본 연구의 목적은 국제학교 9학년에 재학 중인 두 명의 한국 학생의 영어 쓰기 수준 차이와 장르에 따른 차이점을 조사하고 분석해 보고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 구체적인 두 가지의 연구 질문을 제시하였다. 첫째, 두 학생의 영어 쓰기 수준에 따른 글쓰기의 차이점은 무엇이며, 수준 차이에 따른 영어 쓰기의 발전에 차이점이 있는가? 둘째, 장르에 따른 두 학생의 영어 쓰기의 차이점은 무엇이며, 장르에 따른 인식의 차이점이 있는가? 첫 번째 연구 질문인 학습자의 쓰기 수준에 따른 글쓰기의 차이점은 다음과 같이 조사되었다. 높은 수준의 학습자는, 글을 쓸 때, 잠재적 독자를 생각하여 글을 씀으로 더 객관적인 어휘를 사용하였고, 글을 쓰기 전에 본보기 글을 읽음으로써 글쓰기에 구체적인 도움을 받았으며, 낮은 수준의 학습자는 잠재적 독자를 고려하지 않았고 본보기 글을 읽지 않았다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(...
본 연구의 목적은 국제학교 9학년에 재학 중인 두 명의 한국 학생의 영어 쓰기 수준 차이와 장르에 따른 차이점을 조사하고 분석해 보고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 구체적인 두 가지의 연구 질문을 제시하였다. 첫째, 두 학생의 영어 쓰기 수준에 따른 글쓰기의 차이점은 무엇이며, 수준 차이에 따른 영어 쓰기의 발전에 차이점이 있는가? 둘째, 장르에 따른 두 학생의 영어 쓰기의 차이점은 무엇이며, 장르에 따른 인식의 차이점이 있는가? 첫 번째 연구 질문인 학습자의 쓰기 수준에 따른 글쓰기의 차이점은 다음과 같이 조사되었다. 높은 수준의 학습자는, 글을 쓸 때, 잠재적 독자를 생각하여 글을 씀으로 더 객관적인 어휘를 사용하였고, 글을 쓰기 전에 본보기 글을 읽음으로써 글쓰기에 구체적인 도움을 받았으며, 낮은 수준의 학습자는 잠재적 독자를 고려하지 않았고 본보기 글을 읽지 않았다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)에서 높은 유창성과 문장의 복잡성을 보였으며, 낮은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)와 넌 내러티브 쓰기(non-narrative writing)에서 의미 있는 경향을 보이지 않았다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기를 할 때, 영어로 초안을 바로 썼으며, 낮은 수준의 학습자는 한국어로 초안을 쓰고 영어로 번역하는 과정을 거쳤다. 두 학습자 모두 문장 안에서의 어휘 사용과 글에 인용을 표시하는 것에 대해 어려워하였다. 또한 높은 수준의 학습자는 자료 조사와 탐구 점수(investigating score)에서는 거의 발전을 보이지 않았으나 분석과 창의적 사고력 점수(critical thinking score)에서는 약간의 발전을 보였으며, 어휘 사용에 있어서는 거의 발전을 보이지 않았으나, 다양한 문장을 구사하는 면에서는 발전을 보였다. 반면에, 낮은 수준의 학습자는 자료 조사와 탐구 점수(investigating score)는 어느 정도의 발전을 보였으나 분석과 창의적 사고력(critical thinking score)점수는 발전을 보이지 않았다. 두 번째 연구 질문인 장르에 따른 학습자의 글쓰기 차이점과 장르 인식에서는 다음과 같은 결과를 보였다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)와 넌 내러티브 쓰기(non-narrative writing) 사이의 유창성과 글의 복잡성에서 큰 차이를 보였으나, 낮은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)와 넌 내러티브 쓰기(non-narrative writing)에서 의미 있는 경향을 보이지 않았다. 낮은 수준의 학습자는 이야기 쓰기에서 높은 수준의 학습자보다 유일하게 높은 점수를 받았으며, 두 학습자 모두 이야기 쓰기를 더 재미있고 쓰기에 쉬운 장르라고 인식하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과에 따라 우리나라 영어 쓰기 교육에 다음과 같이 적용할 수 있다. 장르 기반 글쓰기 수업에서 각 장르의 글의 구조와 언어의 특징을 가르치며, 잠재적 독자와 글쓰기의 목적을 강조하며, 글쓰기에 들어가기 전에 학생들에게 본보기글을 읽도록 하는 것을 권장한다. 글쓰기에 인용을 표기하는 것의 중요성과 문장 안에서 단어를 익히게 하는 것은 효과적인 영어 쓰기 교육이 될 것이다. 마지막으로, 학생들이 더 쉽고 재미있게 인식하는 이야기 쓰기(narrative writing)부터 시작할 것을 제안한다.
