본 연구의 목적은 중학교 국어 문법 교육에 있어서 학습자가 흥미를 느끼며 능동적으로 참여할 수 있는 수업모형을 제안하는 데 있다. 국어 문법 교수법의 다양화를 위해 일반적인 토론의 방법을 접목하여 국어 문법 교육에서도 학습자가 기본 개념을 찾아 정리하고 발표하면서 교수자와 학습자 간에 상호 피드백을 통한 심화학습을 할 수 있도록 조별 토론 형식을 활용한 국어 문법 수업의 방법을 제안하였다. 중요한 문법 개념을 학습함에 각 교과서에서 제시된 내용과 활동만으로는 충분치 않음을 확인하고, 부족한 부분은 교수자가 추가학습 자료를 통해 정리하여 보완할 수도 있지만, 학습자가 스스로 능동적인 활동을 통해 조사하고 정리하여 발표하는 활동을 하도록 여건을 조성해 나가는 것이 효율적인 방법이라 생각한다. 토론 형식적인 과정을 통해 교수자는 학습자들 간에 비판적 사고를 통한 상호 피드백을 유도하게 하며, 팀별 활동의 점수를 통해 학습의 ...
본 연구의 목적은 중학교 국어 문법 교육에 있어서 학습자가 흥미를 느끼며 능동적으로 참여할 수 있는 수업모형을 제안하는 데 있다. 국어 문법 교수법의 다양화를 위해 일반적인 토론의 방법을 접목하여 국어 문법 교육에서도 학습자가 기본 개념을 찾아 정리하고 발표하면서 교수자와 학습자 간에 상호 피드백을 통한 심화학습을 할 수 있도록 조별 토론 형식을 활용한 국어 문법 수업의 방법을 제안하였다. 중요한 문법 개념을 학습함에 각 교과서에서 제시된 내용과 활동만으로는 충분치 않음을 확인하고, 부족한 부분은 교수자가 추가학습 자료를 통해 정리하여 보완할 수도 있지만, 학습자가 스스로 능동적인 활동을 통해 조사하고 정리하여 발표하는 활동을 하도록 여건을 조성해 나가는 것이 효율적인 방법이라 생각한다. 토론 형식적인 과정을 통해 교수자는 학습자들 간에 비판적 사고를 통한 상호 피드백을 유도하게 하며, 팀별 활동의 점수를 통해 학습의 동기부여를 제공할 수 있다. 결국 조별 활동에 기반을 둔 토론 형식을 활용한 문법 수업의 제안은 진정한 학습자 중심의 교육으로의 변화를 꾀함에 있다. 이 논문에서는 현 2009 교육과정의 중학교 3학년 교과서와 현 2015 교육과정의 중학교 1학년 국어 교과서 문법 내용을 예시로 학습자들이 어렵고 흥미를 느끼지 못하는 문법의 영역을 조별 활동에 기반을 둔 토론 형식을 활용한 수업으로, 기존의 문법 수업뿐 아니라 일반적인 토론 수업과도 조금 다른 방법의 수업으로 제안한다. 2009 교육과정과 2015 개정 교육과정에서의 국어 문법 수업의 방향을 알아보고, 2015 개정 교육과정 중학교 1학년 교과서와 2009 교육과정 중학교 3학년 교과서를 중심으로 분석하여 토론 형식을 활용하여 수업할 수 있는 문법 주제를 정리하였다. 그리고 각 교과서에서 그 주제의 문법 개념과 특징을 어떻게 기술하고 있는지에 대해 살펴보았다. 논의의 이론적 배경으로는 일반적으로 행해지는 토론 형식과 개념 및 현장에서의 문법 교육의 상황에 대해 알아보고 일반적인 퍼블릭 포럼 디베이트(Public Forum Debate) 형식을 접목하여 교실에서 활용할 수 있도록 학급 토론 형식을 조별 활동에 기반을 둔 토론 형식을 활용한 문법 수업의 방식으로 수업의 방법과 특징을 설계하여 기본 규칙이나 유의점을 구체적으로 제시했다. 마지막으로 실제 수업이 어떤 방식으로 이루어질 수 있을지에 대한 수업 현장 예시안으로 수업 지도안과 활동 시나리오를 제시하고, 수업의 피드백과 평가에 대한 방법을 통해 효과를 제고할 수 있도록 하였다. 이 논문은 문법 교육에서 좀 더 재미있고 효과적인 수업에 대한 고민에서 출발하였다. 다양한 문법 수업의 방법을 제시하고자 상기 토론 형식만 가지고 왔다. 토론의 목적을 논리적인 설득, 또는 문제 해결로 한정 지을 경우에는 본 연구에 대해 의문을 제기할 수 있을 것이다. 그러한 경우 토론의 방법으로 활용할 수 있는 문법 교육의 범위가 지극히 제한적일 수밖에 없고, 문법의 개념이 명확히 자리 잡지 못한 중학교 학습자들에게 활용하기는 힘들 수밖에 없다. 본 논의에서는 문법 교육에서의 효율성을 고려하고 학습자로 하여금 흥미유발을 하고자 하는 목적에 충실하게, 문법의 개념을 확실히 다지고, 능동적으로 수업에 참여할 수 있도록 토론 형식을 접목하여 제시하였다. 이 논문은 먼저 문법적 개념 설명 후, 그 지식을 확인하고 정리하는 차원의 토론 형식으로 진행하거나, 플립 러닝을 활용하여 선행학습으로 미리 개념을 조사하여 공부한 후 스스로 정리하여 토론 형식을 이용하여 진행하는 것으로, 모두 교육적 가치가 충분히 있다. 토론 형식을 활용하여 수업함에 비판적 사고, 논리성, 협동심, 발표 능력 등을 기를 수 있음은 물론이고, 부가적으로 수업 중에 스마트폰과 같은 다양한 매체를 활용하여 국어사전 찾기 과제 등을 통해 어휘에 대한 전반전인 지식도 함께 함양할 수 있다. 즉, 조별 활동의 기반을 둔 토론 형식을 활용한 문법 수업을 준비하고 정리해서 발표하고, 수업 후에 내용을 정리하게 함으로써 과정과 결과를 함께 평가할 수 있다.
