본 연구는 임상가의 중요한 자질로 강조되고 있는 공감 능력을 보건의료계열 학생들을 대상으로 평가하는 보건의료계열 학생용 제퍼슨 공감척도(JSE-HPS)를 한글로 번안하여 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 진행되었다. 또한, 학생들의 청취유형과의 회귀분석을 통하여 공감 능력 향상에 기여하는 청취유형을 파악하기 위해 수행되었다. JSE-HPS는 ...
본 연구는 임상가의 중요한 자질로 강조되고 있는 공감 능력을 보건의료계열 학생들을 대상으로 평가하는 보건의료계열 학생용 제퍼슨 공감척도(JSE-HPS)를 한글로 번안하여 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 진행되었다. 또한, 학생들의 청취유형과의 회귀분석을 통하여 공감 능력 향상에 기여하는 청취유형을 파악하기 위해 수행되었다. JSE-HPS는 관점 수용, 동정적 진료, 환자의 입장에서 서기, 3가지 하위 영역으로 구성된 총 20문항의 자기 보고식 설문 평가도구이다. 본 연구에서는 국내 작업치료학과 학부생 266명을 대상으로 내적 일치도 확인을 통한 신뢰도 검증, 확인적 요인분석을 통한 구성타당도 검증, 대인 관계 반응성 척도(IRI)와의 상관성 분석을 통한 준거타당도 검증을 실시하였다. 그 결과, 내적일치도(Cronbach's α)는 하위 영역별 값 .652~.905, 전체 문항 간 .883으로 높은 신뢰도를 나타내었으며, 확인적 요인분석 결과, 적합한 수준의 모형으로 판단되어 높은 타당도 지수를 보였다(χ2=284.09, p<.01, RMSEA=.51, CFI=.947, TLI=.939). 또한 준거 확인 평가도구인 IRI와 K-JSE-HPS 총합 간 유의미한 상관관계를 확인할 수 있었다. 공감 능력에 영향을 주는 요인을 알아보기 위해 대상자의 일반적 정보와 공감 점수와의 상관성을 알아보았다. 집단 간 유의한 공감 점수의 차이가 있는 변수는 학부과정이었으며(t=-5.662, p<.01), 공감 점수와 청취 유형 간 Pearson 상관분석 결과, 관계적(r=.652), 분석적(r=.330), 비판적(r=.216) 청취유형이 통계적으로 유의하였다(p<.01). 마지막으로, 공감 능력과 청취유형 간의 위계적 회귀 분석 결과, 학부과정과 청취유형 모두를 고려하였을 때, 유의미한 회귀 모형이 형성되었으며(F=61.366, p<.001), 해당 모형으로 공감 능력을 48.5% 설명할 수 있었다. 이를 바탕으로 회귀 모형을 해석한 결과, 4년제 학부 과정에 재학 중이며, 관계적 청취 유형을 가진 학생일수록 공감 능력이 높을 것으로 예측할 수 있다. 본 연구를 통해 검증된 한국판 보건의료계열 학생용 제퍼슨 공감 척도(K-JSE-HPS)는 보건의료계열 학생들의 공감능력을 측정할 수 있는 평가도구 마련을 통해 학생들의 공감 관련 연구에 사용될 수 있는 근거를 제공할 수 있다. 또한, 학생들의 공감 능력 증진을 위해 요구되는 특정 청취유형을 예측함에 따라 치료적 의사소통 및 공감과 관련된 교육적 자료 개발 및 활용에 기여할 수 있을 것으로 예상된다.
본 연구는 임상가의 중요한 자질로 강조되고 있는 공감 능력을 보건의료계열 학생들을 대상으로 평가하는 보건의료계열 학생용 제퍼슨 공감척도(JSE-HPS)를 한글로 번안하여 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 진행되었다. 또한, 학생들의 청취유형과의 회귀분석을 통하여 공감 능력 향상에 기여하는 청취유형을 파악하기 위해 수행되었다. JSE-HPS는 관점 수용, 동정적 진료, 환자의 입장에서 서기, 3가지 하위 영역으로 구성된 총 20문항의 자기 보고식 설문 평가도구이다. 본 연구에서는 국내 작업치료학과 학부생 266명을 대상으로 내적 일치도 확인을 통한 신뢰도 검증, 확인적 요인분석을 통한 구성타당도 검증, 대인 관계 반응성 척도(IRI)와의 상관성 분석을 통한 준거타당도 검증을 실시하였다. 그 결과, 내적일치도(Cronbach's α)는 하위 영역별 값 .652~.905, 전체 문항 간 .883으로 높은 신뢰도를 나타내었으며, 확인적 요인분석 결과, 적합한 수준의 모형으로 판단되어 높은 타당도 지수를 보였다(χ2=284.09, p<.01, RMSEA=.51, CFI=.947, TLI=.939). 또한 준거 확인 평가도구인 IRI와 K-JSE-HPS 총합 간 유의미한 상관관계를 확인할 수 있었다. 공감 능력에 영향을 주는 요인을 알아보기 위해 대상자의 일반적 정보와 공감 점수와의 상관성을 알아보았다. 집단 간 유의한 공감 점수의 차이가 있는 변수는 학부과정이었으며(t=-5.662, p<.01), 공감 점수와 청취 유형 간 Pearson 상관분석 결과, 관계적(r=.652), 분석적(r=.330), 비판적(r=.216) 청취유형이 통계적으로 유의하였다(p<.01). 마지막으로, 공감 능력과 청취유형 간의 위계적 회귀 분석 결과, 학부과정과 청취유형 모두를 고려하였을 때, 유의미한 회귀 모형이 형성되었으며(F=61.366, p<.001), 해당 모형으로 공감 능력을 48.5% 설명할 수 있었다. 이를 바탕으로 회귀 모형을 해석한 결과, 4년제 학부 과정에 재학 중이며, 관계적 청취 유형을 가진 학생일수록 공감 능력이 높을 것으로 예측할 수 있다. 본 연구를 통해 검증된 한국판 보건의료계열 학생용 제퍼슨 공감 척도(K-JSE-HPS)는 보건의료계열 학생들의 공감능력을 측정할 수 있는 평가도구 마련을 통해 학생들의 공감 관련 연구에 사용될 수 있는 근거를 제공할 수 있다. 또한, 학생들의 공감 능력 증진을 위해 요구되는 특정 청취유형을 예측함에 따라 치료적 의사소통 및 공감과 관련된 교육적 자료 개발 및 활용에 기여할 수 있을 것으로 예상된다.
