4차 산업혁명 시대, 사물인터넷 등의 정보화의 흐름 등 급변하는 사회 분위기 속에서 학습자 중심의 다양한 교수·학습 방법이 개발되고 교육 여건 개선을 위한 환경이 마련되고 있지만, 많은 장점에도 불구하고 한 때 유행하다가 공교육 내에서 정착하지 못하는 경우가 많다. 전통적인 교수법이 아직도 유지되고 있고 현대 사회에서도 유효하다면 그것은 교육의 본질과 일치하는 경우일 것이다. 그 중에서 독서교육은 가장 오래된 형태의 교육이자 그 효과가 이미 역사적으로 검증되어 초·중등학교뿐만 아니라 대학, 평생교육기관 등 다양한 교육기관에서 독려하고 있으며 여러 주체에 의하여 효과적인 독서법과 독서교육 방법이 연구·개발되고 있다. 매체로서의 책은 지식 교육과 인성 교육을 아우를 수 있는 가장 일반적인 수단이며, 아직까지는 다른 매체로 대체 불가한 보편적인 매체이다. 또한 책을 활용한 독서교육은 교육 수요자의 문해력 증진과 의사소통능력, 종합사고능력 등을 신장함으로써 다양한 영역의 교육 목표를 달성할 수 있는 교육 방법이다. 공교육에서의 독서교육은 주로 국어 교과나 사서교사들이 주도하여 정착되어 왔다. 여러 고전과 철학 사상을 직접적으로 다루는 도덕·윤리 교과에서도 독서 교육이 아주 중요하지만 관련 연구는 주로 초등학교의 인성교육 및 중학교 도덕 과목에 집중되어 있다. 고등학교 윤리 교과 내에 적용 가능한 독서 교육에 관한 연구는 대학 입시 위주의 학습, 국어·영어·수학과 같은 주요 교과 위주로 편성된 교육과정, 고등학생들에게 주어진 과도한 학습량 등 현실적인 어려움으로 인하여 전무한 실정이다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구는 기존에 개발된 독서교육 프로그램과 선행 연구 사례를 분석·종합하여, 2018학년도부터 고등학교에서 시작된 2015 개정 교육과정의 취지와 교육목표에 부합하며 고등학교 윤리 과목인『윤리와 사상』, 『생활과 윤리』에 적용 가능한 독서교육 프로그램을 제안하고자 한다. 구체적으로 2015 개정 교육과정 고등학교 윤리 교과 내용을 분석하여 관련 학술도서와 교육 내용을 연결하고, 고등학생 수준에서 이해할 수 있는 수준의 검증된 교양서를 기준으로 추천도서를 추출하여 목록을 작성하였다. 그리고 이를 활용한 수업 설계와 학습자료, 교수·학습 과정안을 제작하여 실제 수업에 적용하였다. 1회성 수업이 아닌 독서 교육의 지속성과 효과성을 위하여 독서 연계 토론 교육, 수행평가 반영 및 적용, 도서를 활용한 대학수학능력시험 ...
