다문화가정 초등학생의 어린이 영양지수(NQ)를 이용한 식생활 실태 조사와 영양·식생활 교육에 따른 효과 평가 : 중앙아시아 출신 외국인근로자 가정 학생을 중심으로 Research on Dietary Life Status by using Nutrition Quotient(NQ) for Elementary School Students from Multicultural Families and Evaluation of the Effectiveness of Nutrition Education : Focused on the Children of Foreign Workers from Central Asia원문보기
본 연구는 중앙아시아 출신 다문화가정 초등학생 자녀를 대상으로 어린이 영양지수(NQ)를 판정하여 식생활 실태를 진단하였으며, 영양·식생활 교육을 실시하여 영양지식, 식태도 및 식행동으로 그 효과를 평가하였다. 다문화가정 초등학생 4, 5, 6학년을 대상으로 교육군 25명과 비교육군 25명을 선정하여 교육군의 경우 총 3차시의 영양·식생활 교육을 실시하였고, 교육의 ...
본 연구는 중앙아시아 출신 다문화가정 초등학생 자녀를 대상으로 어린이 영양지수(NQ)를 판정하여 식생활 실태를 진단하였으며, 영양·식생활 교육을 실시하여 영양지식, 식태도 및 식행동으로 그 효과를 평가하였다. 다문화가정 초등학생 4, 5, 6학년을 대상으로 교육군 25명과 비교육군 25명을 선정하여 교육군의 경우 총 3차시의 영양·식생활 교육을 실시하였고, 교육의 효과평가를 위해 교육 전·후에 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반사항을 분석한 결과 집단 간 어머니의 출신국가를 제외한 학년, 성별, 한국인 교우관계, 동거가족, 부모의 연령과 직업, 신체적 특성에 대하여 유의적인 차이를 보이지 않아 두 집단은 비교적 동질적인 것으로 사료되었다. 둘째, 연구 대상자의 한국음식에 대한 관심도를 분석한 결과 ‘매우 있다’, ‘거의 없다’, ‘보통이다’ 순으로 많았으며, 학교 급식에 대해 ‘매우 만족’하는 비율이 높았다. 셋째, 연구 대상자의 어린이 영양지수(NQ)의 요인별 점수 결과, 실천 요인이 가장 높았고, 규칙 요인이 가장 낮은 것으로 나타났다. 요인 별 영양불량 진단 결과는 모든 요인에서 양호에 비해 불량이 높았으며, NQ 등급 판정은 최하위등급이 가장 높게 나타났다. 한국인 교우관계에 따른 NQ 요인별 점수 결과 균형 요인과 NQ 총점에서 관계가 매우 좋은 집단이 보통인 집단에 비해 유의적으로 높게 나타났다. 넷째, 영양·식생활 교육 전 교육군과 비교육군 간의 영양지식은 유의적인 차이가 없었으나, 교육 후 교육군에서 영양지식이 유의적으로 상승하였다. 다섯째, 식태도의 교육 전·후 변화 결과 교육 전 2개 문항에서 비교육군이 교육군보다 점수가 높았으나, 영양·식생활 교육 후 교육군의 모든 식태도 문항과 총점의 점수가 유의적으로 높아졌다. 여섯째, 식행동은 영양·식생활 교육 전과 교육 후에서 교육군과 비교육군 간의 유의적인 차이가 없었다. 교육 전에 비해 교육 후 두 집단 모두 총점이 상승하였으나 비교육군에서만 유의적인 차이를 나타냈다. 일곱째, 교육군의 한국인 교우관계에 따른 교육 효과 평가 결과, 교육 후 ‘매우 좋음’ 집단이 ‘보통’ 집단에 비해 영양지식, 식태도, 식행동에서 점수가 향상되었다. 여덟째, 교육군의 한국음식 관심도에 따른 교육 효과 평가 결과, 교육 전·후 영양지식, 식태도, 식행동의 총점에서 ‘있다’ 집단에서 가장 높은 점수를 나타냈으나 교육 후 영양지식 총점에서만 유의적인 차이를 보였다. 아홉째, 교육군의 영양지식, 식태도, 식행동, NQ 간의 상관관계를 분석한 결과, 식태도와 식행동 간에 양의 상관관계를 보였다. 열째, 영양·식생활 교육 만족도를 분석한 결과, 앞으로 이런 교육이 있다면 참여할 건가요?, 이런 교육이 필요하다고 생각하나요?, 교육 내용이 이해되었나요? 순으로 높은 점수를 나타내었다. 본 연구 결과, 다문화가정 초등학생 대상의 영양·식생활 교육이 영양지식 상승 및 식태도 변화를 긍정적으로 이끌었으나, 제한된 교육 횟수로 인해 올바른 식행동의 변화는 어려웠다. 표본수가 적고 한정된 지역 때문에 다문화가정 초등학생에게 일반화하는데 제한점이 있음을 알 수 있었다. 또한 연구 대상자의 NQ 등급이 우리나라 초등학생과 큰 차이가 있어, 다문화가정 초등학생이 이해하기 쉬운 언어와 흥미를 유발할 수 있는 교육 방법의 체계적인 영양·식생활 교육을 실시하여 다문화가정 초등학생의 영양·식생활 상태를 향상시켜야 할 것으로 사료된다.
