이 연구는 초등학교 고학년 학생들의 통일 및 북한에 대한 인식을 분석하여 초등학생을 대상으로 하는 학교통일교육에 대한 시사점을 도출하기 위한 것이다. 구체적인 연구 내용은 통일 및 북한과 관련하여 ‘인지, 정서, 경험, 통일 이후의 사회에 대한 예상’ 등 4개 영역에 대한 초등학교 고학년 학생들의 다양한 인식 유형을 파악하는 것이다. 이를 위해 서울 지역의 2개 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 학생 95명을 대상으로 이들 사이에 존재하는 다양한 인식 유형을 추론해내는 연구 방법인 Q 방법론에 의한 설문을 진행하였다. 이 중 유효하지 않은 9명의 답변을 제외한 86명의 답변을 ...
이 연구는 초등학교 고학년 학생들의 통일 및 북한에 대한 인식을 분석하여 초등학생을 대상으로 하는 학교통일교육에 대한 시사점을 도출하기 위한 것이다. 구체적인 연구 내용은 통일 및 북한과 관련하여 ‘인지, 정서, 경험, 통일 이후의 사회에 대한 예상’ 등 4개 영역에 대한 초등학교 고학년 학생들의 다양한 인식 유형을 파악하는 것이다. 이를 위해 서울 지역의 2개 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 학생 95명을 대상으로 이들 사이에 존재하는 다양한 인식 유형을 추론해내는 연구 방법인 Q 방법론에 의한 설문을 진행하였다. 이 중 유효하지 않은 9명의 답변을 제외한 86명의 답변을 Q 방법론의 분석 방법에 따라 분석하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 86명의 학생들의 인식 유형 중 의미있는 7개의 유형은 높은 관심·깊은 지식·우호적 태도의 유형, 높은 관심·어느 정도의 지식·높은 실천 의지의 유형, 높은 관심·제한된 지식·높은 실천 의지의 유형, 막연한 긍정의 유형, 낮은 관심·일관성 부족의 유형, 부정적 태도·실리적 판단의 유형, 막연한 부정의 유형이다. 둘째, 7개 유형 중 학교통일교육에서 바람직하게 바라보는 유형이라고 할 수 있는 유형은 높은 관심·깊은 지식·우호적 태도의 유형, 높은 관심·어느 정도의 지식·높은 실천 의지의 유형, 높은 관심·제한된 지식·높은 실천 의지의 유형이다. 이 중 통일과 북한에 대한 적극적인 관심과 논리, 강력한 통일의지를 지닌 높은 관심·깊은 지식·우호적 태도의 유형에 속하는 응답자의 대다수는 6학년이다. 이를 바탕으로 현재의 학교통일교육은 바람직한 방향으로 학생들의 인식을 견인하는 데 어느 정도 도움이 되고 있는 것으로 파악되었다. 셋째, 다양한 지식을 접하고 있으나 이를 논리적으로 판단하여 의미있는 통일의식에 이르지는 못하는 막연한 긍정의 유형과 낮은 관심·일관성 부족의 유형의 발견이다. 이는 초등학교 시기가 공동체적 정서를 형성하는 시기라는 점을 함께 고려할 때, 학생들이 바람직한 정서를 형성할 수 있도록 하는 학교통일교육의 ‘내용과 방법’에 대한 고민이 필요함을 시사한다. 넷째, 전반적으로 통일에 대하여 부정적 태도를 지녔으나 경제적·실리적 이유만으로 통일을 찬성하는 부정적 태도·실리적 판단의 유형에 대한 발견이다. 이는 학교통일교육에서 경제적·실리적 당위성에 대한 지나친 강조보다는 보편적 가치에 기초한 당위성에 무게를 두는 것이 필요함을 시사한다. 다섯째, 통일과 북한이라는 주제에 거의 관심이 없으면서도 분명하게 부정적 태도를 취하는 막연한 부정의 유형에 대한 발견이다. 이는 북한에 대한 지식이 적을수록 부정적 고정관념이 많고 사회적 친밀감도 낮다는 연구 결과를 고려할 때, 학교통일교육에서 통일에 대한 긍정적인 방향의 충분한 지식을 경험하도록 하는 것이 필요함을 시사한다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로, 본 연구는 초등학생을 대상으로 하는 학교통일교육에서 보다 바람직한 공동체적 정서 형성을 위한 다양한 매체, 경험적·내러티브적 접근 방법, 토론을 통한 논리 형성 교육, 국제적·인류 보편적 시각에서의 민족애·인류애를 함께 기르는 방법을 활용한 교육의 필요성을 시사점으로 제시하였다.
