긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램의 개발 및 효과 : 경도 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과를 중심으로 The Development and Effectiveness of Character Strengths Enhancement Program Based on Positive Psychology: Focused on the Effect Self-determination Ability and Well-being of Middle School Students with Mild Intellectual Disability원문보기
이 연구의 목적은 경도 지적장애 중학생을 대상으로 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 개발하고, 프로그램을 적용한 후, 자기결정 능력과 안녕감 향상의 효과성을 검증하는 것이다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 설정한 연구문제는 첫째, ‘긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 어떻게 개발할 것인가?’ 둘째, ‘긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램이 경도 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과는 어떠한가?’ 이다. 위의 연구문제에 따라 실행한 연구절차는 다음과 같다. [연구문제 1]은 Peterson과 Seligman(2004) VIA(Virtues on Action) 체계의 6개 덕목과 24개의 강점에 근거하였다. 박인우(1995) 등의 프로그램 개발모형에 기초하여 조사, 분석, 설계, 구안, 적용의 단계를 거쳤다. 이를 통해 경도의 지적장애 중학생을 위한 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램의 목표, 내용, 교수․학습 방법, 평가를 구성하였다. [연구문제 2]는 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램이 경도의 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 K도 중학교에 7개교에 재학중인 경도 지적장애 중학생 중 사전 동질성이 확보된 20명을 연구 참여자로 선정하였으며, 10명은 실험집단, 10명은 통제집단으로 분류하여 사전․사후 검사를 실행하였다. 검사도구로 자기결정 검사는 Hoffman, Field와 Sawilowsky(2000)가 최초 개발한 교사인식척도(SDTPS)를 사용하였다. 안녕감 검사는 Keyes(2005)가 최초 개발한 청소년 안녕감 척도(K-WBSA)를 사용하여 각각 5점 척도로 채점하였다. 성격강점 증진 프로그램의 적용기간은 2018년 8월 28일부터 2018년 11월 23일까지 14주간 28회기였으며, 실험집단은 성격강점 증진 프로그램을 시행하고, 통제집단은 무처치 하였다. 자료의 분석은 ...
이 연구의 목적은 경도 지적장애 중학생을 대상으로 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 개발하고, 프로그램을 적용한 후, 자기결정 능력과 안녕감 향상의 효과성을 검증하는 것이다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 설정한 연구문제는 첫째, ‘긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 어떻게 개발할 것인가?’ 둘째, ‘긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램이 경도 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과는 어떠한가?’ 이다. 위의 연구문제에 따라 실행한 연구절차는 다음과 같다. [연구문제 1]은 Peterson과 Seligman(2004) VIA(Virtues on Action) 체계의 6개 덕목과 24개의 강점에 근거하였다. 박인우(1995) 등의 프로그램 개발모형에 기초하여 조사, 분석, 설계, 구안, 적용의 단계를 거쳤다. 이를 통해 경도의 지적장애 중학생을 위한 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램의 목표, 내용, 교수․학습 방법, 평가를 구성하였다. [연구문제 2]는 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램이 경도의 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 K도 중학교에 7개교에 재학중인 경도 지적장애 중학생 중 사전 동질성이 확보된 20명을 연구 참여자로 선정하였으며, 10명은 실험집단, 10명은 통제집단으로 분류하여 사전․사후 검사를 실행하였다. 검사도구로 자기결정 검사는 Hoffman, Field와 Sawilowsky(2000)가 최초 개발한 교사인식척도(SDTPS)를 사용하였다. 안녕감 검사는 Keyes(2005)가 최초 개발한 청소년 안녕감 척도(K-WBSA)를 사용하여 각각 5점 척도로 채점하였다. 성격강점 증진 프로그램의 적용기간은 2018년 8월 28일부터 2018년 11월 23일까지 14주간 28회기였으며, 실험집단은 성격강점 증진 프로그램을 시행하고, 통제집단은 무처치 하였다. 자료의 분석은 SPSS 24 프로그램을 활용하여 사전검사를 공변인으로, 사후검사 점수를 종속변인으로 두는 공변량 분석(ANCOVA)을 사용하였다. 공변량 분석에서 등분산에 문제가 있는 하위요인은 비모수 통계분석인 순위 공변량 분석(Ranked ANCOVA) 실행하였다. 위의 연구문제와 연구절차에 따른 연구결과는 다음과 같다. [연구문제 1]의 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 구성한 결과, 경도 지적장애 중학생 대상 성격강점 증진 프로그램의 목적은 자기결정 능력과 안녕감을 향상한다로 설정하였다. 프로그램의 내용은 대표강점, 자기조절, 낙관성, 감사, 사회지능, 친절 사랑, 용서, 몰입, 음미, 건강 지키기 요소로 구성하였다. 프로그램의 교수․학습 방법은 교수․학습 단계를 도입 2회기, 성격강점의 인식 8회기, 성격강점 활용 17회기 마무리 1회기로 구성하였고, 회기별 도입, 전개, 정리 활동을 두었다. 교수․학습 활동은 성격강점의 인식 전략으로 행복 뇌 구조 그리기, 과자로 행복 표현하기, 본보기 인물 찾기 등을, 성격강점의 활용 전략으로 강점일기 쓰기, 감사, 친절 보드게임 하기 등을 선정하였다. 프로그램의 평가는 모든 회기의 정리단계에서 평가와 교사의 진단, 형성, 총괄 평가로 구성하였다. [연구문제 2]의 경도의 지적장애 중학생을 대상으로 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램의 효과를 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성격강점 증진 프로그램은 경도의 지적장애 중학생의 자기결정 능력을 높이는데 효과적이었으며, 자기결정의 하위요인 자아인식, 자아존중, 계획하기, 행동하기, 결과평가, 일반적 자기결정 능력을 높이는데 효과적이었다. 둘째, 성격강점 증진 프로그램은 경도의 지적장애 중학생의 안녕감을 높이는데 효과적이었으며, 안녕감 하위요인 주관적, 심리적, 사회적 안녕감을 높이는데 효과적이었다. 이 연구는 경도의 지적장애 중학생을 대상으로 약점(결함)의 보완, 치료와 함께 현 시대에 중요하게 대두하고 있는 긍정심리학에서 추구하는 안녕감과 자기결정 능력을 향상하는 방법으로 Peterson과 Seligman(2004)이 분류한 VIA 분류체계에 따른 성격강점에 기반하여 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하고, 현장에서 활용할 수 있는 활동 프로그램과 기초자료를 제공했다는 데 의의가 있다.
