본 연구는 학원시장이 공급자간의 치열한 경쟁과 저출산, 정부의 사교육 경감 정책 등으로 녹록치 않은 상황에서 학원마케팅이 중요시 되고 있음을 주목하여 수행하였다. 이에 학원에 수강중인 초·중학생의 학부모를 대상으로 학원마케팅에 대한 인식을 알아보고, 학원마케팅으로 인한 재무적 성과, 비재무적 성과를 조사하는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 학원마케팅에 대한 인식을 제고시키고 학원의 경영성과를 향상시키기 위한 방법을 모색해보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 학원에 수강중인 초·중학생의 학부모를 대상으로 435명의 설문조사를 통해 연구 자료를 수집하였다. 본 연구는 ...
본 연구는 학원시장이 공급자간의 치열한 경쟁과 저출산, 정부의 사교육 경감 정책 등으로 녹록치 않은 상황에서 학원마케팅이 중요시 되고 있음을 주목하여 수행하였다. 이에 학원에 수강중인 초·중학생의 학부모를 대상으로 학원마케팅에 대한 인식을 알아보고, 학원마케팅으로 인한 재무적 성과, 비재무적 성과를 조사하는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 학원마케팅에 대한 인식을 제고시키고 학원의 경영성과를 향상시키기 위한 방법을 모색해보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 학원에 수강중인 초·중학생의 학부모를 대상으로 435명의 설문조사를 통해 연구 자료를 수집하였다. 본 연구는 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 IBM SPSS Statistics 21 프로그램을 사용하여 분석하였다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학원마케팅, 재무적 성과, 비재무적 성과에 대한 학부모 인식을 분석한 결과, 학원마케팅 요인은 프로그램(강사), 시설과 장비(3.11)가 가장 높고, 상담(3.02), 홍보(2.97), 수강료(2.93), 장소(2.92)순으로 높게 나타났다. 재무적 성과의 요인은 구전의도(3.08), 연속수강의도(3.03)순으로 나타났다. 비재무적 성과의 요인은 학원이미지· 평판(3.14), 학원신뢰도(3.11)순으로 나타났다. 둘째, 개인배경 및 학원특성에 따른 학원마케팅에 대한 인식을 분석한 결과, 부모연령에서는 50대 이상이 프로그램(강사), 수강료, 장소, 홍보에 대한 인식이 높았다. 부모학력에서는 고졸이 프로그램(강사), 수강료, 시설과 장비, 장소, 상담, 홍보에 대한 인식이 높게 나타났다. 부모 월 소득에서는 월 700∼900만원의 학부모들이 프로그램(강사), 수강료, 장소, 상담에서 인식이 가장 낮은 것으로 나타났다. 학원종류의 경우 보습학원과 국제화학원이 예체능학원보다 상담의 인식이 높게 나타났다. 교육대상의 경우에는 초·중·고전문학원이 초등전문, 중등전문, 초·중전문학원에 비해 프로그램, 수강료, 장소, 상담에서 인식이 높게 나타났다. 수업시간에 따라서는 4시간 미만이 프로그램(강사), 장소, 홍보에서 인식이 가장 높게 나타났다. 셋째, 개인배경 및 학원특성에 따른 경영성과에 대한 인식을 분석한 결과, 부모연령에 따라서는 50대 이상이 재무적 성과의 연속수강의도, 구전의도, 비재무적 성과의 학원이미지·평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 부모학력에 따라서는 고졸이 재무적 성과의 연속수강의도, 구전의도, 비재무적 성과의 학원이미지·평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 부모 월 소득에 따라서는 300만원 미만이 재무적 성과의 연속수강의도, 비재무적 성과의 학원이미지· 평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 학원종류에 따라서는 국제화가 재무적 성과의 구전의도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 교육대상의 경우 초·중·고 전문학원이 비재무적 성과의 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 수업시간에 따라서는 4시간 미만이 재무적 성과의 연속수강의도, 구전의도, 비재무적 성과의 학원이미지· 평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 넷째, 경영성과에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 연속수강의도에는 학원마케팅의 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구전의도에는 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 재무적 성과에는 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담, 홍보가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원이미지·평판에는 프로그램(강사), 시설, 홍보가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원신뢰도에는 프로그램(강사), 시설, 상담이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비재무적 성과에는 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담, 홍보가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학원마케팅에 대한 인식을 제고시키고, 학원의 경영성과를 향상시키기 위해서는 학원경영에서 학원마케팅이 체계적이고 종합적으로 이루어져야 한다. 특히 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담, 홍보는 학원의 재무적, 비재무적 성과에 영향을 크게 미친다는 점에서 학원경영에서 중요하게 다루어져야 한다.