4차 산업혁명 시대, 사물인터넷 등의 정보화의 흐름 등 급변하는 사회 분위기 속에서 학습자 중심의 다양한 교수·학습 방법이 개발되고 교육 여건 개선을 위한 환경이 마련되고 있지만, 많은 장점에도 불구하고 한 때 유행하다가 공교육 내에서 정착하지 못하는 경우가 많다. 전통적인 교수법이 아직도 유지되고 있고 현대 사회에서도 유효하다면 그것은 교육의 본질과 일치하는 경우일 것이다. 그 중에서 독서교육은 가장 오래된 형태의 교육이자 그 효과가 이미 역사적으로 검증되어 초·중등학교뿐만 아니라 대학, 평생교육기관 등 다양한 교육기관에서 독려하고 있으며 여러 주체에 의하여 효과적인 독서법과 독서교육 방법이 연구·개발되고 있다. 매체로서의 책은 지식 교육과 인성 교육을 아우를 수 있는 가장 일반적인 수단이며, 아직까지는 다른 매체로 대체 불가한 보편적인 매체이다. 또한 책을 활용한 독서교육은 교육 수요자의 문해력 증진과 의사소통능력, 종합사고능력 등을 신장함으로써 다양한 영역의 교육 목표를 달성할 수 있는 교육 방법이다. 공교육에서의 독서교육은 주로 국어 교과나 사서교사들이 주도하여 정착되어 왔다. 여러 고전과 철학 사상을 직접적으로 다루는 도덕·윤리 교과에서도 독서 교육이 아주 중요하지만 관련 연구는 주로 초등학교의 인성교육 및 중학교 도덕 과목에 집중되어 있다. 고등학교 윤리 교과 내에 적용 가능한 독서 교육에 관한 연구는 대학 입시 위주의 학습, 국어·영어·수학과 같은 주요 교과 위주로 편성된 교육과정, 고등학생들에게 주어진 과도한 학습량 등 현실적인 어려움으로 인하여 전무한 실정이다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구는 기존에 개발된 독서교육 프로그램과 선행 연구 사례를 분석·종합하여, 2018학년도부터 고등학교에서 시작된 2015 개정 교육과정의 취지와 교육목표에 부합하며 고등학교 윤리 과목인『윤리와 사상』, 『생활과 윤리』에 적용 가능한 독서교육 프로그램을 제안하고자 한다. 구체적으로 2015 개정 교육과정 고등학교 윤리 교과 내용을 분석하여 관련 학술도서와 교육 내용을 연결하고, 고등학생 수준에서 이해할 수 있는 수준의 검증된 교양서를 기준으로 추천도서를 추출하여 목록을 작성하였다. 그리고 이를 활용한 수업 설계와 학습자료, 교수·학습 과정안을 제작하여 실제 수업에 적용하였다. 1회성 수업이 아닌 독서 교육의 지속성과 효과성을 위하여 독서 연계 토론 교육, 수행평가 반영 및 적용, 도서를 활용한 대학수학능력시험 문항 분석 사례, 학생 개별 피드백까지 일련의 윤리 교육 흐름 전반에 걸쳐 독서 교육이 적용될 수 있도록 의도하였다. 실제 수년간 인문과정 학생들을 지도한 결과 대학 입시에서도 학생생활기록부에 기록된 균형 있고 자발적인 ‘독서활동’이 전공적합성, 자기 주도적 학습능력, 학업에 대한 열의 등 교과영역과 비교과영역을 아우르는 학생의 역량을 종합적으로 평가하는 중요한 요인으로 작용하는 것을 확인할 수 있었다. 학생이 정규 교과에서 학습한 내용 가운데 자신의 지적 성장을 위해 더 심화 학습할 목적으로 자신의 진로 목표와 관심사를 연결하여 스스로 관련 도서를 선택, 독서하고 이를 정리하는 과정에서 학업에 대한 만족감이 높아지고 개별적인 학습 수요도 충족할 수 있다. 결론적으로 고등학교 윤리 교과에서 ‘독서교육 프로그램’은 학생들의 학습 만족도와 지적 호기심을 충족시킬 하나의 교육 방법으로 큰 역할을 할 것으로 기대된다.