이 연구의 목적은 경도 지적장애 중학생을 대상으로 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 개발하고, 프로그램을 적용한 후, 자기결정 능력과 안녕감 향상의 효과성을 검증하는 것이다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 설정한 연구문제는 첫째, ‘긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 어떻게 개발할 것인가?’ 둘째, ‘긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램이 경도 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과는 어떠한가?’ 이다. 위의 연구문제에 따라 실행한 연구절차는 다음과 같다. [연구문제 1]은 Peterson과 Seligman(2004) VIA(Virtues on Action) 체계의 6개 덕목과 24개의 강점에 근거하였다. 박인우(1995) 등의 프로그램 개발모형에 기초하여 조사, 분석, 설계, 구안, 적용의 단계를 거쳤다. 이를 통해 경도의 지적장애 중학생을 위한 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램의 목표, 내용, 교수․학습 방법, 평가를 구성하였다. [연구문제 2]는 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램이 경도의 지적장애 중학생의 자기결정 능력과 안녕감에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 K도 중학교에 7개교에 재학중인 경도 지적장애 중학생 중 사전 동질성이 확보된 20명을 연구 참여자로 선정하였으며, 10명은 실험집단, 10명은 통제집단으로 분류하여 사전․사후 검사를 실행하였다. 검사도구로 자기결정 검사는 Hoffman, Field와 Sawilowsky(2000)가 최초 개발한 교사인식척도(SDTPS)를 사용하였다. 안녕감 검사는 Keyes(2005)가 최초 개발한 청소년 안녕감 척도(K-WBSA)를 사용하여 각각 5점 척도로 채점하였다. 성격강점 증진 프로그램의 적용기간은 2018년 8월 28일부터 2018년 11월 23일까지 14주간 28회기였으며, 실험집단은 성격강점 증진 프로그램을 시행하고, 통제집단은 무처치 하였다. 자료의 분석은 SPSS 24 프로그램을 활용하여 사전검사를 공변인으로, 사후검사 점수를 종속변인으로 두는 공변량 분석(ANCOVA)을 사용하였다. 공변량 분석에서 등분산에 문제가 있는 하위요인은 비모수 통계분석인 순위 공변량 분석(Ranked ANCOVA) 실행하였다. 위의 연구문제와 연구절차에 따른 연구결과는 다음과 같다. [연구문제 1]의 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램을 구성한 결과, 경도 지적장애 중학생 대상 성격강점 증진 프로그램의 목적은 자기결정 능력과 안녕감을 향상한다로 설정하였다. 프로그램의 내용은 대표강점, 자기조절, 낙관성, 감사, 사회지능, 친절 사랑, 용서, 몰입, 음미, 건강 지키기 요소로 구성하였다. 프로그램의 교수․학습 방법은 교수․학습 단계를 도입 2회기, 성격강점의 인식 8회기, 성격강점 활용 17회기 마무리 1회기로 구성하였고, 회기별 도입, 전개, 정리 활동을 두었다. 교수․학습 활동은 성격강점의 인식 전략으로 행복 뇌 구조 그리기, 과자로 행복 표현하기, 본보기 인물 찾기 등을, 성격강점의 활용 전략으로 강점일기 쓰기, 감사, 친절 보드게임 하기 등을 선정하였다. 프로그램의 평가는 모든 회기의 정리단계에서 평가와 교사의 진단, 형성, 총괄 평가로 구성하였다. [연구문제 2]의 경도의 지적장애 중학생을 대상으로 긍정심리학 기반 성격강점 증진 프로그램의 효과를 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성격강점 증진 프로그램은 경도의 지적장애 중학생의 자기결정 능력을 높이는데 효과적이었으며, 자기결정의 하위요인 자아인식, 자아존중, 계획하기, 행동하기, 결과평가, 일반적 자기결정 능력을 높이는데 효과적이었다. 둘째, 성격강점 증진 프로그램은 경도의 지적장애 중학생의 안녕감을 높이는데 효과적이었으며, 안녕감 하위요인 주관적, 심리적, 사회적 안녕감을 높이는데 효과적이었다. 이 연구는 경도의 지적장애 중학생을 대상으로 약점(결함)의 보완, 치료와 함께 현 시대에 중요하게 대두하고 있는 긍정심리학에서 추구하는 안녕감과 자기결정 능력을 향상하는 방법으로 Peterson과 Seligman(2004)이 분류한 VIA 분류체계에 따른 성격강점에 기반하여 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하고, 현장에서 활용할 수 있는 활동 프로그램과 기초자료를 제공했다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study was to develop positive psychology-based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disabilities and to verify the effectiveness of self-determination ability and improvement of well-being after applying the program. In order t...
The purpose of this study was to develop positive psychology-based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disabilities and to verify the effectiveness of self-determination ability and improvement of well-being after applying the program. In order to achieve the study goal, research questions were set; first, ‘How to develop positive psychology based Character Strengths Enhancement Program?,’ and second, 'How is the effect of positive psychology based Character Strengths Enhancement Program on the self-determination and well-being of middle school students with mild intellectual disabilities?’ The research process that was carried out according to the above research questions is as follows. [Research Question 1] is based on the six virtues and 24 strengths of the Peterson and Seligman(2004)’s Virtues on Action(VIA) system. Then, the stages of examination, analysis, design, construction, and application were proceeded based on program development models such as Park, In-Woo(1995). Through the process, program goals, contents, teaching and learning methods, and evaluation were constructed as a positive psychology based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disabilities. [Study Question 2] verified the effect of positive psychology based character strengths enhancement program on self-determination ability and well-being of middle school students with mild intellectual disability. The subjects of the study were 20 middle school students with mild intellectual disabilities in 7 middle schools in K-do, who had pre-homogeneity, and 10 students were classified into experiment group and the other 10 students were classified into control group, and each groups conducted pre- and post- experiments. SDTPS developed first by Hoffman, Field and Sawilowsky(2000) was used as the self-determination test, and K-WBSA developed by Keyes(2005) was used as the well-being test. Each test scored in 5 point scales. The application period of the character strengths enhancement program was 28 days from August 28, 2018 to November 23, 2018 for 14 weeks. The experimental group had a character strengths enhancement program and the control group had no treatment. Data were analyzed by SPSS 24 program using covariance analysis (ANCOVA) with pre-test as covariate and post-test score as dependent variable. In the analysis of covariance, The sub-factors that have problem with homogeneity of variance, the ranked covariance analysis was used which is a nonparametric statistical analysis. The results of the study on the above research questions and research procedures are as follows. As a result of constructing positive psychology based character strengths enhancement program of [Research Question 1], the purpose of the character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disability was set to improve self-determination ability and well-being. The content of the program consisted of representative strengths, self-control, optimism, gratitude, social intelligence, kindness, forgiveness, immersion, appreciation, and health. The method of teaching and learning of the program consisted of introduction of teaching and learning stage, 2 sessions, recognition of character strengths 8 sessions, utilization of character strengths 17 sessions and finishing 1 session. Teaching and learning activities were selected as drawing the brain structure of happiness, expressing happiness with cookies and searching for example character as recognition strategies of character strengths, writing strengths diary, gratitude, and kindness board game as strategies to utilize character strengths. The evaluation of the program consisted of evaluation, teacher's diagnosis, formation, and overall evaluation at the finishing stage of every session. The results of the verification of positive psychology based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disability of [Study Question 2] were as follows. First, the character strengths enhancement program was effective in enhancing the self determination ability of middle school students with mild intellectual disabilities. It was also effective on the sub-factors of self determination, such as self recognition, self-esteem, planning, acting, evaluation of results, general self-determination ability, respectively. Second, character strengths enhancement program was effective in enhancing the well-being of middle school students with mild intellectual disabilities, and it was effective in enhancing subjective, psychological and social well-being. This study has meaningful implications in that it aimed to develop a program based on character strengths from the VIA classification system classified by Peterson and Seligman(2004) and verify the effectiveness, then suggest activity programs usable in real fields utilizing the psychological well-being and self-determination ability of positive psychology, which is important in the current era, as well as complementing and treating weaknesses(deficiencies) in middle school students with mild intellectual disabilities.