본 연구는 중앙아시아 출신 다문화가정 초등학생 자녀를 대상으로 어린이 영양지수(NQ)를 판정하여 식생활 실태를 진단하였으며, 영양·식생활 교육을 실시하여 영양지식, 식태도 및 식행동으로 그 효과를 평가하였다. 다문화가정 초등학생 4, 5, 6학년을 대상으로 교육군 25명과 비교육군 25명을 선정하여 교육군의 경우 총 3차시의 영양·식생활 교육을 실시하였고, 교육의 효과평가를 위해 교육 전·후에 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반사항을 분석한 결과 집단 간 어머니의 출신국가를 제외한 학년, 성별, 한국인 교우관계, 동거가족, 부모의 연령과 직업, 신체적 특성에 대하여 유의적인 차이를 보이지 않아 두 집단은 비교적 동질적인 것으로 사료되었다. 둘째, 연구 대상자의 한국음식에 대한 관심도를 분석한 결과 ‘매우 있다’, ‘거의 없다’, ‘보통이다’ 순으로 많았으며, 학교 급식에 대해 ‘매우 만족’하는 비율이 높았다. 셋째, 연구 대상자의 어린이 영양지수(NQ)의 요인별 점수 결과, 실천 요인이 가장 높았고, 규칙 요인이 가장 낮은 것으로 나타났다. 요인 별 영양불량 진단 결과는 모든 요인에서 양호에 비해 불량이 높았으며, NQ 등급 판정은 최하위등급이 가장 높게 나타났다. 한국인 교우관계에 따른 NQ 요인별 점수 결과 균형 요인과 NQ 총점에서 관계가 매우 좋은 집단이 보통인 집단에 비해 유의적으로 높게 나타났다. 넷째, 영양·식생활 교육 전 교육군과 비교육군 간의 영양지식은 유의적인 차이가 없었으나, 교육 후 교육군에서 영양지식이 유의적으로 상승하였다. 다섯째, 식태도의 교육 전·후 변화 결과 교육 전 2개 문항에서 비교육군이 교육군보다 점수가 높았으나, 영양·식생활 교육 후 교육군의 모든 식태도 문항과 총점의 점수가 유의적으로 높아졌다. 여섯째, 식행동은 영양·식생활 교육 전과 교육 후에서 교육군과 비교육군 간의 유의적인 차이가 없었다. 교육 전에 비해 교육 후 두 집단 모두 총점이 상승하였으나 비교육군에서만 유의적인 차이를 나타냈다. 일곱째, 교육군의 한국인 교우관계에 따른 교육 효과 평가 결과, 교육 후 ‘매우 좋음’ 집단이 ‘보통’ 집단에 비해 영양지식, 식태도, 식행동에서 점수가 향상되었다. 여덟째, 교육군의 한국음식 관심도에 따른 교육 효과 평가 결과, 교육 전·후 영양지식, 식태도, 식행동의 총점에서 ‘있다’ 집단에서 가장 높은 점수를 나타냈으나 교육 후 영양지식 총점에서만 유의적인 차이를 보였다. 아홉째, 교육군의 영양지식, 식태도, 식행동, NQ 간의 상관관계를 분석한 결과, 식태도와 식행동 간에 양의 상관관계를 보였다. 열째, 영양·식생활 교육 만족도를 분석한 결과, 앞으로 이런 교육이 있다면 참여할 건가요?, 이런 교육이 필요하다고 생각하나요?, 교육 내용이 이해되었나요? 순으로 높은 점수를 나타내었다. 본 연구 결과, 다문화가정 초등학생 대상의 영양·식생활 교육이 영양지식 상승 및 식태도 변화를 긍정적으로 이끌었으나, 제한된 교육 횟수로 인해 올바른 식행동의 변화는 어려웠다. 표본수가 적고 한정된 지역 때문에 다문화가정 초등학생에게 일반화하는데 제한점이 있음을 알 수 있었다. 또한 연구 대상자의 NQ 등급이 우리나라 초등학생과 큰 차이가 있어, 다문화가정 초등학생이 이해하기 쉬운 언어와 흥미를 유발할 수 있는 교육 방법의 체계적인 영양·식생활 교육을 실시하여 다문화가정 초등학생의 영양·식생활 상태를 향상시켜야 할 것으로 사료된다.
This paper examined the nutrition quotient (NQ) and also identified the dietary life status of elementary school students from multicultural families from Central Asia(multicultural students). And finally, I measured the effects on the knowledge of nutrition, the diet attitude and the dietary behavi...
This paper examined the nutrition quotient (NQ) and also identified the dietary life status of elementary school students from multicultural families from Central Asia(multicultural students). And finally, I measured the effects on the knowledge of nutrition, the diet attitude and the dietary behavior after nutrition education. Targeting the elementary school students in fourth, fifth, sixth grade, 25 students were selected as an educated group and 25 as a non-educated group. A total of three nutrition education sessions were administered to the educated group and data were collected using questionnaires before and after the education in order to assess the effectiveness of the education. The results of this study are as follows. First, as a result of general analysis, there was not a significant difference between the two groups in terms of grade, sex, relationship with Korean friends, family members living together, parents' age and occupation, and physical characteristics except for mother’s country of origin, so the two groups were considered as relatively similar groups. Second, the degree of interest of subjects of study in Korean food was 'strongly interested', 'almost not interested', and 'neutral' in order. The rate of 