본 연구의 목적은 서울시에서 생활하고 있는 다문화 청년의 성장 경험을 탐색함으로써 이들이 마주하는 현실을 이해하고 이들의 사회적 포용을 위해 정책적으로 어떤 지원이 필요한지 파악하고자 한다. 연구 질문은 대한민국에서 다문화 청년으로 살아가는 데 어떤 사회적 어려움을 겪는가? 이를 해소하기 위해서 서울시에서는 다문화 청년을 위해 어떤 지원 프로그램을 제공해야 하는가? 이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구자는 질적 연구 방법을 수행하였다. 본 연구 참여자는 서울시에서 청소년·청년 시절을 보낸 혹은 보내고 있는 만 19세~29세의 청년 중에서 서울시 다문화정책에 대한 전반적인 이해와 관심 있는 청년들이다. 또한 서울시에 거주 비율이 높은 출신국가 순위로 참가자들을 모집하였다. 연구 참여자들은 2018년 11월부터 12월에 걸쳐 참여자별로 1시간 반에서 2시간가량 인터뷰를 진행하였다. 면담 내용은 녹취되어 분석 자료로 활용하였으며 ...
본 연구의 목적은 서울시에서 생활하고 있는 다문화 청년의 성장 경험을 탐색함으로써 이들이 마주하는 현실을 이해하고 이들의 사회적 포용을 위해 정책적으로 어떤 지원이 필요한지 파악하고자 한다. 연구 질문은 대한민국에서 다문화 청년으로 살아가는 데 어떤 사회적 어려움을 겪는가? 이를 해소하기 위해서 서울시에서는 다문화 청년을 위해 어떤 지원 프로그램을 제공해야 하는가? 이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구자는 질적 연구 방법을 수행하였다. 본 연구 참여자는 서울시에서 청소년·청년 시절을 보낸 혹은 보내고 있는 만 19세~29세의 청년 중에서 서울시 다문화정책에 대한 전반적인 이해와 관심 있는 청년들이다. 또한 서울시에 거주 비율이 높은 출신국가 순위로 참가자들을 모집하였다. 연구 참여자들은 2018년 11월부터 12월에 걸쳐 참여자별로 1시간 반에서 2시간가량 인터뷰를 진행하였다. 면담 내용은 녹취되어 분석 자료로 활용하였으며 자료 분석은 다문화 청년의 서울시 외국인 정책에 대한 이해, 인지하는 정책적 결함, 효과 및 개선방향을 찾기 위해 질적 분석방법을 채택하였다. 연구 참여자들의 사회적 배경은 서로 다르며 다문화 청년으로 분류되는 형태 또한 다문화자녀2세, 결혼이주민, 중도입국청소년 등 다양했다. 연구 결과 4개의 의미형성, 10개의 하위범주들이 도출되었다. 이에 ‘다문화정책에 대한 참여자 관점’, ‘다문화청소년기에 겪었던 사회 현실’, ‘다문화지원 경험’, ‘다문화청년을 위한 정책 존재의 의미’이다. 연구 결과 다문화 청년의 사회적 포용을 위해 다음과 같이 서울시의 다문화 정책에 대해 제언을 하고자 한다.
첫째 : 대한민국 다문화 청년에게 생존을 보장해 주는 지원정책이 시급하다. 둘째 : 다문화 청년이 갖는 정체성을 긍정적으로 활용하여 출신국가와 대한민국 양국을 연결하는 가교역할을 할 수 있도록 지원하는 교육 및 훈련제도가 필요하다. 셋째 : 다문화 결혼이주여성 청년을 위한 노후 준비 정책이 필요하다. 넷째 : 다문화 청년 한 부모 가족을 위한 체계적인 지원 개설이 필요하다.
위를 종합할 때 본 연구에서는 대한민국 다문화정책 중 청년층을 위한 정책이 필요함을 주장한다.
본 연구의 목적은 서울시에서 생활하고 있는 다문화 청년의 성장 경험을 탐색함으로써 이들이 마주하는 현실을 이해하고 이들의 사회적 포용을 위해 정책적으로 어떤 지원이 필요한지 파악하고자 한다. 연구 질문은 대한민국에서 다문화 청년으로 살아가는 데 어떤 사회적 어려움을 겪는가? 이를 해소하기 위해서 서울시에서는 다문화 청년을 위해 어떤 지원 프로그램을 제공해야 하는가? 이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구자는 질적 연구 방법을 수행하였다. 본 연구 참여자는 서울시에서 청소년·청년 시절을 보낸 혹은 보내고 있는 만 19세~29세의 청년 중에서 서울시 다문화정책에 대한 전반적인 이해와 관심 있는 청년들이다. 또한 서울시에 거주 비율이 높은 출신국가 순위로 참가자들을 모집하였다. 연구 참여자들은 2018년 11월부터 12월에 걸쳐 참여자별로 1시간 반에서 2시간가량 인터뷰를 진행하였다. 면담 내용은 녹취되어 분석 자료로 활용하였으며 자료 분석은 다문화 청년의 서울시 외국인 정책에 대한 이해, 인지하는 정책적 결함, 효과 및 개선방향을 찾기 위해 질적 분석방법을 채택하였다. 연구 참여자들의 사회적 배경은 서로 다르며 다문화 청년으로 분류되는 형태 또한 다문화자녀2세, 결혼이주민, 중도입국청소년 등 다양했다. 연구 결과 4개의 의미형성, 10개의 하위범주들이 도출되었다. 이에 ‘다문화정책에 대한 참여자 관점’, ‘다문화청소년기에 겪었던 사회 현실’, ‘다문화지원 경험’, ‘다문화청년을 위한 정책 존재의 의미’이다. 연구 결과 다문화 청년의 사회적 포용을 위해 다음과 같이 서울시의 다문화 정책에 대해 제언을 하고자 한다.
