의 현황 및 업무분석 국내 CM의 실태조사를 통해 현재 CM 사업의 문제점을 살펴보고, CM의 주요업무를 분석하여 업무별 역량 요인들에 대해 살펴보았다.
(2) CM 사업 수주관련 제도 및 법규조사 및 문헌고찰 CM 사업 수주와 관련된 제도 및 법규에 대해 조사하고, CM의 발주방식과 절차에 대해 조사하고 기존에 연구되었던 기업 차원 역량, 인적 역량, 발주방식 관련 연구자료를 바탕으로 수주 경쟁력을 확보할 수 있는 역량 요인들을 도출하였다.
(3) 수주경쟁력 강화를 위한 역량요인 전문가 면담 및 설문조사 실시 도출된 역량요인들을 전문가 면담을 통해 실질적인 역량 요인들로 재구성하고 Balanced ScoreCard(BSC)의 4가지(재무, 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장) 관점에서의 유형별로 분류하여 설문지를 작성하고, 설문조사 및 면담을 실시하였다.
(4) 수주경쟁력 강화를 위한 역량요인 우선순위 분석 AHP 분석을 통해 수주 경쟁력 강화를 위한 역량 요인의 우선순위 분석 결과를 바탕으로 중점적으로 확보해야 할 역량 요인을 도출하였다.
본 연구는 CM기업의 수주 경쟁력 강화를 위한 역량 요인들을 실태조사와 업무분석, 수주 관련 제도 및 법규 조사와 문헌고찰을 통해 역량 요인들을 도출하였고, 전문가 면담 및 설문조사를 실시하여 역량 요인들의 우선순위 분석을 통해 중점 강화해야 할 역량 요인들을 도출하였다. CM기업의 수주 경쟁력 강화를 위한 역량 요인의 우선순위 분석을 통하여 사업 수주를 위한 참고서나 중점 확보가 필요한 역량들에 대한 지표로 활용될 수 있도록 함을 본 연구의 목적으로 한다.
1990년대 중반 건설사업관리(Construction Management:CM) 제도 도입 이후, CM에 대한 발주자의 인식 확산에 힘입어 CM 시장은 지속적인 성장세를 보여왔다. 하지만 국내 건설경기 침체로 인해 사업 물량이 줄어들면서 CM기업 간의 경쟁은 점차 심화되고 있다. 이러한 상황 속에서 경쟁우위를 선점하기 위한 경쟁력 확보는 기업들의 중요한 사안이 되고 있다. 국내 건설산업에서 건설공사에 대한 프로젝트 기획, 설계, 시공관리, 평가, 사후관리 등의 건설의 전반적인 프로젝트 관리 업무를 CM기업들이 수행하고 있다. 하지만 이러한 업무 역시 최근에는 치열한 경쟁과 확률 의존도가 높은 수주환경이 되면서 많은 CM기업들이 수주역량강화를 위한 지표 확보와 준비에 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 국내 CM 사업 현황과 업무분석을 실시하고, 수주 관련 제도 및 법규 조사와 기존 문헌고찰을 통해 역량 요인을 도출하였다. 도출된 역량요인들은 전문가 면담을 통해 실질적인 역량 요인을 중점적으로 조사 종합하였고, 각 유형별 역량 요인들을 BSC의 4가지 관점인 재무, 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장 관점에서의 유형별로 분류하여 설문조사를 실시한 결과를 바탕으로 기업들이 중점적으로 확보해야 할 역량 요인의 우선순위를 도출하였다.
⑴ CM의 현황 및 업무분석 국내 CM의 실태조사를 통해 현재 CM 사업의 문제점을 살펴보고, CM의 주요업무를 분석하여 업무별 역량 요인들에 대해 살펴보았다.
(2) CM 사업 수주관련 제도 및 법규조사 및 문헌고찰 CM 사업 수주와 관련된 제도 및 법규에 대해 조사하고, CM의 발주방식과 절차에 대해 조사하고 기존에 연구되었던 기업 차원 역량, 인적 역량, 발주방식 관련 연구자료를 바탕으로 수주 경쟁력을 확보할 수 있는 역량 요인들을 도출하였다.
(3) 수주경쟁력 강화를 위한 역량요인 전문가 면담 및 설문조사 실시 도출된 역량요인들을 전문가 면담을 통해 실질적인 역량 요인들로 재구성하고 Balanced ScoreCard(BSC)의 4가지(재무, 고객, 내부 프로세스, 학습과 성장) 관점에서의 유형별로 분류하여 설문지를 작성하고, 설문조사 및 면담을 실시하였다.
(4) 수주경쟁력 강화를 위한 역량요인 우선순위 분석 AHP 분석을 통해 수주 경쟁력 강화를 위한 역량 요인의 우선순위 분석 결과를 바탕으로 중점적으로 확보해야 할 역량 요인을 도출하였다.