본 연구의 목적은 국제학교 9학년에 재학 중인 두 명의 한국 학생의 영어 쓰기 수준 차이와 장르에 따른 차이점을 조사하고 분석해 보고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 구체적인 두 가지의 연구 질문을 제시하였다. 첫째, 두 학생의 영어 쓰기 수준에 따른 글쓰기의 차이점은 무엇이며, 수준 차이에 따른 영어 쓰기의 발전에 차이점이 있는가? 둘째, 장르에 따른 두 학생의 영어 쓰기의 차이점은 무엇이며, 장르에 따른 인식의 차이점이 있는가? 첫 번째 연구 질문인 학습자의 쓰기 수준에 따른 글쓰기의 차이점은 다음과 같이 조사되었다. 높은 수준의 학습자는, 글을 쓸 때, 잠재적 독자를 생각하여 글을 씀으로 더 객관적인 어휘를 사용하였고, 글을 쓰기 전에 본보기 글을 읽음으로써 글쓰기에 구체적인 도움을 받았으며, 낮은 수준의 학습자는 잠재적 독자를 고려하지 않았고 본보기 글을 읽지 않았다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)에서 높은 유창성과 문장의 복잡성을 보였으며, 낮은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)와 넌 내러티브 쓰기(non-narrative writing)에서 의미 있는 경향을 보이지 않았다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기를 할 때, 영어로 초안을 바로 썼으며, 낮은 수준의 학습자는 한국어로 초안을 쓰고 영어로 번역하는 과정을 거쳤다. 두 학습자 모두 문장 안에서의 어휘 사용과 글에 인용을 표시하는 것에 대해 어려워하였다. 또한 높은 수준의 학습자는 자료 조사와 탐구 점수(investigating score)에서는 거의 발전을 보이지 않았으나 분석과 창의적 사고력 점수(critical thinking score)에서는 약간의 발전을 보였으며, 어휘 사용에 있어서는 거의 발전을 보이지 않았으나, 다양한 문장을 구사하는 면에서는 발전을 보였다. 반면에, 낮은 수준의 학습자는 자료 조사와 탐구 점수(investigating score)는 어느 정도의 발전을 보였으나 분석과 창의적 사고력(critical thinking score)점수는 발전을 보이지 않았다. 두 번째 연구 질문인 장르에 따른 학습자의 글쓰기 차이점과 장르 인식에서는 다음과 같은 결과를 보였다. 높은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)와 넌 내러티브 쓰기(non-narrative writing) 사이의 유창성과 글의 복잡성에서 큰 차이를 보였으나, 낮은 수준의 학습자는 이야기 쓰기(narrative writing)와 넌 내러티브 쓰기(non-narrative writing)에서 의미 있는 경향을 보이지 않았다. 낮은 수준의 학습자는 이야기 쓰기에서 높은 수준의 학습자보다 유일하게 높은 점수를 받았으며, 두 학습자 모두 이야기 쓰기를 더 재미있고 쓰기에 쉬운 장르라고 인식하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과에 따라 우리나라 영어 쓰기 교육에 다음과 같이 적용할 수 있다. 장르 기반 글쓰기 수업에서 각 장르의 글의 구조와 언어의 특징을 가르치며, 잠재적 독자와 글쓰기의 목적을 강조하며, 글쓰기에 들어가기 전에 학생들에게 본보기글을 읽도록 하는 것을 권장한다. 글쓰기에 인용을 표기하는 것의 중요성과 문장 안에서 단어를 익히게 하는 것은 효과적인 영어 쓰기 교육이 될 것이다. 마지막으로, 학생들이 더 쉽고 재미있게 인식하는 이야기 쓰기(narrative writing)부터 시작할 것을 제안한다.
The purpose of this study was to investigate the writing processes and products of two Korean ninth grade students according to different genres and their English proficiency level in EFL environment for about a year. This study intended to answer the following questions: 1) What are the differences...
