[학위논문]치료적 접근을 통한 교육연극 연구 : ‘특이 행동 학습자’를 중심으로 A Study on the Therapeutic Approach of Educational Drama: Focusing on 'Learners with Disruptive Behavior'원문보기
1990년대 한국의 교육 현장에 도입된 교육연극은 ‘연극을 활용한 교육’이라는 목표로 예술을 교육에 접목하면서 주목받았다. 교육연극은 학습자들이 극적 상황에서 느끼는 감정과 인식으로 세상과 자신을 이해하게 하였으며, 과정이 놀이처럼 열려있어 학습자들에게 배움의 즐거움을 주었다. 열려있는 구조 탓에 ‘특이 행동 학습자’들의 출현이 도드라졌고, 이들로 인해 자유로운 활동과 표현에 방해를 받는 일이 잦아졌다. 그들은 자신의 감정을 분출하거나 문제 행동을 일으킴으로써 수업을 방해하고 심지어 해체하기도 하였다. 그 결과 그들은 교육연극 수업의 공공연한 문제로 대두되었지만 이에 관한 연구는 아직 이루어지지 않았다. 따라서 본 논문에서는 ‘특이 행동 학습자’들이 보이는 양상과 그 원인을 분석하고 수업 안에서 어떻게 대응할 것인지 탐구하려고 한다. 먼저 ‘특이 행동 학습자’의 실태를 조사하고 행동 유형을 진단하였다. 이를 위해 심리학자 드라이커스(Rudolph Dreikurs)가 분류한 4가지 ‘어긋난 목표’ 유형을 근거로 ‘특이 행동 학습자’를 ‘지나친 관심을 끄는 학습자’, ‘보복하려는 학습자’, ‘힘을 오용하는 학습자’, ‘무기력한 학습자’로 분류하여 설문지를 만들었다. 총 32명의 교육연극 교․강사에게 설문을 시행하였고 모두 ‘특이 행동 학습자’들을 경험하였음을 확인하였다. 이론적 배경으로 교육연극과 연극치료의 접목 가능성을 위해 두 영역 간의 유사점과 차이점을 허구 세계, 몰입, 거리두기의 관점에서 살펴보았다. 그 결과 다음과 같은 사실을 확인하였다. ○ 교육연극과 연극치료는 공통으로 현실과 분리된 허구세계를 본질적 요소로 사용한다. 하지만 교육연극은 개인의 사회문화적 차원을 탐구하는 반면, 연극치료는 개인의 심리 내적 문제를 탐구한다는 면에서 차이점이 있다. ○ 교육연극은 사회문화적 상황에 몰입하게 하고 연극치료는 투사로 개인의 심리적 상황에 몰입한다. ○ 몰입과 함께 거리두기 또한 교육연극과 연극치료가 공유하는 지점이다. 허구세계를 먼저 경험한 뒤 경험한 허구의 세계를 거리를 두고 바라보면서, 현실 세계의 경험과 이해에 대해 비판적 시각을 갖게 된다. 하지만 거리두기의 대상이 사회와 개인이라는 점에서 교육연극과 연극치료의 차이가 있다. 그러나 지금까지와 다른 ‘변화된 나’를 지향하고 ‘그런 내가 보는 세상’을 새롭게 펼쳐 가는 것을 목표로 한다는 측면에서 두 분야는 유사하다. 이러한 유사점들은 교육연극과 연극치료의 자연스러운 접목을 위한 충분조건이 된다. 또한 연극치료는 심리적 내상으로 인해 왜곡된 주관을 객관화시켜 사회생활을 가능하게 하는 것이라면, 교육연극은 객관적 세계를 아우르는 학습자들의 주관화에 초점을 맞추고 개성과 ...
