본 연구는 우수교사의 어휘 지도에 나타난 교사의 실천적 지식과 수업 양상 및 학습자의 반응을 살펴보고자 실시되었다. 교사의 경험을 통해 재구성되는 경험의 총체인 실천적 지식이 교수학습 활동과 어떤 관계가 있으며 수업에 어떻게 나타나는지 탐구하고 어휘 지도에 주는 시사점을 제공한다. 또한, 이를 통해 초등영어교사들의 다양한 삶의 경험에 영향을 줄 수 있는 초등영어교사교육과 효과적인 어휘 교육에 대한 시사점을 제공한다. 이에 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 상정하였다. 첫째, 우수 초등영어교사의 어휘 지도에 나타난 실천적 지식은 무엇인가? 둘째, 우수 초등영어교사의 어휘 지도에 대한 실천적 지식은 실제 수업에서 어떤 양상으로 나타나는가? 셋째, 우수 초등영어교사의 실천적 지식이 반영된 어휘 지도에 대한 학습자들의 반응은 어떠한가? 본 연구를 위해 경기도 소재의 초등학교에서 근무하며 초등영어교육 분야에서 전문성을 지닌 세 명의 교사를 대상으로 면담과 수업 분석을 실시하였고, 각 교사마다 40명씩의 학습자를 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 세 교사는 모두 어휘 지도에서 가르칠 내용과 방법을 결정하기 위해 실제적인 이해 체계를 갖고 있었고, 어휘 지도에서 갈등을 직면하고 해결하는 과정에서 개인적이고도 실천적인 지식을 형성시켜 자신만의 개인적 실천 지식(personal practical knowledge)으로 발전시켰다. 각 교사마다 어휘 지도에 대한 실천적 지식으로, A교사는 실제성이 높은 매체 활용, 동료학습을 통한 철자와 의미 점검, 한국어와 영어 발음 비교로 나타났다. B교사는 교과서의 어휘 활용, 학습자의 개별적인 어휘 발음을 통한 자동화, 정형화된 한국어와 영어의 유사한 발음 제시로 나타났다. C교사는 학습자의 일상생활 및 학교생활 관련 어휘 활용, 학습자 기본 어휘의 확장 및 재생산, 비정형화된 한국어와 영어의 유사한 발음 제시로 나타났다. 또한, 어휘에 대해 각각 ‘반복적 어휘 학습’, ‘형태와 의미의 어휘 학습’, ‘말하기를 위한 어휘 학습’이라는 개념을 지니고 있었다. 세 교사의 어휘 지도의 수업 실행 양상에는 다음과 같은 공통점이 나타났다. 첫째, 세 교사 모두 어휘 지도 시 어휘의 노출에 반복성을 보였다. 둘째, 세 교사 모두 어휘 지도에 효과적이라고 생각하는 활동을 지속적으로 실행하였다. 셋째, 세 교사 모두 암시적 어휘 지도보다는 명시적 어휘 지도를 하고 있었다. 세 교사의 어휘지도에 대해 학습자들은 단어공부에 도움이 되는 교사의 지도 방법으로 각각 다양한 어휘 과업 활동, 지속적인 발음 지도, 다양한 기회 제공을 꼽았다. 이를 통해 우수 초등영어교사는 반복적이고 지속적인 어휘 지도를 개인의 경험과 실천적 지식을 바탕으로 실행하며 학습자들은 그 방법과 신념에 영향을 받는다는 것으로 결론지을 수 있었다. 본 연구에서처럼 실천적 지식에 관한 ...
본 연구는 우수교사의 어휘 지도에 나타난 교사의 실천적 지식과 수업 양상 및 학습자의 반응을 살펴보고자 실시되었다. 교사의 경험을 통해 재구성되는 경험의 총체인 실천적 지식이 교수학습 활동과 어떤 관계가 있으며 수업에 어떻게 나타나는지 탐구하고 어휘 지도에 주는 시사점을 제공한다. 또한, 이를 통해 초등영어교사들의 다양한 삶의 경험에 영향을 줄 수 있는 초등영어교사교육과 효과적인 어휘 교육에 대한 시사점을 제공한다. 이에 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 상정하였다. 첫째, 우수 초등영어교사의 어휘 지도에 나타난 실천적 지식은 무엇인가? 둘째, 우수 초등영어교사의 어휘 지도에 대한 실천적 지식은 실제 수업에서 어떤 양상으로 나타나는가? 셋째, 우수 초등영어교사의 실천적 지식이 반영된 어휘 지도에 대한 학습자들의 반응은 어떠한가? 본 연구를 위해 경기도 소재의 초등학교에서 근무하며 초등영어교육 분야에서 전문성을 지닌 세 명의 교사를 대상으로 면담과 수업 분석을 실시하였고, 각 교사마다 40명씩의 학습자를 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 세 교사는 모두 어휘 지도에서 가르칠 내용과 방법을 결정하기 위해 실제적인 이해 체계를 갖고 있었고, 어휘 지도에서 갈등을 직면하고 해결하는 과정에서 개인적이고도 실천적인 지식을 형성시켜 자신만의 개인적 실천 지식(personal practical knowledge)으로 발전시켰다. 각 교사마다 어휘 지도에 대한 실천적 지식으로, A교사는 실제성이 높은 매체 활용, 동료학습을 통한 철자와 의미 점검, 한국어와 영어 발음 비교로 나타났다. B교사는 교과서의 어휘 활용, 학습자의 개별적인 어휘 발음을 통한 자동화, 정형화된 한국어와 영어의 유사한 발음 제시로 나타났다. C교사는 학습자의 일상생활 및 학교생활 관련 어휘 활용, 학습자 기본 어휘의 확장 및 재생산, 비정형화된 한국어와 영어의 유사한 발음 제시로 나타났다. 