The purpose of this study was to investigate the writing processes and products of two Korean ninth grade students according to different genres and their English proficiency level in EFL environment for about a year. This study intended to answer the following questions: 1) What are the differences between EFL learners’ writing processes and products in relation to their English writing proficiency levels? And, is there any difference in EFL learners’ writing development in relation to their English proficiency level? 2) What are the differences between EFL learners’ writing abilities in relation to different genres? And, what are the EFL learners’ genre perception according to different genres? To investigate the differences between two EFL learners’ writing performance relative to their levels and genres, analytic scores, text organization, language features, and the fluency and complexity of short analytic essays, argumentative essays, comparative essays, and narrative writings were examined. This study showed the two learners performed differently in their writing process and products. First, the first learner in this study considered one’s audience as an important factor in determining how the first learner organized one’s essays while the second learner did not. Second, the first learner’s non-narrative texts had higher fluency and syntactic complexity than narrative text, while the second learner did not show meaningful tendency in fluency and syntactic complexity between narrative and non-narrative. Third, the first learner wrote one’s narrative writing in English from the beginning while the second learner wrote the second learner’s first narrative draft in Korean and then translated it in the second draft. Fourth, the first learner read model articles to better understand the target genre structure before writing one’s essays while the second learner did not. Fifth, both learners had citation problems. Both learners had difficulty with the proper use of formal and technical words, and with using vocabulary words in context properly. The results of this study have implications for teaching academic writing based on genre to EFL learners. First, it needs to teach text organization and language features of target genre to the students for teaching genre based approach. Second, teachers should teach the purpose of each genre and emphasize the importance of considering the potential audiences of the target genre. Third, students should read model articles before beginning their own writing to better understand how writings in the genre are organized and what language features they possess. Fourth, novice EFL learners might begin their English writing by writing narrative. As this study showed, students were more interested in and did better at writing narrative than writings in other genres. Fifth, students should be taught what citations are, how to use them, and why they are important in their English writing. Sixth, teaching vocabulary in context might help improve language learners properly use vocabulary in their writings.
The purpose of this study was to investigate the writing processes and products of two Korean ninth grade students according to different genres and their English proficiency level in EFL environment for about a year. This study intended to answer the following questions: 1) What are the differences between EFL learners’ writing processes and products in relation to their English writing proficiency levels? And, is there any difference in EFL learners’ writing development in relation to their English proficiency level? 2) What are the differences between EFL learners’ writing abilities in relation to different genres? And, what are the EFL learners’ genre perception according to different genres? To investigate the differences between two EFL learners’ writing performance relative to their levels and genres, analytic scores, text organization, language features, and the fluency and complexity of short analytic essays, argumentative essays, comparative essays, and narrative writings were examined. This study showed the two learners performed differently in their writing process and products. First, the first learner in this study considered one’s audience as an important factor in determining how the first learner organized one’s essays while the second learner did not. Second, the first learner’s non-narrative texts had higher fluency and syntactic complexity than narrative text, while the second learner did not show meaningful tendency in fluency and syntactic complexity between narrative and non-narrative. Third, the first learner wrote one’s narrative writing in English from the beginning while the second learner wrote the second learner’s first narrative draft in Korean and then translated it in the second draft. Fourth, the first learner read model articles to better understand the target genre structure before writing one’s essays while the second learner did not. Fifth, both learners had citation problems. Both learners had difficulty with the proper use of formal and technical words, and with using vocabulary words in context properly. The results of this study have implications for teaching academic writing based on genre to EFL learners. First, it needs to teach text organization and language features of target genre to the students for teaching genre based approach. Second, teachers should teach the purpose of each genre and emphasize the importance of considering the potential audiences of the target genre. Third, students should read model articles before beginning their own writing to better understand how writings in the genre are organized and what language features they possess. Fourth, novice EFL learners might begin their English writing by writing narrative. As this study showed, students were more interested in and did better at writing narrative than writings in other genres. Fifth, students should be taught what citations are, how to use them, and why they are important in their English writing. Sixth, teaching vocabulary in context might help improve language learners properly use vocabulary in their writings.
Keyword
#장르기반 글쓰기 수준에 따른 글쓰기 장르인식 이야기 쓰기 논설문 쓰기 EFL학습자 EFL students’ writing genre based approach genre perception writing ability narrative and non-narrative
학위논문 정보
저자
Kim, Hye-Weon
학위수여기관
연세대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
Department of English Language and Literature
지도교수
Sangkook Lee
발행연도
2019
총페이지
ix, 171p.
키워드
장르기반 글쓰기 수준에 따른 글쓰기 장르인식 이야기 쓰기 논설문 쓰기 EFL학습자 EFL students’ writing genre based approach genre perception writing ability narrative and non-narrative
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