4차 산업혁명 시대, 사물인터넷 등의 정보화의 흐름 등 급변하는 사회 분위기 속에서 학습자 중심의 다양한 교수·학습 방법이 개발되고 교육 여건 개선을 위한 환경이 마련되고 있지만, 많은 장점에도 불구하고 한 때 유행하다가 공교육 내에서 정착하지 못하는 경우가 많다. 전통적인 교수법이 아직도 유지되고 있고 현대 사회에서도 유효하다면 그것은 교육의 본질과 일치하는 경우일 것이다. 그 중에서 독서교육은 가장 오래된 형태의 교육이자 그 효과가 이미 역사적으로 검증되어 초·중등학교뿐만 아니라 대학, 평생교육기관 등 다양한 교육기관에서 독려하고 있으며 여러 주체에 의하여 효과적인 독서법과 독서교육 방법이 연구·개발되고 있다. 매체로서의 책은 지식 교육과 인성 교육을 아우를 수 있는 가장 일반적인 수단이며, 아직까지는 다른 매체로 대체 불가한 보편적인 매체이다. 또한 책을 활용한 독서교육은 교육 수요자의 문해력 증진과 의사소통능력, 종합사고능력 등을 신장함으로써 다양한 영역의 교육 목표를 달성할 수 있는 교육 방법이다. 공교육에서의 독서교육은 주로 국어 교과나 사서교사들이 주도하여 정착되어 왔다. 여러 고전과 철학 사상을 직접적으로 다루는 도덕·윤리 교과에서도 독서 교육이 아주 중요하지만 관련 연구는 주로 초등학교의 인성교육 및 중학교 도덕 과목에 집중되어 있다. 고등학교 윤리 교과 내에 적용 가능한 독서 교육에 관한 연구는 대학 입시 위주의 학습, 국어·영어·수학과 같은 주요 교과 위주로 편성된 교육과정, 고등학생들에게 주어진 과도한 학습량 등 현실적인 어려움으로 인하여 전무한 실정이다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구는 기존에 개발된 독서교육 프로그램과 선행 연구 사례를 분석·종합하여, 2018학년도부터 고등학교에서 시작된 2015 개정 교육과정의 취지와 교육목표에 부합하며 고등학교 윤리 과목인『윤리와 사상』, 『생활과 윤리』에 적용 가능한 독서교육 프로그램을 제안하고자 한다. 구체적으로 2015 개정 교육과정 고등학교 윤리 교과 내용을 분석하여 관련 학술도서와 교육 내용을 연결하고, 고등학생 수준에서 이해할 수 있는 수준의 검증된 교양서를 기준으로 추천도서를 추출하여 목록을 작성하였다. 그리고 이를 활용한 수업 설계와 학습자료, 교수·학습 과정안을 제작하여 실제 수업에 적용하였다. 1회성 수업이 아닌 독서 교육의 지속성과 효과성을 위하여 독서 연계 토론 교육, 수행평가 반영 및 적용, 도서를 활용한 대학수학능력시험 문항 분석 사례, 학생 개별 피드백까지 일련의 윤리 교육 흐름 전반에 걸쳐 독서 교육이 적용될 수 있도록 의도하였다. 실제 수년간 인문과정 학생들을 지도한 결과 대학 입시에서도 학생생활기록부에 기록된 균형 있고 자발적인 ‘독서활동’이 전공적합성, 자기 주도적 학습능력, 학업에 대한 열의 등 교과영역과 비교과영역을 아우르는 학생의 역량을 종합적으로 평가하는 중요한 요인으로 작용하는 것을 확인할 수 있었다. 학생이 정규 교과에서 학습한 내용 가운데 자신의 지적 성장을 위해 더 심화 학습할 목적으로 자신의 진로 목표와 관심사를 연결하여 스스로 관련 도서를 선택, 독서하고 이를 정리하는 과정에서 학업에 대한 만족감이 높아지고 개별적인 학습 수요도 충족할 수 있다. 결론적으로 고등학교 윤리 교과에서 ‘독서교육 프로그램’은 학생들의 학습 만족도와 지적 호기심을 충족시킬 하나의 교육 방법으로 큰 역할을 할 것으로 기대된다.
There have been diverse learner-centered teaching learning methods and efforts to improve educational conditions in the face of the fourth industrial revolution which features fast-changing society using technologies such as IoT. However, despite their educational merit, those methods tend not to la...
There have been diverse learner-centered teaching learning methods and efforts to improve educational conditions in the face of the fourth industrial revolution which features fast-changing society using technologies such as IoT. However, despite their educational merit, those methods tend not to last in the field of public education.
If traditional teaching methods are maintained and still valid today, it can be insisted that the methods correspond to the essence of education. Especially, reading education is one of the oldest methods in the field, and its effectiveness has been verified. Therefore, reading education is utilized not only in elementary or secondary schools but in universities and lifelong education institutes. In addition, more effective ways for teaching reading and reading education are researched and developed.
Books are the most universal means of encompassing knowledge education and character education, and it is considered that they cannot be replaced by other media. Furthermore, reading education can help learners achieve educational goals in various fields by fostering their literacy skills, communication skills, and comprehensive ability to think.
Reading education in public educational fields has been led by Korean language teachers and school librarians. It is highly important in Moral and Ethics education where various classical books and philosophical ideas are dealt. However, research has been focused on character education in elementary schools or moral education in middle schools.
