본 연구는 초등학생의 음악줄넘기 프로그램 참여에 따라 평형성(정적평형성, 동적평형성), 순발력 미치는 영향을 알아보고 변화가 있는지 비교·분석하기 위한 목적으로 연구를 시작하게 되었다.
연구의 대상자는 C시의 초등학생으로 방과후 음악줄넘기 프로그램에 참여한 학생 20명과 비참여 학생 20명으로 분류하여 사전검사를 실시하고 12주간의 음악줄넘기 프로그램에 참여 후 사후검사를 실시하였다. 측정 도구는 정적평형성을 측정하기 위해 눈감고 외발서기 검사를 실시하였고, 동적평형성을 측정하기 위해 Y-Balance test와 일자걷기검사를 실시하였다. 순발력을 측정하기 위해 스쿼트 자세 버티기와 제자리멀리뛰기, 서전트 점프를 실시하였다. 연구 자료에 대한 처리는 통계 프로그램인 ...
본 연구는 초등학생의 음악줄넘기 프로그램 참여에 따라 평형성(정적평형성, 동적평형성), 순발력 미치는 영향을 알아보고 변화가 있는지 비교·분석하기 위한 목적으로 연구를 시작하게 되었다.
연구의 대상자는 C시의 초등학생으로 방과후 음악줄넘기 프로그램에 참여한 학생 20명과 비참여 학생 20명으로 분류하여 사전검사를 실시하고 12주간의 음악줄넘기 프로그램에 참여 후 사후검사를 실시하였다. 측정 도구는 정적평형성을 측정하기 위해 눈감고 외발서기 검사를 실시하였고, 동적평형성을 측정하기 위해 Y-Balance test와 일자걷기검사를 실시하였다. 순발력을 측정하기 위해 스쿼트 자세 버티기와 제자리멀리뛰기, 서전트 점프를 실시하였다. 연구 자료에 대한 처리는 통계 프로그램인 SPSS 23.0 버전을 사용하여 t-test 분석을 실시하였다. 연구의 실증적인 분석은 모두 유의수준 α = .05로 설정하였다. 측정된 자료의 집단 간 차이를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 초등학생의 정적평형성 검사인 눈감고 외발서기에서 음악줄넘기 프로그램 참여집단이 비참여집단에 비해 유의한 결과를 보였다. 참여집단은 사전검사와 사후검사에서 11초 이상 증가했다. 따라서 음악줄넘기 프로그램이 정적평형성의 증가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
둘째, 초등학생의 동적평형성 검사인 Y-Balance test, 일자걷기검사에서 음악줄넘기 프로그램 참여집단이 비참여집단에 비해 유의한 결과를 보였다. 참여집단은 Y-Balance test에서 사전검사와 사후검사에서 5% 이상 증가했다. 또한 일자걷기검사에서 사전검사와 사후검사에서 1초 이상 증가했다. 따라서 음악줄넘기 프로그램이 동적평형성의 증가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 초등학생의 순발력 검사인 스쿼트 자세 버티기, 제자리멀리뛰기, 서전트 점프검사에서 음악줄넘기 프로그램 참여집단이 비참여집단에 비해 유의한 결과를 보였다. 참여집단은 스쿼트 자세 버티기 검사에서 사전검사와 사후검사에서 13초 이상 증가했다. 또한 제자리멀리뛰기검사에서 사전검사와 사후검사에서 8cm 이상 증가했다. 마지막으로 서전트점프 검사에서 사전검사와 사후검사에서 5cm 이상 증가했다. 따라서 음악줄넘기 프로그램이 순발력의 증가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과로 보아 음악줄넘기 프로그램의 참여는 초등학생들에게 평형성과 순발력을 향상시키는데 긍정적인 운동프로그램으로 사료된다. 따라서 초등학생들이 흥미를 가지고 즐겁게 참여할 수 있는 음악줄넘기 프로그램을 체육교육현장에서 지속적으로 적용할 필요가 있다.
본 연구는 초등학생의 음악줄넘기 프로그램 참여에 따라 평형성(정적평형성, 동적평형성), 순발력 미치는 영향을 알아보고 변화가 있는지 비교·분석하기 위한 목적으로 연구를 시작하게 되었다.
