본 연구는 유대인의 전통적 교수·학습 방법인 하브루타를 수학 교육에 적용하여 초등학생들의 집단 창의성과 수학 학업성취도를 높이기 위한 방법으로서 하브루타 수학 활동의 가능성을 탐색해보는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는가?
위와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 수학과 ...
본 연구는 유대인의 전통적 교수·학습 방법인 하브루타를 수학 교육에 적용하여 초등학생들의 집단 창의성과 수학 학업성취도를 높이기 위한 방법으로서 하브루타 수학 활동의 가능성을 탐색해보는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는가?
위와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 수학과 하브루타 학습에 관한 국내외 선행 연구를 분석하여 본 연구에 필요한 하브루타 수학 활동의 학습 요소를 추출함으로써 ‘문제해결 중심의 하브루타 수학 활동’ 4단계를 고안하였다. 다음으로, 4학년 수학과 교육과정과 성취기준을 분석하여 하브루타 문제와 교수·학습 과정안을 마련하였고, 이를 바탕으로 2018학년도 4학년 2개 반 40명(실험반 20명, 비교반 20명) 학생들을 대상으로 4학년 2학기 <4.사각형> 단원 수업을 실행하였다. 비교반 학생들에게는 교과서 기반의 수학 수업을, 실험반 학생들에게는 2인 1조의 동질집단을 기반으로 한 하브루타 수학 수업을 진행하였다. 이후, 이러한 수업의 차이가 비교반과 실험반 학생들의 집단 창의성 및 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지 분석하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성 향상에 유의한 영향을 미친다. 둘째, 하브르타 수학 활동은 중하위권 초등학생의 수학 학업성취도 향상에 효과가 있다.
위의 결과를 토대로 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성과 그 하위요소인 유창성, 독창성, 정교성 향상에 매우 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 효과적인 학습 방법으로서 의미가 있다. 둘째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 수학 학업성취도 향상에 긍정적 효과가 있다. 특히, 중하위권 학생들의 수학 학업성취도 향상에 유의한 영향을 주며, 상위권 학생들에게는 기존의 높은 수학 학업성취도를 유지시키는 동시에 집단 창의성까지 향상시킬 수 있는 효과적인 학습 방법이다.
마지막으로 본 연구의 시사점 및 제언은 다음과 같다. 본 연구에서 고찰한 하브루타 개념, 하브루타 실천 원리, 수학과에 적용 가능한 하브루타 학습 단계 및 수업의 실제는 학교 수업에서 하브루타를 수학 수업에 적용하기 위한 이론적, 실제적 토대를 마련하는 데 도움을 줄 것이다. 또한, 본 연구에서 하브루타 수학 활동의 종속변인으로 고찰한 ‘집단 창의성’에 관한 논의는 수학 교육에 있어 창의성에 관한 새로운 관점을 제시할 수 있으며, 집단 창의성 향상을 성공적으로 높이는 구체적 수학 학습지도 방안을 구축하는 데 기초를 마련할 것이다. 이 외에도 학교 수학 교육에서 집단 창의성을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수·학습 방법에 관한 후속 연구가 필요하다. 다만, 본 연구는 1개 학년을 대상으로 하브루타 수학 활동을 적용하였다. 따라서 추후 다양한 학년에 적용 가능한 하브루타 수학 프로그램의 개발이 필요하다. 또한 수학과 교육과정 중 일부 영역에 한정한 내용을 다루었기 때문에 다른 영역의 문제를 적용하였을 경우 어떤 영향이 있는지에 관한 후속 연구를 통하여 연구의 효과를 검토하고 일반화할 필요가 있다.
본 연구는 유대인의 전통적 교수·학습 방법인 하브루타를 수학 교육에 적용하여 초등학생들의 집단 창의성과 수학 학업성취도를 높이기 위한 방법으로서 하브루타 수학 활동의 가능성을 탐색해보는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는가?
