어머니의 문해 상호작용 및 유아의 문해 동기와 출현적 문해 능력 간 관계 A Study on the Relationship between Mother’s Literacy Interaction and Children’s Motivation to literacy and Children’s Emergent Literacy Ability.원문보기
본 연구에서는 어머니의 문해 상호작용 및 만 5세 유아의 문해 동기와 출현적 문해 능력 간의 어떠한 관계가 있는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울과 경기도에 위치한 11곳의 직장 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아와 어머니 88쌍이다. 어머니의 문해 상호작용 유형을 알아보기 위해 손승희와 김명순(2012b)이 개발한 ‘부모 문해 상호작용’척도를 사용하였다. 유아의 문해 동기를 검사하기 위해 Mata(2011)가 개발한 유아용 문해 동기 검사도구(...
본 연구에서는 어머니의 문해 상호작용 및 만 5세 유아의 문해 동기와 출현적 문해 능력 간의 어떠한 관계가 있는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울과 경기도에 위치한 11곳의 직장 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아와 어머니 88쌍이다. 어머니의 문해 상호작용 유형을 알아보기 위해 손승희와 김명순(2012b)이 개발한 ‘부모 문해 상호작용’척도를 사용하였다. 유아의 문해 동기를 검사하기 위해 Mata(2011)가 개발한 유아용 문해 동기 검사도구(Motivation for Reading & Writing Profile: MRWP)를 번역하여 사용하였으며, 유아의 출현적 문해 능력을 측정하기 위해 Boudreau(2005)가 개발한 ‘조기 문해 부모 질문지(EarlyLiteracy Parent Questionnaire)’를 김길숙과 박찬화(2013)가 수정·보완한 출현적 문해 능력 질문지를 사용하였다. 어머니 문해 상호작용 질문지와 유아의 출현적 문해 능력 질문지는 어머니가 각 가정에서 작성하도록 한 후 기관에서 회수하였으며, 유아의 문해 동기 검사는 연구자가 기관을 방문하여 유아들에게 개별적으로 실시하였다. 이후 수집된 자료로 변인 간의 적률상관계수를 산출하였다, 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 문해 상호작용과 유아의 문해 동기는 일부 상관이 있었다. 즉, 어머니의 ‘지시적 상호작용’은 유아의 문해 동기 중 ‘문해의 가치 및 중요성’과 상관이 나타났다. 즉, 어머니와 유아의 상호작용 중 지시적 상호작용의 점수가 높은 집단은 유아의 문해의 가치 및 중요성이 높았다. 둘째, 어머니의 문해 상호작용과 유아의 출현적 문해 능력은 일부 상관이 있었다. 즉, 어머니의 ‘개방적 상호작용’은 유아의 출현적 문해 능력 총점과 ‘책과의 상호작용’, ‘철자지식’, ‘출현적 쓰기’, ‘문해지향’과 상관이 나타났으며, 어머니의 ‘지시적 상호작용’은 유아의 출현적 문해 능력 중 ‘철자 지식’과 상관이 있었다. 어머니의 개방적 상호작용 점수가 높은 집단은 유아가 책을 읽을 때 어머니와 상호작용이 활발하고, 철자의 소리와 모양을 알고, 쓰기에 대해 관심과 흥미를 보이고, 전반적인 출현적 문해 능력이 높았다. 또 어머니의 지시적 상호작용 점수가 높은 집단의 유아는 철자를 변별하고 철자의 이름과 소리에 대한 내용을 더 많이 알았다. 셋째, 유아의 문해 동기와 유아의 출현적 문해 능력은 일부 상관이 있었다. 즉, 유아의 문해 동기 총점은 유아의 출현적 문해 능력의 중 ‘음운인식’과 유의한 상관이 나타났다. 문해 동기 중 ‘문해에 대한 자기 효능감’은 유아의 출현적 문해 능력 중 ‘환경인쇄물에 대한 반응’, ‘음운인식’과 유의한 상관이 나타났다. 스스로 잘 읽고 쓸 수 있다고 생각하는 유아 집단은 환경인쇄물을 더 관심있게 보고 읽으며 음운 인식에 대해 잘 알았다. 결론적으로, 어머니의 상호작용과 유아의 문해 동기는 유아의 출현적 문해 능력과 관계가 있다.