1990년대 한국의 교육 현장에 도입된 교육연극은 ‘연극을 활용한 교육’이라는 목표로 예술을 교육에 접목하면서 주목받았다. 교육연극은 학습자들이 극적 상황에서 느끼는 감정과 인식으로 세상과 자신을 이해하게 하였으며, 과정이 놀이처럼 열려있어 학습자들에게 배움의 즐거움을 주었다. 열려있는 구조 탓에 ‘특이 행동 학습자’들의 출현이 도드라졌고, 이들로 인해 자유로운 활동과 표현에 방해를 받는 일이 잦아졌다. 그들은 자신의 감정을 분출하거나 문제 행동을 일으킴으로써 수업을 방해하고 심지어 해체하기도 하였다. 그 결과 그들은 교육연극 수업의 공공연한 문제로 대두되었지만 이에 관한 연구는 아직 이루어지지 않았다. 따라서 본 논문에서는 ‘특이 행동 학습자’들이 보이는 양상과 그 원인을 분석하고 수업 안에서 어떻게 대응할 것인지 탐구하려고 한다. 먼저 ‘특이 행동 학습자’의 실태를 조사하고 행동 유형을 진단하였다. 이를 위해 심리학자 드라이커스(Rudolph Dreikurs)가 분류한 4가지 ‘어긋난 목표’ 유형을 근거로 ‘특이 행동 학습자’를 ‘지나친 관심을 끄는 학습자’, ‘보복하려는 학습자’, ‘힘을 오용하는 학습자’, ‘무기력한 학습자’로 분류하여 설문지를 만들었다. 총 32명의 교육연극 교․강사에게 설문을 시행하였고 모두 ‘특이 행동 학습자’들을 경험하였음을 확인하였다. 이론적 배경으로 교육연극과 연극치료의 접목 가능성을 위해 두 영역 간의 유사점과 차이점을 허구 세계, 몰입, 거리두기의 관점에서 살펴보았다. 그 결과 다음과 같은 사실을 확인하였다. ○ 교육연극과 연극치료는 공통으로 현실과 분리된 허구세계를 본질적 요소로 사용한다. 하지만 교육연극은 개인의 사회문화적 차원을 탐구하는 반면, 연극치료는 개인의 심리 내적 문제를 탐구한다는 면에서 차이점이 있다. ○ 교육연극은 사회문화적 상황에 몰입하게 하고 연극치료는 투사로 개인의 심리적 상황에 몰입한다. ○ 몰입과 함께 거리두기 또한 교육연극과 연극치료가 공유하는 지점이다. 허구세계를 먼저 경험한 뒤 경험한 허구의 세계를 거리를 두고 바라보면서, 현실 세계의 경험과 이해에 대해 비판적 시각을 갖게 된다. 하지만 거리두기의 대상이 사회와 개인이라는 점에서 교육연극과 연극치료의 차이가 있다. 그러나 지금까지와 다른 ‘변화된 나’를 지향하고 ‘그런 내가 보는 세상’을 새롭게 펼쳐 가는 것을 목표로 한다는 측면에서 두 분야는 유사하다. 이러한 유사점들은 교육연극과 연극치료의 자연스러운 접목을 위한 충분조건이 된다. 또한 연극치료는 심리적 내상으로 인해 왜곡된 주관을 객관화시켜 사회생활을 가능하게 하는 것이라면, 교육연극은 객관적 세계를 아우르는 학습자들의 주관화에 초점을 맞추고 개성과 특이성을 격려한다는 차이를 갖는다. 이러한 차이는 교육연극에서 ‘특이 행동 학습자’에 초점을 맞추어 치료하기 위한 주요한 근거이며 연극치료의 적용 이유가 된다. 다음으로, 본 연구는 교육연극 수업에서의 연극치료 적용을 위해 교육연극과 연극치료가 교호하는 지대를 ‘리미노이드(liminoid) 공간’이라고 설정하였다. 그것은 교육과 치료의 경계지대로, 일종의 문지방과도 같다. 이 공간은 ‘특이 행동 학습자’가 수업을 방해하는 행동을 하는 순간 열리게 된다. 이 경계지대 안에서 교육연극에서 연극치료의 적용이 일어나며 다시 교육연극으로의 복귀가 가능해진다. 이런 점에서 ‘특이 행동 학습자’는 ‘리미노이드’라고 볼 수 있다. 마지막으로 각각의 ‘특이 행동 학습자’를 대상으로 차별화된 연극치료를 적용한 교육연극 수업의 실제 사례를 알아보았다. ○ ‘지나친 관심을 끄는 학습자’는 성장 과정에서 결핍된 발달과정을 복원하기 위해 수 제닝스(Sue Jennings)의 EPR모델을 적용하였다. 학습자는 현실에서 왜곡되고 억눌려 표현되지 못하였던 심리적 내용물들을 감각적으로 표현하였다. 