Research on ‘Reading education program’ applicable to ethics education in high schools can seldom be found because of some practical issues: preparation for the university examination, the curriculum centered on so-called main subjects such as Korean language, English, and Mathematics, and massive workload for high school students.
With these issues in mind, this research tries to propose a reading program fit for the objects and goals of the 2015 Revised National Curriculum which has begun since 2018 in high schools. The program is designed to be applicable to ‘Ethics and Thoughts’ and ‘Life and Ethics’ in high school. The research was conducted by analysing and synthesizing existing reading programs and previous studies.
Specifically, a list of recommended books was made by analyzing the content of Ethics in 2015 Revised National Curriculum and connecting the content with related books. The list was also based on qualified books comprehensible to high school students. It was applied to real lessons by designing teaching plans and teaching materials.
The lessons were planned to apply reading education to a series of Ethics classes in general for its persistency and effectiveness, not to a temporary lesson. They included teaching how to debate on books, applying to performance assessment, college scholastic ability test question analysis case using the content of the books, and offering individual feedback to learners.
The reading activity in a student record is considered to play a significant role in university entrance examination. Voluntary and balanced reading records can be a way to evaluate a learner’s comprehensive competence which encompasses their academic subjects and extra-curricula domains such as major suitability, self-directed learning ability, and enthusiasm for learning.
Learners are able to choose and read books related to the content of the lessons to improve knowledge for their intellectual growth. They can satisfy their academic interest by connecting their career goals and personal interests.
In conclusion, the reading program in high school Ethics lessons is expected to enhance learners’ satisfaction and their intellectual curiosity.
There have been diverse learner-centered teaching learning methods and efforts to improve educational conditions in the face of the fourth industrial revolution which features fast-changing society using technologies such as IoT. However, despite their educational merit, those methods tend not to last in the field of public education.
If traditional teaching methods are maintained and still valid today, it can be insisted that the methods correspond to the essence of education. Especially, reading education is one of the oldest methods in the field, and its effectiveness has been verified. Therefore, reading education is utilized not only in elementary or secondary schools but in universities and lifelong education institutes. In addition, more effective ways for teaching reading and reading education are researched and developed.
Books are the most universal means of encompassing knowledge education and character education, and it is considered that they cannot be replaced by other media. Furthermore, reading education can help learners achieve educational goals in various fields by fostering their literacy skills, communication skills, and comprehensive ability to think.
Reading education in public educational fields has been led by Korean language teachers and school librarians. It is highly important in Moral and Ethics education where various classical books and philosophical ideas are dealt. However, research has been focused on character education in elementary schools or moral education in middle schools.
Research on ‘Reading education program’ applicable to ethics education in high schools can seldom be found because of some practical issues: preparation for the university examination, the curriculum centered on so-called main subjects such as Korean language, English, and Mathematics, and massive workload for high school students.
With these issues in mind, this research tries to propose a reading program fit for the objects and goals of the 2015 Revised National Curriculum which has begun since 2018 in high schools. The program is designed to be applicable to ‘Ethics and Thoughts’ and ‘Life and Ethics’ in high school. The research was conducted by analysing and synthesizing existing reading programs and previous studies.
Specifically, a list of recommended books was made by analyzing the content of Ethics in 2015 Revised National Curriculum and connecting the content with related books. The list was also based on qualified books comprehensible to high school students. It was applied to real lessons by designing teaching plans and teaching materials.
The lessons were planned to apply reading education to a series of Ethics classes in general for its persistency and effectiveness, not to a temporary lesson. They included teaching how to debate on books, applying to performance assessment, college scholastic ability test question analysis case using the content of the books, and offering individual feedback to learners.
The reading activity in a student record is considered to play a significant role in university entrance examination. Voluntary and balanced reading records can be a way to evaluate a learner’s comprehensive competence which encompasses their academic subjects and extra-curricula domains such as major suitability, self-directed learning ability, and enthusiasm for learning.
Learners are able to choose and read books related to the content of the lessons to improve knowledge for their intellectual growth. They can satisfy their academic interest by connecting their career goals and personal interests.
In conclusion, the reading program in high school Ethics lessons is expected to enhance learners’ satisfaction and their intellectual curiosity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.