본 연구의 목적은 중학교 국어 문법 교육에 있어서 학습자가 흥미를 느끼며 능동적으로 참여할 수 있는 수업모형을 제안하는 데 있다. 국어 문법 교수법의 다양화를 위해 일반적인 토론의 방법을 접목하여 국어 문법 교육에서도 학습자가 기본 개념을 찾아 정리하고 발표하면서 교수자와 학습자 간에 상호 피드백을 통한 심화학습을 할 수 있도록 조별 토론 형식을 활용한 국어 문법 수업의 방법을 제안하였다. 중요한 문법 개념을 학습함에 각 교과서에서 제시된 내용과 활동만으로는 충분치 않음을 확인하고, 부족한 부분은 교수자가 추가학습 자료를 통해 정리하여 보완할 수도 있지만, 학습자가 스스로 능동적인 활동을 통해 조사하고 정리하여 발표하는 활동을 하도록 여건을 조성해 나가는 것이 효율적인 방법이라 생각한다. 토론 형식적인 과정을 통해 교수자는 학습자들 간에 비판적 사고를 통한 상호 피드백을 유도하게 하며, 팀별 활동의 점수를 통해 학습의 동기부여를 제공할 수 있다. 결국 조별 활동에 기반을 둔 토론 형식을 활용한 문법 수업의 제안은 진정한 학습자 중심의 교육으로의 변화를 꾀함에 있다. 이 논문에서는 현 2009 교육과정의 중학교 3학년 교과서와 현 2015 교육과정의 중학교 1학년 국어 교과서 문법 내용을 예시로 학습자들이 어렵고 흥미를 느끼지 못하는 문법의 영역을 조별 활동에 기반을 둔 토론 형식을 활용한 수업으로, 기존의 문법 수업뿐 아니라 일반적인 토론 수업과도 조금 다른 방법의 수업으로 제안한다. 2009 교육과정과 2015 개정 교육과정에서의 국어 문법 수업의 방향을 알아보고, 2015 개정 교육과정 중학교 1학년 교과서와 2009 교육과정 중학교 3학년 교과서를 중심으로 분석하여 토론 형식을 활용하여 수업할 수 있는 문법 주제를 정리하였다. 그리고 각 교과서에서 그 주제의 문법 개념과 특징을 어떻게 기술하고 있는지에 대해 살펴보았다. 논의의 이론적 배경으로는 일반적으로 행해지는 토론 형식과 개념 및 현장에서의 문법 교육의 상황에 대해 알아보고 일반적인 퍼블릭 포럼 디베이트(Public Forum Debate) 형식을 접목하여 교실에서 활용할 수 있도록 학급 토론 형식을 조별 활동에 기반을 둔 토론 형식을 활용한 문법 수업의 방식으로 수업의 방법과 특징을 설계하여 기본 규칙이나 유의점을 구체적으로 제시했다. 마지막으로 실제 수업이 어떤 방식으로 이루어질 수 있을지에 대한 수업 현장 예시안으로 수업 지도안과 활동 시나리오를 제시하고, 수업의 피드백과 평가에 대한 방법을 통해 효과를 제고할 수 있도록 하였다. 이 논문은 문법 교육에서 좀 더 재미있고 효과적인 수업에 대한 고민에서 출발하였다. 다양한 문법 수업의 방법을 제시하고자 상기 토론 형식만 가지고 왔다. 토론의 목적을 논리적인 설득, 또는 문제 해결로 한정 지을 경우에는 본 연구에 대해 의문을 제기할 수 있을 것이다. 그러한 경우 토론의 방법으로 활용할 수 있는 문법 교육의 범위가 지극히 제한적일 수밖에 없고, 문법의 개념이 명확히 자리 잡지 못한 중학교 학습자들에게 활용하기는 힘들 수밖에 없다. 본 논의에서는 문법 교육에서의 효율성을 고려하고 학습자로 하여금 흥미유발을 하고자 하는 목적에 충실하게, 문법의 개념을 확실히 다지고, 능동적으로 수업에 참여할 수 있도록 토론 형식을 접목하여 제시하였다. 이 논문은 먼저 문법적 개념 설명 후, 그 지식을 확인하고 정리하는 차원의 토론 형식으로 진행하거나, 플립 러닝을 활용하여 선행학습으로 미리 개념을 조사하여 공부한 후 스스로 정리하여 토론 형식을 이용하여 진행하는 것으로, 모두 교육적 가치가 충분히 있다. 토론 형식을 활용하여 수업함에 비판적 사고, 논리성, 협동심, 발표 능력 등을 기를 수 있음은 물론이고, 부가적으로 수업 중에 스마트폰과 같은 다양한 매체를 활용하여 국어사전 찾기 과제 등을 통해 어휘에 대한 전반전인 지식도 함께 함양할 수 있다. 즉, 조별 활동의 기반을 둔 토론 형식을 활용한 문법 수업을 준비하고 정리해서 발표하고, 수업 후에 내용을 정리하게 함으로써 과정과 결과를 함께 평가할 수 있다.
This study aims at proposing the class model which enables learners to take interest in and participate actively in middle school Korean grammar education. To diversify a method of teaching Korean grammar, it proposed the method of giving Korean grammar class by using the form of team-by-team discus...
This study aims at proposing the class model which enables learners to take interest in and participate actively in middle school Korean grammar education. To diversify a method of teaching Korean grammar, it proposed the method of giving Korean grammar class by using the form of team-by-team discussion to enable learners to learn deeply through the mutual feedback between a teacher and learners in such a way that learners seek, arrange and publish basic concepts also in Korean grammar education by grafting a general method of discussion onto it. I confirmed that only the contents and activities presented in each textbook were not sufficient in learners learning important concepts of grammar. I think that a teacher can also arrange and complement the defects through additional learning materials, but that it is an efficient method to condition learners to investigate, arrange and publish through their active activities by themselves. A teacher is made to lead his or her learners to give mutual feedback through their critical thinking through a formal process of discussion, and he or she can motivate them to learn through their scores from team-by-team activities. Finally, grammar class by using the form of discussion