이후 극 활동을 통해 억눌림의 실체를 확인하였다. ○ ‘보복하려는 학습자’의 경우는 보복 대상을 향한 분노라는 감정이 내면을 휩싸고 있으므로 분노의 감정에 초점을 맞추고 역할 접근법을 활용하였다. 즉, 분노가 일어난 사건을 재생하여 감정의 진실을 정당하게 표출한 후 역할과 반대 역할의 양극성을 경험하게 하였다. 그 결과 학습자는 자신이 느끼는 분노의 원인을 이해하고 대상을 용서하였다. ○ ‘힘을 오용하는 학습자’는 파밀라 던(Pamela Dunne)의 내러드라마(Narradrama)방식을 적용하여 대안적 이야기를 창조하였다. 그는 극을 통해 ‘힘의 오용’이 얼마나 큰 파문을 가져오는지 확인하였고, 대안적 이야기를 만들어서 다양한 측면으로 힘의 결과를 인식하면서 변화하였다. ○ ‘무기력한 학습자’는 심리적, 신체적으로 무기력한 상태이기 때문에 움직임 중심 접근법을 활용하였다. 자기 감각을 느끼도록 신체적 활성화를 유도하고 심리적 무기력을 극복하도록 했다. 놀이를 통한 신체 감각의 활성화는 자기감을 찾는 데 도움을 주었다. 이와 같은 치료적 접근법을 활용한 교육연극 수업 방식은 단순히 ‘특이 행동 학습자’의 변화뿐만 아니라 집단 전체의 이해와 소통의 깊이가 달라져 깊은 공동체감을 형성하는 결과까지도 이루었다. 교육연극 현장에서 ‘특이 행동 학습자’의 존재는 교사에게 새로운 관점을 갖도록 요구한다. 즉, 그들의 행동을 수업의 방해 요소가 아니라 새로운 태도, 인식, 행동, 신뢰 방식이 다시 점검되고 생성되는 곳으로 인식해야 한다는 것이다. 이곳이 바로 ‘리미노이드 공간’이다. 본 연구는 교육연극과 연극치료의 상호 협력적 실험으로 교육연극에서의 문제점을 해결하려는 첫 시도로 의미가 있다. 또한 치료적 접근법을 활용한 교육연극을 구체적으로 제시함으로써 향후 교육연극 수업 개선에 긍정적 영향을 미친다는 데에 연구 의의가 있다.
1990년대 한국의 교육 현장에 도입된 교육연극은 ‘연극을 활용한 교육’이라는 목표로 예술을 교육에 접목하면서 주목받았다. 교육연극은 학습자들이 극적 상황에서 느끼는 감정과 인식으로 세상과 자신을 이해하게 하였으며, 과정이 놀이처럼 열려있어 학습자들에게 배움의 즐거움을 주었다. 열려있는 구조 탓에 ‘특이 행동 학습자’들의 출현이 도드라졌고, 이들로 인해 자유로운 활동과 표현에 방해를 받는 일이 잦아졌다. 그들은 자신의 감정을 분출하거나 문제 행동을 일으킴으로써 수업을 방해하고 심지어 해체하기도 하였다. 그 결과 그들은 교육연극 수업의 공공연한 문제로 대두되었지만 이에 관한 연구는 아직 이루어지지 않았다. 따라서 본 논문에서는 ‘특이 행동 학습자’들이 보이는 양상과 그 원인을 분석하고 수업 안에서 어떻게 대응할 것인지 탐구하려고 한다. 먼저 ‘특이 행동 학습자’의 실태를 조사하고 행동 유형을 진단하였다. 이를 위해 심리학자 드라이커스(Rudolph Dreikurs)가 분류한 4가지 ‘어긋난 목표’ 유형을 근거로 ‘특이 행동 학습자’를 ‘지나친 관심을 끄는 학습자’, ‘보복하려는 학습자’, ‘힘을 오용하는 학습자’, ‘무기력한 학습자’로 분류하여 설문지를 만들었다. 총 32명의 교육연극 교․강사에게 설문을 시행하였고 모두 ‘특이 행동 학습자’들을 경험하였음을 확인하였다. 이론적 배경으로 교육연극과 연극치료의 접목 가능성을 위해 두 영역 간의 유사점과 차이점을 허구 세계, 몰입, 거리두기의 관점에서 살펴보았다. 그 결과 다음과 같은 사실을 확인하였다. ○ 교육연극과 연극치료는 공통으로 현실과 분리된 허구세계를 본질적 요소로 사용한다. 하지만 교육연극은 개인의 사회문화적 차원을 탐구하는 반면, 연극치료는 개인의 심리 내적 문제를 탐구한다는 면에서 차이점이 있다. ○ 교육연극은 사회문화적 상황에 몰입하게 하고 연극치료는 투사로 개인의 심리적 상황에 몰입한다. ○ 몰입과 함께 거리두기 또한 교육연극과 연극치료가 공유하는 지점이다. 