또한, 어휘에 대해 각각 ‘반복적 어휘 학습’, ‘형태와 의미의 어휘 학습’, ‘말하기를 위한 어휘 학습’이라는 개념을 지니고 있었다. 세 교사의 어휘 지도의 수업 실행 양상에는 다음과 같은 공통점이 나타났다. 첫째, 세 교사 모두 어휘 지도 시 어휘의 노출에 반복성을 보였다. 둘째, 세 교사 모두 어휘 지도에 효과적이라고 생각하는 활동을 지속적으로 실행하였다. 셋째, 세 교사 모두 암시적 어휘 지도보다는 명시적 어휘 지도를 하고 있었다. 세 교사의 어휘지도에 대해 학습자들은 단어공부에 도움이 되는 교사의 지도 방법으로 각각 다양한 어휘 과업 활동, 지속적인 발음 지도, 다양한 기회 제공을 꼽았다. 이를 통해 우수 초등영어교사는 반복적이고 지속적인 어휘 지도를 개인의 경험과 실천적 지식을 바탕으로 실행하며 학습자들은 그 방법과 신념에 영향을 받는다는 것으로 결론지을 수 있었다. 본 연구에서처럼 실천적 지식에 관한 사례 연구가 어느 정도 경력을 지닌 교사에게 스스로 자신의 교수학습방법을 성찰해 볼 수 있는 기회가 되기를 기대한다. 나아가 본 연구를통해어휘 지도에나타난교사들의 갈등 해결 과정과 학습자의 반응을 반영하고, 교사들의내적동기를충족할 만한 올바른 교사교육의 방향 및 효과적인 어휘 교육을 위한 방향을 기대한다.
본 연구는 우수교사의 어휘 지도에 나타난 교사의 실천적 지식과 수업 양상 및 학습자의 반응을 살펴보고자 실시되었다. 교사의 경험을 통해 재구성되는 경험의 총체인 실천적 지식이 교수학습 활동과 어떤 관계가 있으며 수업에 어떻게 나타나는지 탐구하고 어휘 지도에 주는 시사점을 제공한다. 또한, 이를 통해 초등영어교사들의 다양한 삶의 경험에 영향을 줄 수 있는 초등영어교사교육과 효과적인 어휘 교육에 대한 시사점을 제공한다. 이에 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 상정하였다. 첫째, 우수 초등영어교사의 어휘 지도에 나타난 실천적 지식은 무엇인가? 둘째, 우수 초등영어교사의 어휘 지도에 대한 실천적 지식은 실제 수업에서 어떤 양상으로 나타나는가? 셋째, 우수 초등영어교사의 실천적 지식이 반영된 어휘 지도에 대한 학습자들의 반응은 어떠한가? 본 연구를 위해 경기도 소재의 초등학교에서 근무하며 초등영어교육 분야에서 전문성을 지닌 세 명의 교사를 대상으로 면담과 수업 분석을 실시하였고, 각 교사마다 40명씩의 학습자를 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 세 교사는 모두 어휘 지도에서 가르칠 내용과 방법을 결정하기 위해 실제적인 이해 체계를 갖고 있었고, 어휘 지도에서 갈등을 직면하고 해결하는 과정에서 개인적이고도 실천적인 지식을 형성시켜 자신만의 개인적 실천 지식(personal practical knowledge)으로 발전시켰다. 각 교사마다 어휘 지도에 대한 실천적 지식으로, A교사는 실제성이 높은 매체 활용, 동료학습을 통한 철자와 의미 점검, 한국어와 영어 발음 비교로 나타났다. B교사는 교과서의 어휘 활용, 학습자의 개별적인 어휘 발음을 통한 자동화, 정형화된 한국어와 영어의 유사한 발음 제시로 나타났다. C교사는 학습자의 일상생활 및 학교생활 관련 어휘 활용, 학습자 기본 어휘의 확장 및 재생산, 비정형화된 한국어와 영어의 유사한 발음 제시로 나타났다. 또한, 어휘에 대해 각각 ‘반복적 어휘 학습’, ‘형태와 의미의 어휘 학습’, ‘말하기를 위한 어휘 학습’이라는 개념을 지니고 있었다. 세 교사의 어휘 지도의 수업 실행 양상에는 다음과 같은 공통점이 나타났다. 첫째, 세 교사 모두 어휘 지도 시 어휘의 노출에 반복성을 보였다. 둘째, 세 교사 모두 어휘 지도에 효과적이라고 생각하는 활동을 지속적으로 실행하였다. 셋째, 세 교사 모두 암시적 어휘 지도보다는 명시적 어휘 지도를 하고 있었다. 세 교사의 어휘지도에 대해 학습자들은 단어공부에 도움이 되는 교사의 지도 방법으로 각각 다양한 어휘 과업 활동, 지속적인 발음 지도, 다양한 기회 제공을 꼽았다. 이를 통해 우수 초등영어교사는 반복적이고 지속적인 어휘 지도를 개인의 경험과 실천적 지식을 바탕으로 실행하며 학습자들은 그 방법과 신념에 영향을 받는다는 것으로 결론지을 수 있었다. 본 연구에서처럼 실천적 지식에 관한 사례 연구가 어느 정도 경력을 지닌 교사에게 스스로 자신의 교수학습방법을 성찰해 볼 수 있는 기회가 되기를 기대한다. 나아가 본 연구를통해어휘 지도에나타난교사들의 갈등 해결 과정과 학습자의 반응을 반영하고, 교사들의내적동기를충족할 만한 올바른 교사교육의 방향 및 효과적인 어휘 교육을 위한 방향을 기대한다.