연구의 대상자는 C시의 초등학생으로 방과후 음악줄넘기 프로그램에 참여한 학생 20명과 비참여 학생 20명으로 분류하여 사전검사를 실시하고 12주간의 음악줄넘기 프로그램에 참여 후 사후검사를 실시하였다. 측정 도구는 정적평형성을 측정하기 위해 눈감고 외발서기 검사를 실시하였고, 동적평형성을 측정하기 위해 Y-Balance test와 일자걷기검사를 실시하였다. 순발력을 측정하기 위해 스쿼트 자세 버티기와 제자리멀리뛰기, 서전트 점프를 실시하였다. 연구 자료에 대한 처리는 통계 프로그램인 SPSS 23.0 버전을 사용하여 t-test 분석을 실시하였다. 연구의 실증적인 분석은 모두 유의수준 α = .05로 설정하였다. 측정된 자료의 집단 간 차이를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 초등학생의 정적평형성 검사인 눈감고 외발서기에서 음악줄넘기 프로그램 참여집단이 비참여집단에 비해 유의한 결과를 보였다. 참여집단은 사전검사와 사후검사에서 11초 이상 증가했다. 따라서 음악줄넘기 프로그램이 정적평형성의 증가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
둘째, 초등학생의 동적평형성 검사인 Y-Balance test, 일자걷기검사에서 음악줄넘기 프로그램 참여집단이 비참여집단에 비해 유의한 결과를 보였다. 참여집단은 Y-Balance test에서 사전검사와 사후검사에서 5% 이상 증가했다. 또한 일자걷기검사에서 사전검사와 사후검사에서 1초 이상 증가했다. 따라서 음악줄넘기 프로그램이 동적평형성의 증가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 초등학생의 순발력 검사인 스쿼트 자세 버티기, 제자리멀리뛰기, 서전트 점프검사에서 음악줄넘기 프로그램 참여집단이 비참여집단에 비해 유의한 결과를 보였다. 참여집단은 스쿼트 자세 버티기 검사에서 사전검사와 사후검사에서 13초 이상 증가했다. 또한 제자리멀리뛰기검사에서 사전검사와 사후검사에서 8cm 이상 증가했다. 마지막으로 서전트점프 검사에서 사전검사와 사후검사에서 5cm 이상 증가했다. 따라서 음악줄넘기 프로그램이 순발력의 증가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과로 보아 음악줄넘기 프로그램의 참여는 초등학생들에게 평형성과 순발력을 향상시키는데 긍정적인 운동프로그램으로 사료된다. 따라서 초등학생들이 흥미를 가지고 즐겁게 참여할 수 있는 음악줄넘기 프로그램을 체육교육현장에서 지속적으로 적용할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of elementary school students' participation of music rope-skipping exercise program on their equilibrium (static equilibrium, dynamic equilibrium) and explosive muscular strength, and then to conduct a comparative analysis of whether those ele...
The purpose of this study is to investigate the effects of elementary school students' participation of music rope-skipping exercise program on their equilibrium (static equilibrium, dynamic equilibrium) and explosive muscular strength, and then to conduct a comparative analysis of whether those elementary school students participating in such a program have experienced a state change.
To attain the purpose, this study selected, as the research subject, a total of 40 elementary school students in C City to administer a pre-test for the 40 students, classifying them into the two groups of each 20 student participating in after-school music rope-skipping program and not participating in the program, and then to conduct a post-test after the participation in music rope-skipping program over a 12-week period. As the assessment tools, a test of single leg stance with eyes closing was administered in order to measure static equilibrium. Y-Balance test and forward walking test were administered in order to measure dynamic equilibrium. Squat position withstanding, standing broad jump and sargent jump were performed in order to measure explosive muscular strength. For the research data processing, the statistical program SPSS 23.0 version was utilized for a t-test analysis. For an empirical analysis carried out in this research, a significance level was α = .05 at every level. An analysis of difference between each group, based on the measured data drew the conclusions as follows:
First, regarding single leg stance with eyes closing carried out for static equilibrium test for elementary school students, the group participating in music rope-skipping program showed a significance result compared to the group not participating in the program. In the case of the participating group, they showed an increase of more than 11 seconds in a pre- test and post-test. This result reveals that music rope-skipping program had a positive effect on the increase of static equilibrium.