허구세계를 먼저 경험한 뒤 경험한 허구의 세계를 거리를 두고 바라보면서, 현실 세계의 경험과 이해에 대해 비판적 시각을 갖게 된다. 하지만 거리두기의 대상이 사회와 개인이라는 점에서 교육연극과 연극치료의 차이가 있다. 그러나 지금까지와 다른 ‘변화된 나’를 지향하고 ‘그런 내가 보는 세상’을 새롭게 펼쳐 가는 것을 목표로 한다는 측면에서 두 분야는 유사하다. 이러한 유사점들은 교육연극과 연극치료의 자연스러운 접목을 위한 충분조건이 된다. 또한 연극치료는 심리적 내상으로 인해 왜곡된 주관을 객관화시켜 사회생활을 가능하게 하는 것이라면, 교육연극은 객관적 세계를 아우르는 학습자들의 주관화에 초점을 맞추고 개성과 특이성을 격려한다는 차이를 갖는다. 이러한 차이는 교육연극에서 ‘특이 행동 학습자’에 초점을 맞추어 치료하기 위한 주요한 근거이며 연극치료의 적용 이유가 된다. 다음으로, 본 연구는 교육연극 수업에서의 연극치료 적용을 위해 교육연극과 연극치료가 교호하는 지대를 ‘리미노이드(liminoid) 공간’이라고 설정하였다. 그것은 교육과 치료의 경계지대로, 일종의 문지방과도 같다. 이 공간은 ‘특이 행동 학습자’가 수업을 방해하는 행동을 하는 순간 열리게 된다. 이 경계지대 안에서 교육연극에서 연극치료의 적용이 일어나며 다시 교육연극으로의 복귀가 가능해진다. 이런 점에서 ‘특이 행동 학습자’는 ‘리미노이드’라고 볼 수 있다. 마지막으로 각각의 ‘특이 행동 학습자’를 대상으로 차별화된 연극치료를 적용한 교육연극 수업의 실제 사례를 알아보았다. ○ ‘지나친 관심을 끄는 학습자’는 성장 과정에서 결핍된 발달과정을 복원하기 위해 수 제닝스(Sue Jennings)의 EPR모델을 적용하였다. 학습자는 현실에서 왜곡되고 억눌려 표현되지 못하였던 심리적 내용물들을 감각적으로 표현하였다. 이후 극 활동을 통해 억눌림의 실체를 확인하였다. ○ ‘보복하려는 학습자’의 경우는 보복 대상을 향한 분노라는 감정이 내면을 휩싸고 있으므로 분노의 감정에 초점을 맞추고 역할 접근법을 활용하였다. 즉, 분노가 일어난 사건을 재생하여 감정의 진실을 정당하게 표출한 후 역할과 반대 역할의 양극성을 경험하게 하였다. 그 결과 학습자는 자신이 느끼는 분노의 원인을 이해하고 대상을 용서하였다. ○ ‘힘을 오용하는 학습자’는 파밀라 던(Pamela Dunne)의 내러드라마(Narradrama)방식을 적용하여 대안적 이야기를 창조하였다. 그는 극을 통해 ‘힘의 오용’이 얼마나 큰 파문을 가져오는지 확인하였고, 대안적 이야기를 만들어서 다양한 측면으로 힘의 결과를 인식하면서 변화하였다. ○ ‘무기력한 학습자’는 심리적, 신체적으로 무기력한 상태이기 때문에 움직임 중심 접근법을 활용하였다. 자기 감각을 느끼도록 신체적 활성화를 유도하고 심리적 무기력을 극복하도록 했다. 놀이를 통한 신체 감각의 활성화는 자기감을 찾는 데 도움을 주었다. 이와 같은 치료적 접근법을 활용한 교육연극 수업 방식은 단순히 ‘특이 행동 학습자’의 변화뿐만 아니라 집단 전체의 이해와 소통의 깊이가 달라져 깊은 공동체감을 형성하는 결과까지도 이루었다. 교육연극 현장에서 ‘특이 행동 학습자’의 존재는 교사에게 새로운 관점을 갖도록 요구한다. 즉, 그들의 행동을 수업의 방해 요소가 아니라 새로운 태도, 인식, 행동, 신뢰 방식이 다시 점검되고 생성되는 곳으로 인식해야 한다는 것이다. 이곳이 바로 ‘리미노이드 공간’이다. 본 연구는 교육연극과 연극치료의 상호 협력적 실험으로 교육연극에서의 문제점을 해결하려는 첫 시도로 의미가 있다. 또한 치료적 접근법을 활용한 교육연극을 구체적으로 제시함으로써 향후 교육연극 수업 개선에 긍정적 영향을 미친다는 데에 연구 의의가 있다.
