본 연구는 간편 결제서비스를 IT융합의 핀테크 기술의 한 유형으로 인식하여, 간편결제 서비스 특성변수인 인지된 정보보안 위험과 신뢰를 선행변수로 추가하고, 통합기술수용모델(UTAUT)의 주요 변수를 매개변수로 설정하여 간편 결제서비스의 사용의도에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 분석 자료는 경제적 구매력을 가지고 있으며 간편결제 사용경험이 있는 일반 직장인, 전문직, 주부, 금융권 종사자와 소상공인 등을 주 대상으로 272명으로부터 수집하였다. 자료수집 도구로는 ...
본 연구는 간편 결제서비스를 IT융합의 핀테크 기술의 한 유형으로 인식하여, 간편결제 서비스 특성변수인 인지된 정보보안 위험과 신뢰를 선행변수로 추가하고, 통합기술수용모델(UTAUT)의 주요 변수를 매개변수로 설정하여 간편 결제서비스의 사용의도에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 분석 자료는 경제적 구매력을 가지고 있으며 간편결제 사용경험이 있는 일반 직장인, 전문직, 주부, 금융권 종사자와 소상공인 등을 주 대상으로 272명으로부터 수집하였다. 자료수집 도구로는 온라인과 오프라인 설문지를 배포 후 회수하였고, 모든 설문 항목은 7점 Likert 척도를 사용하여 수집하고, 연구 분석방법으로 SPSS와 AMOS를 사용하여 구조방정식 모형분석기법을 적용하였다. 실증분석 결과 간편결제 분야에서 인지된 정보보안 위험과 신뢰의 관계는 “간편결제 서비스에서 소비자의 신뢰는 사용의도에 정(⊕)의 영향을 미칠 것이다” 라는 가설은 기각이 되었다. 이는 간편결제 분야에서 신뢰는 사용자가 신뢰가 있더라도 간편결제를 수용하지 않는다는 것을 의미한다. 그리고 신뢰와 사용의도 사이에는 UTAUT의 주요변수가 매개변수 역할을 할 것이라는 가설은 모두 채택이 되어 간편결제 분야에서 소비자의 신뢰를 얻으려면 간편결제가 편리하고 이용방법이 직관적이면서 주변사람의 영향을 받는 것으로 연구 되었다. 간편결제와 인지된 정보보안 위험과 신뢰의 관계에서 인지된 정보보안 위험은 사용의도에 음의 관계를 가지고 있는 것으로 연구 되었다. 이는 간편결제 분야에서의 정보보안이 신뢰를 바탕으로 매우 중요하다는 것으로 해석되었다. 이와 같이 실증 연구 결과는 전략적과 실무와 이론적인 측면에서 다양한 시사점을 제시해준다. 이는 인지된 위험과 신뢰에 대한 연구를 바탕으로 새로운 마케팅 기법과 소비자에게 브랜드 향상을 위해 신뢰감을 향상시킬 수 있는지에 대한 전략적인 접근이 필요하다. 그러나 이런 결과에도 본 연구에는 표본의 문제가 포함된 여러 한계가 있었으며, 향후에는 이런 한계를 극복하는 표본 문제를 해결할 수 있는 새로운 접근으로 연구가 수행되어 발전시키기를 기대한다.
본 연구는 간편 결제서비스를 IT융합의 핀테크 기술의 한 유형으로 인식하여, 간편결제 서비스 특성변수인 인지된 정보보안 위험과 신뢰를 선행변수로 추가하고, 통합기술수용모델(UTAUT)의 주요 변수를 매개변수로 설정하여 간편 결제서비스의 사용의도에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 분석 자료는 경제적 구매력을 가지고 있으며 간편결제 사용경험이 있는 일반 직장인, 전문직, 주부, 금융권 종사자와 소상공인 등을 주 대상으로 272명으로부터 수집하였다. 자료수집 도구로는 온라인과 오프라인 설문지를 배포 후 회수하였고, 모든 설문 항목은 7점 Likert 척도를 사용하여 수집하고, 연구 분석방법으로 SPSS와 AMOS를 사용하여 구조방정식 모형분석기법을 적용하였다. 실증분석 결과 간편결제 분야에서 인지된 정보보안 위험과 신뢰의 관계는 “간편결제 서비스에서 소비자의 신뢰는 사용의도에 정(⊕)의 영향을 미칠 것이다” 라는 가설은 기각이 되었다. 이는 간편결제 분야에서 신뢰는 사용자가 신뢰가 있더라도 간편결제를 수용하지 않는다는 것을 의미한다. 그리고 신뢰와 사용의도 사이에는 UTAUT의 주요변수가 매개변수 역할을 할 것이라는 가설은 모두 채택이 되어 간편결제 분야에서 소비자의 신뢰를 얻으려면 간편결제가 편리하고 이용방법이 직관적이면서 주변사람의 영향을 받는 것으로 연구 되었다. 간편결제와 인지된 정보보안 위험과 신뢰의 관계에서 인지된 정보보안 위험은 사용의도에 음의 관계를 가지고 있는 것으로 연구 되었다. 이는 간편결제 분야에서의 정보보안이 신뢰를 바탕으로 매우 중요하다는 것으로 해석되었다. 이와 같이 실증 연구 결과는 전략적과 실무와 이론적인 측면에서 다양한 시사점을 제시해준다. 이는 인지된 위험과 신뢰에 대한 연구를 바탕으로 새로운 마케팅 기법과 소비자에게 브랜드 향상을 위해 신뢰감을 향상시킬 수 있는지에 대한 전략적인 접근이 필요하다. 그러나 이런 결과에도 본 연구에는 표본의 문제가 포함된 여러 한계가 있었으며, 향후에는 이런 한계를 극복하는 표본 문제를 해결할 수 있는 새로운 접근으로 연구가 수행되어 발전시키기를 기대한다.