Second, concerning Y-Balance test and a forward walking test carried out in order to investigate dynamic equilibrium of elementary school students, the group participating in music rope-skipping program showed a significance result compared to the group not participating in the program. In the case of the participating group, they showed an increase of more than one second in a pre-test and post-test. Taking it into account, music rope-skipping program is considered to have had a positive effect on the increase of dynamic equilibrium.
Lastly, as for squat position withstanding, standing broad jump and sargent jump test carried out in order to find out explosive muscular strength of elementary school students, the group participating in music rope-skipping program showed a significance result compared to the group not participating the program. In the case of the participating group, they showed an increase of more than 13 seconds in a pre-test and post-test of squat position withstanding; and an increase of more than 5cm in a pre-test and post-test of standing broad jump. Regarding the final sargent jump test, they showed an increase of more than 5cm in a pre-test and post-test. Considering this, music rope-skipping program is considered to have had a positive effect on an increase of explosive muscular strength.
Given the research results of this study, it is deemed that music rope-skipping program is one of positive exercise programs to enhance explosive muscular strength of elementary school students. Therefore, it is necessary to apply into the physical education field music rope-skipping program that elementary school students can happily perform in an interesting manner.
The purpose of this study is to investigate the effects of elementary school students' participation of music rope-skipping exercise program on their equilibrium (static equilibrium, dynamic equilibrium) and explosive muscular strength, and then to conduct a comparative analysis of whether those elementary school students participating in such a program have experienced a state change.
To attain the purpose, this study selected, as the research subject, a total of 40 elementary school students in C City to administer a pre-test for the 40 students, classifying them into the two groups of each 20 student participating in after-school music rope-skipping program and not participating in the program, and then to conduct a post-test after the participation in music rope-skipping program over a 12-week period. As the assessment tools, a test of single leg stance with eyes closing was administered in order to measure static equilibrium. Y-Balance test and forward walking test were administered in order to measure dynamic equilibrium. Squat position withstanding, standing broad jump and sargent jump were performed in order to measure explosive muscular strength. For the research data processing, the statistical program SPSS 23.0 version was utilized for a t-test analysis. For an empirical analysis carried out in this research, a significance level was α = .05 at every level. An analysis of difference between each group, based on the measured data drew the conclusions as follows:
First, regarding single leg stance with eyes closing carried out for static equilibrium test for elementary school students, the group participating in music rope-skipping program showed a significance result compared to the group not participating in the program. In the case of the participating group, they showed an increase of more than 11 seconds in a pre- test and post-test. This result reveals that music rope-skipping program had a positive effect on the increase of static equilibrium.
Second, concerning Y-Balance test and a forward walking test carried out in order to investigate dynamic equilibrium of elementary school students, the group participating in music rope-skipping program showed a significance result compared to the group not participating in the program. In the case of the participating group, they showed an increase of more than one second in a pre-test and post-test. Taking it into account, music rope-skipping program is considered to have had a positive effect on the increase of dynamic equilibrium.
Lastly, as for squat position withstanding, standing broad jump and sargent jump test carried out in order to find out explosive muscular strength of elementary school students, the group participating in music rope-skipping program showed a significance result compared to the group not participating the program. In the case of the participating group, they showed an increase of more than 13 seconds in a pre-test and post-test of squat position withstanding; and an increase of more than 5cm in a pre-test and post-test of standing broad jump. Regarding the final sargent jump test, they showed an increase of more than 5cm in a pre-test and post-test. Considering this, music rope-skipping program is considered to have had a positive effect on an increase of explosive muscular strength.
Given the research results of this study, it is deemed that music rope-skipping program is one of positive exercise programs to enhance explosive muscular strength of elementary school students. Therefore, it is necessary to apply into the physical education field music rope-skipping program that elementary school students can happily perform in an interesting manner.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.