Educational drama introduced in the 1990s in Korea drew attention as it applied art to education with the goal of 'education using theater'. The educational drama made learners understand the world and themselves with emotions and perceptions which are felt in dramatic situations. And the process of...
Educational drama introduced in the 1990s in Korea drew attention as it applied art to education with the goal of 'education using theater'. The educational drama made learners understand the world and themselves with emotions and perceptions which are felt in dramatic situations. And the process of educational drama is open like play so that it brings learners the joy of learning. Open structure has led to the emergence of 'learners with disruptive behavior' who have often impede free activities and expression. They interrupted lessons by venting their emotions or causing trouble behavior. As a result, it has emerged as an demanding issue in educational drama but no research has been done yet. Therefore, this study will analyze the patterns and causes of learners with disruptive behavior and explore how to respond to them. First, we examine the state of 'learners with disruptive behavior' and diagnose the type of behaviors. To this end, a questionnaire is created based on four types of 'weird objectives' classified by psychologist Dreikurs as 'over-appealing learners', 'revengeful learners', 'power-abusing learners', and 'helpless learners'. A total of 32 teachers were surveyed and confirmed to have experienced 'special behavioral learners'. The theoretical background examines similarities and differences between the two areas from in terms of fictional world, immersion, and distance in order to combine educational drama with drama therapy. As a result, the following findings have been identified: ○ Educational drama and drama therapy use the fictional world as an essential element, which is separated from reality. While educational drama explores the social and cultural dimension of an individual, drama therapy explores individual's psychological problems. ○ Education drama has participants immersed in social and cultural situations, but drama therapy invites participants to be immersed in personal psychological situations. ○ Distance is also shared by educational drama and drama therapy. After experiencing the fictional world, you take a critical view of the real world's experiences and interests by distancing yourself expressed in the fictional world. However, there is a difference in educational drama and drama therapy. The former is focused on society but the latter is focused on psychology. However, the two sectors are similar in that they aim to pursue "altered me" and "seeing the world afresh from the perspective of the altered me". These similarities are sufficient condition for the natural interplay of educational drama and drama therapy. In addition, if drama therapy is to objectify a distorted view of the psychological state to enable social life, the educational drama focuses on the subjectization of learners 's view of worlds. These differences are the main reasons for the application of drama therapy as a tool for treatment of 'learners with disruptive behaviour' in educational drama. Next, this study establishes a 'liminoid space' for the application of drama therapy in education drama classes. It is a border between education and therapy, a kind of threshold. The space opens as soon as a 'learner with disruptive behavior' acts to disrupt a class. In this boundary, the application of drama therapy takes place in the educational drama, and it is possible to return to the educational drama. In this sense, a 'learner with disruptive behavior' can be considered a "liminoid." Finally, specific drama therapies applied to each 'learners with disruptive behavior' are introduced. ○ 'The EPR model of Jennings' is appled to 'over-appealing learners' to restore the development process that is lacking in the growth process. A learner sensibly expressed psychological content that was distorted and suppressed in the real world. Later on, he could be able to playd a role which led him to look at the reality of oppression. ○ In the case of 'revengeful learners', the feeling of anger toward the object of retaliation was ingrained inside and the role approach was utilized. In other words, the act of anger was reproduced to express the truth of emotion justly and to experience the polarity of the role and the opposite role. As a result, learners understood the cause of their anger and forgave the subject. ○ Dunn's 'Narradrama' method of creating alternative stories is applied to learners who misuse power. Through the narradrama, he identifies the consequences of power abuse. ○ 'Helpless learners' are mentally and physically weak and so the movement-oriented approach was used. In particular, Johnson's developmental transformation model, which links physical activations to the passage of self-consciousness, attempts to overcome psychological lethargy and find a sense of body. Using these therapeutic approaches, the educational drama not only changes 'learners with disruptive behavior' but also changes the depth of understanding and communication of the group as a result of creating a deep sense of community. The presence of 'learners with disruptive behavior' in educational dramaa requires teachers to take a new perspective. That is, their behaviors should be recognized as a place where new attitudes, perceptions, behaviors, and confidence are re-checked, experimented and created not as a hindrance to class. This is the "liminoid" space. This study is meaningful in its first attempt to solve problems in an educational drama through a collaborative experiment in educational drama and drama therapy. In addition, it is significant that the detailed presentation of the educational drama using the therapeutic approach will have a positive effect on the improvement of the future educational drama.