본 연구는 학원시장이 공급자간의 치열한 경쟁과 저출산, 정부의 사교육 경감 정책 등으로 녹록치 않은 상황에서 학원마케팅이 중요시 되고 있음을 주목하여 수행하였다. 이에 학원에 수강중인 초·중학생의 학부모를 대상으로 학원마케팅에 대한 인식을 알아보고, 학원마케팅으로 인한 재무적 성과, 비재무적 성과를 조사하는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 학원마케팅에 대한 인식을 제고시키고 학원의 경영성과를 향상시키기 위한 방법을 모색해보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 학원에 수강중인 초·중학생의 학부모를 대상으로 435명의 설문조사를 통해 연구 자료를 수집하였다. 본 연구는 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 IBM SPSS Statistics 21 프로그램을 사용하여 분석하였다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학원마케팅, 재무적 성과, 비재무적 성과에 대한 학부모 인식을 분석한 결과, 학원마케팅 요인은 프로그램(강사), 시설과 장비(3.11)가 가장 높고, 상담(3.02), 홍보(2.97), 수강료(2.93), 장소(2.92)순으로 높게 나타났다. 재무적 성과의 요인은 구전의도(3.08), 연속수강의도(3.03)순으로 나타났다. 비재무적 성과의 요인은 학원이미지· 평판(3.14), 학원신뢰도(3.11)순으로 나타났다. 둘째, 개인배경 및 학원특성에 따른 학원마케팅에 대한 인식을 분석한 결과, 부모연령에서는 50대 이상이 프로그램(강사), 수강료, 장소, 홍보에 대한 인식이 높았다. 부모학력에서는 고졸이 프로그램(강사), 수강료, 시설과 장비, 장소, 상담, 홍보에 대한 인식이 높게 나타났다. 부모 월 소득에서는 월 700∼900만원의 학부모들이 프로그램(강사), 수강료, 장소, 상담에서 인식이 가장 낮은 것으로 나타났다. 학원종류의 경우 보습학원과 국제화학원이 예체능학원보다 상담의 인식이 높게 나타났다. 교육대상의 경우에는 초·중·고전문학원이 초등전문, 중등전문, 초·중전문학원에 비해 프로그램, 수강료, 장소, 상담에서 인식이 높게 나타났다. 수업시간에 따라서는 4시간 미만이 프로그램(강사), 장소, 홍보에서 인식이 가장 높게 나타났다. 셋째, 개인배경 및 학원특성에 따른 경영성과에 대한 인식을 분석한 결과, 부모연령에 따라서는 50대 이상이 재무적 성과의 연속수강의도, 구전의도, 비재무적 성과의 학원이미지·평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 부모학력에 따라서는 고졸이 재무적 성과의 연속수강의도, 구전의도, 비재무적 성과의 학원이미지·평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 부모 월 소득에 따라서는 300만원 미만이 재무적 성과의 연속수강의도, 비재무적 성과의 학원이미지· 평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 학원종류에 따라서는 국제화가 재무적 성과의 구전의도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 교육대상의 경우 초·중·고 전문학원이 비재무적 성과의 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 수업시간에 따라서는 4시간 미만이 재무적 성과의 연속수강의도, 구전의도, 비재무적 성과의 학원이미지· 평판, 학원신뢰도에서 인식이 가장 높게 나타났다. 넷째, 경영성과에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 연속수강의도에는 학원마케팅의 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구전의도에는 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 재무적 성과에는 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담, 홍보가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원이미지·평판에는 프로그램(강사), 시설, 홍보가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원신뢰도에는 프로그램(강사), 시설, 상담이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비재무적 성과에는 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담, 홍보가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학원마케팅에 대한 인식을 제고시키고, 학원의 경영성과를 향상시키기 위해서는 학원경영에서 학원마케팅이 체계적이고 종합적으로 이루어져야 한다. 특히 프로그램(강사), 시설과 장비, 상담, 홍보는 학원의 재무적, 비재무적 성과에 영향을 크게 미친다는 점에서 학원경영에서 중요하게 다루어져야 한다.