based on the activities was proposed to attempt a change into true learners-centered education. This paper proposes that the class of using the form of discussion based on the activities, which is slightly different from not only the existing grammar class but also general discussion class, should deal with the domains of grammar that learners have difficulty in and are not interested in, exemplified by the grammar contents in middle school third grade Korean textbook from the present 2009 curriculum and middle school first grade Korean textbook from the present 2015 curriculum. I explored the direction in which Korean grammar class is given in 2009 curriculum and 2015 revised curriculum, concentratively analyzed middle school first grade textbook from 2015 revised curriculum and middle school third grade textbook from 2009 curriculum and arranged the grammatical subjects which can be taught by using the form of discussion. And I explored how each textbook described their grammatical concepts and features. I explored generally conducted form and concept of discussion and the field situation where grammar was taught as the theoretical background of the argument, grafted general form of Public Forum Debate onto them to use them in a classroom, designed the ways and features of classes with the form of class discussion as a method of grammar class by using the form of discussion based on the activities and presented basic rules or cautions concretely. Finally, I presented class guidance plans and activity scenarios as exemplified plans for class field about in what way actual classes can be given, and could heighten the effect through the methods for the feedback and evaluation of the class. This paper started from the agony about somewhat more interesting, effective classes in grammatical education. It has had only the above-mentioned forms of discussion to present various methods of grammatical class. In case that the purpose of discussion is defined as logical persuasion or problem solving, this study will be questioned. In such a case, the scope of grammatical education which can be used as a way of discussion cannot but be extremely limited, and the middle school learners who do not have a definite concept of grammar cannot help having difficulty in using it. To enable learners to lay the definite foundation for the concept of grammar and actively participate in classes to the purpose of considering the efficiency in grammatical education and interesting learners, this argument presented it by grafting the form of discussion onto it. This paper has two ways of proceeding: first, explaining a grammatical concept and proceeding in the form of discussion on the dimension of checking and arranging the knowledge, and investigating and studying a concept in advance as prerequisite learning by using Flipped Learning, arranging it by oneself and proceeding by using the form of discussion, both of which have sufficient educational values. Giving classes by using the form of discussion enables learners to cultivate not only critical thinking, logicality, cooperation, ability to publish and so on but also general knowledge about a vocabulary through the task like Korean dictionary consulting by using various media including smart phone during classes. Namely, preparing, arranging and publishing the grammatical class of using the form of discussion based on the activities, and having one arrange the contents after it enable one to evaluate both the process and the result.