위와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 수학과 하브루타 학습에 관한 국내외 선행 연구를 분석하여 본 연구에 필요한 하브루타 수학 활동의 학습 요소를 추출함으로써 ‘문제해결 중심의 하브루타 수학 활동’ 4단계를 고안하였다. 다음으로, 4학년 수학과 교육과정과 성취기준을 분석하여 하브루타 문제와 교수·학습 과정안을 마련하였고, 이를 바탕으로 2018학년도 4학년 2개 반 40명(실험반 20명, 비교반 20명) 학생들을 대상으로 4학년 2학기 <4.사각형> 단원 수업을 실행하였다. 비교반 학생들에게는 교과서 기반의 수학 수업을, 실험반 학생들에게는 2인 1조의 동질집단을 기반으로 한 하브루타 수학 수업을 진행하였다. 이후, 이러한 수업의 차이가 비교반과 실험반 학생들의 집단 창의성 및 수학 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지 분석하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성 향상에 유의한 영향을 미친다. 둘째, 하브르타 수학 활동은 중하위권 초등학생의 수학 학업성취도 향상에 효과가 있다.
위의 결과를 토대로 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 집단 창의성과 그 하위요소인 유창성, 독창성, 정교성 향상에 매우 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 효과적인 학습 방법으로서 의미가 있다. 둘째, 하브루타 수학 활동은 초등학생의 수학 학업성취도 향상에 긍정적 효과가 있다. 특히, 중하위권 학생들의 수학 학업성취도 향상에 유의한 영향을 주며, 상위권 학생들에게는 기존의 높은 수학 학업성취도를 유지시키는 동시에 집단 창의성까지 향상시킬 수 있는 효과적인 학습 방법이다.
마지막으로 본 연구의 시사점 및 제언은 다음과 같다. 본 연구에서 고찰한 하브루타 개념, 하브루타 실천 원리, 수학과에 적용 가능한 하브루타 학습 단계 및 수업의 실제는 학교 수업에서 하브루타를 수학 수업에 적용하기 위한 이론적, 실제적 토대를 마련하는 데 도움을 줄 것이다. 또한, 본 연구에서 하브루타 수학 활동의 종속변인으로 고찰한 ‘집단 창의성’에 관한 논의는 수학 교육에 있어 창의성에 관한 새로운 관점을 제시할 수 있으며, 집단 창의성 향상을 성공적으로 높이는 구체적 수학 학습지도 방안을 구축하는 데 기초를 마련할 것이다. 이 외에도 학교 수학 교육에서 집단 창의성을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수·학습 방법에 관한 후속 연구가 필요하다. 다만, 본 연구는 1개 학년을 대상으로 하브루타 수학 활동을 적용하였다. 따라서 추후 다양한 학년에 적용 가능한 하브루타 수학 프로그램의 개발이 필요하다. 또한 수학과 교육과정 중 일부 영역에 한정한 내용을 다루었기 때문에 다른 영역의 문제를 적용하였을 경우 어떤 영향이 있는지에 관한 후속 연구를 통하여 연구의 효과를 검토하고 일반화할 필요가 있다.
The purpose of this study is to examine the possibility of Havruta activities in mathematics as a way to enhance the group creativity and academic achievement of elementary school students. The following research problems were set up for this purpose. First, how does Havruta activities in mathem...
The purpose of this study is to examine the possibility of Havruta activities in mathematics as a way to enhance the group creativity and academic achievement of elementary school students. The following research problems were set up for this purpose. First, how does Havruta activities in mathematics affect the group creativity of elementary school students? Second, how does Havruta activities in mathematics affect the mathematical achievement of elementary school students? To solve the above research problems, the four stages of 'Havruta Mathematical Activity centered on problem solving' were devised by analyzing the domestic and international prior study on mathematics and havruta learning and extracting the learning elements of the havruta mathematical activity required for this study. Next, I prepared the havruta problems and the teaching and learning process by analyzing the math curriculum and achievement criteria of the fourth grade. And then, in the fourth grade of 2018, 40 students (20 students in the experimental group, 20 students in the comparative group) studied the contents of . I conducted a mathematics class based on textbooks for the students in the comparative class and havruta activities in mathematics for the students in the experimental group based on the havruta team consisting of a homogeneous group of two people with academic achievement. Since then, it has been analyzed how the differences in these classes affect the group creativity and academic performance of the students in the comparative and experimental classes.