본 연구에서는 어머니의 문해 상호작용 및 만 5세 유아의 문해 동기와 출현적 문해 능력 간의 어떠한 관계가 있는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울과 경기도에 위치한 11곳의 직장 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아와 어머니 88쌍이다. 어머니의 문해 상호작용 유형을 알아보기 위해 손승희와 김명순(2012b)이 개발한 ‘부모 문해 상호작용’척도를 사용하였다. 유아의 문해 동기를 검사하기 위해 Mata(2011)가 개발한 유아용 문해 동기 검사도구(Motivation for Reading & Writing Profile: MRWP)를 번역하여 사용하였으며, 유아의 출현적 문해 능력을 측정하기 위해 Boudreau(2005)가 개발한 ‘조기 문해 부모 질문지(Early Literacy Parent Questionnaire)’를 김길숙과 박찬화(2013)가 수정·보완한 출현적 문해 능력 질문지를 사용하였다. 어머니 문해 상호작용 질문지와 유아의 출현적 문해 능력 질문지는 어머니가 각 가정에서 작성하도록 한 후 기관에서 회수하였으며, 유아의 문해 동기 검사는 연구자가 기관을 방문하여 유아들에게 개별적으로 실시하였다. 이후 수집된 자료로 변인 간의 적률상관계수를 산출하였다, 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 문해 상호작용과 유아의 문해 동기는 일부 상관이 있었다. 즉, 어머니의 ‘지시적 상호작용’은 유아의 문해 동기 중 ‘문해의 가치 및 중요성’과 상관이 나타났다. 즉, 어머니와 유아의 상호작용 중 지시적 상호작용의 점수가 높은 집단은 유아의 문해의 가치 및 중요성이 높았다. 둘째, 어머니의 문해 상호작용과 유아의 출현적 문해 능력은 일부 상관이 있었다. 즉, 어머니의 ‘개방적 상호작용’은 유아의 출현적 문해 능력 총점과 ‘책과의 상호작용’, ‘철자지식’, ‘출현적 쓰기’, ‘문해지향’과 상관이 나타났으며, 어머니의 ‘지시적 상호작용’은 유아의 출현적 문해 능력 중 ‘철자 지식’과 상관이 있었다. 어머니의 개방적 상호작용 점수가 높은 집단은 유아가 책을 읽을 때 어머니와 상호작용이 활발하고, 철자의 소리와 모양을 알고, 쓰기에 대해 관심과 흥미를 보이고, 전반적인 출현적 문해 능력이 높았다. 또 어머니의 지시적 상호작용 점수가 높은 집단의 유아는 철자를 변별하고 철자의 이름과 소리에 대한 내용을 더 많이 알았다. 셋째, 유아의 문해 동기와 유아의 출현적 문해 능력은 일부 상관이 있었다. 즉, 유아의 문해 동기 총점은 유아의 출현적 문해 능력의 중 ‘음운인식’과 유의한 상관이 나타났다. 문해 동기 중 ‘문해에 대한 자기 효능감’은 유아의 출현적 문해 능력 중 ‘환경인쇄물에 대한 반응’, ‘음운인식’과 유의한 상관이 나타났다. 스스로 잘 읽고 쓸 수 있다고 생각하는 유아 집단은 환경인쇄물을 더 관심있게 보고 읽으며 음운 인식에 대해 잘 알았다. 결론적으로, 어머니의 상호작용과 유아의 문해 동기는 유아의 출현적 문해 능력과 관계가 있다.
The purposes of this study were to examine the relationship between mother’s literacy interaction and children’s motivation to literacy, the relationship between mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability, and the relationship between children’s motivation to literacy...