이 연구는 초등학교 고학년 학생들의 통일 및 북한에 대한 인식을 분석하여 초등학생을 대상으로 하는 학교통일교육에 대한 시사점을 도출하기 위한 것이다. 구체적인 연구 내용은 통일 및 북한과 관련하여 ‘인지, 정서, 경험, 통일 이후의 사회에 대한 예상’ 등 4개 영역에 대한 초등학교 고학년 학생들의 다양한 인식 유형을 파악하는 것이다. 이를 위해 서울 지역의 2개 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 학생 95명을 대상으로 이들 사이에 존재하는 다양한 인식 유형을 추론해내는 연구 방법인 Q 방법론에 의한 설문을 진행하였다. 이 중 유효하지 않은 9명의 답변을 제외한 86명의 답변을 Q 방법론의 분석 방법에 따라 분석하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 86명의 학생들의 인식 유형 중 의미있는 7개의 유형은 높은 관심·깊은 지식·우호적 태도의 유형, 높은 관심·어느 정도의 지식·높은 실천 의지의 유형, 높은 관심·제한된 지식·높은 실천 의지의 유형, 막연한 긍정의 유형, 낮은 관심·일관성 부족의 유형, 부정적 태도·실리적 판단의 유형, 막연한 부정의 유형이다. 둘째, 7개 유형 중 학교통일교육에서 바람직하게 바라보는 유형이라고 할 수 있는 유형은 높은 관심·깊은 지식·우호적 태도의 유형, 높은 관심·어느 정도의 지식·높은 실천 의지의 유형, 높은 관심·제한된 지식·높은 실천 의지의 유형이다. 이 중 통일과 북한에 대한 적극적인 관심과 논리, 강력한 통일의지를 지닌 높은 관심·깊은 지식·우호적 태도의 유형에 속하는 응답자의 대다수는 6학년이다. 이를 바탕으로 현재의 학교통일교육은 바람직한 방향으로 학생들의 인식을 견인하는 데 어느 정도 도움이 되고 있는 것으로 파악되었다. 셋째, 다양한 지식을 접하고 있으나 이를 논리적으로 판단하여 의미있는 통일의식에 이르지는 못하는 막연한 긍정의 유형과 낮은 관심·일관성 부족의 유형의 발견이다. 이는 초등학교 시기가 공동체적 정서를 형성하는 시기라는 점을 함께 고려할 때, 학생들이 바람직한 정서를 형성할 수 있도록 하는 학교통일교육의 ‘내용과 방법’에 대한 고민이 필요함을 시사한다. 넷째, 전반적으로 통일에 대하여 부정적 태도를 지녔으나 경제적·실리적 이유만으로 통일을 찬성하는 부정적 태도·실리적 판단의 유형에 대한 발견이다. 이는 학교통일교육에서 경제적·실리적 당위성에 대한 지나친 강조보다는 보편적 가치에 기초한 당위성에 무게를 두는 것이 필요함을 시사한다. 다섯째, 통일과 북한이라는 주제에 거의 관심이 없으면서도 분명하게 부정적 태도를 취하는 막연한 부정의 유형에 대한 발견이다. 이는 북한에 대한 지식이 적을수록 부정적 고정관념이 많고 사회적 친밀감도 낮다는 연구 결과를 고려할 때, 학교통일교육에서 통일에 대한 긍정적인 방향의 충분한 지식을 경험하도록 하는 것이 필요함을 시사한다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로, 본 연구는 초등학생을 대상으로 하는 학교통일교육에서 보다 바람직한 공동체적 정서 형성을 위한 다양한 매체, 경험적·내러티브적 접근 방법, 토론을 통한 논리 형성 교육, 국제적·인류 보편적 시각에서의 민족애·인류애를 함께 기르는 방법을 활용한 교육의 필요성을 시사점으로 제시하였다.
The study is aimed at analyzing elementary school seniors' perceptions of unification and North Korea to draw up implications for school unification education targeting elementary school students. The details of the study are to identify various types of perceptions among senior elementary school st...