'strongly satisfied' was high for school meals. Third, the nutrition quotient (NQ) scores showed the highest level of practice factor and the lowest level of rule factor. As a result of diagnosing malnutrition by factors, all factors showed bad rather than good. And The results of the NQ rating test showed the lowest rating. The results of NQ factor scores according to the relationship with Korean friends show that the group with a very good relationship is significantly higher than the group with a normal relationship in balance factors and NQ total points. Fourth, there was no significant difference between the educated group and non-educated group before nutrition education, but after education, knowledge of nutrition of educated group increased significantly. Fifth, in terms of the diet attitude, before the nutrition education, the non-educated group was higher in two questions than the educated group. However, after nutrition education, the scores of the educated group were significantly higher in all diet attitude questions and total scores. Sixth, dietary behavior was not significantly different between the educated and non-educated groups before and after nutrition education. After the education, although both groups increased in total score, there was a significant difference only in the non-educated group. Seventh, educated groups were classified according to their relationship with their Korean friends, and the result of the education by the classified groups shows that, after the education, scores of knowledge of nutrition, diet attitude, and dietary behavior were improved in 'very good' group compared to 'neutral' group. Eighth, educated groups were classified according to the degree of interest in Korean food, and the result of the education by the classified groups shows that although the 'interested' group had the highest score in the total score of knowledge of nutrition, diet attitude, and dietary behavior both before and after the education, there was a significant difference only in the total score of the knowledge of nutrition after the education. Ninth, the correlation between knowledge of nutrition, diet attitude, dietary behavior and NQ of the educated group was analyzed. As a result, there was a positive correlation between dietary attitude and dietary behavior. Tenth, as a result of analyzing satisfaction with nutrition education, the score for the following questions were in order. "Do you want to participate in such education in the future?", "Do you think this education is necessary?" "Did you understand the contents of the education?" In this study, nutrition education for multicultural students improved knowledge of nutrition and diet attitude. However, the limited number of education sessions made it difficult to change dietary behaviors. The small sample size and local limitations make it difficult to generalize this study to all multicultural students. In addition, since the NQ rating of the subjects of this study significantly differs from that of Korean elementary school students, interesting nutrition education with an easily understandable language for multicultural students is required, and through this, it is necessary to improve their nutrition and dietary life status.