본 연구는 CM기업의 수주 경쟁력 강화를 위한 역량 요인들을 실태조사와 업무분석, 수주 관련 제도 및 법규 조사와 문헌고찰을 통해 역량 요인들을 도출하였고, 전문가 면담 및 설문조사를 실시하여 역량 요인들의 우선순위 분석을 통해 중점 강화해야 할 역량 요인들을 도출하였다. CM기업의 수주 경쟁력 강화를 위한 역량 요인의 우선순위 분석을 통하여 사업 수주를 위한 참고서나 중점 확보가 필요한 역량들에 대한 지표로 활용될 수 있도록 함을 본 연구의 목적으로 한다.
Since the introduction of CM system in the middle of 1990s, the CM market has shown steady growth along with the spread of awareness of the client. As business volume shrinks due to the domestic construction recession, the competition among CM companies has become intensified. In thi...
Since the introduction of CM system in the middle of 1990s, the CM market has shown steady growth along with the spread of awareness of the client. As business volume shrinks due to the domestic construction recession, the competition among CM companies has become intensified. In this situation, occupation of competitiveness is an important issue for companies to preempt the competitive advantage. In domestic construction industry, CM companies perform overall project management tasks such as planning, designing, construction management, evaluation, maintenance for construction projects. However, even with these tasks, as competition becomes more fierce and probability dependence is high, lots of CM companies are experiencing difficulties of securing and preparing indicators for order competence reinforcement. This study examines domestic business condition and task analysis. Also Competence factors are derived through institutional and legal investigation, and review of existing literature. The derived competence factors are focused on practical factors by interviewing with experts. competence factors for each type were classified into BSC's four perspectives(Finance / Customers / Internal processes / Learning and Growth) and surveyed. Based on the results of the survey, the priorities of competence factors that companies should focus on were derived. (1) Analysis of conditions about CM business. Through the investigation of the actual condition of domestic CM, the problems of current CM business and main task researched the competence factors about CM business activities were reviewed. (2) Investigation of Institutions, regulations and researches about CM business on winning competitions. The institutions and laws about CM business as well as competing method and procedure were investigated. And the competence factors for reinforcing order competitiveness were derived, which are based on the previous studies on the enterprise-level competence, human capacity, and ordering methods. (3) Implementation competence factor experts interview and surveys for order competitiveness reinforcement. The resulting competence factors are reconstructed into practical factors through expert interviews. From four perspectives of BSC(Finance / Customers / Internal processes / Learning and Growth), the questionnaires were classified according to type, and questionnaires and interviews were conducted. (4) Analyzing priorities of competence factor for order competitiveness reinforcement. Priority analysis of competence factors for order competitiveness reinforcement was conducted by AHP analysis. Based on the results, competence factors were derived This study has derived competence factors through actual situation survey of CM companies, task analysis, institutional and regulatory surveys, and literature review. Expert interviews and questionnaires were conducted, and competence factors to be strengthened were derived through priority analysis of competence factors. The purpose of this study is to contribute on making an indicator that can be utilized on business activities through priority analysis of competence factors for order competitiveness reinforcement of CM companies.
Since the introduction of CM system in the middle of 1990s, the CM market has shown steady growth along with the spread of awareness of the client. As business volume shrinks due to the domestic construction recession, the competition among CM companies has become intensified. In this situation, occupation of competitiveness is an important issue for companies to preempt the competitive advantage. In domestic construction industry, CM companies perform overall project management tasks such as planning, designing, construction management, evaluation, maintenance for construction projects. However, even with these tasks, as competition becomes more fierce and probability dependence is high, lots of CM companies are experiencing difficulties of securing and preparing indicators for order competence reinforcement. This study examines domestic business condition and task analysis. Also Competence factors are derived through institutional and legal investigation, and review of existing literature. The derived competence factors are focused on practical factors by interviewing with experts. competence factors for each type were classified into BSC's four perspectives(Finance / Customers / Internal processes / Learning and Growth) and surveyed. Based on the results of the survey, the priorities of competence factors that companies should focus on were derived. (1) Analysis of conditions about CM business. Through the investigation of the actual condition of domestic CM, the problems of current CM business and main task researched the competence factors about CM business activities were reviewed. (2) Investigation of Institutions, regulations and researches about CM business on winning competitions. The institutions and laws about CM business as well as competing method and procedure were investigated. And the competence factors for reinforcing order competitiveness were derived, which are based on the previous studies on the enterprise-level competence, human capacity, and ordering methods. (3) Implementation competence factor experts interview and surveys for order competitiveness reinforcement. The resulting competence factors are reconstructed into practical factors through expert interviews. From four perspectives of BSC(Finance / Customers / Internal processes / Learning and Growth), the questionnaires were classified according to type, and questionnaires and interviews were conducted. (4) Analyzing priorities of competence factor for order competitiveness reinforcement. Priority analysis of competence factors for order competitiveness reinforcement was conducted by AHP analysis. Based on the results, competence factors were derived This study has derived competence factors through actual situation survey of CM companies, task analysis, institutional and regulatory surveys, and literature review. Expert interviews and questionnaires were conducted, and competence factors to be strengthened were derived through priority analysis of competence factors. The purpose of this study is to contribute on making an indicator that can be utilized on business activities through priority analysis of competence factors for order competitiveness reinforcement of CM companies.
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