The purposes of this study were (1) to cross-culturally adapt Jefferson Scale of Empathy – Health Profession Student(JSE-HPS) to a Korean version and examine its reliability and validity and (2) to examine which Listening style is the most significant predictor of empathy in occupational therapy stu...
The purposes of this study were (1) to cross-culturally adapt Jefferson Scale of Empathy – Health Profession Student(JSE-HPS) to a Korean version and examine its reliability and validity and (2) to examine which Listening style is the most significant predictor of empathy in occupational therapy students measured by a hierarchical regression analysis. A total of 266 undergraduate students in occupational therapy in Korea participated. A process of translation and back-translation was undergone to develop the Korean version of Jefferson Scale of Empathy – Health Profession Student(K-JSE-HPS). A high level of construct validity of K-JSE-HPS was examined through confirmatory factor analysis. The criterion-related validity was examined by comparing K-JSE-HPS scores with Korean version of Interpersonal Reactivity Index(IRI) scores. The results showed K-JSE-HPS had a correlation with K-IRI(r=.34, p<.01). Internal consistency, examined through Cronbach’s α, of K-JSE-HPS was .652 to .905. The total empathy scores showed significant differences only between 3-year undergraduate programs and 4-year undergraduate programs. There were no significant differences in empathy scores by gender, age, grade and fieldwork experiences. Relational listening style, analysis listening style and critical listening style were significantly correlated with empathy. The hierarchical regression model showed a predictive power of 48.5%. As a result, it comes to being in a 4-year undergraduate program, the more having relational listening style, the higher level of empathy they got. This current study found that K-JSE-HPS can be used as a reliable and valid empathy assessment tool to health profession students including students in occupational therapy in Korea. Moreover, by finding particular listening style that is the most significant predictor of empathy, findings of this study can contribute to developing educational programs for empathy enhancement and therapeutic communication skills in health profession students including students in occupational therapy.
The purposes of this study were (1) to cross-culturally adapt Jefferson Scale of Empathy – Health Profession Student(JSE-HPS) to a Korean version and examine its reliability and validity and (2) to examine which Listening style is the most significant predictor of empathy in occupational therapy students measured by a hierarchical regression analysis. A total of 266 undergraduate students in occupational therapy in Korea participated. A process of translation and back-translation was undergone to develop the Korean version of Jefferson Scale of Empathy – Health Profession Student(K-JSE-HPS). A high level of construct validity of K-JSE-HPS was examined through confirmatory factor analysis. The criterion-related validity was examined by comparing K-JSE-HPS scores with Korean version of Interpersonal Reactivity Index(IRI) scores. The results showed K-JSE-HPS had a correlation with K-IRI(r=.34, p<.01). Internal consistency, examined through Cronbach’s α, of K-JSE-HPS was .652 to .905. The total empathy scores showed significant differences only between 3-year undergraduate programs and 4-year undergraduate programs. There were no significant differences in empathy scores by gender, age, grade and fieldwork experiences. Relational listening style, analysis listening style and critical listening style were significantly correlated with empathy. The hierarchical regression model showed a predictive power of 48.5%. As a result, it comes to being in a 4-year undergraduate program, the more having relational listening style, the higher level of empathy they got. This current study found that K-JSE-HPS can be used as a reliable and valid empathy assessment tool to health profession students including students in occupational therapy in Korea. Moreover, by finding particular listening style that is the most significant predictor of empathy, findings of this study can contribute to developing educational programs for empathy enhancement and therapeutic communication skills in health profession students including students in occupational therapy.
주제어
#공감 교육 보건의료계열 학생 청취 유형 치료적 의사소통 education empathy health profession student listening style therapeutic communication
학위논문 정보
저자
홍현
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
작업치료학과
지도교수
한아름
발행연도
2019
총페이지
vi, 61장
키워드
공감 교육 보건의료계열 학생 청취 유형 치료적 의사소통 education empathy health profession student listening style therapeutic communication
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.