This study aims at proposing the class model which enables learners to take interest in and participate actively in middle school Korean grammar education. To diversify a method of teaching Korean grammar, it proposed the method of giving Korean grammar class by using the form of team-by-team discussion to enable learners to learn deeply through the mutual feedback between a teacher and learners in such a way that learners seek, arrange and publish basic concepts also in Korean grammar education by grafting a general method of discussion onto it. I confirmed that only the contents and activities presented in each textbook were not sufficient in learners learning important concepts of grammar. I think that a teacher can also arrange and complement the defects through additional learning materials, but that it is an efficient method to condition learners to investigate, arrange and publish through their active activities by themselves. A teacher is made to lead his or her learners to give mutual feedback through their critical thinking through a formal process of discussion, and he or she can motivate them to learn through their scores from team-by-team activities. Finally, grammar class by using the form of discussion based on the activities was proposed to attempt a change into true learners-centered education. This paper proposes that the class of using the form of discussion based on the activities, which is slightly different from not only the existing grammar class but also general discussion class, should deal with the domains of grammar that learners have difficulty in and are not interested in, exemplified by the grammar contents in middle school third grade Korean textbook from the present 2009 curriculum and middle school first grade Korean textbook from the present 2015 curriculum. I explored the direction in which Korean grammar class is given in 2009 curriculum and 2015 revised curriculum, concentratively analyzed middle school first grade textbook from 2015 revised curriculum and middle school third grade textbook from 2009 curriculum and arranged the grammatical subjects which can be taught by using the form of discussion. And I explored how each textbook described their grammatical concepts and features. I explored generally conducted form and concept of discussion and the field situation where grammar was taught as the theoretical background of the argument, grafted general form of Public Forum Debate onto them to use them in a classroom, designed the ways and features of classes with the form of class discussion as a method of grammar class by using the form of discussion based on the activities and presented basic rules or cautions concretely. Finally, I presented class guidance plans and activity scenarios as exemplified plans for class field about in what way actual classes can be given, and could heighten the effect through the methods for the feedback and evaluation of the class. This paper started from the agony about somewhat more interesting, effective classes in grammatical education. It has had only the above-mentioned forms of discussion to present various methods of grammatical class. In case that the purpose of discussion is defined as logical persuasion or problem solving, this study will be questioned. In such a case, the scope of grammatical education which can be used as a way of discussion cannot but be extremely limited, and the middle school learners who do not have a definite concept of grammar cannot help having difficulty in using it. To enable learners to lay the definite foundation for the concept of grammar and actively participate in classes to the purpose of considering the efficiency in grammatical education and interesting learners, this argument presented it by grafting the form of discussion onto it. This paper has two ways of proceeding: first, explaining a grammatical concept and proceeding in the form of discussion on the dimension of checking and arranging the knowledge, and investigating and studying a concept in advance as prerequisite learning by using Flipped Learning, arranging it by oneself and proceeding by using the form of discussion, both of which have sufficient educational values. Giving classes by using the form of discussion enables learners to cultivate not only critical thinking, logicality, cooperation, ability to publish and so on but also general knowledge about a vocabulary through the task like Korean dictionary consulting by using various media including smart phone during classes. Namely, preparing, arranging and publishing the grammatical class of using the form of discussion based on the activities, and having one arrange the contents after it enable one to evaluate both the process and the result.
주제어
#토론 형식 활용 문법 교수 방안 중학교 국어 교과서 문법의 개념 정리 퍼블릭 포럼 디베이트(Public Forum Debate) 2015 개정 국어과 교육과정 2009 국어과 교육과정 using the form of discussion a plan for teaching grammar middle school Korean textbooks arranging the concept of grammar Public Forum Debate 2015 revised curriculum for the department of the Korean language and 2009 curriculum for the department of the Korean language
학위논문 정보
저자
정은영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육 전공
지도교수
김한샘
발행연도
2019
총페이지
viii, 128 p.
키워드
토론 형식 활용 문법 교수 방안 중학교 국어 교과서 문법의 개념 정리 퍼블릭 포럼 디베이트(Public Forum Debate) 2015 개정 국어과 교육과정 2009 국어과 교육과정 using the form of discussion a plan for teaching grammar middle school Korean textbooks arranging the concept of grammar Public Forum Debate 2015 revised curriculum for the department of the Korean language and 2009 curriculum for the department of the Korean language
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.