The purposes of this study were to examine the relationship between mother’s literacy interaction and children’s motivation to literacy, the relationship between mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability, and the relationship between children’s motivation to literacy and their emergent literacy ability. This study selected research subjects as 88 children who are five-year-old children of 11 daycare centers in Seoul and Gyeonggi province and their mothers. In order to estimate the mother’s literacy interaction, this study utilize a rating scale of ‘Parent’s Literacy Interaction’ developed by Son and Kim(2012b). In order to estimate children’s motivation to literacy, this study utilized literacy motivation scale from the ‘Motivation for Reading & Writing Profile: MRWP’ that Mata (2011) developed. Also, in order to estimate emergent literacy ability of the children this study conducted ‘Early Literacy Parent’s Questionnaire’ which is developed by Boudreau (2005) and revised by Kim and Park (2013). This study collected questionnaire of the mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability through daycare centers after the mothers had filled in the questionnaire, and this study surveyed children’s motivation to literacy by directly visiting the institutes and by researching the subjects individually. The collected data was analyzed by correlation coefficient. The results of this study are summarized and concluded as follows. First, there was a significant relationship between ‘Directive literacy interaction’ in mother’s literacy interaction and ‘Value/ Importance of literacy’ in children’s motivation to literacy. Second, there was a significant relationship between ‘Open literacy interaction’ in mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability, ‘Interaction with books’, ‘Korean alphabet knowledge’, ‘Emergent writing’, ‘Orientation toward literacy’ in children’s emergent literacy ability. Also, there was a significant relationship between ‘Directive literacy interaction’ in mother’s literacy interaction and ‘Korean alphabet knowledge’ in children’s emergent literacy ability. Finally, there was a significant relationship between children’s Motivation to literacy and ‘Phonological awareness’ in children’s emergent literacy ability. Also, there was a significant relationship between ‘Self-concept as a Reader/Writer’ in children’s Motivation to literacy and ‘Phonological awareness’, ‘Response to print in the environment’ in children’s emergent literacy ability. In conclusion, mother’s directive literacy interaction had significant relation with value/ importance of literacy among children’s literacy motivation. Mother’s open literacy interaction had significant relationship with children’s overall emergent literacy, interaction with books, Korean alphabet knowledge, emergent writing and orientation toward literacy. Mother’s directive literacy interaction showed significant relationship with children’s Korean alphabet knowledge. Finally, while children’s literacy motivation had significant relationship with phonological awareness and response to print in the environment among emergent literacy ability, children’s self concept as a reader/writer among children’s literacy motivation had significant relationship with phonological awareness among emergent literacy ability.
The purposes of this study were to examine the relationship between mother’s literacy interaction and children’s motivation to literacy, the relationship between mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability, and the relationship between children’s motivation to literacy and their emergent literacy ability. This study selected research subjects as 88 children who are five-year-old children of 11 daycare centers in Seoul and Gyeonggi province and their mothers. In order to estimate the mother’s literacy interaction, this study utilize a rating scale of ‘Parent’s Literacy Interaction’ developed by Son and Kim(2012b). In order to estimate children’s motivation to literacy, this study utilized literacy motivation scale from the ‘Motivation for Reading & Writing Profile: MRWP’ that Mata (2011) developed. Also, in order to estimate emergent literacy ability of the children this study conducted ‘Early Literacy Parent’s Questionnaire’ which is developed by Boudreau (2005) and revised by Kim and Park (2013). This study collected questionnaire of the mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability through daycare centers after the mothers had filled in the questionnaire, and this study surveyed children’s motivation to literacy by directly visiting the institutes and by researching the subjects individually. The collected data was analyzed by correlation coefficient. The results of this study are summarized and concluded as follows. First, there was a significant relationship between ‘Directive literacy interaction’ in mother’s literacy interaction and ‘Value/ Importance of literacy’ in children’s motivation to literacy. Second, there was a significant relationship between ‘Open literacy interaction’ in mother’s literacy interaction and children’s emergent literacy ability, ‘Interaction with books’, ‘Korean alphabet knowledge’, ‘Emergent writing’, ‘Orientation toward literacy’ in children’s emergent literacy ability. Also, there was a significant relationship between ‘Directive literacy interaction’ in mother’s literacy interaction and ‘Korean alphabet knowledge’ in children’s emergent literacy ability. Finally, there was a significant relationship between children’s Motivation to literacy and ‘Phonological awareness’ in children’s emergent literacy ability. Also, there was a significant relationship between ‘Self-concept as a Reader/Writer’ in children’s Motivation to literacy and ‘Phonological awareness’, ‘Response to print in the environment’ in children’s emergent literacy ability. In conclusion, mother’s directive literacy interaction had significant relation with value/ importance of literacy among children’s literacy motivation. Mother’s open literacy interaction had significant relationship with children’s overall emergent literacy, interaction with books, Korean alphabet knowledge, emergent writing and orientation toward literacy. Mother’s directive literacy interaction showed significant relationship with children’s Korean alphabet knowledge. Finally, while children’s literacy motivation had significant relationship with phonological awareness and response to print in the environment among emergent literacy ability, children’s self concept as a reader/writer among children’s literacy motivation had significant relationship with phonological awareness among emergent literacy ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.