This study aims to examine the practical knowledge of three elementary English teachers in teaching vocabulary and the response of the students. For this study, three expert elementary English teachers were interviewed, nine lessons were videotaped per teacher and 40 students of each teacher were su...
This study aims to examine the practical knowledge of three elementary English teachers in teaching vocabulary and the response of the students. For this study, three expert elementary English teachers were interviewed, nine lessons were videotaped per teacher and 40 students of each teacher were surveyed. The findings showed that all three teachers have practical cognitive system and they developed the personal practical knowledge while they solve the problems and the conflicts in teaching vocabulary based on their personal experiences and beliefs. Teacher A is using the highly practical materials, checking the meaning and the spelling of the words through peer-learning, and comparing the pronunciation of Korean and English. Teacher B is using the vocabulary of the textbook, automating the students pronunciation individually, and standardizing the similarities of pronunciation of Korean and English. Teacher C is using life-related vocabulary, making the students recreate vocabulary from basic to real, and not standardizing the similarities of pronunciation of Korean and English. Also, they prioritized ‘repeatability of vocabulary learning’, ‘learning forms and meanings of vocabulary learning’, and ‘speaking of vocabulary learning’ in teaching vocabulary each. In addition, the study found the common aspects in teachers lessons. Three teachers presented vocabulary continuously and carried out the special activities that they think are effective in teaching vocabulary individually. Also, they carried out the explicit vocabulary learning more than implicit vocabulary learning. Futhermore, the students pointed out various vocabulary tasks, continuous pronunciation practice, and multiple opportunities as good vocabulary learning in teacher’s teaching each. In conclusion, expert elementary English teachers enact vocabulary teaching continuously based on their practical knowledge and personal experiences. Also, it is consistent with their teaching activities in teaching vocabulary. Furthermore, the students were effected by the teachers beliefs and teaching. Using data from three expert elementary English teachers, their students, this study explored the teacher’s practical knowledge in teaching vocabulary. The research findings are expected to contribute to the proper teacher education and effective vocabulary teaching.
This study aims to examine the practical knowledge of three elementary English teachers in teaching vocabulary and the response of the students. For this study, three expert elementary English teachers were interviewed, nine lessons were videotaped per teacher and 40 students of each teacher were surveyed. The findings showed that all three teachers have practical cognitive system and they developed the personal practical knowledge while they solve the problems and the conflicts in teaching vocabulary based on their personal experiences and beliefs. Teacher A is using the highly practical materials, checking the meaning and the spelling of the words through peer-learning, and comparing the pronunciation of Korean and English. Teacher B is using the vocabulary of the textbook, automating the students pronunciation individually, and standardizing the similarities of pronunciation of Korean and English. Teacher C is using life-related vocabulary, making the students recreate vocabulary from basic to real, and not standardizing the similarities of pronunciation of Korean and English. Also, they prioritized ‘repeatability of vocabulary learning’, ‘learning forms and meanings of vocabulary learning’, and ‘speaking of vocabulary learning’ in teaching vocabulary each. In addition, the study found the common aspects in teachers lessons. Three teachers presented vocabulary continuously and carried out the special activities that they think are effective in teaching vocabulary individually. Also, they carried out the explicit vocabulary learning more than implicit vocabulary learning. Futhermore, the students pointed out various vocabulary tasks, continuous pronunciation practice, and multiple opportunities as good vocabulary learning in teacher’s teaching each. In conclusion, expert elementary English teachers enact vocabulary teaching continuously based on their practical knowledge and personal experiences. Also, it is consistent with their teaching activities in teaching vocabulary. Furthermore, the students were effected by the teachers beliefs and teaching. Using data from three expert elementary English teachers, their students, this study explored the teacher’s practical knowledge in teaching vocabulary. The research findings are expected to contribute to the proper teacher education and effective vocabulary teaching.
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