The results of the study are as follows: First, havruta activities in mathematics have significant influence on improvement of group creativity of elementary school students. Second, havruta activities in mathematics are effective in improving mathematical achievement of middle and lower grade students of elementary school. The conclusions of this study, based on the above results, are as follows: First, the havruta activities in mathematics are meaningful as effective learning methods that can have very positive effects on the group creativity of elementary school students and its subcomponents, fluency, originality and refinement. Second, the havruta activities in mathematics have positive effects on improving the achievement of mathematics in elementary school students. In particular, they have a significant effect on the improvement of mathematics academic achievement of students in the middle and lower grades. In addition, for top-ranked students, havruta is an effective learning method that can maintain existing high academic performance in math and even improve group creativity.
Finally, the implications and suggestions of this study are as follows: In this study, the concepts of the havruta, the principles of practice of havruta, the stages of learning of havruta applicable to mathematics, and the practicality of the class will help teachers lay the theoretical and practical foundation for applying havruta to math classes in school. In addition, the discussion of 'group creativity' discussed in this study as a dependent variable of Havruta activities in mathematics can present a new perspective on creativity in math education, and will lay the foundation for building specific math learning guidance measures that will successfully enhance group creativity. Furthermore, follow-up studies on effective teaching and learning methods that can improve the group creativity in school mathematics education are needed. However, this study applied a small scale of Havruta activities in mathematics to students of one grade. Therefore, it is required to study the development of the havruta mathematics program for various grades in the future. In addition, since the fourth grade mathematics curriculum is limited to a section of the partial domains, it is necessary to review and generalize the effect of the research through subsequent research on the effect of applying the problems of other domains.
Key words : group creativity, mathematical achievement, havruta, havruta activity in mathematics
*A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education
The purpose of this study is to examine the possibility of Havruta activities in mathematics as a way to enhance the group creativity and academic achievement of elementary school students. The following research problems were set up for this purpose. First, how does Havruta activities in mathematics affect the group creativity of elementary school students? Second, how does Havruta activities in mathematics affect the mathematical achievement of elementary school students? To solve the above research problems, the four stages of 'Havruta Mathematical Activity centered on problem solving' were devised by analyzing the domestic and international prior study on mathematics and havruta learning and extracting the learning elements of the havruta mathematical activity required for this study. Next, I prepared the havruta problems and the teaching and learning process by analyzing the math curriculum and achievement criteria of the fourth grade. And then, in the fourth grade of 2018, 40 students (20 students in the experimental group, 20 students in the comparative group) studied the contents of . I conducted a mathematics class based on textbooks for the students in the comparative class and havruta activities in mathematics for the students in the experimental group based on the havruta team consisting of a homogeneous group of two people with academic achievement. Since then, it has been analyzed how the differences in these classes affect the group creativity and academic performance of the students in the comparative and experimental classes.
The results of the study are as follows: First, havruta activities in mathematics have significant influence on improvement of group creativity of elementary school students. Second, havruta activities in mathematics are effective in improving mathematical achievement of middle and lower grade students of elementary school. The conclusions of this study, based on the above results, are as follows: First, the havruta activities in mathematics are meaningful as effective learning methods that can have very positive effects on the group creativity of elementary school students and its subcomponents, fluency, originality and refinement. Second, the havruta activities in mathematics have positive effects on improving the achievement of mathematics in elementary school students. In particular, they have a significant effect on the improvement of mathematics academic achievement of students in the middle and lower grades. In addition, for top-ranked students, havruta is an effective learning method that can maintain existing high academic performance in math and even improve group creativity.
Finally, the implications and suggestions of this study are as follows: In this study, the concepts of the havruta, the principles of practice of havruta, the stages of learning of havruta applicable to mathematics, and the practicality of the class will help teachers lay the theoretical and practical foundation for applying havruta to math classes in school. In addition, the discussion of 'group creativity' discussed in this study as a dependent variable of Havruta activities in mathematics can present a new perspective on creativity in math education, and will lay the foundation for building specific math learning guidance measures that will successfully enhance group creativity. Furthermore, follow-up studies on effective teaching and learning methods that can improve the group creativity in school mathematics education are needed. However, this study applied a small scale of Havruta activities in mathematics to students of one grade. Therefore, it is required to study the development of the havruta mathematics program for various grades in the future. In addition, since the fourth grade mathematics curriculum is limited to a section of the partial domains, it is necessary to review and generalize the effect of the research through subsequent research on the effect of applying the problems of other domains.
Key words : group creativity, mathematical achievement, havruta, havruta activity in mathematics
*A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education
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