This paper examined the nutrition quotient (NQ) and also identified the dietary life status of elementary school students from multicultural families from Central Asia(multicultural students). And finally, I measured the effects on the knowledge of nutrition, the diet attitude and the dietary behavior after nutrition education. Targeting the elementary school students in fourth, fifth, sixth grade, 25 students were selected as an educated group and 25 as a non-educated group. A total of three nutrition education sessions were administered to the educated group and data were collected using questionnaires before and after the education in order to assess the effectiveness of the education. The results of this study are as follows. First, as a result of general analysis, there was not a significant difference between the two groups in terms of grade, sex, relationship with Korean friends, family members living together, parents' age and occupation, and physical characteristics except for mother’s country of origin, so the two groups were considered as relatively similar groups. Second, the degree of interest of subjects of study in Korean food was 'strongly interested', 'almost not interested', and 'neutral' in order. The rate of 'strongly satisfied' was high for school meals. Third, the nutrition quotient (NQ) scores showed the highest level of practice factor and the lowest level of rule factor. As a result of diagnosing malnutrition by factors, all factors showed bad rather than good. And The results of the NQ rating test showed the lowest rating. The results of NQ factor scores according to the relationship with Korean friends show that the group with a very good relationship is significantly higher than the group with a normal relationship in balance factors and NQ total points. Fourth, there was no significant difference between the educated group and non-educated group before nutrition education, but after education, knowledge of nutrition of educated group increased significantly. Fifth, in terms of the diet attitude, before the nutrition education, the non-educated group was higher in two questions than the educated group. However, after nutrition education, the scores of the educated group were significantly higher in all diet attitude questions and total scores. Sixth, dietary behavior was not significantly different between the educated and non-educated groups before and after nutrition education. After the education, although both groups increased in total score, there was a significant difference only in the non-educated group. Seventh, educated groups were classified according to their relationship with their Korean friends, and the result of the education by the classified groups shows that, after the education, scores of knowledge of nutrition, diet attitude, and dietary behavior were improved in 'very good' group compared to 'neutral' group. Eighth, educated groups were classified according to the degree of interest in Korean food, and the result of the education by the classified groups shows that although the 'interested' group had the highest score in the total score of knowledge of nutrition, diet attitude, and dietary behavior both before and after the education, there was a significant difference only in the total score of the knowledge of nutrition after the education. Ninth, the correlation between knowledge of nutrition, diet attitude, dietary behavior and NQ of the educated group was analyzed. As a result, there was a positive correlation between dietary attitude and dietary behavior. Tenth, as a result of analyzing satisfaction with nutrition education, the score for the following questions were in order. "Do you want to participate in such education in the future?", "Do you think this education is necessary?" "Did you understand the contents of the education?" In this study, nutrition education for multicultural students improved knowledge of nutrition and diet attitude. However, the limited number of education sessions made it difficult to change dietary behaviors. The small sample size and local limitations make it difficult to generalize this study to all multicultural students. In addition, since the NQ rating of the subjects of this study significantly differs from that of Korean elementary school students, interesting nutrition education with an easily understandable language for multicultural students is required, and through this, it is necessary to improve their nutrition and dietary life status.
주제어
#다문화가정 초등학생 어린이 영양지수(NQ) 식생활 실태 영양·식생활 교육 영양지식 식태도 중앙아시아 외국인근로자
학위논문 정보
저자
이나영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영양교육전공
지도교수
최정화
발행연도
2019
총페이지
viii, 126
키워드
다문화가정 초등학생 어린이 영양지수(NQ) 식생활 실태 영양·식생활 교육 영양지식 식태도 중앙아시아 외국인근로자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.