Educational drama introduced in the 1990s in Korea drew attention as it applied art to education with the goal of 'education using theater'. The educational drama made learners understand the world and themselves with emotions and perceptions which are felt in dramatic situations. And the process of educational drama is open like play so that it brings learners the joy of learning. Open structure has led to the emergence of 'learners with disruptive behavior' who have often impede free activities and expression. They interrupted lessons by venting their emotions or causing trouble behavior. As a result, it has emerged as an demanding issue in educational drama but no research has been done yet. Therefore, this study will analyze the patterns and causes of learners with disruptive behavior and explore how to respond to them. First, we examine the state of 'learners with disruptive behavior' and diagnose the type of behaviors. To this end, a questionnaire is created based on four types of 'weird objectives' classified by psychologist Dreikurs as 'over-appealing learners', 'revengeful learners', 'power-abusing learners', and 'helpless learners'. A total of 32 teachers were surveyed and confirmed to have experienced 'special behavioral learners'. The theoretical background examines similarities and differences between the two areas from in terms of fictional world, immersion, and distance in order to combine educational drama with drama therapy. As a result, the following findings have been identified: ○ Educational drama and drama therapy use the fictional world as an essential element, which is separated from reality. While educational drama explores the social and cultural dimension of an individual, drama therapy explores individual's psychological problems. ○ Education drama has participants immersed in social and cultural situations, but drama therapy invites participants to be immersed in personal psychological situations. ○ Distance is also shared by educational drama and drama therapy. After experiencing the fictional world, you take a critical view of the real world's experiences and interests by distancing yourself expressed in the fictional world. However, there is a difference in educational drama and drama therapy. The former is focused on society but the latter is focused on psychology. However, the two sectors are similar in that they aim to pursue "altered me" and "seeing the world afresh from the perspective of the altered me". These similarities are sufficient condition for the natural interplay of educational drama and drama therapy. In addition, if drama therapy is to objectify a distorted view of the psychological state to enable social life, the educational drama focuses on the subjectization of learners 's view of worlds. These differences are the main reasons for the application of drama therapy as a tool for treatment of 'learners with disruptive behaviour' in educational drama. Next, this study establishes a 'liminoid space' for the application of drama therapy in education drama classes. It is a border between education and therapy, a kind of threshold. The space opens as soon as a 'learner with disruptive behavior' acts to disrupt a class. In this boundary, the application of drama therapy takes place in the educational drama, and it is possible to return to the educational drama. In this sense, a 'learner with disruptive behavior' can be considered a "liminoid." Finally, specific drama therapies applied to each 'learners with disruptive behavior' are introduced. ○ 'The EPR model of Jennings' is appled to 'over-appealing learners' to restore the development process that is lacking in the growth process. A learner sensibly expressed psychological content that was distorted and suppressed in the real world. Later on, he could be able to playd a role which led him to look at the reality of oppression. ○ In the case of 'revengeful learners', the feeling of anger toward the object of retaliation was ingrained inside and the role approach was utilized. In other words, the act of anger was reproduced to express the truth of emotion justly and to experience the polarity of the role and the opposite role. As a result, learners understood the cause of their anger and forgave the subject. ○ Dunn's 'Narradrama' method of creating alternative stories is applied to learners who misuse power. Through the narradrama, he identifies the consequences of power abuse. ○ 'Helpless learners' are mentally and physically weak and so the movement-oriented approach was used. In particular, Johnson's developmental transformation model, which links physical activations to the passage of self-consciousness, attempts to overcome psychological lethargy and find a sense of body. Using these therapeutic approaches, the educational drama not only changes 'learners with disruptive behavior' but also changes the depth of understanding and communication of the group as a result of creating a deep sense of community. The presence of 'learners with disruptive behavior' in educational dramaa requires teachers to take a new perspective. That is, their behaviors should be recognized as a place where new attitudes, perceptions, behaviors, and confidence are re-checked, experimented and created not as a hindrance to class. This is the "liminoid" space. This study is meaningful in its first attempt to solve problems in an educational drama through a collaborative experiment in educational drama and drama therapy. In addition, it is significant that the detailed presentation of the educational drama using the therapeutic approach will have a positive effect on the improvement of the future educational drama.
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