This study is to focus on the importance of private tutoring center marketing in difficult conditions that private tutoring center marketing providers have been in a fierce competition, low birth rate, and policies to reduce private education. So, this study is to research recognition of parents on ...
This study is to focus on the importance of private tutoring center marketing in difficult conditions that private tutoring center marketing providers have been in a fierce competition, low birth rate, and policies to reduce private education. So, this study is to research recognition of parents on private tutoring center marketing, whose children are elementary or middle school students and attend tutoring centers, and it is to identify financial and non-financial performance from the private tutoring center marketing. This study attempted to find measures that could improve consideration of private tutoring center marketing and management performance. For the research purposes, this study surveyed 435 parents, whose children are elementary or middle school students and take classes of private tutoring centers, and it collected data. This research was validated into significance level p<. 05, and it utilized IBM SPSS Statistics 21 program for statistical process. Through the research procedure, this study got results as follows. First, as results of analyzing parent’s recognition on private tutoring center marketing, and financial and non-financial performance, parents highly recognized factors of private tutoring center marketing as program (teacher) and facilities and equipment(3.11) were the highest and then counseling (3.02), promotion (2.97), tuition (2.93), and place (2.92) in order. They highly recognized factors of financial performance as word of mouth intention (3.08) and consecutive attendance intention (3.03) in order. They highly recognized factors of non-financial performance as private tutoring center image and reputation (3.14) and credibility of private tutoring center (3.11) in order. Second, as results of analyzing parent’s recognition on private tutoring center marketing according to individual backgrounds and characteristics of private tutoring center, parents who are older than 50s highly recognized factors of program (teacher), tuition, place, and promotion. In case of educational background, parents who graduated from a high school highly recognized factors of program (teacher), tuition, facilities and equipment, place, counseling, and promotion. In case of monthly income level, parents who earn from 7 million won to 9 million won least recognized factors of program (teacher), tuition, place, and counseling. In case of private tutoring center types, a tutoring center and an internationalized tutoring center showed the higher recognition than a private tutoring center for art and physical education. In case of educational subjects, specialized private tutoring centers for elementary, middle, and high school showed the higher recognition of program, tuition, place, and counseling than a specialized private tutoring center for elementary students, a specialized private tutoring center for middle school students, and a specialized private tutoring center for elementary and middle school students. In case of class time, a class under 4 hours showed the highest recognition of program (teacher), place, and promotion. Third, as results of analyzing recognition on management performance according to individual backgrounds and private tutoring center characteristics, parents who are older than 50s showed the highest recognition of consecutive attendance intention and word of mouth intention out of the financial performance, and they showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of educational background, parents who graduated from a high school showed the highest recognition of consecutive attendance intention and word of mouth intention out of the financial performance, and they showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of monthly income, parents who earn less 3 million won showed the highest recognition of consecutive attendance intention out of financial performance, and they showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of private tutoring center types, internationalized academy showed the highest recognition of word of mouth intention out of financial performance. In case of educational subjects, a specialized private tutoring center for elementary, middle, and high school students showed the highest recognition of credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of class time, a class under 4 hours showed the highest recognition of consecutive attendance intention out of financial performance, and it showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. Fourth, as results of analyzing influential factors to affect management performance, this study found that program (teacher), facilities and equipment, and counseling out of private tutoring center marketing could have positive significance on consecutive attendance intention. It found that program (teacher), facilities and equipment, and counseling could have positive significance on word of mouth intention. It found that program (teacher), facilities and equipment, counseling, and promotion could have positive significance on financial performance. It found that program (teacher), facilities, and promotion could have positive significance on private tutoring center image and reputation. It found that program (teacher), facilities, and counseling could have positive significance on credibility of private tutoring center. It found that program (teacher), facilities and equipment, counseling, and promotion could have positive significance on non-financial performance. In conclusion, private tutoring center marketing should be more systematic and comprehensive for private tutoring center operation in order to improve recognition of private tutoring center marketing and management performance. In addition, because program (teacher), facilities and equipment, counseling, and promotion could hugely affect financial and non-financial performance of private tutoring center, they should be treated importantly.