The purpose of this study was to develop positive psychology-based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disabilities and to verify the effectiveness of self-determination ability and improvement of well-being after applying the program. In order to achieve the study goal, research questions were set; first, ‘How to develop positive psychology based Character Strengths Enhancement Program?,’ and second, 'How is the effect of positive psychology based Character Strengths Enhancement Program on the self-determination and well-being of middle school students with mild intellectual disabilities?’ The research process that was carried out according to the above research questions is as follows. [Research Question 1] is based on the six virtues and 24 strengths of the Peterson and Seligman(2004)’s Virtues on Action(VIA) system. Then, the stages of examination, analysis, design, construction, and application were proceeded based on program development models such as Park, In-Woo(1995). Through the process, program goals, contents, teaching and learning methods, and evaluation were constructed as a positive psychology based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disabilities. [Study Question 2] verified the effect of positive psychology based character strengths enhancement program on self-determination ability and well-being of middle school students with mild intellectual disability. The subjects of the study were 20 middle school students with mild intellectual disabilities in 7 middle schools in K-do, who had pre-homogeneity, and 10 students were classified into experiment group and the other 10 students were classified into control group, and each groups conducted pre- and post- experiments. SDTPS developed first by Hoffman, Field and Sawilowsky(2000) was used as the self-determination test, and K-WBSA developed by Keyes(2005) was used as the well-being test. Each test scored in 5 point scales. The application period of the character strengths enhancement program was 28 days from August 28, 2018 to November 23, 2018 for 14 weeks. The experimental group had a character strengths enhancement program and the control group had no treatment. Data were analyzed by SPSS 24 program using covariance analysis (ANCOVA) with pre-test as covariate and post-test score as dependent variable. In the analysis of covariance, The sub-factors that have problem with homogeneity of variance, the ranked covariance analysis was used which is a nonparametric statistical analysis. The results of the study on the above research questions and research procedures are as follows. As a result of constructing positive psychology based character strengths enhancement program of [Research Question 1], the purpose of the character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disability was set to improve self-determination ability and well-being. The content of the program consisted of representative strengths, self-control, optimism, gratitude, social intelligence, kindness, forgiveness, immersion, appreciation, and health. The method of teaching and learning of the program consisted of introduction of teaching and learning stage, 2 sessions, recognition of character strengths 8 sessions, utilization of character strengths 17 sessions and finishing 1 session. Teaching and learning activities were selected as drawing the brain structure of happiness, expressing happiness with cookies and searching for example character as recognition strategies of character strengths, writing strengths diary, gratitude, and kindness board game as strategies to utilize character strengths. The evaluation of the program consisted of evaluation, teacher's diagnosis, formation, and overall evaluation at the finishing stage of every session. The results of the verification of positive psychology based character strengths enhancement program for middle school students with mild intellectual disability of [Study Question 2] were as follows. First, the character strengths enhancement program was effective in enhancing the self determination ability of middle school students with mild intellectual disabilities. It was also effective on the sub-factors of self determination, such as self recognition, self-esteem, planning, acting, evaluation of results, general self-determination ability, respectively. Second, character strengths enhancement program was effective in enhancing the well-being of middle school students with mild intellectual disabilities, and it was effective in enhancing subjective, psychological and social well-being. This study has meaningful implications in that it aimed to develop a program based on character strengths from the VIA classification system classified by Peterson and Seligman(2004) and verify the effectiveness, then suggest activity programs usable in real fields utilizing the psychological well-being and self-determination ability of positive psychology, which is important in the current era, as well as complementing and treating weaknesses(deficiencies) in middle school students with mild intellectual disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.