The purpose of this study is to recognize the easy payment service as a type of fin-tech in IT convergence, to add the perceived information security risk and trust, which are the characteristics of the easy payment service, as a pre-requisite, and to identify the impact on the use of the easy payme...
The purpose of this study is to recognize the easy payment service as a type of fin-tech in IT convergence, to add the perceived information security risk and trust, which are the characteristics of the easy payment service, as a pre-requisite, and to identify the impact on the use of the easy payment service by using the key variables of the integrated technology acceptance model (UTAUT) as parameters. The analysis data were collected from 272 state-run employees, including general workers, professionals, housewives, financial workers and small merchants with economic purchasing power and experience in using easy payments. As a data collection tool, online and offline questionnaires were retrieved after distribution, all survey items were collected using the 7-point Likert scale, and the structural formula model analysis technique was applied using SPSS and AMOS as a research analysis method. The empirical analysis rejected the hypothesis that "the relationship of perceived information security risks and reliability recognized in the field of easy payment would have a positive effect on the intended use of consumers in simplified services." This means that in the field of easy payments, trust does not accept easy payments, even if users have confidence. In addition, the assumption that the main variable of UTAUT will serve as a parameter between trust and purpose of use was all adopted, so it was found that easy payment was convenient, intuitive, and affected by the people around us to win consumer confidence in the field of easy payment. Perceived information security risks in the relationship between easy payments and information security and trust have a negative relationship to intent of use. It was interpreted that information security in the field of easy payment is very important based on trust. As such, empirical research results provide a variety of implications in terms of strategy, practice and theory. This requires a strategic approach to new marketing techniques and whether consumers can improve brand confidence based on studies of perceived risks and trust. However, there were many limitations to this study that included sample problems, and in the future, it is expected that the study will be carried out and developed as a new approach to solving sample problems that overcome these limitations.
The purpose of this study is to recognize the easy payment service as a type of fin-tech in IT convergence, to add the perceived information security risk and trust, which are the characteristics of the easy payment service, as a pre-requisite, and to identify the impact on the use of the easy payment service by using the key variables of the integrated technology acceptance model (UTAUT) as parameters. The analysis data were collected from 272 state-run employees, including general workers, professionals, housewives, financial workers and small merchants with economic purchasing power and experience in using easy payments. As a data collection tool, online and offline questionnaires were retrieved after distribution, all survey items were collected using the 7-point Likert scale, and the structural formula model analysis technique was applied using SPSS and AMOS as a research analysis method. The empirical analysis rejected the hypothesis that "the relationship of perceived information security risks and reliability recognized in the field of easy payment would have a positive effect on the intended use of consumers in simplified services." This means that in the field of easy payments, trust does not accept easy payments, even if users have confidence. In addition, the assumption that the main variable of UTAUT will serve as a parameter between trust and purpose of use was all adopted, so it was found that easy payment was convenient, intuitive, and affected by the people around us to win consumer confidence in the field of easy payment. Perceived information security risks in the relationship between easy payments and information security and trust have a negative relationship to intent of use. It was interpreted that information security in the field of easy payment is very important based on trust. As such, empirical research results provide a variety of implications in terms of strategy, practice and theory. This requires a strategic approach to new marketing techniques and whether consumers can improve brand confidence based on studies of perceived risks and trust. However, there were many limitations to this study that included sample problems, and in the future, it is expected that the study will be carried out and developed as a new approach to solving sample problems that overcome these limitations.
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