This study is to focus on the importance of private tutoring center marketing in difficult conditions that private tutoring center marketing providers have been in a fierce competition, low birth rate, and policies to reduce private education. So, this study is to research recognition of parents on private tutoring center marketing, whose children are elementary or middle school students and attend tutoring centers, and it is to identify financial and non-financial performance from the private tutoring center marketing. This study attempted to find measures that could improve consideration of private tutoring center marketing and management performance. For the research purposes, this study surveyed 435 parents, whose children are elementary or middle school students and take classes of private tutoring centers, and it collected data. This research was validated into significance level p<. 05, and it utilized IBM SPSS Statistics 21 program for statistical process. Through the research procedure, this study got results as follows. First, as results of analyzing parent’s recognition on private tutoring center marketing, and financial and non-financial performance, parents highly recognized factors of private tutoring center marketing as program (teacher) and facilities and equipment(3.11) were the highest and then counseling (3.02), promotion (2.97), tuition (2.93), and place (2.92) in order. They highly recognized factors of financial performance as word of mouth intention (3.08) and consecutive attendance intention (3.03) in order. They highly recognized factors of non-financial performance as private tutoring center image and reputation (3.14) and credibility of private tutoring center (3.11) in order. Second, as results of analyzing parent’s recognition on private tutoring center marketing according to individual backgrounds and characteristics of private tutoring center, parents who are older than 50s highly recognized factors of program (teacher), tuition, place, and promotion. In case of educational background, parents who graduated from a high school highly recognized factors of program (teacher), tuition, facilities and equipment, place, counseling, and promotion. In case of monthly income level, parents who earn from 7 million won to 9 million won least recognized factors of program (teacher), tuition, place, and counseling. In case of private tutoring center types, a tutoring center and an internationalized tutoring center showed the higher recognition than a private tutoring center for art and physical education. In case of educational subjects, specialized private tutoring centers for elementary, middle, and high school showed the higher recognition of program, tuition, place, and counseling than a specialized private tutoring center for elementary students, a specialized private tutoring center for middle school students, and a specialized private tutoring center for elementary and middle school students. In case of class time, a class under 4 hours showed the highest recognition of program (teacher), place, and promotion. Third, as results of analyzing recognition on management performance according to individual backgrounds and private tutoring center characteristics, parents who are older than 50s showed the highest recognition of consecutive attendance intention and word of mouth intention out of the financial performance, and they showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of educational background, parents who graduated from a high school showed the highest recognition of consecutive attendance intention and word of mouth intention out of the financial performance, and they showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of monthly income, parents who earn less 3 million won showed the highest recognition of consecutive attendance intention out of financial performance, and they showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of private tutoring center types, internationalized academy showed the highest recognition of word of mouth intention out of financial performance. In case of educational subjects, a specialized private tutoring center for elementary, middle, and high school students showed the highest recognition of credibility of private tutoring center out of non-financial performance. In case of class time, a class under 4 hours showed the highest recognition of consecutive attendance intention out of financial performance, and it showed the highest recognition of private tutoring center image and reputation and credibility of private tutoring center out of non-financial performance. Fourth, as results of analyzing influential factors to affect management performance, this study found that program (teacher), facilities and equipment, and counseling out of private tutoring center marketing could have positive significance on consecutive attendance intention. It found that program (teacher), facilities and equipment, and counseling could have positive significance on word of mouth intention. It found that program (teacher), facilities and equipment, counseling, and promotion could have positive significance on financial performance. It found that program (teacher), facilities, and promotion could have positive significance on private tutoring center image and reputation. It found that program (teacher), facilities, and counseling could have positive significance on credibility of private tutoring center. It found that program (teacher), facilities and equipment, counseling, and promotion could have positive significance on non-financial performance. In conclusion, private tutoring center marketing should be more systematic and comprehensive for private tutoring center operation in order to improve recognition of private tutoring center marketing and management performance. In addition, because program (teacher), facilities and equipment, counseling, and promotion could hugely affect financial and non-financial performance of private tutoring center, they should be treated importantly.
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