첫째 : 대한민국 다문화 청년에게 생존을 보장해 주는 지원정책이 시급하다. 둘째 : 다문화 청년이 갖는 정체성을 긍정적으로 활용하여 출신국가와 대한민국 양국을 연결하는 가교역할을 할 수 있도록 지원하는 교육 및 훈련제도가 필요하다. 셋째 : 다문화 결혼이주여성 청년을 위한 노후 준비 정책이 필요하다. 넷째 : 다문화 청년 한 부모 가족을 위한 체계적인 지원 개설이 필요하다.
위를 종합할 때 본 연구에서는 대한민국 다문화정책 중 청년층을 위한 정책이 필요함을 주장한다.
The purpose of this study is to understand the reality of the multicultural youth living in Seoul, South Korea and identify what kind of policy support should be provided for their social inclusion by exploring their growing experience. The following research questions guide this study:
Th...
The purpose of this study is to understand the reality of the multicultural youth living in Seoul, South Korea and identify what kind of policy support should be provided for their social inclusion by exploring their growing experience. The following research questions guide this study:
The first question was, “What social difficulties do multicultural youth experience while growing up in Seoul, South Korea?” and the second question was, “What social support program should the Seoul Metropolitan Government provide them to alleviate these difficulties?” To achieve the purpose of this study, I employed the qualitative research by conducting in-depth interviews. Participants of this study were multicultural youth who have a general understanding and interest in Seoul Metropolitan Government's multicultural policy. The participants were purposefully recruited among those who are aged between 19 and 29 and who spent or are spending their youth in Seoul. In addition, I recruited the participants from the top countries where foreigners originate from. I carried out an in-depth interview with each of them that lasted between one hour and a half to two hours from November to December in 2018. The interviews were recorded under agreement with the participants and were used for analysis. For data analysis, I adopted a general qualitative analysis method that was suitable for identifying multicultural youths’ understanding of Seoul’s foreigner policy, policy effects and defects they perceive, and further improvement directions of the policy. The age and social background of the participants varied. The type of multicultural youth also varied in this study, including second-generation immigrants, marriage-based immigrants, and first-generation immigrant students.
As a result of this study, four themes were created including “participants’ perspective on multicultural policy”, “social reality they experienced while growing up”, “experiences of receiving multicultural support”, and “meaning of a multicultural policy for multicultural youth.” In addition, 10 subcategories were also derived. Based on the results of this study, I would like to suggest the following for improving Seoul’s multicultural policy to better support multicultural youth’ social inclusion.
First, there is an urgent need for a support policy that guarantees the livelihood of multicultural youth living in Korea. Second, there is a need for an educational and training system that supports the multicultural youth so that they become competent human resources connecting their country of origin and Korea by positively utilizing their identities. Third, there is a need for a policy that supports young married immigrant women to prepare for their later life. Fourth, it is necessary to provide a systematic support for single parent families among multicultural youth. In sum, I argue that the multicultural policy focused on supporting youth should to be established.
The purpose of this study is to understand the reality of the multicultural youth living in Seoul, South Korea and identify what kind of policy support should be provided for their social inclusion by exploring their growing experience. The following research questions guide this study:
The first question was, “What social difficulties do multicultural youth experience while growing up in Seoul, South Korea?” and the second question was, “What social support program should the Seoul Metropolitan Government provide them to alleviate these difficulties?” To achieve the purpose of this study, I employed the qualitative research by conducting in-depth interviews. Participants of this study were multicultural youth who have a general understanding and interest in Seoul Metropolitan Government's multicultural policy. The participants were purposefully recruited among those who are aged between 19 and 29 and who spent or are spending their youth in Seoul. In addition, I recruited the participants from the top countries where foreigners originate from. I carried out an in-depth interview with each of them that lasted between one hour and a half to two hours from November to December in 2018. The interviews were recorded under agreement with the participants and were used for analysis. For data analysis, I adopted a general qualitative analysis method that was suitable for identifying multicultural youths’ understanding of Seoul’s foreigner policy, policy effects and defects they perceive, and further improvement directions of the policy. The age and social background of the participants varied. The type of multicultural youth also varied in this study, including second-generation immigrants, marriage-based immigrants, and first-generation immigrant students.
As a result of this study, four themes were created including “participants’ perspective on multicultural policy”, “social reality they experienced while growing up”, “experiences of receiving multicultural support”, and “meaning of a multicultural policy for multicultural youth.” In addition, 10 subcategories were also derived. Based on the results of this study, I would like to suggest the following for improving Seoul’s multicultural policy to better support multicultural youth’ social inclusion.
First, there is an urgent need for a support policy that guarantees the livelihood of multicultural youth living in Korea. Second, there is a need for an educational and training system that supports the multicultural youth so that they become competent human resources connecting their country of origin and Korea by positively utilizing their identities. Third, there is a need for a policy that supports young married immigrant women to prepare for their later life. Fourth, it is necessary to provide a systematic support for single parent families among multicultural youth. In sum, I argue that the multicultural policy focused on supporting youth should to be established.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.