The study is aimed at analyzing elementary school seniors' perceptions of unification and North Korea to draw up implications for school unification education targeting elementary school students. The details of the study are to identify various types of perceptions among senior elementary school students in four areas in relation to unification and North Korea: recognition, emotion, experience and expectations of a post-unification society. To this end, 95 fifth and sixth graders in two elementary schools in Seoul were surveyed by Q Methodology, a research method that deduces the various types of perception that exist between them. Eighty-six answers, excluding nine invalid answers, were analyzed according to the analysis method of Q methodology. The main analysis results are as follows. First, the extracted perception types on Unification and North Korea are seven : ① high interest·deep knowledge·friendly attitudes, ② high interest·some knowledge·high willingness, ③ high interest·limited knowledge·high willingness, ④ vaguely positive, ⑤ low interest·logically inconsistent, ⑥ negative·pursuit of practical interest, ⑦ vaguely negative. Second, among the seven types, the type that can be considered desirable in school unification education is the type of high interest·deep knowledge·friendly attitudes, high interest·some knowledge·high willingness, high interest·limited knowledge·high willingness. Among them, the majority of the respondents who belong to the type of high interest·deep knowledge·friendly attitudes with an active interest in unification, logic and a strong will for unification are sixth graders. Based on this, it could come to a conclusion that the current school education on unification is helping to drive students' awareness in a desirable direction. Third, the discovery of a type of vaguely positive and low interest·logically inconsistent that does not reach a meaningful sense of unification by logically judging various knowledge. This suggests that considering the elementary school senior period is a time to form community sentiment, there is a need for agonizing over the "content and method" of school unification education that allows students to form a desirable sentiment. Fourth, the discovery of a type of negative·pursuit of practical interest. They are in favor of unification only for economic and practical reasons, although the general attitude toward unification was negative. This suggests that it is necessary to put more weight on the merit based on universal values rather than the excessive emphasis on economic and practical justification in school unification education. Fifth, the discovery of a vaguely negative type that has little interest in the subject of unification and North Korea but is clearly negative. This suggests that it is necessary to ensure that students experience sufficient knowledge of unification in school unification education. Because the less knowledge they have about North Korea, the more negative stereotypes and the less social intimacy they have. Based on the above analysis results, this study suggested the need of using diverse mediums, empirical and narratives, logic-forming education through discussion, and ways to cultivate national affection and humanity in the universal view in school unification education for elementary school students.
Keywords: Unification Education in School, Elmentary School Senior, Korea Unification, Perception, Q methodology
* A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
The study is aimed at analyzing elementary school seniors' perceptions of unification and North Korea to draw up implications for school unification education targeting elementary school students. The details of the study are to identify various types of perceptions among senior elementary school students in four areas in relation to unification and North Korea: recognition, emotion, experience and expectations of a post-unification society. To this end, 95 fifth and sixth graders in two elementary schools in Seoul were surveyed by Q Methodology, a research method that deduces the various types of perception that exist between them. Eighty-six answers, excluding nine invalid answers, were analyzed according to the analysis method of Q methodology. The main analysis results are as follows. First, the extracted perception types on Unification and North Korea are seven : ① high interest·deep knowledge·friendly attitudes, ② high interest·some knowledge·high willingness, ③ high interest·limited knowledge·high willingness, ④ vaguely positive, ⑤ low interest·logically inconsistent, ⑥ negative·pursuit of practical interest, ⑦ vaguely negative. Second, among the seven types, the type that can be considered desirable in school unification education is the type of high interest·deep knowledge·friendly attitudes, high interest·some knowledge·high willingness, high interest·limited knowledge·high willingness. Among them, the majority of the respondents who belong to the type of high interest·deep knowledge·friendly attitudes with an active interest in unification, logic and a strong will for unification are sixth graders. Based on this, it could come to a conclusion that the current school education on unification is helping to drive students' awareness in a desirable direction. Third, the discovery of a type of vaguely positive and low interest·logically inconsistent that does not reach a meaningful sense of unification by logically judging various knowledge. This suggests that considering the elementary school senior period is a time to form community sentiment, there is a need for agonizing over the "content and method" of school unification education that allows students to form a desirable sentiment. Fourth, the discovery of a type of negative·pursuit of practical interest. They are in favor of unification only for economic and practical reasons, although the general attitude toward unification was negative. This suggests that it is necessary to put more weight on the merit based on universal values rather than the excessive emphasis on economic and practical justification in school unification education. Fifth, the discovery of a vaguely negative type that has little interest in the subject of unification and North Korea but is clearly negative. This suggests that it is necessary to ensure that students experience sufficient knowledge of unification in school unification education. Because the less knowledge they have about North Korea, the more negative stereotypes and the less social intimacy they have. Based on the above analysis results, this study suggested the need of using diverse mediums, empirical and narratives, logic-forming education through discussion, and ways to cultivate national affection and humanity in the universal view in school unification education for elementary school students.
Keywords: Unification Education in School, Elmentary School Senior, Korea Unification, Perception, Q methodology
* A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.